-89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
-89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
Iltaa!
Tämä on ensimmäinen viestini tälle foorumille, ja toivon sen löytäneen tiensä oikealla keskustelualueelle.
Asiaan: katsastuksessa viime syksyllä todettiin otsikossa mainitun auton, jonka vuotta aiemmin olin ostanut yksityiseltä myyjältä, jarrutustehon olevan liian vähäinen. Isäni ehdotuksesta lähdimme vaihtamaan jarrupaloja, minkä jälkeen jarrutus ainakin tasaantui, ja auto meni jälkikatsastuksesta läpi. Kuitenkin huomasin pian jarrujen "jäävän päälle" toviksi jarrutuksesta sekä niiden jarruttavan viiveellä (olimme tässä vaiheessa panneet merkille, että poistetuista jarrupaloista toinen oli selvästi toista kuluneempi, mikä olisi selittänyt jarrutuksen epätasaisuuden ennen palojen vaihtoa).
Tiedusteltuani hieman asiasta ja kuultuani eri tahoja lähdin putsaamaan etujarrujen sylintereita, jotka olivat todella jäykkiä. Tämän jälkeen ainakin männät menivät nätisti sormilla painamalla sisään, mutta koska ongelma ei kuitenkaan poistunut, ilmasimme vielä jarrunestettä useaan otteeseen (edestä, sillä takajarruille emme löytäneet ilmausnännejä!!!), ja ilmaahan tosiaan oli järjestelmässä. Tässä yhteydessä törmäsimme jälleen uuteen ilmiöön: kun jarrua pumppasi jonkun verran pohjaan asti, jarrut toimivat täydellisesti, mutta hetken päästä alkoivat taas viivytellä ja jäädä makaamaan.
Lisäksi myöhemmin jarrunestettä alkoi vuotaa jostain (ja ilmeisesti myös ilmaa sisään). Tulin isäni kanssa vakuuttuneeksi siitä, että vika on pääsylinterissä. Sen poistettuamme huomasimme, että taaempi mäntä ei liiku eikä sitä saanut ulos ravistamalla, lyömällä eikä paineilmalla.
Isäni löysi purkaamosta toisen (sylinterin), jossa männät liikkuivat vapaasti. Vaihdoimme vielä kumit niihin, ja sylinteri tosiaan ruiskuttaa nestettä jokaisesta neljästä aukosta. Putket laitettuamme kiinni ja aloittaessamme jälleen ilmata ei ilmausruuveista enää tullut kuin pari hassua tippaa eikä jarrupolkimessa ole yhtään vastusta.
En ymmärrä, miten alempiin sylintereihin tai putkiin olisi yhtäkkiä myös tullut jotain vikaa (viime syys-talvena viimeksi pyrimme ilmaamaan nesteet virraten, emmekä sen koommin koskeneet jarruihin ennen pääsylinterin vaihtoa), mutten keksi muutakaan selitystä.
Olen neuvoton ja murskattu.
Tämä on ensimmäinen viestini tälle foorumille, ja toivon sen löytäneen tiensä oikealla keskustelualueelle.
Asiaan: katsastuksessa viime syksyllä todettiin otsikossa mainitun auton, jonka vuotta aiemmin olin ostanut yksityiseltä myyjältä, jarrutustehon olevan liian vähäinen. Isäni ehdotuksesta lähdimme vaihtamaan jarrupaloja, minkä jälkeen jarrutus ainakin tasaantui, ja auto meni jälkikatsastuksesta läpi. Kuitenkin huomasin pian jarrujen "jäävän päälle" toviksi jarrutuksesta sekä niiden jarruttavan viiveellä (olimme tässä vaiheessa panneet merkille, että poistetuista jarrupaloista toinen oli selvästi toista kuluneempi, mikä olisi selittänyt jarrutuksen epätasaisuuden ennen palojen vaihtoa).
Tiedusteltuani hieman asiasta ja kuultuani eri tahoja lähdin putsaamaan etujarrujen sylintereita, jotka olivat todella jäykkiä. Tämän jälkeen ainakin männät menivät nätisti sormilla painamalla sisään, mutta koska ongelma ei kuitenkaan poistunut, ilmasimme vielä jarrunestettä useaan otteeseen (edestä, sillä takajarruille emme löytäneet ilmausnännejä!!!), ja ilmaahan tosiaan oli järjestelmässä. Tässä yhteydessä törmäsimme jälleen uuteen ilmiöön: kun jarrua pumppasi jonkun verran pohjaan asti, jarrut toimivat täydellisesti, mutta hetken päästä alkoivat taas viivytellä ja jäädä makaamaan.
Lisäksi myöhemmin jarrunestettä alkoi vuotaa jostain (ja ilmeisesti myös ilmaa sisään). Tulin isäni kanssa vakuuttuneeksi siitä, että vika on pääsylinterissä. Sen poistettuamme huomasimme, että taaempi mäntä ei liiku eikä sitä saanut ulos ravistamalla, lyömällä eikä paineilmalla.
Isäni löysi purkaamosta toisen (sylinterin), jossa männät liikkuivat vapaasti. Vaihdoimme vielä kumit niihin, ja sylinteri tosiaan ruiskuttaa nestettä jokaisesta neljästä aukosta. Putket laitettuamme kiinni ja aloittaessamme jälleen ilmata ei ilmausruuveista enää tullut kuin pari hassua tippaa eikä jarrupolkimessa ole yhtään vastusta.
En ymmärrä, miten alempiin sylintereihin tai putkiin olisi yhtäkkiä myös tullut jotain vikaa (viime syys-talvena viimeksi pyrimme ilmaamaan nesteet virraten, emmekä sen koommin koskeneet jarruihin ennen pääsylinterin vaihtoa), mutten keksi muutakaan selitystä.
Olen neuvoton ja murskattu.
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
Onko ne etujarrusatulat jumissa, sinne satuloiden liukupintoihin crceetä ja rasvaa reippaasti, niiden pitäis liikkua limittäin ihan kädellä liikuttamalla. Vaikee kattoa, jos uudet palat on jo paikoillaan.Kerhonen kirjoitti:Iltaa!
Asiaan: katsastuksessa viime syksyllä todettiin otsikossa mainitun auton, jonka vuotta aiemmin olin ostanut yksityiseltä myyjältä, jarrutustehon olevan liian vähäinen. Isäni ehdotuksesta lähdimme vaihtamaan jarrupaloja, minkä jälkeen jarrutus ainakin tasaantui, ja auto meni jälkikatsastuksesta läpi. Kuitenkin huomasin pian jarrujen "jäävän päälle" toviksi jarrutuksesta sekä niiden jarruttavan viiveellä (olimme tässä vaiheessa panneet merkille, että poistetuista jarrupaloista toinen oli selvästi toista kuluneempi, mikä olisi selittänyt jarrutuksen epätasaisuuden ennen palojen vaihtoa)
Löytykös ne takajarrujen ilmausruuvit, ne on kiinni niissä jarrusylintereissä. Olisko ne onnistuttu katkasemaan, ku on yritetty avata - > uudet sylinterit ja ilmausruuvit
Löytykös se vuotokohta putkistosta ja missä kunnossa on ne etujärrujen jarruletkut ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
"Onko ne etujarrusatulat jumissa, sinne satuloiden liukupintoihin crceetä ja rasvaa reippaasti, niiden pitäis liikkua limittäin ihan kädellä liikuttamalla. Vaikee kattoa, jos uudet palat on jo paikoillaan."
- Hmm. Tarkoitatko liukupinnoilla liukutappeja? Niitä emme muistaakseni tarkistaneet, joten sielläkin _voi_ tietysti olla jotain. Mutta siitä huolimatta hydrauliikka mättää jossain päin, ja 1. epäilty olisi pääsylinteri, sillä sen vaihdettua tilanne kääntyi täysin (ja huonompaan - ei meinaan jarruta enää ollenkaan, ja poljin tosiaan on tunnoton), mutta sehän pelittää, kun kerta pumppaa nestettä?!
"Löytykös ne takajarrujen ilmausruuvit, ne on kiinni niissä jarrusylintereissä. Olisko ne onnistuttu katkasemaan, ku on yritetty avata - > uudet sylinterit ja ilmausruuvit
Löytykös se vuotokohta putkistosta ja missä kunnossa on ne etujärrujen jarruletkut ?"
Siellä, missä kirjan mukaan pitäisi olla ruuvit, on jotkut mustat muovinapit. Näitä painamalla ei tapahdu mitään. Varaosaliikkeessä myös ehdotettiin, että ruuvit voisivat olla katki.
En ole havainnut vuotoa missään, en nytkään kun olemme jarrujärjestelmää tarkkailleet melko aktiivisesti. Mutta (ainakin käytössä) ennen pääsylinterin vaihtoa nestesäiliön pinta laski ajan myötä, ja nestettä piti vähän väliä lisätä. Myös se, että jarru toimi kunnolla hetken pienen pumppailun jälkeen oli voimassa, kun viimeksi ajoin.
Nyt pinta pysyy ennallaan. Auto tosin seisoo, ilman mitään jarruja on vähän huono ajella, joten en voi varmistaa, josko vuoto-ongelma on sylinterin vaihdolla ratkaistu.
Olettaisin putkien ja letkujen olevan kunnossa, sillä viimeksi ilmatessa nestettä juoksi nänneistä niin iloisesti että. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mutta tosiaan mitään vuotokohtaa en kuitenkaan ole havainnut.
- Hmm. Tarkoitatko liukupinnoilla liukutappeja? Niitä emme muistaakseni tarkistaneet, joten sielläkin _voi_ tietysti olla jotain. Mutta siitä huolimatta hydrauliikka mättää jossain päin, ja 1. epäilty olisi pääsylinteri, sillä sen vaihdettua tilanne kääntyi täysin (ja huonompaan - ei meinaan jarruta enää ollenkaan, ja poljin tosiaan on tunnoton), mutta sehän pelittää, kun kerta pumppaa nestettä?!
"Löytykös ne takajarrujen ilmausruuvit, ne on kiinni niissä jarrusylintereissä. Olisko ne onnistuttu katkasemaan, ku on yritetty avata - > uudet sylinterit ja ilmausruuvit
Löytykös se vuotokohta putkistosta ja missä kunnossa on ne etujärrujen jarruletkut ?"
Siellä, missä kirjan mukaan pitäisi olla ruuvit, on jotkut mustat muovinapit. Näitä painamalla ei tapahdu mitään. Varaosaliikkeessä myös ehdotettiin, että ruuvit voisivat olla katki.
En ole havainnut vuotoa missään, en nytkään kun olemme jarrujärjestelmää tarkkailleet melko aktiivisesti. Mutta (ainakin käytössä) ennen pääsylinterin vaihtoa nestesäiliön pinta laski ajan myötä, ja nestettä piti vähän väliä lisätä. Myös se, että jarru toimi kunnolla hetken pienen pumppailun jälkeen oli voimassa, kun viimeksi ajoin.
Nyt pinta pysyy ennallaan. Auto tosin seisoo, ilman mitään jarruja on vähän huono ajella, joten en voi varmistaa, josko vuoto-ongelma on sylinterin vaihdolla ratkaistu.
Olettaisin putkien ja letkujen olevan kunnossa, sillä viimeksi ilmatessa nestettä juoksi nänneistä niin iloisesti että. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mutta tosiaan mitään vuotokohtaa en kuitenkaan ole havainnut.
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
Joo, liukutapit tms. riippuu vähän mallista, mutta juuri se, että toinen pala kuluu ja toinen ei kertoo, että satulat on jumissa ja se sitten hajottaa myös sylinterit ja vääntää jarrulevyt.
Ilmausruuvien päällä on yleensä muovisuojukset, napit, ne pois ja ruuveja tosi varovasti auki pienellä lenkkiavaimella, oisko ollu kokoa 6, crseetä taas liotukseen. Jos kulmat on menny pyöreeksi sitten pitää olla jo lukkopihdit. Ilmausta voi yrittää myös siitä jarruputken liitoksesta, minkä vieressä se ilmausruuvi on siellä rummun takana. Uusi sylinteri maksaa n. 10 € kpl, eli ei sen kalliimpaa. Samalla voi uusia lyhkäset jarruputketkin taakse, ku nekään ei maksa ku muutaman euron kipale.
Jarrun pääsylinteriin en oo ikinä kajonnu, entäpä jos koittais vanhaa takaisin jos uuden kanssa on menny jotain väärin ?
Ilmausruuvien päällä on yleensä muovisuojukset, napit, ne pois ja ruuveja tosi varovasti auki pienellä lenkkiavaimella, oisko ollu kokoa 6, crseetä taas liotukseen. Jos kulmat on menny pyöreeksi sitten pitää olla jo lukkopihdit. Ilmausta voi yrittää myös siitä jarruputken liitoksesta, minkä vieressä se ilmausruuvi on siellä rummun takana. Uusi sylinteri maksaa n. 10 € kpl, eli ei sen kalliimpaa. Samalla voi uusia lyhkäset jarruputketkin taakse, ku nekään ei maksa ku muutaman euron kipale.
Jarrun pääsylinteriin en oo ikinä kajonnu, entäpä jos koittais vanhaa takaisin jos uuden kanssa on menny jotain väärin ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
"Joo, liukutapit tms. riippuu vähän mallista, mutta juuri se, että toinen pala kuluu ja toinen ei kertoo, että satulat on jumissa ja se sitten hajottaa myös sylinterit ja vääntää jarrulevyt."
- Tähän täytynee perehtyä, jos nesteiden jälkeen on vielä vikaa, ja ehkä muutenkin. Huomio kuitenkin, että vanhan pääsylinterin taaempi mäntä ei tosiaan liikkunut _ollenkaan_. Ja silloin jarrut edes yrittivät toimia.
"Ilmausruuvien päällä on yleensä muovisuojukset, napit, ne pois ja ruuveja tosi varovasti auki pienellä lenkkiavaimella, oisko ollu kokoa 6, crseetä taas liotukseen. Jos kulmat on menny pyöreeksi sitten pitää olla jo lukkopihdit. Ilmausta voi yrittää myös siitä jarruputken liitoksesta, minkä vieressä se ilmausruuvi on siellä rummun takana. Uusi sylinteri maksaa n. 10 € kpl, eli ei sen kalliimpaa. Samalla voi uusia lyhkäset jarruputketkin taakse, ku nekään ei maksa ku muutaman euron kipale."
- Etunännit ainakin ovat kokoa 11 mm. Takajarruissa olevat "napit" eivät lainkaan muistuta edessä olevia suojuksia, vaan ovat tupakantumpin kokoisia, kokonaan pohjaan painuvia härveleitä, joita ympäröi ohut rautalankakiemura. Nämä on siis tarkoitettu poistettaviksi?
Suoraan putkesta ilmaamisessa voi olla ideaa! Eivätkä nuo uudet sylinterit tosiaan kuulosta kalliilta, kiitos tästä.
"Jarrun pääsylinteriin en oo ikinä kajonnu, entäpä jos koittais vanhaa takaisin jos uuden kanssa on menny jotain väärin ?"
- Noihin putki-/sylinteriliitoksiin ei uskalla oikein enää koskea, kun putkiruuvien kierteet ovat niin huonot. Jollei sitten uusi näitä putkia. Vanhassa sylinterissä ei mielestäni kuitenkaan ole ideaa, koska vanha ei toimi ja uusi toimii.
Ikään kuin olisi jäänyt jokin toimenpide tekemättä, en vain keksi mikä. Ilmasimme myös itse sylinterin, ja sieltä tulee nestettä kuten pitääkin.
Eräs taho on täysin vakuuttunut siitä, että putkistossa on yksinkertaisesti liikaa ilmaa. Mutta eikös pumppaamalla tästä pitäisi selvitä tässä tapauksessa?
Kokeilin pari päivää sitten tätä: kaadoin säiliön piripintaan ja otin toisen etuilmausruuvin kokonaan pois yöksi, mutta säiliön pinta ei aamulla ollut laskenut lainkaan.
- Tähän täytynee perehtyä, jos nesteiden jälkeen on vielä vikaa, ja ehkä muutenkin. Huomio kuitenkin, että vanhan pääsylinterin taaempi mäntä ei tosiaan liikkunut _ollenkaan_. Ja silloin jarrut edes yrittivät toimia.
"Ilmausruuvien päällä on yleensä muovisuojukset, napit, ne pois ja ruuveja tosi varovasti auki pienellä lenkkiavaimella, oisko ollu kokoa 6, crseetä taas liotukseen. Jos kulmat on menny pyöreeksi sitten pitää olla jo lukkopihdit. Ilmausta voi yrittää myös siitä jarruputken liitoksesta, minkä vieressä se ilmausruuvi on siellä rummun takana. Uusi sylinteri maksaa n. 10 € kpl, eli ei sen kalliimpaa. Samalla voi uusia lyhkäset jarruputketkin taakse, ku nekään ei maksa ku muutaman euron kipale."
- Etunännit ainakin ovat kokoa 11 mm. Takajarruissa olevat "napit" eivät lainkaan muistuta edessä olevia suojuksia, vaan ovat tupakantumpin kokoisia, kokonaan pohjaan painuvia härveleitä, joita ympäröi ohut rautalankakiemura. Nämä on siis tarkoitettu poistettaviksi?
Suoraan putkesta ilmaamisessa voi olla ideaa! Eivätkä nuo uudet sylinterit tosiaan kuulosta kalliilta, kiitos tästä.
"Jarrun pääsylinteriin en oo ikinä kajonnu, entäpä jos koittais vanhaa takaisin jos uuden kanssa on menny jotain väärin ?"
- Noihin putki-/sylinteriliitoksiin ei uskalla oikein enää koskea, kun putkiruuvien kierteet ovat niin huonot. Jollei sitten uusi näitä putkia. Vanhassa sylinterissä ei mielestäni kuitenkaan ole ideaa, koska vanha ei toimi ja uusi toimii.
Ikään kuin olisi jäänyt jokin toimenpide tekemättä, en vain keksi mikä. Ilmasimme myös itse sylinterin, ja sieltä tulee nestettä kuten pitääkin.
Eräs taho on täysin vakuuttunut siitä, että putkistossa on yksinkertaisesti liikaa ilmaa. Mutta eikös pumppaamalla tästä pitäisi selvitä tässä tapauksessa?
Kokeilin pari päivää sitten tätä: kaadoin säiliön piripintaan ja otin toisen etuilmausruuvin kokonaan pois yöksi, mutta säiliön pinta ei aamulla ollut laskenut lainkaan.
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
Jaa, puhutaankohan me nyt samasta ruuvista (bleeder screw) vai mikä painonappiviritys siinä onKerhonen kirjoitti:"Ilmausruuvien päällä on yleensä muovisuojukset, napit, ne pois ja ruuveja tosi varovasti auki pienellä lenkkiavaimella, oisko ollu kokoa (edit: tais olla 7), crseetä taas liotukseen. Jos kulmat on menny pyöreeksi sitten pitää olla jo lukkopihdit. Ilmausta voi yrittää myös siitä jarruputken liitoksesta, minkä vieressä se ilmausruuvi on siellä rummun takana. Uusi sylinteri maksaa n. 10 € kpl, eli ei sen kalliimpaa. Samalla voi uusia lyhkäset jarruputketkin taakse, ku nekään ei maksa ku muutaman euron kipale."
- Etunännit ainakin ovat kokoa 11 mm. Takajarruissa olevat "napit" eivät lainkaan muistuta edessä olevia suojuksia, vaan ovat tupakantumpin kokoisia, kokonaan pohjaan painuvia härveleitä, joita ympäröi ohut rautalankakiemura. Nämä on siis tarkoitettu poistettaviksi?
Tässä yks kuva jarrusylinteristä takaa:
http://autorepair.about.com/cs/generali ... 237lib.htm
Viimeksi muokannut tursas, 18 Huhti 2009 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
Tai Ford-kirjan mukaan "bleed nipple", jota emme kirjan osoittamasta paikasta löytäneet.
Vilkaisen vielä noita takajarruja, mutta alkaa tuntua siltä, että pääsee helpommalla ostamalla kokonaan uudet sylinterit sillä 20 eurolla.
Vilkaisen vielä noita takajarruja, mutta alkaa tuntua siltä, että pääsee helpommalla ostamalla kokonaan uudet sylinterit sillä 20 eurolla.
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
ne takapään ilmausruuvit löytyy jarrukilven yläosasta, ei takaviistosta mistä löysit ne muoviset nännit missä oli jouset. hyvin läheltä paikkaa mihin jarruputki tulee..
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
...mikäs virka muuten näillä sitten siellä on ? Ja se vielä, ettei uusien sylintereiden mukana tule uusia ilmausruuveja, joten osta ne kanssa jos tarvii ostaa...watipaa kirjoitti:ne muoviset nännit missä oli jouset
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
Oletko kokeillut, että jääkö jarrut laahaamaan? Olen ainakin yhden mystisen Fiestan jarruongelman lukenut (tältä tai rinnakkaiselta foorumilta) ratkenneen jarruletkujen vaihdolla. Laahaamisen oli aiheuttanut umpeen turvonnut (vanhuuttaan sisälle päin hajonnut) letku - hankala huomata, jos ei tiedä etsiä. Pieniä ilmavuotoja voi olla putkien hiushalkeamissa, mutta muuten toimivan systeemin kanssa niiden pitäisi repsahtaa aika nopeasti ihan selvästi näkyville - näin minulle viime syksynä kävi
Vaikkaan, että tilanne meni huonommaksi, koska systeemiin pääsi ilmaa jostain. Käy vaan systemaattisesti läpi pääsylinteri, putket, letkut ja työsylinterit, jossain on vuoto ja/tai tukos. Putkien uusiminen - esimerkiksi - ei ole kova homma, kun asennoituu siihen siten, että uusii kaikki alustassa kulkevat putket kerralla (konehuoneessa putket on käytännössä uutta vastaavassa kunnossa).
Vaikkaan, että tilanne meni huonommaksi, koska systeemiin pääsi ilmaa jostain. Käy vaan systemaattisesti läpi pääsylinteri, putket, letkut ja työsylinterit, jossain on vuoto ja/tai tukos. Putkien uusiminen - esimerkiksi - ei ole kova homma, kun asennoituu siihen siten, että uusii kaikki alustassa kulkevat putket kerralla (konehuoneessa putket on käytännössä uutta vastaavassa kunnossa).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
JyriN,
kyllä. Nimenomaan laahaavat.
Taidanpa tehdä nyt sellaisen tempun, että ostan apteekista ruiskun, ja ilmaan putket alustavasti alhaalta päin ja sitten normaalisti.
Tämän jälkeen tsekkaan letkut ja muut vempeleet, mikäli jarrut heräävät koomasta, mutta ongelmia vielä ilmenee.
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tiedottanen ensi viikon sisällä tilanteestani.
kyllä. Nimenomaan laahaavat.
Taidanpa tehdä nyt sellaisen tempun, että ostan apteekista ruiskun, ja ilmaan putket alustavasti alhaalta päin ja sitten normaalisti.
Tämän jälkeen tsekkaan letkut ja muut vempeleet, mikäli jarrut heräävät koomasta, mutta ongelmia vielä ilmenee.
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tiedottanen ensi viikon sisällä tilanteestani.
Re: -89 1.1 Fiestan jarrumysteeri
Se Nänni jonka ykpärillä on jousi, on säätöjen tarkastamiseen tarkoitettu.
Ohjekirjan mukaan niiden yhteenlaskettu liike pitäis olla 0,5 - 3 mm. Mä en tiedä että tarkoitetaanko sitä liikettä jonka ne liikkuvat kun niitä paina sormella, vai sitä liikettä jonka ne liikkuvat kun käsijarru vedetään päälle (vai onko jopa sama asia). Kyllä täällä joku varmasti sen tietää.
Täytyy vähän korjata:
Eihän ne liiku mihinkään kun käsijarruvedetään päälle, koska se jousi juuri pitää sen nännin ulkona. Ehkäpä sillä yhteenlasketulla liikkeellä tarkoitetaan sitä liikettä jonka nännit sormella painettaessa liikkuvat, kun käsijarru on vedetty päälle.
Ohjekirjan mukaan niiden yhteenlaskettu liike pitäis olla 0,5 - 3 mm. Mä en tiedä että tarkoitetaanko sitä liikettä jonka ne liikkuvat kun niitä paina sormella, vai sitä liikettä jonka ne liikkuvat kun käsijarru vedetään päälle (vai onko jopa sama asia). Kyllä täällä joku varmasti sen tietää.
Täytyy vähän korjata:
Eihän ne liiku mihinkään kun käsijarruvedetään päälle, koska se jousi juuri pitää sen nännin ulkona. Ehkäpä sillä yhteenlasketulla liikkeellä tarkoitetaan sitä liikettä jonka nännit sormella painettaessa liikkuvat, kun käsijarru on vedetty päälle.