Zetec 16V kierrokset seilaa
Zetec 16V kierrokset seilaa
On tullut ongelmaa, ettei kierrokset tahdo laskea koneessa ja käynti tahtoo olla epätasaista. Lämpimänäkin kuluu kauan aikaa, että kierrokset laskee tyhjäkäyntialueelle ja välillä jää kokonaan päälle. Esim. jos nostan kaasulta jalan, niin välillä auto kulkee kuin kaasu olisi päällä pitkän matkaa.
Vika ei ilmene joka kerta, mutta epätasaisen käynnin huomaa.
Olen jo voidellut kaasuvaijerin + polkimen, puhdistanut tyhjäkäyntiventtiilin ja tulpat (jotka ovat hyvät Denso platinum merkkiset). Sellainen huomio tulpista, että ne karstoittuvat aika usein, ja imusarjassakin oli kerros mustaa likaa seinillä. Mahdollisesti nokea tai likaa ilmansuodattimesta.
Myös kulutus on noussut jopa 9,5 litraan /100km.
Olisiko ehdotuksia mitä voisin itse tutkia, ennen viemistä huoltoon? Ilmamäärämittari tai lamda-ehkä?
Eikös moottori nokeennu, jos tulee liian rikasta seosta ja se selittäisi tulpat + imusarjan. Ja rikas seos käy suuremmilla kierroksilla + kuluttaa polttoainetta enemmän.
Katsastuksessa ei tullut kuitenkaan sanomista päästöistä.
- Tarkistin ilmamäärämittarin ja puhdas oli, sekä langat ehjät. Ilmamäärämittarin elektroniikasta en tiedä, kun ei ole mittalaitteita
Vika ei ilmene joka kerta, mutta epätasaisen käynnin huomaa.
Olen jo voidellut kaasuvaijerin + polkimen, puhdistanut tyhjäkäyntiventtiilin ja tulpat (jotka ovat hyvät Denso platinum merkkiset). Sellainen huomio tulpista, että ne karstoittuvat aika usein, ja imusarjassakin oli kerros mustaa likaa seinillä. Mahdollisesti nokea tai likaa ilmansuodattimesta.
Myös kulutus on noussut jopa 9,5 litraan /100km.
Olisiko ehdotuksia mitä voisin itse tutkia, ennen viemistä huoltoon? Ilmamäärämittari tai lamda-ehkä?
Eikös moottori nokeennu, jos tulee liian rikasta seosta ja se selittäisi tulpat + imusarjan. Ja rikas seos käy suuremmilla kierroksilla + kuluttaa polttoainetta enemmän.
Katsastuksessa ei tullut kuitenkaan sanomista päästöistä.
- Tarkistin ilmamäärämittarin ja puhdas oli, sekä langat ehjät. Ilmamäärämittarin elektroniikasta en tiedä, kun ei ole mittalaitteita
Viimeksi muokannut Patrik28, 19 Maalis 2009 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Zetec 16V kierrokset seilaa
Kaasuläpän asentotunnistin? Helppo mitata vastusmittarilla, vastuksen pitää muuttua lineaarisesti, ei saa olla hyppäyksiä eikä katkoksia missään.
Re: Zetec 16V kierrokset seilaa
Asentotunnistin antoi normaalin, tasaisesti muuttuvan vastusarvon.
Lambdan katson seuraavaksi, sitten alkaa keinot olla vähissä.
Voisi olla hyvä avata konetta ja viedä läheiselle moottorihiomolle. Ei puhdistuksesta haittaakaan olisi ja samalla näkisi, jos joku venttiili falskaa. Tai venttiilithän saa mitattua painemittarilla avaamatta konetta.
Moottorissa aina käytetty Shell Helix Ultra 5W-40 öljyä, mutta sopiiko Ford:in omat öljyt paremmin hydraulisille venttiilin nostimille? Ford taitaa suositella 5W-30 öljyä.
Lambdan katson seuraavaksi, sitten alkaa keinot olla vähissä.
Voisi olla hyvä avata konetta ja viedä läheiselle moottorihiomolle. Ei puhdistuksesta haittaakaan olisi ja samalla näkisi, jos joku venttiili falskaa. Tai venttiilithän saa mitattua painemittarilla avaamatta konetta.
Moottorissa aina käytetty Shell Helix Ultra 5W-40 öljyä, mutta sopiiko Ford:in omat öljyt paremmin hydraulisille venttiilin nostimille? Ford taitaa suositella 5W-30 öljyä.
Re: Zetec 16V kierrokset seilaa
Käyntiongelmiin vaikuttaa kuulemma jokin johtosarja (ilmeisesti tyhjäkäyntiventtiiliin liittyvä, luultavasti johonkin muuhunkin anturiin). Sen liittimet hapettuu ja katkoo yhteyttä.
Toinen mistä näissä on kirjoteltu on just lambda-anturi. Se voi olla menny rikki niin että oireilee vain ajoittain.
Toinen mistä näissä on kirjoteltu on just lambda-anturi. Se voi olla menny rikki niin että oireilee vain ajoittain.
Re: Zetec 16V kierrokset seilaa
Tuosta lambdasta kun on kirjoilteltu eri kokemuksia, niin kannattaako ostaa universaali lambda esim. motonetistä ja kolvata vanhasta sopiva liitin, vai sijoittaa kalliiseen alkuperäiseen? Eikös nuo valmiit maksanut juuri liittimen takia reilusti enemmän?
Re: Zetec 16V kierrokset seilaa
Täällä on monia, joilla se tarvikelambada on pelannut sen 1-2 vuotta tai jopa enemmänkin, mut ite ostin Boschin jossa oli liitin valmiina ja makso muistaakseni alppilan autosähkössä jotain 115e ja kuvittelisin että menee tolla lambadalla yhtä pitkään kuin loppu auto. Niin ja tarvikelambdojen liitokset pitäis tehä puristaen, ei kolvaten.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Zetec 16V kierrokset seilaa
Lainaus: "puhdistanut tyhjäkäyntiventtiilin"
Tuo ei aina auta, kokeile uutta! 8)
Tuo ei aina auta, kokeile uutta! 8)
Re: Zetec 16V kierrokset seilaa
Mutta mielestäni tuossa ei pitäisi olla enää mitään. Testasin myös solenoidin ja se toimi normaalisti. Venttiilin luistikin liikkui hyvin.Monteonisti kirjoitti:Lainaus: "puhdistanut tyhjäkäyntiventtiilin"
Tuo ei aina auta, kokeile uutta! 8)
Likaahan siitä lähti, kun tärpätissä venttiiliosan uitti, mutta se taisi vain olla pieni nokinen kerros.
Olisi kyllä mukava, jos olisi varaosa-auto, siksi laitoinkin ostailmoituksen autosta ehjällä moottorilla. Tahtoo tulla kalliiksi tämä kokeilu uusilla osilla kun auton arvo on mitä on