Kaasariko jäätää?
Kaasariko jäätää?
Pakkaskelillä nykittelee koko ajan normaalikaasulla ajettaessa. Hommaa voi ennaltaehkäistä niin että antaa kylmän koneen käydä jonkin aikaa (10 min väh.) ennen ajoon lähtöä. Plussakelillä tätä ongelmaa ei ole. Ei myöskään jos lähtee lämpimästä parkkihallista ajoon. Masinolit vois kaataa vaikka omaan kurkkuun, ei vaikuta tuohon ongelmaan mitenkään. Bensana 98.
Mitään tehtävissä muuta kuin laskea päiviä kevääseen?
Auto siis -90 2.0 DOHC.
Mitään tehtävissä muuta kuin laskea päiviä kevääseen?
Auto siis -90 2.0 DOHC.
Re: Kaasariko jäätää?
Eiköhän tuo ihan normaalia ole tuon ikäisissä autoissa. Ei tahdo nuo vanhat autot kylmistä keleistä oikein välittää. Ellei satu omistamaan Ladaa
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Kaasariko jäätää?
Onkos siinä muuten edes kaasaria ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Kaasariko jäätää?
Kyllä siinä valitettavasti ontursas kirjoitti:Onkos siinä muuten edes kaasaria ?
Aiemminhan kyselin täältä neuvoa automaattiryypyn ongelmiin... nyttemmin en tiedä toimiiko tuo ryyppy miten, mutta esim. pakkasaamuna kylmänä käynnistettäessä täytyy kaasutella pari-kolme minuuttia ennen kuin kestää itse käynnissä. Sen jälkeen sisälle hörppään kahvit ja sitten vasta ajoon... ei pätki .
Re: Kaasariko jäätää?
Toi on just se perus kaksari:Heinämies kirjoitti: Kyllä siinä valitettavasti on
Aiemminhan kyselin täältä neuvoa automaattiryypyn ongelmiin... nyttemmin en tiedä toimiiko tuo ryyppy miten, mutta esim. pakkasaamuna kylmänä käynnistettäessä täytyy kaasutella pari-kolme minuuttia ennen kuin kestää itse käynnissä. Sen jälkeen sisälle hörppään kahvit ja sitten vasta ajoon... ei pätki .
- imuilman esilämmitys ei toimi
- automaattiryyppy ei toimi, tai ei mee päälle tai kaasari on säädetty kesäolosuhteisiin..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Kaasariko jäätää?
Kaasari säädettiin joulukuun alussa sen mukaan että sain hyvän pakokaasutoikkarin katsastukseen mukaan. Pitäisiköhän sitä säätää takaisin rikkaammalle... auttaisiko se?
Re: Kaasariko jäätää?
Toimiikos se jousiryyppy, siis läppä kiinni kylmänä ja auki lämpimänä. Rikkaammalla pitää olla talvella. Merkkaa missä se on nyt se jousikuppi ja käännä sitä vastapäivään pari senttiä, tai sentti aluks, niin käy rikkaammalla, siitä se on kiinni..., veikkaisin kuitenkin, että ryyppy on deaktivoitu, siis pois pelistä käännetty kokonaan.Heinämies kirjoitti:Kaasari säädettiin joulukuun alussa sen mukaan että sain hyvän pakokaasutoikkarin katsastukseen mukaan. Pitäisiköhän sitä säätää takaisin rikkaammalle... auttaisiko se?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Kaasariko jäätää?
Selvisi tänään tuokin ongelma ihan muun ohessa. Joulukuun alussa kun kaasaria säädettiin paikallisella Seolla, heiltä on näemmä unohtunut laittaa tuo ilmaputsarilta tuleva pienenpieni letku takaisin kiinni kaasariin. No mie sen nyt laitoin ja eipä ollut kylmällä koneella ongelmia pysyä käynnissä eikä myöskään minkään valtakunnan pätkimisiä ajossa. Kaasuunkin reagoi jälleen niinkuin Sierran kuuluukin .
Olihan se kiva löytää se vika edes nyt. Kivasti se talvi tuon kanssa menikin .
No... virheitä sattuu, ei siinä mitään.
Olihan se kiva löytää se vika edes nyt. Kivasti se talvi tuon kanssa menikin .
No... virheitä sattuu, ei siinä mitään.
Re: Kaasariko jäätää?
Tätä mie oon aina selvittänyt.
On hyvin pienestä kiinni käyntiongelmat,
etenkin kun puhutaan kaasarikoneiden imuilmasta.
Se pieni letkukun säätää automaattista imuilman
esilämmitystä.
Harvoin se vaan vanheemmuuttaan toimii,eli
monesti joutuu ruuvilla "pakottaan"läpän ottaamaan
lämmintä,talvella.
On hyvin pienestä kiinni käyntiongelmat,
etenkin kun puhutaan kaasarikoneiden imuilmasta.
Se pieni letkukun säätää automaattista imuilman
esilämmitystä.
Harvoin se vaan vanheemmuuttaan toimii,eli
monesti joutuu ruuvilla "pakottaan"läpän ottaamaan
lämmintä,talvella.
Re: Kaasariko jäätää?
Joopa joo, Ladassa(2105) kummatkin sekä imuilman lämmitys ja ryyppy on mekaanisesti (käsin)säädettäviä..., no, näissä automatiikka Sierrassa on mukavaa kun se pelaa..Beornegar kirjoitti:Ellei satu omistamaan Ladaa
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Kaasariko jäätää?
Automaattiryypyn "systeemi" on siis vähän kuin saunan lämpömittari, eli koneen lämmetessä sen pitäisi liikkua niin että kääntää läpän auki. Nyt se kuitenkin pysyy miltei kiinni, sellainen pieni rako siihen jää. Gaso maistuu aika kiitettävästi, eli 20 euron tankkauksella ajaa työmatka-ajoa sellaiset 130 kilometriä.tursas kirjoitti: Toimiikos se jousiryyppy, siis läppä kiinni kylmänä ja auki lämpimänä. Rikkaammalla pitää olla talvella. Merkkaa missä se on nyt se jousikuppi ja käännä sitä vastapäivään pari senttiä, tai sentti aluks, niin käy rikkaammalla, siitä se on kiinni..., veikkaisin kuitenkin, että ryyppy on deaktivoitu, siis pois pelistä käännetty kokonaan.
Nyt käänsin tuota automaattiryyppyä siten että koneen ollessa lämmin se on aivan auki-asennossa. Kylmettyä se ei ole palautunut kiinni-asentoon vaan pysyy näemmä auki. Jos sen painaa kiinni niin ponnahtaa takaisin auki-asentoon kun päästää irti. Oletettavasti tuo ryyppykello tai millä nimellä sitä kutsutaankin on nyt siinä asennossa että läppä on aina täysin auki ja auki myös pysyy. Hyvin lähti ekalla kuitenkin käyntiin ja pysyy tyhjäkäynnillä. Kiihtyy myös paremmin. En jaksanut enää koeajolenkin jälkeen ottaa putsaria auki ja tsekata tuon läpän asentoa.
Onko tuo toimenpide "kelpo" vai voiko siitä olla haittaa kaasarin toiminnalle?
Re: Kaasariko jäätää?
Lämpenikös se ryyppykello, eli tulikos sille sähköä ?Heinämies kirjoitti:Nyt käänsin tuota automaattiryyppyä siten että koneen ollessa lämmin se on aivan auki-asennossa. Kylmettyä se ei ole palautunut kiinni-asentoon vaan pysyy näemmä auki. Jos sen painaa kiinni niin ponnahtaa takaisin auki-asentoon kun päästää irti. Oletettavasti tuo ryyppykello tai millä nimellä sitä kutsutaankin on nyt siinä asennossa että läppä on aina täysin auki ja auki myös pysyy.
Siinä on vielä sekin, ettei se läppä mene kone kylmänä ittestään kiinni, vaan kaasu pitää kääntää(polkea) auki ja sitten kattoa loksahtaako se läppä jousiensa avulla kiinni tai rakoselleen ja mihin asentoon.
Mä olin kääntävinäni sen ryypyn kanssa kokonaan pois, ku vein pakokaasutestiin, niin silti kävi liian rikkaalla. Sitten jos ryypyn kääntää kokonaan veke tipahtaa tyhjäkäynti ja pitää vastaavasti kiristää sitä tyhjäkäynti ruuvia. Kyllähän sitä ilmanputsaria saa edestakas hilailla tai ottaa sen säätöjen ja seurannan ajaksi kokonaan veke, mutta pitää muistaa tukkia se yllämainitun alipaineletkun alapää. Ei kait siitä haittaa ole, koko ryyppykellon vois ottaa kesäksi veke ja lukita läpän pysymään aina auki siitä vivustaan, jos haluais, mutta mukavahan sen kanssa on askarrella...
Heinämies kirjoitti:Olihan se kiva löytää se vika edes nyt. Kivasti se talvi tuon kanssa menikin .
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Kaasariko jäätää?
Kaipa tuo lämpeni mutta ei se koneen käydessä ja kaasutellessa mitään reagoinut. En tietenkään kylmällä koneella tajunnut painaa kaasua ja katsoa sulkeutuuko läppä...
Nyt kuitenkin pelaa hyvin eikä bensa maistu lilimainkaan niin hyvin kuin ennen tuota pikku toimenpidettä. Aamulla startatessa ei jaksanut käydä tyhjäkäynnillä, mutta jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen ekassa risteyksessä tyhjäkäynti oli normaali, kierrokset tonnin paikkeilla.
Tuolla nyt varmaan mennään kesän yli ja talven taas tullessa katsotaan mitä pitää tehdä. Yksi ratkaisu olisi varmaan pakkasten tullessa ottaa jatkoroikka ja pitää auto piuhassa yön yli, niin varmaan käynnistyy aamulla ongelmitta. En ole tuota moottorinlämmitintä nyt hyödyntänytkään koska käynnistyi pakkasellakin ihan hyvin.
Nyt kuitenkin pelaa hyvin eikä bensa maistu lilimainkaan niin hyvin kuin ennen tuota pikku toimenpidettä. Aamulla startatessa ei jaksanut käydä tyhjäkäynnillä, mutta jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen ekassa risteyksessä tyhjäkäynti oli normaali, kierrokset tonnin paikkeilla.
Tuolla nyt varmaan mennään kesän yli ja talven taas tullessa katsotaan mitä pitää tehdä. Yksi ratkaisu olisi varmaan pakkasten tullessa ottaa jatkoroikka ja pitää auto piuhassa yön yli, niin varmaan käynnistyy aamulla ongelmitta. En ole tuota moottorinlämmitintä nyt hyödyntänytkään koska käynnistyi pakkasellakin ihan hyvin.