Ohjaustuntuma

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
_kapo_

Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

Moro taas. Rupesin tuossa ajellessa kiinnittämään huomiota semmoseen asiaan tuon fiestan ohjauksessa että ns. ratti suorassa ajettaessa vaikka n. 80km/h ja ku ihan pikkusenkin hipasee rattia ni alkaa kääntymään reilusti siis ei ratti vaan auto. Ja ohjauspuoltaa oikealle. Aurauskulmat laitettu jo niin monesti etten ees oo jaksanu laskea. onko kellään ollu vastaavia kokemuksia? saa niinku kokoajan ajaa sitä että voi mennä suoraan. ja mutkiin voi kääntää ratin kohilleen ja irrottaa kädet ratista ja auto ajaa mutkat itekseen.
kait tässä alkaa jo osa olla luulosairauttakin mutta kertokaa toki jos on kokemuksia.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Toki, kahdessa edellisessä käyttöautossa on ollut ns. ratti vinossa suoraan ajettaessa.

Ihan ekaksi kannattaa ajaa taatusti tasaisella ja suoralla alustalla ("Prisman parkkis" tai joku parkkihalli ovat hyviä paikkoja) ja varmistaa, että varmasti puoltaa ja vetelee (tasaisella vauhdilla, kiihdytyksissä, jarrutuksissa jne). Maantiet ovat pääsääntöisesti niin urautuneet ja kallistettuja, että vetely ja kampeaminen oikealle voivat johtua ihan niistä. Jos kuitenkin olet varma, että kampeaminen on todellista niin...

Tarkista kaikkien alustan komponenttien kunto. Vialliset puslat aiheuttavat kampeamista ja pyörän ylimääräistä liikettä esim. juuri käännettäessä tai kaltevalla alustalla ajettaessa, eikä kulmat pysy niihin laitetuissa mitoissa edes nosturilta alas ajettaessa. Varsinkin vialliset takapään kulmat aiheuttavat kaikenlaista vänkää tunnetta - tuon kesäauton hankittuani ja ennen sen puslien laittoa, tuntui kuin auto olisi jokaisella suoralla halunnut vedellä ihan omiaan ja kaarteissa se haki väkisin ulkokaarteen ojaan enne kuin rattia käänsi niin paljon, että kumit selkeästi alkoivat sortaa alle. Ihan kaamea mutta nyt sen uskaltaa jo antaa jollekin kaverillekin kokeiltavaksi - ei hävetä ihan niin paljoa :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
_kapo_

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

Voikohan talvirenkaat vaan vedellä urista niin paljoo, koko on 195/55 ja malli hakkapeliitta 5. Muuten onkin alusta kohta läpikäyty, taka-akselin puslat jäi vaihtamatta ku tarvii jonkun erikoistykalun foordilta että saa uudet paikalleen. NO kait se ovaan odotettava kesää ja kesärenkaita että näkee mikä on tilanne :roll:
_kapo_

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

No nyt se tais seota kokonaan..alko ratti tärisemään ainaku kääntää pienessä vauhdissa.. siis hakkaa vastaan ihan ku tehostin estäis kääntämistä. Eiköhän tää auto nyt lähe jo &!¤#%¤//"!!!! :idea:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Jaa-a, olisko kuitenkin vetari menossa? Oletko tarkistanut ettei ole kummassakaan (sisä-, eikä ulkonivelessä) väljää? Tuo kääntäessä tärinä voisi viitata hyvinkin vetariin.

Sitten yksi mahdollisuus on vielä olisi heikkokuntoinen raidetangonpää.

Onnea etsintään, älä vielä luovuta :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
_kapo_

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

Joo hakkaa vastaan vaikka kääntäs ihan parkissa ollessakin. sisemmissä vetareissa on väljää mutta fordin miesten mukaan siellä kuuluukin olla :?: kaippa tuo paikallaankin hakkuuttaminen viittais seonneeseen tehostimeen + että hammastangossakin ilmeisesti väljää...

Pitää huomenna käydä taas tarjoo foordin mekaanikolle, josko se nyt uskois että se ei ole ihan kunnossa.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, voisi olla ohjaustehostimen vika - en ole todellakaan asiantuntija. Onko se tunne samanlainen kun esim kanttaria vasten käännettäessä, siinähän ratti nykii kun ojaustehostin pudottaa painetta kun pyörä ei käännykään. Tästä tuli mieleen, että olisiko ihan sähkö- tai anturivika? Mitä jos ohjaustehostin syystä tai toisesta luulee ohjauksen olevan jo tapissa ja pätkii ohjaustehostimen paineita? Onhan tuossa vielä hydraulitehostin vai onko se sähköinen?

Noissa vanhoissa peleissä (kuten tuo minun kesäauto) ei ole ymmärtääkseni mitään asennontunnistimia tai muutakaan älyä, mutta uudemmissa voi hyvinkin olla esim. suojelemassa vanteita ja pyöräntuentaa vaikka kanttaria vasten käännettäessä. :roll:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
_kapo_

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

No en o kyllä paljoo kanttareita vasten käännelly koskaan, koittanu pitää välimatkaa niihin :)
Alkaa vaan ratti tärisemään siis paikallaankin ja pienissä vaihdeissa, kovemmissa nopeuksissa ominaisuus häviää. Lisäksi kun auton nostaa ilmaan ja kääntelee renkaita kone sammuksissa ni alkaa jostain kuuluu semmonen kohina..skoosh.. ihanku darth vader olis asentanu ittesä konehuoneeseen :shock:
Mutta kaippa tässä on taas mukavasti varailtava aikaa foordille, ihanan kallista, tais olla sen 90e tunti ku ne antaa valohoitoo siellä ja arvailee ensviikon säätilaa.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

_kapo_ kirjoitti:No en o kyllä paljoo kanttareita vasten käännelly koskaan, koittanu pitää välimatkaa niihin :)
En minäkään tarkoituksella, mutta tuolla isolla kirkolla taskuun peruuttaessa ne kanttarit lähentelee joskus ihan itsestään :lol:

Minä en ainakaan ihan äkkiseltään keksi, että mikä siinä sinun autossa on vialla, joten suosittelen pientä korjaamokäyntiä - tämä on enemmän tällaista arvailua meikäläisen puolelta. Oletko muuten tarkistanut ohjaustehostimen öljymäärän - olihan tuossa autossasi vielä hydraulitehostin? Voihan se olla, että se tehostin haroo välillä ilmaa ja siksi tehostus putoaa pois päältä... :?

Jos vika selviää, niin kuittaa vielä tänne palstalle, niin seuraavalla kerralla osataan kysyjää jo auttaa :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

_kapo_ kirjoitti: Mutta kaippa tässä on taas mukavasti varailtava aikaa foordille, ihanan kallista, tais olla sen 90e tunti ku ne antaa valohoitoo siellä ja arvailee ensviikon säätilaa.
Eikös voortilla oo sellanen vianmääritys systeemi, eli tietyllä könttähinnalla etsivät vian, vaikka siinä menis kaksi viikkoa.. Muistaakseni maksaa jonkun 180e, mutta sillä hinnalla tulee sitten vikakin varmasti selville.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin