Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei,
vaihdettiin Focus 1,8 dieselin polttoaineensuodatin, eikä huomattu täyttää tyhjää suodatinta. Auto lähti hyvin käyntiin, kävi jonkin aikaa, mutta sitten sammui, pumppu ilmeisesti imaisi ilmaa. Kaikenlaiset konstit ja tarkistukset on sen jälkeen tehty, polttoaine kulkee, ilmaa ei ole missään, mutta kone ei köynnisty. Missä vika? Onko sama ongelma tullut vastaan. Auto on vuoden 2000 turpodiesel.
Tuttu homma. Perheessä on kaksi Focus dieseliä, joista varsinkin toinen tuntuu olevan ronkelimpi ilmalle suodattimen vaihdon yhteydessä.
Nyt kannattaa ensin täyttää polttoainesuodatin piripintaan ja varmistaa, että putki, joka sokalla varmistettu on varmasti kunnolla pohjassa, jotta ilmaa ei pääse tätä kautta järjestelmään.
Yksi suuttimen korkeapaineputki kannattaa myös löysätä suuttimesta, jotta ilma pääsee pumpusta pois.
Kun nämä esivalmistelut on tehty, eikun starttaamaan. Mutta ei kovin pitkää starttausta kannata tehtä, yhtäjaksoisesti (alle 10 sekuntia), jotta startti ei kuumene liikaa.
Tässä on sitten kärsivällisyyttä koetteleva kohta. Ilma poistuu hitaasti. Sitten kun suuttimen putkesta alkaa ryöpsähdellä polttoainetta starttauksen aikana, ollaankin jo voiton puolella.
Vähitellen, kun kone alkaa itsekkin yrittää käyntiin, suuttimen putken voi laittaa kiinni.
Akku täytyy olla täynnä virtaa ennen ilmausta, jotta kone kone pyörisi reippaasti.
Jos polttoainetta ei rupea tulemaan suuttimelle menevästä putkesta, suodatin saattaa saada ilmaa todennäköisesti sokalla varmistetusta suodattimen putkesta, eikun uudelleen täyttämään suodatinta ja samat temput uudestaan.
kiitos ripeästä vastauksesta!
Nämä jutut on tehty pariinkin kertaa, mutta ei vain pelitä.
Akkukin on otettu irti, jos järjestelmä nollaisi itsensä mahd. vikokoodin takia.
Ongelma tuntuu olevan sähköpuolella.
Tuleeko polttoainetta suuttimen putkesta? Käynnistyksen esto voisi olla jämähtänyt päälle, kannattaa kokeilla käynnistystä vaikka vara-avaimella. Epäilen kuitenkin, että ilmaa on dieselpumpussa ja siksi ruiskutuspainetta ei synny. Ilmauksen pitäisi onnistua starttauksen avulla, mutta dieselpumppun siirtopumpun pumppausteho on aika heikko.
Focuksesta puuttuu käsipumppu, joka olisi hyvä apuväline. Merkkiliike käytti ilmauksen apuna perämoottorin letkupumppua, jolla imivät pullosta polttoainetta suoraan polttoainesuodattimeen. Auto hinattiin ensimmäisen suodattimen vaihdon jälkeen korjaamolle, jossa pääsi homman näkemään ammattimiehen tekemänä. Syynä sammumiseen oli polttoaineputken nousemisen ylös, ja ilma pääsi pumppuun. Syynä oli putken sokan huono asennus suodattimen vaihdossa.
Jos ruiskutuspumppu on täyttynyt ilmalla kokonaan (kone on päässyt sammumaan), ilmaus teettää uskomattoman paljon työtä, ja usko tahtoo hommaan loppua. Pojan Focusta piti ilmata varmaan tunnin verran, ennenkuin lähti pyörimään. (kone sammui itse vaihdetun toisen suodattimen vaihdon jälkeen, vaikka suodatin oli olevinaan täytetty polttoaineella)
Tuli tuossa vielä mieleen, että kannattaa tarkistaa uudestaan, onko suodatin varmasti täynnä polttoainetta? Se kaksoisletku, joka on kiinni metallisokalla irroitetaan suodattimesta, ja sitten kaadetaa aukosta suodatin piripintaan polttoainetta ja letku uudestaan huolellisesti kiinni. Ja sitten taas ilmaamaan, kuten edellä oli kerrottu.