Sierran puslat.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Elo 2007 08:51
Sierran puslat.
Minkälainen homma vaihtaa puslat sierraan? Paljon about menee rahaa/aikaa?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Niin mitkähän puslat kyseessä? Vastaus riippuu ihan siitä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Elo 2007 08:51
Re: Sierran puslat.
Eipä kertonut auton omistaja muutakuin että alustan puslat on vähän huonot niin mutkiin menee vähän huonosti.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: Sierran puslat.
Kokemuksia kaipailisin. Sierraan tarkotus vaihtaa takakelkka jossain vaiheessa ja ajattelin että puslat laitan samalla uudet. Saako nuilla rally racen uretaani puslilla jäykkyyttä alustaan ja lisäävätkö ne sisämelua kuinka paljon? Onko näiden uretaani puslien kesto kuinka paljon pidempi kuin normaalien, koska näkyy maksavan nuo “iso pohjauspuslat” olevan kappaleelta 79.60€. Autosta ei ole tarkoitus luopua lähiaikoina joten saisi olla pitkä kestoiset puslat. Onko jotain muuta negatiivistä tai positiivistä sanottavaa. Tavoitteena sopiva kompromissi hyvää ja napakkaa ajettavuutta, mutta ei mitään hampaista paikkoja pudottavaa katujyrää eli mukavuuttakin saisi jäädä.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
Re: Sierran puslat.
Halavin ratkasu jos haluaa ns "RATA ALUSTAN" kohtuu halavala ni vie johonki sorvaamoon mallit ja käske tehä nailonista samanlaiset! Tulleehan siitä kivi reki ja nitisee ja narisee jotku paikat aivan varmasti. Ainaki omasa ko joitaki puslia teettäny keulaan ja perään!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: Sierran puslat.
Mites nitiseekö nuo uretaani puslat kun joskus olen kuullut että saattaavat nitistä ja natista ja tavoitteena ei ole mikään kivireki että tuon nailonivaihtoehdon jätän ainakin pois
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
Re: Sierran puslat.
Epäilenpä vain et taitaa ne uretaani puslatki nitistä ja natista!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Mulla on uretaanit, ei lisääntynyt melu, eivätkä narise. Ne pitää voidella hyvin jokapuolelta, itse käytin jarruvaseliinia. Ajettavuus luonnollisesti parantui. Tai no, itseasiassa ne isot apurungon puslat mulla on edelleen kumiset, pistin uudet alkuperäiset, kun ne maksoi yhteensä samanverran kuin yksi uretaaninen, muut puslat ympäri autoa juurikin rallyracen keltaiset. Ei ole valittamista.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Mulla on kanssa kaikki tukivarsien ja apurungon puslat uretaanista. Etuvakaajan puslat on punaiset ja takavakaajan ihan kumia, muuten puslat on keltaista (pehmeää) polyuretaania. Näin jälkikäteen tuntuu siltä, että etutukivarren olisi voinut puslittaa myös keltaisilla, koska nuo punaiset tuntuvat ihan himpun kovilta, toisaalta ne ovat ihan hyvät ratapäivillä
Mitään narinoita ei ole ollut, liekö syynä netistä löytämäni vinkki pudottaa auto alas pyörilleen ennen tukivarsien pulttien lopullista kiristämistä - ei jää sitäkään vähää kanittamaan mitä ne muuten saattaisivat. Ainoat puslat mitkä ovat minulla koskaan narisseet ovat olleet (escortin) etualatukivarren loppuunkuluneet sisemmät pallonivelet ja samaisen värkin kallistuksenvakaajan koiranluut mallia *otonet.
Rohkeasti vaan puslien kimppuun. Vaikutus ajettavuuteen on huomattava- tietty vähän riippuu lähtökohdista, mutta veikkaan, että vanhat puslat on siinä kunnossa, että ne saa väännettyä käsin irti tukivarsista. Ainakin edessä...

Mitään narinoita ei ole ollut, liekö syynä netistä löytämäni vinkki pudottaa auto alas pyörilleen ennen tukivarsien pulttien lopullista kiristämistä - ei jää sitäkään vähää kanittamaan mitä ne muuten saattaisivat. Ainoat puslat mitkä ovat minulla koskaan narisseet ovat olleet (escortin) etualatukivarren loppuunkuluneet sisemmät pallonivelet ja samaisen värkin kallistuksenvakaajan koiranluut mallia *otonet.
Rohkeasti vaan puslien kimppuun. Vaikutus ajettavuuteen on huomattava- tietty vähän riippuu lähtökohdista, mutta veikkaan, että vanhat puslat on siinä kunnossa, että ne saa väännettyä käsin irti tukivarsista. Ainakin edessä...
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: Sierran puslat.
Uretaaniset lähtee tilauksen kuhan puslia rupeen vaihtaa. Toivottavasti samalla häviää peräpään levottomuus ja retkuaminen. kiitos ja kumarrus vastanneille!
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Joo, toi multa unohtui sanoa, eli tosiaan kaikki pultit kireelle kun auto on pyörillään, näin minäkin toimin aikoinaan. Jostain silloin luin, että ne kannattaa rasvata ympäriinsä. Ja peräpään käytös mulla rauhottui huomattavasti uusilla puslilla, ennen meni suoraa tietä kuin käärmeenjälki erämaassa..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Näkkyy olevan nuisa 91 vuosimallin sierroisa ollu kahta eri kokosta kallistuksen vakaajaa eesä. Toisisa 28mm ja toisisa 24mm vakajaa. ABS;llä varustetuisa on kuulema se 28mm ja itelä ei abseja ni siinäki silti se 28mm vakaajaa!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierran puslat.
Paras ratkaisu taitaisi olla cossun orkkis puslat takatukivarsiin ja uretaaniset apurungon puslat taakse.
Eteen taas uretaaniset vakaajaan ja tukivarren molemipiin päihin.
Kallis sarja jos tuolla tekee mutta takuulla hyvä. Muutamia tullut vastaan että cossuun vaihdettu uretaaniset taakse tukivarsiin orkkispuslien tilalle niin alkanut vetää urissa ja muutenkin tullut veltoksi.
Eteen taas uretaaniset vakaajaan ja tukivarren molemipiin päihin.
Kallis sarja jos tuolla tekee mutta takuulla hyvä. Muutamia tullut vastaan että cossuun vaihdettu uretaaniset taakse tukivarsiin orkkispuslien tilalle niin alkanut vetää urissa ja muutenkin tullut veltoksi.
gti golo palloilija
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Varmaan riippuu vähän mitkä puslatkin on laitettu, ne oranssit kurapuslat on ainakin ihan pehvasta, mitä työnlaatua joskus katselin.. Oliko ne nyt sitten deflexit? Itsellä on tosiaan ne rallyracen keltaiset takatukivarsissakin, eikä kyllä mitään ongelmia.
Ja noista etukallistuksenvakaajien paksuudesta, mulla 92 vuosimallin auto, aivan karvalakkivarusteilla alunperin, ja siinäkin 28mm vakaaja vakiona, ainakin iS ja CLS-malleihin se kuului vakiona. Is:ssä ja CLS:issä on alunperin ollut hieman matalampi alustakin verrattuna CL:ään tai CLX:ään.
Ja noista etukallistuksenvakaajien paksuudesta, mulla 92 vuosimallin auto, aivan karvalakkivarusteilla alunperin, ja siinäkin 28mm vakaaja vakiona, ainakin iS ja CLS-malleihin se kuului vakiona. Is:ssä ja CLS:issä on alunperin ollut hieman matalampi alustakin verrattuna CL:ään tai CLX:ään.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Sen verran mielen kiinnon vuoksi pittää kysyä vaikka se ei tieten tähän kuuluu mut onko taka vakaajisa sit eroja vai onko ne mallista ja vuosimallista riippumatta samoja ollu? Etu pään kallistuksen vakaajan kyllä hoksasin et eroja on vaikka sama vuosimalli ois! Itelä 3 ovinen ja kaverila sedan malli sama vuosimalli ni siinä oli se ohkasempi vakaaja eesä.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Takavakaajiahan ei ole läheskään kaikissa, nelivetosissakaan. Mut ilmeisesti kutoskoneen yhteydessä on takavakaaja. Noissa uudemmissa "teippi-iiässissä"kään ei oo vakaajaa takana..
Eikä ollut munkaan autossa, mutta paikathan on korissa valmiina, ja jossain taka-akseliston kokoonpanossa vaihtui nelikon tukivarret taakse, joissa oli vakaajan koiranluille paikat. Vakaajan otin scorpiosta, paksuutta oli 17mm, siihen uudet koiranluut, puslat ja kiinnityspannat voortilta, ei olleet kalliita. siipicossussa on 14mm takavakaaja, sedanicossun vakaajan paksuudesta mulla ei oo hajua. Niin ja XR4:ssä on kans sellanen naruvakaaja, mutta se on leveämpi kuin noissa muissa.
Eikä ollut munkaan autossa, mutta paikathan on korissa valmiina, ja jossain taka-akseliston kokoonpanossa vaihtui nelikon tukivarret taakse, joissa oli vakaajan koiranluille paikat. Vakaajan otin scorpiosta, paksuutta oli 17mm, siihen uudet koiranluut, puslat ja kiinnityspannat voortilta, ei olleet kalliita. siipicossussa on 14mm takavakaaja, sedanicossun vakaajan paksuudesta mulla ei oo hajua. Niin ja XR4:ssä on kans sellanen naruvakaaja, mutta se on leveämpi kuin noissa muissa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Joo, XR4i:ssä on 12mm vakaaja ja se on sellainen leveä malli - eli kiinnitys tulee tuonne tukivarren ulkoreunaan. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että siivessä olisi juurikin samanlainen leveä kallistuksenvaimennin, 14mm - sellainen on nyt tuon irroitetun paikalla. Paksummat vakaajat on sitten vastaavasti kapeampia.
Ainakaan leveän vakaajan kinnitys tukivarteen ei ole kummoinen, käytännössä pätkä 8mm kierretankoa hitsattuna paikoilleen ajaa saman asian ja tulee vielä kiinnityskin vakiota helpommaksi
Ainakaan leveän vakaajan kinnitys tukivarteen ei ole kummoinen, käytännössä pätkä 8mm kierretankoa hitsattuna paikoilleen ajaa saman asian ja tulee vielä kiinnityskin vakiota helpommaksi

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Siivessä saattaa hyvinkin olla kanssa leveenmallinen vakaaja, en oo vaan päässyt niin läheltä tutustumaan.. 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Tuli juurikin rallyracen keltaiset puslat. Tosin kyseessä oli +400hv cossuja jotka vääntää tukivarsia hieman enemmän kuin normipelit.Sierra2.3-16v kirjoitti:Varmaan riippuu vähän mitkä puslatkin on laitettu, ne oranssit kurapuslat on ainakin ihan pehvasta, mitä työnlaatua joskus katselin.. Oliko ne nyt sitten deflexit? Itsellä on tosiaan ne rallyracen keltaiset takatukivarsissakin, eikä kyllä mitään ongelmia.
Tosin rallyrace ei ensimmäisenä suosittele vaihtamaan cossun orkkispuslia uretaanisiksi vaan ennemmin orkkis puslia. Periaatteessa ko. puslahan on unibal toteutus ei ehjänä varmasti jämäkkä,mutta vanhemmiten niihin tulee sitten enemmän väljää kuin kumiversioon.
gti golo palloilija
Re: Sierran puslat.
Käykö tuo ohje normi porrasperä dohc sierraan? http://www.cosworthrsclub.com/pdf/2wd_4 ... vaihto.pdf
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Re: Sierran puslat.
Käy, ei juurikaan eroa. Vetarit ovat oikeestaan se ero noissa rakenteellisesti. Cossu pulteilla ja doch painamalla(yleensä).-Saku- kirjoitti:Käykö tuo ohje normi porrasperä dohc sierraan? http://www.cosworthrsclub.com/pdf/2wd_4 ... vaihto.pdf
gti golo palloilija
Re: Sierran puslat.
Mistä saa alkuperäiset takapuslat 2l dokki sierraan kun rallyracella ei tunnu olevan muita kuin uretaanipuslia ja ei nappais maksaa noin 250e koko paketista???
ei kuitenkaa mitään tarvikepuslia..

SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
Ja voortilta on jo kysytty, vai? Ei kai alkuperäsiä juuri muualta, ebayssä voi joskus olla. Ite aikanaan laitoin muut uretaanista, paitsi ne kalliit isot apurungon puslat laitoin orkkikset, olikohan ne jotain n.40e/kpl ja tukivarsien puslat uretaanisina n. satasen. Oli ihan toimiva ratkaisu.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran puslat.
Minkähänlainen käytös tulee jos laittaa etuvakaajan puslat uretaanisina ? Näytti olevan ainakin ne tukivarsien puslat hajalla, mihin tulee vakaaja. Sais luultavastin sen jarrutärinänkin pois.
Niin ja onko sierrasta mahdollista säätää camberia/casteria vakio tukivarsilla ? Meinaan, että onko jotain kikkoja millä niitä saisi säädettyä ?
Niin ja onko sierrasta mahdollista säätää camberia/casteria vakio tukivarsilla ? Meinaan, että onko jotain kikkoja millä niitä saisi säädettyä ?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran puslat.
No casteriahan saa säädettyä kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja tms.
camberin säätö vähän vaikeempaa, tarvis tehdä etupalkkiin uudet reiät ulommas, tai scorpion tukivartta käyttämällä, jolloin tarvii vissiin laittaa scorpion raidetangotkin että riittää säätövara aurauksessa. Uretaania kannattaa etupäässä ehdottomasti suosia, ne orkkis kumipuslat on ihan liian pehmeetä kamaa..
camberin säätö vähän vaikeempaa, tarvis tehdä etupalkkiin uudet reiät ulommas, tai scorpion tukivartta käyttämällä, jolloin tarvii vissiin laittaa scorpion raidetangotkin että riittää säätövara aurauksessa. Uretaania kannattaa etupäässä ehdottomasti suosia, ne orkkis kumipuslat on ihan liian pehmeetä kamaa..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer