Focuksen jäähdytinnesteet
Focuksen jäähdytinnesteet
Focuksen lämmöt alkoivat heitellä tuossa välipäivinä, ja syyksi paljastui jäähdytinnesteen vähyys, ei näkynyt säiliössä pintaa ollenkaan. Ensimmäiseltä huoltoasemalta kävin hakemassa jotain Nesteen vihreää litkua, jota meni veden kanssa yhteensä 2 litraa (1:1). Nyt siis järjestelmässä sekaisin kahta eri ainetta, joten kysymys kuuluukin että voiko tästä olla jotain harmia? Fordille kun soitin niin kehottivat vaihdattamaan (yllätys) Fordin laatuvaatimukset täyttävään nesteeseen. Mutta onko oikeasti tarpeellista, neste on halpaa mutta työ perinteisesti ei. Onko tuo homma helppo tehdä itse, proppu auki jostain, vanhat pois, proppu kiinni ja uudet tilalle? Vai jotain monimutkaisempaa?
Entäs onko hyviä ideoita mihin tuo n. 2litraa nestettä on kadonnut? Auto kävi syyskuussa huollossa ja säiliön korkissa on kyseinen päiväys joten tuolloin on ainakin teoriassa tarkastettu nesteen määrä. Jos tuo pitää paikkansa, niin 3kk:ssa kadonnut tuo 2 litraa, luulisi näkyvän jossain. Mutta konepellin alta en löydä mitään viitteitä vuodoista, enkä ole huomannut parkkipaikallakaan lätäköitä keulan alla. Onko jotain tyypillisiä kohtia mistä nuo yleensä lähtevät vuotamaan (Focus 2004, 1.6l bensa)? Kohta viikon ajellut täyttämisen jälkeen ja ainakaan vielä ei pinta ole laskenut ainakaan huomattavasti (lämpötilan vaihtelut näyttävän vaikuttavan yllättävänkin paljon pinnan korkeuteen).
Entäs onko hyviä ideoita mihin tuo n. 2litraa nestettä on kadonnut? Auto kävi syyskuussa huollossa ja säiliön korkissa on kyseinen päiväys joten tuolloin on ainakin teoriassa tarkastettu nesteen määrä. Jos tuo pitää paikkansa, niin 3kk:ssa kadonnut tuo 2 litraa, luulisi näkyvän jossain. Mutta konepellin alta en löydä mitään viitteitä vuodoista, enkä ole huomannut parkkipaikallakaan lätäköitä keulan alla. Onko jotain tyypillisiä kohtia mistä nuo yleensä lähtevät vuotamaan (Focus 2004, 1.6l bensa)? Kohta viikon ajellut täyttämisen jälkeen ja ainakaan vielä ei pinta ole laskenut ainakaan huomattavasti (lämpötilan vaihtelut näyttävän vaikuttavan yllättävänkin paljon pinnan korkeuteen).
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Erityyppisten jäähdytysnesteiden sekoittamisesta en tiedä varmaksi sanoa mitään, mutta itse kyllä vaihtaisin takaisin punaiseen. Vaihto on periaatteessa helppo: proppu vaan auki (löytyy jäähdyttimen alareunasta kuskin puolelta). Tällä menetelmällä kuitenkin jää yli litra vanhaa jäähdytysnestettä järjestelmään, joten nyt kun siellä on sitä väärää ainetta, niin kannattaisi varmaankin tehdä useampi valutus tai vaihtoehtoisesti huuhdella järjestelmä jotenkin "älykkäämmin".
Itselläni on kokemusta kahdesta Zetecistä, joista on jäähdytysnestettä vuotanut termostaattikotelon tiivisteestä, joten suosittelen tarkistamaan sen. Jos vika löytyy sieltä ja avaat termarikotelon ja vaihdat tiivisteet, niin kannattaa tehdä uudelleentäyttö todella rauhallisesti, ettei järjestelmään jää ilmaa.
Itselläni on kokemusta kahdesta Zetecistä, joista on jäähdytysnestettä vuotanut termostaattikotelon tiivisteestä, joten suosittelen tarkistamaan sen. Jos vika löytyy sieltä ja avaat termarikotelon ja vaihdat tiivisteet, niin kannattaa tehdä uudelleentäyttö todella rauhallisesti, ettei järjestelmään jää ilmaa.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Hyytelöityy eri väriset nesteet keskenään!
Alavesiletku auki nesteet pois vettä tilalle käytät niin että tulee kuumaa sisälle.
Alavesiletku auki vedet pois uutta vettä tilalle käytät niin että tulee kuumaa sisälle.
Alavesiletku auki vedet pois sitten jos ei enää haise nesteelle nii sitten raakaa nestettä reilu puolet tilavuudesta auto käymään ja vettä loput niin paljon kun menee.
Ja fordin uudet nesteet on nykyään kirkkaita että jos haluaa punaset nii suosittelen Valvoline Max life punasta nestettä saman hintasta kun fordin oma ja siihen saa sekottaa kaikkia punasia nesteitä sekasin.
Koska kaikkia punasia nesteitäkään ei saa sekoittaa keskenään.
Itte oon käyttäny tota Valvolinen punasta nestettä kaikissa autoissa jo
Kun menen paikalliseen putiikkiin kannun kans mulle sanotaan ensimmäisenä että punasta joo ota siitä tynnyristä
Tuliko selvän epäselvästi
Alavesiletku auki nesteet pois vettä tilalle käytät niin että tulee kuumaa sisälle.
Alavesiletku auki vedet pois uutta vettä tilalle käytät niin että tulee kuumaa sisälle.
Alavesiletku auki vedet pois sitten jos ei enää haise nesteelle nii sitten raakaa nestettä reilu puolet tilavuudesta auto käymään ja vettä loput niin paljon kun menee.
Ja fordin uudet nesteet on nykyään kirkkaita että jos haluaa punaset nii suosittelen Valvoline Max life punasta nestettä saman hintasta kun fordin oma ja siihen saa sekottaa kaikkia punasia nesteitä sekasin.
Koska kaikkia punasia nesteitäkään ei saa sekoittaa keskenään.
Itte oon käyttäny tota Valvolinen punasta nestettä kaikissa autoissa jo
Kun menen paikalliseen putiikkiin kannun kans mulle sanotaan ensimmäisenä että punasta joo ota siitä tynnyristä
Tuliko selvän epäselvästi
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Astra Caravan '93
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Astra Caravan '93
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Joulu 2008 22:08
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Jäähdytysnesteiden sekoituksista seuraava muisti sääntö... sinisen ja vihreän saa sekoittaa keskenään, punaista ja keltaista ei saa sekoittaa minkään kanssa...
Focus stw 1,6, vm.-99 ja Mondeo 1,8, vm.-94/93
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Kiitoksia kaikille vastauksista! Pitää siis vaihtaa nesteet, viikon verran jo tullut ajeltua tuolla sekotuksella ja toinen viikko varmaankin kiireiden vuoksi tulee vielä ajettua ennenkuin ehdin asialle mitään tekemään, eikai tässä ajassa vielä mitään peruuttamatonta vahinkoa saa aikaan?
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Zero punainen Long Life lupaa sekottua kanssa 'minkä vaan' kanssa.Jape105 kirjoitti:Valvoline Max life punasta nestettä saman hintasta kun fordin oma ja siihen saa sekottaa kaikkia punasia nesteitä sekasin.
Tosin toi on kyllä jännä, sekä Zeron että Valvolinen kaupparatsut sanoo että voi sekottaa, mutta kumpikaan valmistaja ei oo tainnu uskaltaa sitä paperille painaa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Käytin auton huollossa kun nesteen hukkaus vaan jatkui, vesipumppu todettiin syypääksi ja rempalle hintaa 450e. Elämä on...
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Omasta focuksestani(-02 ) hävisi myös jäähdytinnesteet taannoin, auto kävi kuumana ja nestesäiliössä kupli kun konepellin avasi. "Onneksi" vika oli termostaatissa, rempan hinta nimittäin vain n. 120€. Ongelmat hävisi ja nesteet pysyy siellä missä pitääkin. Jo 200 tkm. takana, toivottavsti vielä paljon edessä.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 28 Maalis 2007 07:55
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Mikähän mahtaa muuten olla, kun mullakin pikku hiljaa katoaa jäähdytysnesteet (Focus -04). Vajaa 2 kk sitten pistivät huollossa nesteitä niin paljon, että hyvä kun paisuntasäiliössä pysyi, mutta nyt on jo pinta vajonnut hyvän tovin, kohta saa olla jo lisäämässä nesteitä. Tuossa kun vähän aikaa oli kuivaa, niin huomasi pientä lätäkköä auton alla ja pientä tippumista näki ihan silmilläkin.
Toinen kysymys: mitä punaista nestettä tuonne uskaltaa pistää (merkkejä, tyyppejä)? Löytyykö ihan Biltema, Motonet kaupoista vai pitääkö hankkia Fordilta -> maksaa?
Toinen kysymys: mitä punaista nestettä tuonne uskaltaa pistää (merkkejä, tyyppejä)? Löytyykö ihan Biltema, Motonet kaupoista vai pitääkö hankkia Fordilta -> maksaa?
Ei oo riemulla rajaa kun Voortilla ajaa.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
-98 Escort 1.8 Zetec koneella. Oireet oli samat kuin muillakin; nesteitä katosi ja kun nestettä on riittävän vähän loppuu lämppärin toiminta. Päällisin puolin ei näkynyt vuotoja. Kerran teki ilmeisesti ilmalukon kun lämmöt karkasi ihan ylös ja kun raotin paisuntasäiliön korkkia oli siellä kauhea paine.
Syyksi paljastui vuotava vesipumppu. Remonttiin meni 300e.
Syyksi paljastui vuotava vesipumppu. Remonttiin meni 300e.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 28 Maalis 2007 07:55
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Tuohon vielä, että taitaa tiputtaa nesteitä lähinnä kun on lohkolämmitin päällä, kun aina ei suinkaan mitään lätäkköä auton alle jätä. Jos asia noin on, niin mikähän mahtaisi olla syypää, joku tiiviste vuotaa?Focusointi kirjoitti:Mikähän mahtaa muuten olla, kun mullakin pikku hiljaa katoaa jäähdytysnesteet (Focus -04). Vajaa 2 kk sitten pistivät huollossa nesteitä niin paljon, että hyvä kun paisuntasäiliössä pysyi, mutta nyt on jo pinta vajonnut hyvän tovin, kohta saa olla jo lisäämässä nesteitä. Tuossa kun vähän aikaa oli kuivaa, niin huomasi pientä lätäkköä auton alla ja pientä tippumista näki ihan silmilläkin.
Ei oo riemulla rajaa kun Voortilla ajaa.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Mondeossa itellä keltaiset nesteet,ostin lisäys purkiksiMika Kärkkäinen kirjoitti:Jäähdytysnesteiden sekoituksista seuraava muisti sääntö... sinisen ja vihreän saa sekoittaa keskenään, punaista ja keltaista ei saa sekoittaa minkään kanssa...
Fordin omaa kirkasta.
"pitäisi"kuulemma voida sekoittaa keskenään,satavarmuutta
tästä seikasta ei mulla kyllä vielä ole.
Toinen varaosatiski sanoi että voi ja toinen oli empivämpi...
Edit:Nyt löytyi puhelimeen Ford varaosapäällikkö,
joka kertoi keltaisen(Ford nesteen) ja uudemman kirkkaan olevan
sekoituskelpoisia keskenään.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Omasta kokemuksesta olen huomannut että jos Focus ei vuoda vesipumpusta (pumppu vaihtoon), se vuotaa aika usein vesipumpun tiivisteestä. Vuoto on tällöin nimenomaan vähäistä ja huomaat sen eritoten muutaman tunnin seisotuksen jälkeen pienenä lammikkona auton alla.nestori kirjoitti:Vesipumppu tai termostaattikotelon tiiviste, kuulemma...
Molemmissa tapauksissa korjaus on suhteellisen työlästä ahtaasta tilasta ja huonosta näkyvyydestä johtuen. Jonkin verran saa purkaa autoa ennen kun pääset korjaamaan.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Aivan, aika ikävän oloinen homma näyttäisi olevan pelkkää pumppua tai sen tiivistettä lähteä vaihtamaan. Omastani olen nyt sihrustellut että mistä se vuotaa ja vuoto tällä erää näyttäisi olevan termostaattikotelon tiivisteessä. Näkee juuri ja juuri kun imusarjan välistä lampun kanssa katselee. Nestettä on tullut sen verran paljon, että vuodon reitin näkee jo selvästi, eli lähi viikkoina tässä on korjauksen paikka...Jukebox kirjoitti: Omasta kokemuksesta olen huomannut että jos Focus ei vuoda vesipumpusta (pumppu vaihtoon), se vuotaa aika usein vesipumpun tiivisteestä. Vuoto on tällöin nimenomaan vähäistä ja huomaat sen eritoten muutaman tunnin seisotuksen jälkeen pienenä lammikkona auton alla.
Molemmissa tapauksissa korjaus on suhteellisen työlästä ahtaasta tilasta ja huonosta näkyvyydestä johtuen. Jonkin verran saa purkaa autoa ennen kun pääset korjaamaan.
Focusointi: minulla on sama juttu, jos lämmittimessä pitää, niin näyttäisi tiputtelevan enemmän.
Kuga PHEV
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 28 Maalis 2007 07:55
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Lohkolämmittimen vastus löytyi lopulta syypääksi tuohon vähäiseen vuotoon vaan eipä enää vuoda yhtään.
Ei oo riemulla rajaa kun Voortilla ajaa.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Termostaattikotelon tiivisteestä vuoti, vaihdoin samaan syssyyn koko kotelon kun Fordin varaosatiskillä osattiin myymisen taito =) Eli peloteltiin koko muovisen kotelon olevan luultavasti halki. No ei ollut, pelkkä tiivistehän se, mutta tulipahan vaihdettua, myös termostaatin oma tiiviste, saldo 25€ kaikkineen.
Ei periaatteessa kovin paha homma, otin laturin pois edestä jonka jälkeen termostaattikoteloon pääsikin jo hyvin käsiksi. Käytännössä oli ikävämpää kun tietysti juuri se 15mm avain puuttui millä laturin pultit irroitetaan, meni kaikkine sompailuineen reilu 2 tuntia.
Ei periaatteessa kovin paha homma, otin laturin pois edestä jonka jälkeen termostaattikoteloon pääsikin jo hyvin käsiksi. Käytännössä oli ikävämpää kun tietysti juuri se 15mm avain puuttui millä laturin pultit irroitetaan, meni kaikkine sompailuineen reilu 2 tuntia.
Kuga PHEV
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Nyt lorisee vettä auton ollessa hieman lämmin pitkin öljypohjaa ja ilmastoinnin pumpun päältä. Häviää nestetttä säiliöstä aika reippaasti, mutta auton ollessa kuuma niin ei vuoda yhtään pitkälläkään aikavälillä. Aika outoa. Onkohan vesipumppu paskana vai pelkkä tiiviste? Ja mitähän tuo maksaa?! On niin paskamainen paikka vaihtaa pumppu että en rupea hiekan päällä makoilemaan ja sitä ronkkimaan... Auto on 1.8TCi Focus -2000. Ja punaiset nesteet kyseessä.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Itsellä wanhassa 2004 Opel Astrassa oli ensin pientä vuotoa, sitten jälkeenpäin vähän reippaampaa...
Asiaa tutkittiin monelta taholta ja eri kulmista. Lopulta löytyi 1,5cm reikä lämppärille menevästä jäähdytysneste letkusta. Sieltä se sitten lopulta ihan ruiskusi ympäri moottoritilaa.
Kannattaa tutkia siis myös kaikki letkutkin. Vaikka olisikin noinkin uusi auto.
Asiaa tutkittiin monelta taholta ja eri kulmista. Lopulta löytyi 1,5cm reikä lämppärille menevästä jäähdytysneste letkusta. Sieltä se sitten lopulta ihan ruiskusi ympäri moottoritilaa.
Kannattaa tutkia siis myös kaikki letkutkin. Vaikka olisikin noinkin uusi auto.
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Kaikki letkut tutkittu ja ei olleet kosteita tms. Vuotaa vaan välillä. Voi olla kaksikin päivää ettei vuoda, mut saattaa mennä säiliö vartissa sit yhtäkkiä... Varmaan pistän siihen samalla jakopään ja rullat + kiristimen ja samalla vesipumppu. Sit on kaikki kulutusosat vaihdettu tänä keväänä ja kesänä...
Re: Focuksen jäähdytinnesteet
Pistä sinne UV valossa näkyvät nesteet... Vois nähä vähä helpommin.