Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja jucca »

Miten usein tuo jakoketju ja kiristin jne. pitäisi vaihtaa?
Kannattaako samalla vaihtaa kannentiiviste?
Pitääkö kannen pultit uusia, kun tiivisteen vaihtaa?
Onko paha remontti tehdä ilman erikoistyökaluja?
Paljonko osien hinta Fordin liikkeellä?
Viimeksi muokannut jucca, 11 Tammi 2009 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra DOHC jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Yleensä siinä kahdensadan tuhannen paikkeilla on jakoketju jo venynyt ja rallattaa, ja kannattaa mennä lottoamaan, jos se pitkä ketjun ohjain on ehjänä koneessa.. Samalla kannattaa mun mielestä irroittaa kansi, kun jakopäätäkin purkaa noin paljon, ja laittaa RS2000 escortin metallinen kansipahvi, ja teettää kanteen ventiilityöt. takuuvarmasti joku kannen pakoventiilin ohjureista on jo lähtenyt liikkeelle (tyyppivika). Samalla kannattaa ilman muuta vaihtaa öljypumpun ketju, koska sekin venyy, ja hieroo itsensä ulkoilmaan ja öljyt mäelle.. Tuohon vielä päälle öljypumppu n. 250e voortilla, yleensä sekin alkaa olemaan jo hieman väsynyt ja nostajat rallattaa kun ei jaksa lämpöisenä enää nostaa paineita kanteen asti.. Koko homma n. 1500 voortin osilla, tuostahan voi sitten jättää pois ne, mitkä itse kokee tarpeettomiksi. Minä laskin homman niin, että ostin uuden ajamattoman 2.3:sen ja laitoin sen, ei paljoa kalliimmaksi tullut.

Mun autolla oli ajettu vain 184 tuhatta (2 omistajaa, huoltokirja ym. dokumenttia). Jakopää, ventiilinohjurit ja öljypumppu oli ihan valmiita.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Re: Sierra DOHC jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja jucca »

Paljonkos ketjut ja ohjurit maksaa Fordilla?
Kannattaako noita ostaa muualta kuin Fordilta?
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra DOHC jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja glo »

Ketju oli foordilla muistaakseni ~50-60e, pitkä ohjuri ~14e, lyhyt vissiin samaa luokkaa, pikkusen halvempi. Kiristin muistaakseni ~40e. Ketju kannattaa Fordilta ottaa, jos siinä on merkit ketjulenkeissä valmiina. Säästää hermoja kasatessa.
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Jaa pakko kysyä mielenkiinnon vuoksi et sekö käy RS2000 pahavi doch koneeseen? Vai tarkotatteko kenties sitä parannettua versiota DOHC kannentiivisteestä? Ite maksoin 680e näistä romuista 3,5vuotta sitte ja autola oli ajettu 148000km! ÖLJYPUMPUN KETJU,NOSTAJAT,JÄKOPÄÄN KAIKKI OSAT,KANNENPULTIT,TIIVISTE SARJA,NESTEET ja ÖLJYT. Kansi työt makso 180e oikasu ja venttiilin ohojureitten laitto "SEATIN" ohojurit. Kannesa oli nelosen pytyn kohala vesikanan kohalta syöpymä ja vesi pääsi palotilaan... Keräs pikkusen painetta vesitilaan :lol: Remontti tuntu muka kamalalta mut tosi simppeli homma ko vähän pähkäilee mitä tekee ko alakaa purkaan jakopäätä ettei puota puolia osia ölijypohojaan :wink:
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Täälläpäin olis pelkät kansityöt maksanu n.500, olis siältänyt kaikki uudet ohjurit , venttilien hiomisen, kannen oikaisun ja painetarkastuksen, mikä kannattaa aina dokkilaisen kanteen tehdä. Siihen sitten tiivisteet, öljypumppu, jota ei saa kuin voortilta n.250e ja kaikki hilppeet mitä saattaa kuvitella, niin kyllä se reiluun tonniin menee. Ehkä toi mun 1500 oli vähän yläkanttiin arvioitu, mutta siinä oli vielä se vara, jos tulee jotain ylläreitä. Mulla oli se pitkä laahain tuossakin ihan palasina, niinkuin kaikissa dokkikoneissa mitä oon purkanut, ja niitä murusia oli öljypohjassa. Ilmeisesti ne oli tukkinu öljypumppua tms., koska kylmänä oli nostajat hilajiset, mutta lämpöisenä naputti ihan hulluna, vaikka olis mitkä öljyt laittanut. Niin, joo, toikin teki vähän painetta, ja rikkoi lämppärin kennon, alkoi vuotaa päädyn välistä, sen olin laskenut kanssa tuohon 1500:n..

Ja kyllä se RS2000:sen tiiviste on ihan samanlainen, taitaa olla ihan sama tiiviste kuin se uudempi paranneltu versio. Saakohan voortilta muuten enää edes muuta?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Joo tosiaan pitihän se lämppäri iteläki vaihtaa remontin jäläkeen :lol: Sanokohan se täälä päin suomia että niitä DOHC kannen tiivisteitä paranneltu 3kertaa ja ei täälä ainakaan myynnissä ollu ko sitä viimästä hipo versiota :D Ite en pumppua laittanu ko arvelin et tokkopa tuo vielä niin väliäksi kulunu 140thkm ja tuntuuhan tuosa paineet olevan vielä ainaki kohala! Ei siksikään voi moittia tota moottoria mut just tuo kansi tuntuu olevan löyhä nuisa motoreisa!! Mistä muuten hommasit Sierra2.3-16v koneen omaan vaunuu jos uteliaisuuttaan saa kysyä? Käyny iteläki mielesä sama mylly jos tulee piettyä vielä itelä tota koslaa! Niin ja tuliko se johtosarioineen päivineen se motori sulle?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Yksityiseltä ostin Espoosta, Sillä oli useampiakin moottoreita silloin myynnissä. Tuli johtosarjoineen ja kaikkine apulaitteineen, voortin puulaatikossa, perään oli pultattuna A4LDE-automaatti toosa. Tuolla on kuvia projektista, jos haluat katsella: http://s128.photobucket.com/albums/p195 ... 0projekti/

Nyt jos olis rahaa, niin laittaisin tuohon talvikäyttis scorpioon samanlaisen paketin automaatilla :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Joo onhan se näkkyy sielä ja siistin näkönen pakettihan tuo näyttää muutenki olevan :roll: Tyhymiä pittää kysellä sitte vielä puriks vanahat sähöt pois ja sitä rataa vai oliko sulla jostaki kaaviot uuele motorile ja pitikö leimala olla selitys mistä moottori otettu esim kanta auton tietoja vai oliko myyjälä joku tokumentti motorista?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Onhan se kaunis moottori, ja varsin mukava käyttääkin, kun vääntöä on tarjolla heti alhaalta lähtien. Jossain 3500 kierroksen jälkeen tapahtuu jotain, ja tulee sellainen tehopiikki :shock: Ihan hauska ilmiö vallankin talvella. Vanhat sähköt pois, akun takaa ne kolme liitintä, koko konehuone tyhjäksi, niihin kolmeen liittimeen sitten liitellään uuden moottorin johtosarjasta tarpeelliset johdot. Itse napsin ne liittimet ja pätkät johtoa vanhasta johtosarjasta, jos haluaa joskus laittaa takasin 2,0i Dohcin, niin se on helppoa, kone paikalleen ja johtosarja kiinni. Tarpeettomat karsittiin uudesta johtosarjasta kokonaan pois, mm. ilmastoinnin, luistoneston ym. johtoja, tuossa kun on jo EEC-V, niin boksi ohjailee mitä ihmeellisempiä toimintoja, joita sierrassa ei ole. Myyjä kirjoitti "kuitin" koneesta, eli vaan paperilappu, jossa myyjän tiedot ja mitä olen ostanut riitti konttorille. Sitten kun toi mun auto oli vielä vähäpäästöinen, niin tarvi tosdistaa tuon uuden koneen päästötaso, se oli parempi kuin vanhassa, niin ei tullut ongelmia senkään suhteen. Siihen todistamiseen riitti valokopio voortin tuon koneen huoltomanuaalista, jossa luki päästötaso, teho, kuutiotilavuus ym. tarpeelliset tiedot muutoskatsastusta varten. Mulla on ne manuaalit, sähkökaaviot ym. sähköisessä muodossa koneella. Konttorikohtaista on myöskin se, vaativatko jarruja vaihdettavaksi, itse sain katsastettua ihan 240mm levyillä/9"rummuilla, mutta olen jälkikäteen vaihtanut jarrut vastaamaan v6/abs mallia, eli levyt on nyt takanakin. Aikaa koko homman suorittamiseen meni vajaa kuukausi, enkä ehtinyt läheskään joka päivä edes talliin. Vanhasta koneesta otin vauhtipyörän, termostaatin kopan , vesiletkut, ja koneen korvat. Vaihdelaatikko oli myöskin autossa kokoajan paikallaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Se on kyllä tosi et konttori kohtasia tuntuu ja kuulostaa olevan nuo muutos hommat ja joskus nauranu kavereitten kans et täälä ko käy jotaki esittämäsä konttorila ni voi yhen kerran sitä lappujen hakemista ja ostamista ja toisela paikkakunnala pietään asiaa kohan jotaki tokumenttia on näyttää :lol: Ei ole sattunu jäämään DOHC ehejää vettiilikopan kantta lojumaan sulla mihinkään?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra DOHC kannentiivisteen ja jakoketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eipä oo ylimäärästä, kun myin kaikki dokkikoneen raadot viime talvena pois halvalla, ja vannoin pyhästi, ettei koskaan enää. Ja taas on, scorpio..!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin