Ilmamäärämittari? Map?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 18:22
- Paikkakunta: Pohjos-Karjala
Ilmamäärämittari? Map?
Elikkäs, tyhmä kysymys. Täältä oon lueskellu että sierrassa ois tuon otsikon mukainen kapistus ja että se kannattais aika ajoin putsata. Nyt kun joku sen kertois missä se sijaitsee, millainen se on, miten putsataan vai olenko minä ihan hakoteillä...
Auto on siis 1,6i cvh sierra
Auto on siis 1,6i cvh sierra
Mondeo -96 1.8td
Enpä osaa nyt varmaks sanoo, minkä tyyppinen mittari tuossa kyseisessä sierrassa on, mutta yritän laittaa yleisellä tasolla asiasta. Korjatkaa jos menee jossain kohtia pieleen. 
Eli moottorin ruiskunohjaimen tarvitsee tietää moottoriin menevän ilman määrä, jotta se osaisi ruiskuttaa sopivasti polttoainetta. Sähköisesti ohjatuissa ruiskuissa tähän on ainakin 3 eri tapaa:
1. Läppätyyppinen ilmamäärämittari
-Sijaitsee ilmanputsarin ja imusarjan välissä.
-Jousikuormitteinen läppä, joka aukeaa ilmavirran vaikutuksesta.
-Läpän aukeamaa tarkkaillaan sähköisesti, ja tästä saadaan tieto ilmamäärästä.
-Miinuspuolena se, että läppä itsessään aiheuttaa turhaa virtausvastusta imupuolelle.
-Löytyy mm. 2.0i ohc sierroista.
2. Kuumalankatyyppinen mittari (MAF)
-Sijaitsee ilmanputsarin ja imusarjan välissä.
-Sisältää ohuet mittauslangat, joita lämmitetään sähköllä ja joita ilman virtaus jäähdyttää. Lankojen resistanssia tarkkailemalla saadaan selvitettyä virtaavan ilman määrä.
-Pitäisi kai olla hieman tarkempi ja aiheuttaa vähemmän virtausvastusta kuin läppätyyppinen mittari.
-Langat voivat vaatia puhdistusta, pitää olla varovainen puhdistaessa.
-Puhdistus jollain liuottimella?
-Löytyy mm. zetec-koneista(esco, mondeo)?
3. Imusarjanpainetta mittaava (MAP)
-Sijaitsee jossain imusarjassa, tai siihen menee letku imusarjan paineesta.
-Yksinkertainen sähköinen paineanturi, joka kertoo imusarjassa vallitsevan ilmanpaineen.
-Imusarjan paineesta ja koneen kierrosluvusta saadaan tieto ilman määrästä.
-Ei aiheuta luonnollisestikkaan imupuolelle virtausvastusta.
-Muistaakseni joku joskus mainitsi paineilmalla putsailleensa.
-Löytyy mm. 2.0i dohc sierroista ja cosworth-sierroista.

Eli moottorin ruiskunohjaimen tarvitsee tietää moottoriin menevän ilman määrä, jotta se osaisi ruiskuttaa sopivasti polttoainetta. Sähköisesti ohjatuissa ruiskuissa tähän on ainakin 3 eri tapaa:
1. Läppätyyppinen ilmamäärämittari
-Sijaitsee ilmanputsarin ja imusarjan välissä.
-Jousikuormitteinen läppä, joka aukeaa ilmavirran vaikutuksesta.
-Läpän aukeamaa tarkkaillaan sähköisesti, ja tästä saadaan tieto ilmamäärästä.
-Miinuspuolena se, että läppä itsessään aiheuttaa turhaa virtausvastusta imupuolelle.
-Löytyy mm. 2.0i ohc sierroista.
2. Kuumalankatyyppinen mittari (MAF)
-Sijaitsee ilmanputsarin ja imusarjan välissä.
-Sisältää ohuet mittauslangat, joita lämmitetään sähköllä ja joita ilman virtaus jäähdyttää. Lankojen resistanssia tarkkailemalla saadaan selvitettyä virtaavan ilman määrä.
-Pitäisi kai olla hieman tarkempi ja aiheuttaa vähemmän virtausvastusta kuin läppätyyppinen mittari.
-Langat voivat vaatia puhdistusta, pitää olla varovainen puhdistaessa.
-Puhdistus jollain liuottimella?
-Löytyy mm. zetec-koneista(esco, mondeo)?
3. Imusarjanpainetta mittaava (MAP)
-Sijaitsee jossain imusarjassa, tai siihen menee letku imusarjan paineesta.
-Yksinkertainen sähköinen paineanturi, joka kertoo imusarjassa vallitsevan ilmanpaineen.
-Imusarjan paineesta ja koneen kierrosluvusta saadaan tieto ilman määrästä.
-Ei aiheuta luonnollisestikkaan imupuolelle virtausvastusta.
-Muistaakseni joku joskus mainitsi paineilmalla putsailleensa.
-Löytyy mm. 2.0i dohc sierroista ja cosworth-sierroista.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Re: Ilmamäärämittari? Map?
Joo tiedän 2.0 Duratec vaparista ei saa tykkiä tekemälläkään mutta jotenkin välillä sitä miettii että voikos se olla näin laiska… tuntuu että aikoinaan japsi 1.6 kiihtyi paremmin. Liekkö 15v ajokokemusta tehnyt tehtävänsä…
Mutta asiaan… voikos tuollainen 250tkm rullattu MAP tehdä heikkenemistä -> kulkua hukassa?
Kenen tekemä alkuperäinen osa on?
https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... ry=1439900
Mutta asiaan… voikos tuollainen 250tkm rullattu MAP tehdä heikkenemistä -> kulkua hukassa?
Kenen tekemä alkuperäinen osa on?
https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... ry=1439900
Re: Ilmamäärämittari? Map?
itselläni kyseinen Sierra siinä ei ole lanka -antureita joku muistaakseni Motorcraftin lituskaboxi on siellä oikealla puolella mutta en siitä putsattavaa ole keksiny...ei kai noille muuta voi tehdä kuin uusia,mittailla ja katsoa että letkut/liittimet on ok?
Viimeksi muokannut Tessu200, 12 Syys 2021 21:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ilmamäärämittari? Map?
Lainasin otsikkoa enkä tehnyt uutta ketjua. Ei liity Sierraan mitenkään ja minun 2.0 Duratecissa on map vaikka mitenpäin leikkisi 

Re: Ilmamäärämittari? Map?
Tää meidän Sierra on ollu kyllä uudesta asti niin kehno kiihtymään ettei mitään rajaa,ei tarvi kummonen auto olla kun Sierra jää valohin!
Lie tässä ollu joku asetus tehtaalta asti jo pielessä kun entisen emännän Fiiu kulki ihan toisin vaikka samantyylinen tekniikka oli.
Lie tässä ollu joku asetus tehtaalta asti jo pielessä kun entisen emännän Fiiu kulki ihan toisin vaikka samantyylinen tekniikka oli.
Re: Ilmamäärämittari? Map?
Jos tätä nyt joku muukin tuumailee niin kyllä kannatti. Autossa Duratec 2.0 HE ja kilometrejä 250tkm. Vaihdoin ko anturin Boschiin ja samaa merkkiä oli myös alkuperäinen.
Auton käytös muuttui mukavasti parempaan. Kengurubensa katosi ja alavääntö parani.
Vanha anturi oli sellaisessa "imusarjakurassa" enkä olisi sitä kyllä lähtenyt edes putsailemaan kun uuden osan saa noin 40e hintaan rappusille
Auton käytös muuttui mukavasti parempaan. Kengurubensa katosi ja alavääntö parani.
Vanha anturi oli sellaisessa "imusarjakurassa" enkä olisi sitä kyllä lähtenyt edes putsailemaan kun uuden osan saa noin 40e hintaan rappusille
