Mondeo heittäytyi laiskaksi
Mondeo heittäytyi laiskaksi
Kyseessä -97 2.5 V6 Mondeo, josta tehot hukkuivat.
Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti. Ja kiertää ylös asti hienosti, mutta voima puuttuu. Saa polkea ihan kunnolla että saa vauhdin sataseen. Eikä jaksa sutia edes lumisella tiellä. Koodit vihjailee että kävisi laihalla.
Vikakoodeiksi antoi:
P0102 - MAF-anturin virtapiirin matala sisääntulo
P0171 - Järjestelmä liian laiha, Ryhmä 1
P0401 - EGR-järjestelmän riittämätön virtaus havaittu
P1131 - H02S11 - kytkimen puute, anturi ilmaisee laihaa seosta
P1151 - H02S21 - kytkimen puute, anturi ilmaisee laihaa seosta
P1519 - IMRC juuttunut kiinni
Huollossa maffi mitattiin myös erikseen ja huoltomies sanoi, että se toimii tuosta vikoodista huolimatta. (mittauksessa näkyi ruudulla käyrä, joka liikkui kaasuttamisen tahtiin..)
Putsasin IMRC:n rattaat ja rasvailin vivustoja. Nyt akselit kääntyy kaasuttamisen tahtiin ja kone kiertää tasaisesti ylös asti. Vaihdoin polttoainesuodattimenkin, mutta ei näillä kulkuun juuri vaikutettu. Eli laihalla mennään, ruoka ei riitä. Mistäs lähtisin etsimään vikaa?
Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti. Ja kiertää ylös asti hienosti, mutta voima puuttuu. Saa polkea ihan kunnolla että saa vauhdin sataseen. Eikä jaksa sutia edes lumisella tiellä. Koodit vihjailee että kävisi laihalla.
Vikakoodeiksi antoi:
P0102 - MAF-anturin virtapiirin matala sisääntulo
P0171 - Järjestelmä liian laiha, Ryhmä 1
P0401 - EGR-järjestelmän riittämätön virtaus havaittu
P1131 - H02S11 - kytkimen puute, anturi ilmaisee laihaa seosta
P1151 - H02S21 - kytkimen puute, anturi ilmaisee laihaa seosta
P1519 - IMRC juuttunut kiinni
Huollossa maffi mitattiin myös erikseen ja huoltomies sanoi, että se toimii tuosta vikoodista huolimatta. (mittauksessa näkyi ruudulla käyrä, joka liikkui kaasuttamisen tahtiin..)
Putsasin IMRC:n rattaat ja rasvailin vivustoja. Nyt akselit kääntyy kaasuttamisen tahtiin ja kone kiertää tasaisesti ylös asti. Vaihdoin polttoainesuodattimenkin, mutta ei näillä kulkuun juuri vaikutettu. Eli laihalla mennään, ruoka ei riitä. Mistäs lähtisin etsimään vikaa?
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
imuilmavuoto, tulpat, bensapumppu, ruisku, tulis ekana mieleen jos jotain pitää arvata.
Autot tykkää, kun niillä ajetaan.
----------------------------------------
Mondeo 2.0 TDCi 130 STW -02
Mondeo 1.8 STW -98
Polaris XC 700 -98
Arctic Cat ZR 600 EFI APV -01
----------------------------------------
Mondeo 2.0 TDCi 130 STW -02
Mondeo 1.8 STW -98
Polaris XC 700 -98
Arctic Cat ZR 600 EFI APV -01
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
Katista sisuskalut irti -> tukossa
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
Sattui muussa yhteydessä silmään, ao. linkistä voisi katsella vinkkejä noihin vikakoodeihin.
http://www.fordmondeo.org/wiki/index.ph ... Codes_List
http://www.fordmondeo.org/wiki/index.ph ... Codes_List
Autot tykkää, kun niillä ajetaan.
----------------------------------------
Mondeo 2.0 TDCi 130 STW -02
Mondeo 1.8 STW -98
Polaris XC 700 -98
Arctic Cat ZR 600 EFI APV -01
----------------------------------------
Mondeo 2.0 TDCi 130 STW -02
Mondeo 1.8 STW -98
Polaris XC 700 -98
Arctic Cat ZR 600 EFI APV -01
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
No perhana
Eipä ole osunut ko. sivua silmiin ennen. nopealla vilkaisulla vaikutti niin pätevältä, että laitan sen tonne faktatietoa autoilusta topiciin niin pysyy stickynä ylhäällä.
Toivottavasti vaan ei häviä toi sivusto mihinkään. Tarttis varmaan oikeen jollain konstilla kopata noi koneelle.
Eihän noita kannata tietenkään lukea kuin raamattua, mutta saa noista paljoin hyviä vinkkejä vianhakuun.

Toivottavasti vaan ei häviä toi sivusto mihinkään. Tarttis varmaan oikeen jollain konstilla kopata noi koneelle.
Eihän noita kannata tietenkään lukea kuin raamattua, mutta saa noista paljoin hyviä vinkkejä vianhakuun.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
Itsellä oli juuri vähän samanlaista tautia hieman uudemmassa (v 2004) 2.5 V6 Mondeossa. Lopulliseksi syyksi paljastui tukkeutunut katalysaattori.
Aluksi epäiltiin automaattilaatikkoa, kun varsinkin kovemmassa kiihdytyksessä laatikko ei vaihtanut järkevästi isommalle pykälälle; kaasu pohjassa kone kiersi jonnekin 5000..5500 rpm tietämille, mutta laatikko ei vaihtanut kakkosta isommalle. Rauhallisemmin ajettaessa esim. kaupungissa ongelmaa ei edes havainnut, vaan laatikko vaihtoi nätisti kaikki pykälät vitoseen asti. Käsivalinnalla pystyi ajamaan maantienopeuksia, mutta auto ei kulkenut millään vaihteella yli noin 120 km/h, eli tehot oli hukassa. Lisäksi korkeammilla kierroksilla kuului moottorin suunnalta epämääräistä pauketta, joka lopulta paikallistui pakoputkeen. Pelkäsin jo jotakin voimansiirron / vaihdelaatikon mekaanista ongelmaa.
Vaihdelaatikkoteoriaa tuki sekin, että huollossa löytyi moottorin ja vaihdelaatikon välinen kommunikointivika. Lisäksi vaihdelaatikkoon menevä johtosarja oli osittain hiertynyt rikki, joka ilmeisesti aiheutti em. vikakoodin. Johtosarjan korjaus ei kuitenkaan auton laiskuuteen auttanut. Ilmeisesti vaihdelaatikon / moottorin ohjauksessa on kuitenkin ollut jotakin vikaa, joka on ehkä myötävaikuttanut myös katalysaattorin rikki menemiseen. Mahdollisesti häiriön seurauksena pakoputkeen on päässyt palamatonta bensaa, joka pakoputkessa palaessaan on tuhonnut katalysaattorin sisuskalut. Tämä on toki vain arvaus.
Nyt odottelen varaosan saapumista ja väliajan ajan ilman katalysaattoria. Auto kulkee paremmin kuin koskaan. Ilmeisesti tämä vika on hiipinyt pikku hiljaa ja siihen on vähin erin turtunut ennen kuin tilanne meni noin viikko sitten aivan mahdottomaksi.
Aluksi epäiltiin automaattilaatikkoa, kun varsinkin kovemmassa kiihdytyksessä laatikko ei vaihtanut järkevästi isommalle pykälälle; kaasu pohjassa kone kiersi jonnekin 5000..5500 rpm tietämille, mutta laatikko ei vaihtanut kakkosta isommalle. Rauhallisemmin ajettaessa esim. kaupungissa ongelmaa ei edes havainnut, vaan laatikko vaihtoi nätisti kaikki pykälät vitoseen asti. Käsivalinnalla pystyi ajamaan maantienopeuksia, mutta auto ei kulkenut millään vaihteella yli noin 120 km/h, eli tehot oli hukassa. Lisäksi korkeammilla kierroksilla kuului moottorin suunnalta epämääräistä pauketta, joka lopulta paikallistui pakoputkeen. Pelkäsin jo jotakin voimansiirron / vaihdelaatikon mekaanista ongelmaa.
Vaihdelaatikkoteoriaa tuki sekin, että huollossa löytyi moottorin ja vaihdelaatikon välinen kommunikointivika. Lisäksi vaihdelaatikkoon menevä johtosarja oli osittain hiertynyt rikki, joka ilmeisesti aiheutti em. vikakoodin. Johtosarjan korjaus ei kuitenkaan auton laiskuuteen auttanut. Ilmeisesti vaihdelaatikon / moottorin ohjauksessa on kuitenkin ollut jotakin vikaa, joka on ehkä myötävaikuttanut myös katalysaattorin rikki menemiseen. Mahdollisesti häiriön seurauksena pakoputkeen on päässyt palamatonta bensaa, joka pakoputkessa palaessaan on tuhonnut katalysaattorin sisuskalut. Tämä on toki vain arvaus.
Nyt odottelen varaosan saapumista ja väliajan ajan ilman katalysaattoria. Auto kulkee paremmin kuin koskaan. Ilmeisesti tämä vika on hiipinyt pikku hiljaa ja siihen on vähin erin turtunut ennen kuin tilanne meni noin viikko sitten aivan mahdottomaksi.
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
Mullakin oli samoja ongelmia. Tehot hävis totaalisesti. Syyksi paljastui tukkeutunut katti. Kannattaa repiä katti irti ja kokeilla toimiiko paremmin
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
Pari viikkoa siis ajoin ilman kattia ja auto kulki paremmin kuin koskaan. Tänään laitettiin huollossa uusi katalysattori paikalleen. Vaikka liukas keli estääkin äärimmäisten kiihdytysten kokeilemisen, ei tämä pelkkää luuloa ole, että kyllä se katti vähän ahdistaa henkeä yläkierroksilla... mutta eipä tuolla käytännön merkitystä normaalissa ajossa liene.
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
Tapaus kaiketi ratkennut mutta sattuipa vastaan vastaavanlainen tapaus.
Poliisi Mondeo ja katit tukossa eikä mennyt mihinkään.
"hengittävämmät" katit tilalle ja taas pääsi pahisten perään
Sittenhän on näitä tapauksia jotka asennuttavat katsastuksen ajaksi toimivat katit putkistoon ja leiman jälkeen "suolistetut" katit takaisin...
Poliisi Mondeo ja katit tukossa eikä mennyt mihinkään.
"hengittävämmät" katit tilalle ja taas pääsi pahisten perään

Sittenhän on näitä tapauksia jotka asennuttavat katsastuksen ajaksi toimivat katit putkistoon ja leiman jälkeen "suolistetut" katit takaisin...
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Re: Mondeo heittäytyi laiskaksi
Alkuperäinen kysyjä palaa saman kysymyksen ääreen.
Auto korjaantui itsestään talvella. Tehot löytyivät jostain takaisin, kunnes nyt taas hävisivät. Eli lähtöruudussa ollaan. Voiko se katti olla, kun välillä hengitti hyvin ja kylmäkäynnistyksen jälkeen vetää aina hetken paremmin. Muuten on laiska ja kierrokset laskee hitaasti, eli laihalla taitaa käydä.
Fordilla sanoivat, että vika voi olla missä vaan, on niin harvinaisia vehkeitä nää isot koneet, ettei oo kokemusta. Vaihdeltava osa kerrallaan ja katotaan mikä auttaa. Onko Jyväskylän seudulla muuta pajaa mihin viedä hoitoon, tai joku jolla olis vähän kokemusta? Kuulostaa kalliilta reissulta, jos vaihdellaan iso satsi ehjiäkin hiluja.
Auto korjaantui itsestään talvella. Tehot löytyivät jostain takaisin, kunnes nyt taas hävisivät. Eli lähtöruudussa ollaan. Voiko se katti olla, kun välillä hengitti hyvin ja kylmäkäynnistyksen jälkeen vetää aina hetken paremmin. Muuten on laiska ja kierrokset laskee hitaasti, eli laihalla taitaa käydä.
Fordilla sanoivat, että vika voi olla missä vaan, on niin harvinaisia vehkeitä nää isot koneet, ettei oo kokemusta. Vaihdeltava osa kerrallaan ja katotaan mikä auttaa. Onko Jyväskylän seudulla muuta pajaa mihin viedä hoitoon, tai joku jolla olis vähän kokemusta? Kuulostaa kalliilta reissulta, jos vaihdellaan iso satsi ehjiäkin hiluja.