Fiesta 1.1-90 käy kahella

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Tuossa käyty kohta kaikki sähköt ko.autossa läpi kun käy vaan tyhjäkäyntiä.Kaikki kaapelit ja piuhat näyttäis mittausten mukaan olevan kunnossa.Kone käy vaan kakkos ja kolmos sylinterillä 1ja 4 ei sytytä ollenkaan.Pyörimistunnistinki näytti olevan kunnossa joten onkohan vauhtipyörästä hajonnu pari magneettia.Kumma vaan että kaks olis menny samaan aikaan.Olisko kellään ideoita mistä tuo pätkiminen vois johtua
Viimeksi muokannut Preston, 21 Joulu 2008 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Onko puristukset mitattu? Saako bensaa tarpeeksi myös kierroksilla?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mitenhän noissa on sytytyspuola johdotettu? Kun 2 'piiriähän' siellä on, sen tarkemmin asiaa muistamatta tulis mieleen että oiskohan 1 ja 4 kytketty samaan ja just se piiri pimeänä?

Ja siellä vauhtipyörässä ei taija mitään magneetteja olla.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Puristukset kunnossa,mutta tuo 2piiri just mietityttääki,sytkäpoksin 2 johtoa mulla leijuu irti,muistaakseni ruskea/vihreä ja kokonaan ruskea.Ohjaako nämä kaks sitte 1ja 4 pytyn sytytystä
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Taitaa tässäkin olla tuo Fordin "tuplasytys" syynä? Sehän toimii siten, että kahteen tulppaan tulee kipinä yhtäaikaa kun se puoli kampiakselista on ylhäällä. Samaa ideaa oli jo "sätkäkoneessa" vaikka se on wanha kuin taivas. Tuskin niitä kahta kummeksittavaa johtoa sinne on huvin vuoksi asennettu.
Tässä systeemissähän ei ole pyörivää jakajaa joten sekin vika on kovin epätodennäköinen :roll: . Hommahan pyörii anturien varassa. Tosin Fiestaa ei minulla ole ollut koskaan ja arvio on tehty ihan yleistietämyksen varassa :lol: ja virhe on täysin mahdollinen. No Mondeo ja Escort sentään on talossa Volvon lisäksi.
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Täytyy selvittää mihin nuo kaks sytkäboksin piuhaa kuuluis kytkeä.Tämmönen sytytys systeemi on mulle ihan uus tuttavuus,aika jännä systeemi mutta eiköhän tuon vielä saa toimimaan
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

aha. No toi, että siellä roikkuu 2 johtoa irti muuttaa tietty vähän tilannetta.
Minkä väriset?
Ja onko ne siis edis moduulin päästä irti vai puolapakan päästä?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Ne roikkuu irrallaan edis moduulin liittimestä ja toinen on ruskea ja toinen ruskea/vihreä.Se kiinnostais että mihin ne kuuluis olla kytkettynä.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Perhana kun ei ole ihan saman vehkeen sähkökuvia, mutta mondeon sähkökaavioiden mukaan ainakin juuri tuo ruskea/vihreä johto on toiselle puolapakalle menevä johto.
Tosin mun kaavion mukaan ruskea/vihreä on 2-3 pyttyjen johto kun taas ruskea/sininen olisi 1-4pytyille.
Varmista nyt vielä sieltä puolapakan liittimestä niin sinne pitäisi tulla ruskea/vihreä ja ruskea/sininen ja niiden välissä valkomusta.
Jos tuossa nyt värit täsmää niin edis moduulissa pitäisi olla tyhjä paikka sille ruskea/vihreä johdolle pinnissä 12.
Ruskea/sinisen pitäisi löytyä pinnistä 10 ja pinnissä 11 pitäisi olla valkomusta. Ei kuitenkaan ole sama kuin puolapakalla vaan tulee kampiakselin asentoanturilta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Noniin,nyt on piuhotukset tutkittu.Edis boksissa kirjaimet ESC ja numerot 89FB-12A 297-BB ja kytketty seuraavasti vasemmalta lukien 1.Vihreä joka menee puolapakkaan 2.Vihreä joka menee puolapakkaan. 3.Ruskea ja on toinen irtiolevista piuhoista. 4.Ruskea menee maihin. 5.Musta joka menee puolapakkaan keskimmäiseks. 6-7. kytketty yhteen Ruskea/Sinisellä piuhalla. 8.Tyhjä. 9.Ruskea/Vihreä ja toinen irti olevista piuhoista. 10.Sininen/Keltanen menee vauhtipyörälle pyörintätunnistimelle. 11.Sininen/Vihreä menee vauhtipyörälle pyörintätunnistimelle. Eli kiinnostais mihin nuo 3. ja 9. piuhat tulis kytkeä.Tosin voi tässä olla muitaki piuhoja väärin kytketty.Puolapakalle menee vain kolme piuhaa,nuo 2 Vihreää ja se Musta keskelle.
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Kannattaisi ehkä hankkia korjausopas - homma ei varmasti arpoen edisty :wink: . Katsoin yksipisteruiskuescortin kaaviosta ja aika samalta näyttäisi. Tosin puolapaketilta lähtevät johdot oli merkittu kaksivärisiksi vihreä/punainen ja vihreä/keltainen mutta musta on vain musta. Nämä kaksi vihreää johdinta menevä sitten sytytysvahvistimelle ja musta jonnekin maihin. Eli puola on "kaksoispuola" , ne kaksi vihreää johdinta muodostavat kaksi primääripiiriä maata vasten (musta)jota katkotaan. Toisiopiirissä suurjännitepuolella on kaksi käämiä joissa päissä on kaksi sytytystulpaa. Nämä iskevät pareittain kipinää tulpan kärkivälin kautta runkoon. Ilmeisesti samantyylinen järjestelmä tässä Fiestassakin.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Se lootahan on sitten Fiestassa nimenomaan ECS eikä EDIS, kannattaa pitää mielessä jos jostain toisesta autosta katellaan mallia. Liitinkin on erilainen kuin EDISissä vaikka samalta näyttääkin. Eron tunnistaa helpoiten siitä että ECS:iin menee alipaineletkukin mutta EDIS purkkiin ei.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ai niin perhana kun siinä onkin esc.
Joo kyllä se voi sitten arpomiseksi mennä jos ei kellään ole tohon kytkiksiä.

Sen verran kommenttia tuohon lekasepän toimintaselostukseen, että toisin kuin jakajallisissa vehkeissä niin näissä taidetaan ensiöpuolelta katkoa plussaa. Tuo miinus kun ei mene kuin filtterin kautta maihin... tai siis näin ainakin edisissä...

Ei siellä kyllä kauheasti ole semmosia vaihtoehtoja mitkä voisi hävittää 2 pyttyä pelistä.
Joko toinen vihreistä johdoista on poikki tai boksi rikki tms. eli ei tule jännitettä toiselle puolapakalle tai sitten itse puolapakka on rikki.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Täytyy tutkia nyt joulunpyhinä oiken kunnolla kun on vapaata.Hyvin teillä tuntuu tietoa olevan,saatais vain jostain sähkökaaviot tähän niin saatais kone käymään
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Puolapakkojen ensiöpiirit pystyt vielä ilman sähkökaavioita testaamaan jos yleismittari pysyy kädessä.
Eli mittaat otat puolapakasta liittimen irti ja mittaat resistanssiasennossa mustan johtimen ja vihreiden johtimien väliltä onko siellä yhteys.
Eli mustasta pitäis olla molempiin vihreisiin yhteys. Jos ei ole niin on toinen puolapakka paskana.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Hyvä, kiitoksia loistavista neuvoista.täytyy mitata illalla kun tuun töistä.
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Noniin.Puolapakan vihreiden yhteys mustaan mitattu ja ESC-liittimen 1.navan vihreästä mustaan 0.9 ohmia ja 2.navan vihreästä mustaan 0.5 ohmia.Yhteys siis on,mutta jostain syystä ohmeissa tuon verran heittoa.
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Valitettavasti minullakaan ei kaikista Fordeista ole korjausopasta ja tiedot ovat siksi vähän esimerkkiluontoisia :D . Kuitenkin esim vm 93 - 99 Mondeo ja 90 - 00 Escort ilmoitetaan puolan ensiöpiirin vastukseksi 0,45 - 0,55 ohmia. Kun virhe mittaustesi perusteellä lähentelee 100% voisiko ajatella että puolapaketti on 50% kuollut? Tuskin se Fiesta on niin erikoista sytytystä synnytyksessä saanut jossa noin suuri ero sallitaan :wink: . Muuten, 2000 mallin kaksilitraisessa mondeossa on puolapaketin kuva periaatteessa täysin sama kuin 90 - 95 mallin escortissa. Vain johtojen (puolille menevien) tunnistevärit vaihtuvat.
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Tuo kyllä sillon selittää sen että käy vaan 2ja 3 sylinterillä.Pitää pyhien jälkeen hakea uus puolapakka.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Musta tuo taas vaikuttaa niin pieneltä heitolta, että ei pitäisi kyllä vaikuttaa. Kyllä sieltä jonkun näkönen kipuna pitäisi vielä tommosella ohmimäärällä tulla.
Vaikka se prosentuaalisesti onkin iso heitto niin ei pitäisi käytännössä vaikuttaa.
Noin pienissä ohmimäärissä on kuitenkin heitot väkisinkin prosentuaalisesti suuria.
Tietysti nyt ei taas sitten ole tietoa mikä tuon toleranssi todellisuudessa on.
Vähän tuntuisi siltä, että tuo lekasepän mainitsema arvokin on ihan yleisarvo jota on uusista puolista mitattu.

Mittaa nyt vielä niitten vihreiden johtojen jatkuvuus.
Eli sekä puolapakan päästä, että esc yksikön päästä töpselit irti ja mittaat, että molemmat vihreät johdot on ehjät.
Lisäksi voisit koittaa puolapakan toisiopuolen jatkuvuutta mitata.
Jos ymmärsin noista kytkentäkuvista oikein niin toisiopuolen kelan molemmissa päissä on tulppa jonka kautta sähkö johdetaan maihin.
Eli koita mitata 1 ja 4 pytyn tulpanjohdoista vastusmittarilla onko siellä yhteys. Ja varuiksi sama 2-3 tulpanjohdoista nin saat jotain referenssiä.
Jos ei noista ala mitään löytymään niin alkaa se esc boksi olemaan ainoa vaihtoehto.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Tulpanjohot mittasinki jo heti aluksi ja kunnossa ovat.ja nuo vihreät johot on kunnossa.Minkäänlaista kipinää 1 ja 4 sylinterille en havainnu kun starttailtiin.Mulla oli irtotulppa kytkettynä tulpanjohtoon ja siitä akkukaapelilla maihin.Vielä vaan ihmetyttää nuo kaks johtoa ESC-boksista jotka on irrallaan,että miks ne yleensä olis siinä jos ei ne johonku kuulu kytkeä.Käyn heti arkena Fordin huollossa selvittelemässä että mihin ne kuuluis olla kytkettynä.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin siis meinasin, että annat olla 1 ja 4 pytyn tulpanjohdot paikallaan puolan päästä ja otat tulpanpäästä ne irti.
Jos puolapakan toisiokäämi on ehjä niin tulpanpäästä mitattuna näitten johtojen välillä pitäisi olla yhteys.

Ei ne johdot välttämättä ole mitään pakollisia. Voi olla jossain eri mallissa käytössä tms. Sekin tietty selviäisi kun löytyisi tohon kytkikset.
Onko ne johdot sen näkösiä, että ne olisi katkaistu/menneet poikki?
Äkkiä ajatellen ei kyllä pitäisi esc boksin, puolapakan ja esc boksin välillä olevien johtojen sekä itse puolapakan lisäksi olla paikkoja jotka voisi aiheuttaa 2 pytyn häviämisen pelistä.
tulpat on kuitenkin vaihdettu/todettu ehjiksi?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Joo,nyt tajusin mitä meinaat,pitää huomena mitata tuollain vielä.Tulpat vaihoin heti ensimmäisenä uusiks.Nuo irrallaan olevat 2 johtoa on sen näkösiä että on napsastu sivuleikkurilla poikki.Näin minäki sen aattelisin ettei noitten puolapakan ja ESC boksin välisten johtojen lisäks enää oo paljo vaihtoehtoja että miks 2 pyttyä on pimeänä.Ostin tämän auton tässä kunnossa joten mulla se ei oo käynykkään tämän kummemmin
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Noniin,kävin vielä mittaamassa nuo tulpanjohtojen yhteyet ja 2 ja 3 pytyn yhteyet oli ehjät 33.5 ohmia,mutta 1 j 4 välinen yhteys oli poikki joten kyllä se puolapakka taitaa olla sökö.
Preston
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2008 19:49

Re: Fiesta 1.1-90 käy kahella

Viesti Kirjoittaja Preston »

Hyvää joulua kaikille
Vastaa Viestiin