Focuksen laturin hihna
Focuksen laturin hihna
Laturin hihna vinkuu aamuisin ensimmäiset minuutit ja sitten hiljenee. Tulkkaisin tämän hihnan huonoudeksi eikä akun. (?)
Jakohihna vaihdettu @142 tkm, mutta apulaitehihnan vaihdosta ei ole käsityksiä.
Motonetista löytyy hihna poikineen, mutta osuuko allaoleva 30-6510 oikeaan, kun kyseessä on Focus -00 TCI ilmastoinnilla? Tarvitseeko/kannattaako muuta vaihtaa samalla?
MONIURAHIHNAT / RULLAT FORD FOCUS 99--04
VL = Vaihtovirtalaturi, VP = Vesipumppu, OT = Ohjaustehostaja, ILM = Ilmastointilaite
1,4/1,6 VL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6735 17.17 ???
1,4/1,6 VL+ILM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6505 19.17 ???
1,8/2,0 VL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6980 15.86 ???
1,8/2,0 VL+ILM. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 30-6700 18.86 ???
TurboD-1,8 VL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6413 13.12 ???
TurboD-1,8 VL+ILM. . . . . . . . . . . . . .. . 30-6510 18.16 ???
16V-1,8/2,0 KIRISTIN+LAITE (Ø72mm). . . . 30-0556 84.50 ???
Mutta minkäslainen tämän vaihtoproseduuri on...?
Jakohihna vaihdettu @142 tkm, mutta apulaitehihnan vaihdosta ei ole käsityksiä.
Motonetista löytyy hihna poikineen, mutta osuuko allaoleva 30-6510 oikeaan, kun kyseessä on Focus -00 TCI ilmastoinnilla? Tarvitseeko/kannattaako muuta vaihtaa samalla?
MONIURAHIHNAT / RULLAT FORD FOCUS 99--04
VL = Vaihtovirtalaturi, VP = Vesipumppu, OT = Ohjaustehostaja, ILM = Ilmastointilaite
1,4/1,6 VL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6735 17.17 ???
1,4/1,6 VL+ILM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6505 19.17 ???
1,8/2,0 VL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6980 15.86 ???
1,8/2,0 VL+ILM. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 30-6700 18.86 ???
TurboD-1,8 VL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6413 13.12 ???
TurboD-1,8 VL+ILM. . . . . . . . . . . . . .. . 30-6510 18.16 ???
16V-1,8/2,0 KIRISTIN+LAITE (Ø72mm). . . . 30-0556 84.50 ???
Mutta minkäslainen tämän vaihtoproseduuri on...?
203.207
Ex: Focus 1.8 TDDI -00, Focus -01 1.4
Ex: Focus 1.8 TDDI -00, Focus -01 1.4
Focuksessa on hihnan automaattikiristin, joten hihnan huutaminen johtuu todennäköisesti hihnan kuluneisuudesta. Katsoin tuosta Focuksen korjausoppaasta (engl.) vaihtotyötä, eikä se näyttäisi olevan kovin kumma juttu. Alemman hihnan suojan kaksi ruuvia pitää irroittaa, suoja poistetaan, sitten kiristimen löysätään, hihna irroitetaan. Uusi paikalleen ja tarkistetaan hihnan kulku pyörillä ja kiristin päästetään kiristämään hihna. Suoja paikoilleen. Siinäpä se näin teoriassa. Itse en ole vielä moista hihnaa vaihtanut, mutta tuleepa se vielä eteen.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Tuossa viikko sitten vaihoin omaani. Alkoi vinkumaan, aluksi muutaman minuutin, kunnes lämpesi. Sittemmin vinkui kokoajan.
Vaihto oli aikas nopea:
Montun päälle, pohjapanssari pois (tai mitä siittä on jäljellä, kun pakkasella kuulemma edellisellä omistajalla oli vähän johonkin kolahtanut), 15lenkillä automaattikiristimestä löysytys ja vanha hihna pois, jouduin yhden rullan laakerin vaihtamaan siinä samalla, uusi hihna pujotella paikoilleen ja pohjapanssari paikoilleen.
Hihnan vinkumis ääni katosi, mutta ohjaustehostimesta tuli uusi napsuva ääni vinku äänen alta.
Eli napse kuuluu samaan tahtiin kuin mitä ohjautehostimen rulla pyöri. Otettiin siten vielä hihna irti ja hieman löysyyttä ohjt. laakerissa tuntui. Ohjt. rulla kuitenkin liikkui myös hiukan vasen oikea suunnassa, liekkö tämä sitten sallittua/normaalia??? Pitänee vaihtaa laakeri sinnekkin, jos napse katoaisi...kunhan joutaa ja ehtii.
Vaihto oli aikas nopea:
Montun päälle, pohjapanssari pois (tai mitä siittä on jäljellä, kun pakkasella kuulemma edellisellä omistajalla oli vähän johonkin kolahtanut), 15lenkillä automaattikiristimestä löysytys ja vanha hihna pois, jouduin yhden rullan laakerin vaihtamaan siinä samalla, uusi hihna pujotella paikoilleen ja pohjapanssari paikoilleen.
Hihnan vinkumis ääni katosi, mutta ohjaustehostimesta tuli uusi napsuva ääni vinku äänen alta.
Eli napse kuuluu samaan tahtiin kuin mitä ohjautehostimen rulla pyöri. Otettiin siten vielä hihna irti ja hieman löysyyttä ohjt. laakerissa tuntui. Ohjt. rulla kuitenkin liikkui myös hiukan vasen oikea suunnassa, liekkö tämä sitten sallittua/normaalia??? Pitänee vaihtaa laakeri sinnekkin, jos napse katoaisi...kunhan joutaa ja ehtii.
jatketaanpas tätä ketjua kun liippaa lähelle aihetta...
Voiko laturin hihnan kiristimeen vaihtaa laakerin, vai onko vaihdettava koko kiristin runkoineen ?? On aika kallis osa (149 e) ja saa vain voortti liikkeestä. Ja mitä kaikkea on purettava edestä ( miten se on kiinni) että kiristimeen pääsee käsiksi ? Näyttäis että paisuntasäiliö nyt ainakin ja ehkä ohjuutehostinkin?? Vinkkejä kaivataan..
Ja auton raatohan on 1.8 TCI focus 00-mallia ja ajettu paljon
Voiko laturin hihnan kiristimeen vaihtaa laakerin, vai onko vaihdettava koko kiristin runkoineen ?? On aika kallis osa (149 e) ja saa vain voortti liikkeestä. Ja mitä kaikkea on purettava edestä ( miten se on kiinni) että kiristimeen pääsee käsiksi ? Näyttäis että paisuntasäiliö nyt ainakin ja ehkä ohjuutehostinkin?? Vinkkejä kaivataan..
Ja auton raatohan on 1.8 TCI focus 00-mallia ja ajettu paljon

-Arttu
Ensin pohjapanssari poistetaan. Moniurahihnan löysäyksen ja poiston jälkeen kiristimen pyörä on irroitettavissa alakautta. Muovinen kiristimen pyörä on kiinni yhdellä pultilla, joka pyörän keskellä. Laakerin voi sitten vaihtaa pyörään puristamalla vanha laakeri pois sopivalla hylsyllä. Ja sitten uusi laakeri puristamalla paikoilleen. Kiinnityksen voi vielä varmistaa vaikka kaksikomponenttiliimalla. Valitettavasti merkkiliike ei myy erikseen tätä kiristyspyörää, vaan sen mukana täytyy ostaa kallis runkokappale, jonka vaihtaminen onkin paljon isompi työ.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Laakeri on numeroltaan 6203 suojattuna. Kiristimen rungon vaihdon ohjeaika on merkkiliikkeessä 2,5 tuntia, joten sekin säästyy, kun laittaa kiristyspyörään vain uuden laakerin ja jättää entisen kiristimen paikoillaan. Ja hyvinhän tuo tuntuu pelitttävän.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Re: Focuksen laturin hihna
Hei,
Onko tuo laakerin nro 6203 nimenomaan 1.8Tddi (TCI) Focukseen sopiva ? Oma hihna on vinkunut liki 90 tkm ja nyt tuntuu että pakko tutkia mistä johtuu koska seuraavaan jakohihnan vaihtoon on vielä 55tkm. Itse hihna on vaihdettu 45 tkm sitten mutta nyt pitää ääntä ja kunnolla. Epäilen vahvasti tuota kiristinpyörän laakeria.
Mistä ostitte laakerinne ?
Yt
RR
Onko tuo laakerin nro 6203 nimenomaan 1.8Tddi (TCI) Focukseen sopiva ? Oma hihna on vinkunut liki 90 tkm ja nyt tuntuu että pakko tutkia mistä johtuu koska seuraavaan jakohihnan vaihtoon on vielä 55tkm. Itse hihna on vaihdettu 45 tkm sitten mutta nyt pitää ääntä ja kunnolla. Epäilen vahvasti tuota kiristinpyörän laakeria.
Mistä ostitte laakerinne ?
Yt
RR
RR
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Re: Focuksen laturin hihna
Minullakin on ollut vastaavanlaisia ongelmia Focukseni (1.6, ei ilmastointia) käyttöhihnan vinkumisen kanssa. Aluksi selvitettiin, että vinkumisen aiheuttaa juuri yllä mainittu hihnan automaattikiristin. Kiristimen rullassa oli selvää sivuttaisliikettä kädellä pyöritettäessä. Osa vaihdatettiin ja ongelma katosi. Hihnaa ei kuitenkaan vaihdettu. Nyt 2 kuukautta osan vaihdon jälkeen vinkuminen palasi. Ensiksi vinkumista kuului liikkeellelähtiessä tai ajossa, jos kierrokset laski alle 1000 rpm liian isolla vaihteella ajettaessa. Nyt vinkuminen on jatkuvaa. Kävin äsken katselemassa sitä automaattikiristinrullaa ja totesin ettei se pyöri ollenkaan hihan pyöriessä. Kuuluuko sen olla paikoillaan?? Mietiskelin myös voisiko vinkuminen tällä kertaa aiheutua hihnan kuluneisuudesta. Autolla ajettu 110tkm, eikä hihnaa olekertaakaan vaihdettu. Mitä mieltä olette?
Re: Focuksen laturin hihna
Siis rulla ei pyöri kun hihna pyörii? Laakeri siellä on sitten korkannut, tai sitten olet katsonyt väärin
Itellä hävisi vinkuminen vaihtamalla pelkkä hihna, tosin vaihdoin jälkikäteen myös kiristinrullan kun vanhasta oli lohjennut pala pois. Vanhan rullan laakerissa oli kylläkin selvää välystä, mutta ääntä se ei vielä pitänyt. Noissa tuppaa lisäksi tuo ohjaustehostimen pumppu vuotamaan ja sotkemaan hihnaa hiljalleen öljyyn -> vinkuu.

Itellä hävisi vinkuminen vaihtamalla pelkkä hihna, tosin vaihdoin jälkikäteen myös kiristinrullan kun vanhasta oli lohjennut pala pois. Vanhan rullan laakerissa oli kylläkin selvää välystä, mutta ääntä se ei vielä pitänyt. Noissa tuppaa lisäksi tuo ohjaustehostimen pumppu vuotamaan ja sotkemaan hihnaa hiljalleen öljyyn -> vinkuu.
Kuga PHEV
Re: Focuksen laturin hihna
Joo-o, kiristimen rulla siinä oli paikallaan hihnan pyöriessä. Onneksi huomasin... sehän olisi voinut kuluttaa hihnan poikki ja siinä olisi voinut käydä huonosti. Auto on nyt korjaamon pihassa. Pari kuukautta sitten tosiaan vaihtoivat autoliikkeessä koko kiristimen takuutyönä, koska auton ostosta oli kulunut niin vähän aikaa vinkumisen alettua. Luulis tuonkin menevän taas takuuseen. Selvästihän siinä on joko asennusvirhe tai osa ollut huono heti alkuunsa.
Re: Focuksen laturin hihna
OT: -01 Tci/Tddi-Focuksessa(ilmastoinnilla) laturin väliakselin tukilaakerit ovat tyypiltään suojattuja 6203:sia, tarve 2 kpl. Laturin hihnapyörän vieressä olevan ohjaripyörän laakeri on suojattu 6303. Moniurahihnan kiristimen laakerityyppiä en tiedä, veikkaisin sen olevan tyyppiä suojattu 6303. Tämä tieto siksi, että sekoitin kaupassa nuo laakerityypit. Ostin laturiremonttia varten moniurahihnan ohjainpyörän/hihnankiristäjän laakerit(2 kpl.), luulin että ohjainpyörässä ja kiristimessä on 6203. Eivät olleet..."onneksi" laturin väliakselin laakerit olivat loppu, kuulat lenteli lattialle kun purin pakettia, siihen meni siis 6203 X 2. OT2: Minulla vinkui uusi remmi monta kuukautta aina käynnistyksen(autossa uusi akku) jälkeen, epäilin ettei kiristin toimi kunnolla. Tarkoitus oli myös mitata lataus ennen talvea, unohdin. Lopulta latausvalo syttyi mittaristoon, laturi sökö. Hiilet ja liukurenkaat loppu, uusi "taiwanilainen" Hämeen Autosähköstä sopivaan hintaan, vanhan kunnostan kun joudan(vanhaa laturia eivät ottaneet). Hyvin toimii, ja asennus oli "helpohko", johtuen ilmastoinnin kompurasta/ahtaista väleistä... 

Re: Focuksen laturin hihna
Jep, kaksi asiaa itse koettuna :
1) Aiemmin koettu latureiden särkyminen johtuikin viallisesta tietokoneyksiköstä. Koska tämä sijaitsee repsikan jalkatilassa, herää kysymys saako ns.kipeätä jos raitisilmasuodattimen muotosuojus vuotaa vettä ? Mutta nyt siis tällä + laturin vaihtamisella ok viimeiset 28tkm.
2) 6203 laakeri oli tasan sopiva 1.8 Tddi Focukseen. Vinkkinä että kiristimen muovipyörästä kannattaa ensin ottaa mattopuukolla laakeria suojaava muovipykälä pois niin ei tule turhia hiushalkeamia laakeria poislyödessä.
Positiivisinta on se, että nyt ei enää vikise kun tuo laakeri vaihdettiin ja samalla uusi apulaitehihna:) Kulut sen kanssa (laakeri 5 eur, lukite 10 eur) olivat varsin inhimilliset.
1) Aiemmin koettu latureiden särkyminen johtuikin viallisesta tietokoneyksiköstä. Koska tämä sijaitsee repsikan jalkatilassa, herää kysymys saako ns.kipeätä jos raitisilmasuodattimen muotosuojus vuotaa vettä ? Mutta nyt siis tällä + laturin vaihtamisella ok viimeiset 28tkm.
2) 6203 laakeri oli tasan sopiva 1.8 Tddi Focukseen. Vinkkinä että kiristimen muovipyörästä kannattaa ensin ottaa mattopuukolla laakeria suojaava muovipykälä pois niin ei tule turhia hiushalkeamia laakeria poislyödessä.
Positiivisinta on se, että nyt ei enää vikise kun tuo laakeri vaihdettiin ja samalla uusi apulaitehihna:) Kulut sen kanssa (laakeri 5 eur, lukite 10 eur) olivat varsin inhimilliset.
RR
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Re: Focuksen laturin hihna
Niin joo,
Kukaan ei muistanut etukäteen mainita sitä että moottorin oikeanpuoleiset korvakkeet on irroittettava ja mottia tunkattava ylöspäin (ei missään nimessä öljypohjasta!!!) että tuon kiristinrullan pultin saa pois ja rullan irti ? Muuten ihan ok juttu + tuo kaivertaminen laakerin vaihtamiseksi.
Kukaan ei muistanut etukäteen mainita sitä että moottorin oikeanpuoleiset korvakkeet on irroittettava ja mottia tunkattava ylöspäin (ei missään nimessä öljypohjasta!!!) että tuon kiristinrullan pultin saa pois ja rullan irti ? Muuten ihan ok juttu + tuo kaivertaminen laakerin vaihtamiseksi.
RR
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Re: Focuksen laturin hihna
Bensa 1.6:ssa ei tarvinnut kuin irroittaa suojamuovi alapuolelta, jonka jälkeen rullan sai irti. Taitaa olla dieselin kanssa vähän ahtaampaa 

Kuga PHEV
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 27 Syys 2008 09:12
Re: Focuksen laturin hihna
itellä just kävi niin että toi laturin hihna vinkunu vajaan vuoden, kerran vaihdoin hihnan,ja toimi ilman vinkumista ehkä kuukauden..nyt sit sattu että jäin tien päälle,kun oli hihna hukassa.kun vilkaisín konepellin alle. sit nostettiin auto ylös ja syy selvis..se kiristäjä oli kai ollu viallinen,kun siinä se ulkokehäkin lähteny irti..nyt sit vaan oottelen että sais osan vaikka ma, ja kuntoon heti.kun tarvii autoa kokoajan.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Focuksen laturin hihna
Minä olen kaikissa Voorteissamme vaihtanut moniurahihnan samalla kun jakohihnan, vanhan laittanut varalle takakonttiin, mutta kiristin ei ele koskaan pettänyt, tosin menneet kaikki vaihtoon alle 300tkm mittarissa! 
