97 Mondeon rekisterikilven valo
97 Mondeon rekisterikilven valo
Potilaana olisi -97 farkkuMondeo ja rekisterikilven valon polttimot pitäisi vaihtaa. Luonnollisesti kaikki ruuvit olivat ruosteessa, joten ne tuli sorvattua meisselillä kuntoon.. Eli pitänee porata nuo ruuvin kannat irti ja koittaa pihdeillä vääntää vanhat ruuvit irti. Olisiko kellään tietoa minkälaiset ruuvit tuolla on, jotta voisi hommata uudet tilalle jo valmiiksi? Eli onko ne jollain tietyllä millikierteellä, vai käykö sinne jotkut itseporautuvat "peltiruuvit"? Kiitos jo etukäteen.
-Mika
-Mika
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Ruuvit ovat torx-ruuveja ja saattoi olla että ristipäämeisselillä ne kyllä saa pyöreiksi. Toinen mieliintuleva seikka oli, että näyttäisivät noin pimeässä katsellen ruostumattomilta - kyllä ne 8-vuotiaassa Mondefarkussa olisivat jo ruostuneet... Kiersi yhden ruuvin irti ja kierre ei ole nk. metrisen standardin mukaisia - on harva muovikierre. Läpimittaa en mitannut koska värkit on pajan puolella. Vein vain Modeon talliin kun vaimo tuli kotiin.
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Kyllä nuo alkuperäiset vain ovat ruostuvia ja ristipäisiä ruuveja. Jossain vaiheessa ne on sitten havaittu ei-niin-kestäviksi ja korvattu ruostumattomilla torxeilla. Soitin äsken liikkeeseen ja näin minulle sieltä kerrottiin. Uusi valo ruuveineen maksaa 17 euroa, joten liikkeen kautta poraushommiin.
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Ei oikein uskottavan kuuloista. Tuossa minun st:ssä torxi kannalla olevat rosteriset ruuvit.meika kirjoitti:Kyllä nuo alkuperäiset vain ovat ruostuvia ja ristipäisiä ruuveja. Jossain vaiheessa ne on sitten havaittu ei-niin-kestäviksi ja korvattu ruostumattomilla torxeilla. Soitin äsken liikkeeseen ja näin minulle sieltä kerrottiin. Uusi valo ruuveineen maksaa 17 euroa, joten liikkeen kautta poraushommiin.
Kokeile saada poraamalla kanta pois ja pihdeillä loput. Ei pitäs ruuvin muoviin kovin tiukkaan jäädä


Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Jos oikein muistan, niin sen rekisterikilvenvalon polttimon saa vaihdettua farkussa irrottamalla kontin luukun sisäpuolelta sen verhoilulevyn. Se levy on 6 ruuvilla kiinni ja sit lähtee vetämällä irti.
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Vieläkö kertosit miksi ihmeessä se pitäs tuota kautta tehdäJ kirjoitti:Jos oikein muistan, niin sen rekisterikilvenvalon polttimon saa vaihdettua farkussa irrottamalla kontin luukun sisäpuolelta sen verhoilulevyn. Se levy on 6 ruuvilla kiinni ja sit lähtee vetämällä irti.

Luultavasti myös hapettumat pitää poistaa ym. Paljon helpompi porata kanta pois ruuveista jos ei muuten lähde.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Jos työkaluna on vaan ruuvimeisseli ja polttimot pitäisi vaihtaa, niin itse en ole viellä ruuvimeisselillä oppinu poraamaan. Mutta tottakaihan ne ruuvauskelvottomat ruuvit kannattaa vaihtaa kelvollisiin. Toi oli enemmänkin tommonen helppo tapa, mihin ei tartte porakonetta.hoopee kirjoitti: Vieläkö kertosit miksi ihmeessä se pitäs tuota kautta tehdä
Luultavasti myös hapettumat pitää poistaa ym. Paljon helpompi porata kanta pois ruuveista jos ei muuten lähde.
Ja taitaa olla kannattavaa irrottaa se kromiosa, missä ne valot on ja laittaa sen takapinnalle jotain teippiä tai muuta suojaa, jos ei ole viellä ruostetta, kun farkuissa aika usein lähtee ruostumaan sen alta. Johtuukohan se siitä kun se kromimuovi saattaa vähän konttia avatessa heilua ja hankaa sitten ajan kanssa maalipinnan.
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Homma on viimein tehty. Ruuvit oli tosiaan niin ruosteessa, että toinen katkesi avauksessa ja toinen lähti ihme kyllä akkuporalla auki. Samoin koko valon pohja oli täysin hapettunut ja toinen liittimen korva katkesi johdon irrotuksessa, joten vaihdoin sen kokonaan uuteen. Toinen puoli näytti olevan samanlainen mutta vielä toimii, joten vaihdetaan se sitten kun valo hiipuu kokonaan. Ja sitten ei muuta kuin ajetaan mutkaista tietä näkymättömiin..
P.S. Edelleen olen sitä mieltä, että ei nuo -97 mallin ruuvit kyllä ole ruostumattomia, eikä torxipäitä, tai sitten joku on siihen vaihtanut jostain syystä muita tilalle.
P.S. Edelleen olen sitä mieltä, että ei nuo -97 mallin ruuvit kyllä ole ruostumattomia, eikä torxipäitä, tai sitten joku on siihen vaihtanut jostain syystä muita tilalle.
Re: 97 Mondeon rekisterikilven valo
Vuoden 2000 loppupuolella valmistetussa 2.0 Zetec-farkussa ovat kyllä torx-ruuveja ja jopa pimeässä taskulampulla näkee, että ovat ruostumattomia. Saattaa olla, että noita tasapäisiä, harvakierteisiä ruuveja on alettu käyttää jossain vaiheessa jopa tuotannossa
. Kun katsoo noita markkinahintoja tulee väistämättä mieleen, että hintaero on lähinnä ruostumattomissa pienruuveissa neljännessä euron desimaalissa, mutta Fordin ruostuvuus on normalista sitä luokkaa, että tämäkin parannus on kannattavaa jo maineen kannalta 

