Pakoputkien kesto
Pakoputkien kesto
Itse sain tuossa pienen hepulin, kun autostani on taas pakoputki finaalissa.
Vaihdettu keskipätkä ja takapätkä joulukuussa 2005, pääasiassa matka-ajoa, 25000km/ vuosi, väliä Turku- Hki- Kotka.
Takapönttö märäntynyt, kun pöntön vesireikä on mennyt jossain vaiheessa tukkeeseen.
Mielenkiintoisin asia on kumminkin se, että keskipöntön päätylaipat olivat murtuneet( ei hitsisaumat, vaan materiaali oli väsähtänyt). Ei pohjakosketuksia tms.
2.5 vuodessa putki vaihtoon!! Onko mielestänne normaalia? Kuinka pitkään olette omillanne ajelleet? ja minkä merkkisillä?
Omani oli Walker, en kyllä laita toista kertaa ko. merkkiä autooni.
Vaihdettu keskipätkä ja takapätkä joulukuussa 2005, pääasiassa matka-ajoa, 25000km/ vuosi, väliä Turku- Hki- Kotka.
Takapönttö märäntynyt, kun pöntön vesireikä on mennyt jossain vaiheessa tukkeeseen.
Mielenkiintoisin asia on kumminkin se, että keskipöntön päätylaipat olivat murtuneet( ei hitsisaumat, vaan materiaali oli väsähtänyt). Ei pohjakosketuksia tms.
2.5 vuodessa putki vaihtoon!! Onko mielestänne normaalia? Kuinka pitkään olette omillanne ajelleet? ja minkä merkkisillä?
Omani oli Walker, en kyllä laita toista kertaa ko. merkkiä autooni.
Ford Escort 1.6 clx 5D 1998( käytössä)
Ford Sierra 2.0 DOCH -90(välivuodenmalli) -->myyty v.2004
Ford 17M -69 2.6 V6--> myyty v.2001
Ford Sierra 2.0 DOCH -90(välivuodenmalli) -->myyty v.2004
Ford 17M -69 2.6 V6--> myyty v.2001
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Pakoputkien kesto
ite ostin motonetista Granadaan takapöntön ja maalasin sen kuumakestomaalilla. kuvittelisin että kestäis pidempään. viisaammat korjaa jos oon väärässä!
olen kuullut että jos ajaa vain lyhyitä matkoja niin putki ei kuumene tarpeeksi ja näinollen ei haihduta kosteutta pois esim. talvella joten se mätänee. pitkillä ajomatkoilla ei ongelmaa pitäisi kyllä olla...
olen kuullut että jos ajaa vain lyhyitä matkoja niin putki ei kuumene tarpeeksi ja näinollen ei haihduta kosteutta pois esim. talvella joten se mätänee. pitkillä ajomatkoilla ei ongelmaa pitäisi kyllä olla...
Re: Pakoputkien kesto
Kyllä se maalaus varmaan jotain ulkopuolelta suojaakin. Pakoputki syöpyy/ mätänee myös sieltä sisältä ulos päin.Pakokaasujen ainesosien vaikutuksesta.
Re: Pakoputkien kesto
Focuksessani alkuperäinen putki ja alkaa olemaan tiensä päässä. Ei vielä vuoda äänien perusteella mutta ulkoluoressa alkaa olemaan hieman reikää. Auto on 2000 loppuvuodesta otettua ajoon eli putki on nyt kestänyt sen 8vuotta. Sekalaisessa ajossa, paikoin pitkäänkin kaupunkipyöritystä ja välillä pitkiä maantiepätkiä. Itsekin olen kuullut, että pätkäajo rasittaa putkea eniten kun lämpenee ja kylmenee jatkuvasti.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Pakoputkien kesto
Täällä kanssa 04 mondeo, alkuperäinen putki paikallaan, ei vuoda mistään, eikä oo ees happaman näköinen. Ekat parivuotta käytännössä liikkeellä koko ajan, nyt viimeiset reilu 2,5 vuotta pelkkää lyhyttä pätkäajoa, mittarissa 283 tkm.. Eli ei noi orkkisputkistot mun mielestä ainkaan mitään huonoja ole, päinvastoin.
Taitaa olla sama juttu, kuin corolloissa aikanaan, orkkisputkisto oli mitoitettu kestämään koko auton elinikä. Jos jostain syystä esim. pohjakosketus tai muu vaurio, meni vaihtamaan tarvikeputkea tilalle, niin sitten sai putkea vaihdella vähän väliä.
Taitaa olla sama juttu, kuin corolloissa aikanaan, orkkisputkisto oli mitoitettu kestämään koko auton elinikä. Jos jostain syystä esim. pohjakosketus tai muu vaurio, meni vaihtamaan tarvikeputkea tilalle, niin sitten sai putkea vaihdella vähän väliä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Pakoputkien kesto
Coolower, onko kyse tuosta -98 escortista?
Papparaisella on tuollainen, saman vuotinen mittarissa nyt jotain 80tkm ja takapönttö piti vaihtaa 1.5 vuotta sitten uuteen kun ruostui puhki.
Auto on ollut uudesta asti vaarilla ja säilytetty aina kuivassa tallissa, joten aika herkkä se takapönttö tuntuu olevan ruosteelle.
Papparaisella on tuollainen, saman vuotinen mittarissa nyt jotain 80tkm ja takapönttö piti vaihtaa 1.5 vuotta sitten uuteen kun ruostui puhki.
Auto on ollut uudesta asti vaarilla ja säilytetty aina kuivassa tallissa, joten aika herkkä se takapönttö tuntuu olevan ruosteelle.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Re: Pakoputkien kesto
Jep, herkkä tuntuu olevan. Itsellä on eskossa 70tkm ajettu takapönttö ja se on ihan finaalissa. En tiedä onko tuo ruostetta vai mitä, kun ihan lastuja lentää pois (pakoputket on kai tehty ruostumattomasta teräksestä). Kohta on pöntön yläosassa ulostulopuolella, aivan sauman vieressä (sauma kuitenkin hyvä). Ja putki on alkuperäistavaraa.AnttiR kirjoitti:Coolower, onko kyse tuosta -98 escortista?
Papparaisella on tuollainen, saman vuotinen mittarissa nyt jotain 80tkm ja takapönttö piti vaihtaa 1.5 vuotta sitten uuteen kun ruostui puhki.
Auto on ollut uudesta asti vaarilla ja säilytetty aina kuivassa tallissa, joten aika herkkä se takapönttö tuntuu olevan ruosteelle.
Edit. Pitää kokeilla jotain palamatonta eristeteippiä ja paikkauskittiä, kun ei jaksa vielä putkea alkaa rälläköimään. Kaikkein pirullisimpia nuo palaneet mutterit putkessa.
Viimeksi muokannut Patrik28, 26 Kesä 2008 21:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Pakoputkien kesto
10 vuotta ja170000km kesti fiestassa ennenku inssi huomautti pöntöstä. 8) Ja tilalle orkkis long life putki eikä mitään walkerin reuhkoja. 

Re: Pakoputkien kesto
AnttiR:lle:
Kyse on tuosta -98 Escortista.
Kovasti uskotteli asennusliike, että olisi laadukas putkisto tuo Walker, mutta näin ei mielestäni ole.
Ennen Walkeria oli Bosalin putkisto. Käyttikö Ford tuohon (1998) aikoihin Bosal:ia ensiasennuksena? Josko joku tietäisi...
Vai ovatko metallien hinnan kallistuessa valmistajat vaihtaneet materiaalinasa ohuempiin.
Kyse on tuosta -98 Escortista.
Kovasti uskotteli asennusliike, että olisi laadukas putkisto tuo Walker, mutta näin ei mielestäni ole.
Ennen Walkeria oli Bosalin putkisto. Käyttikö Ford tuohon (1998) aikoihin Bosal:ia ensiasennuksena? Josko joku tietäisi...
Vai ovatko metallien hinnan kallistuessa valmistajat vaihtaneet materiaalinasa ohuempiin.
Ford Escort 1.6 clx 5D 1998( käytössä)
Ford Sierra 2.0 DOCH -90(välivuodenmalli) -->myyty v.2004
Ford 17M -69 2.6 V6--> myyty v.2001
Ford Sierra 2.0 DOCH -90(välivuodenmalli) -->myyty v.2004
Ford 17M -69 2.6 V6--> myyty v.2001
Re: Pakoputkien kesto
No jos itse voin valita niin Walkerii kyl laitan alle, sierrois ainakin Walker teki originaalit ja tarvikkeena sai 2 vuoden takuun, ku voortil oli kalliimman"kun tarvikewalkerin" putken takuu vaan vuoden. ja nyt vaimon -98 skorpin putki on lähes vaihtokunnos, alkuperäinen, jos oikeen arvioin, eli ei jatkoo keski- ja takapöntön välis, aika huonosti kestää käyttöosat, vaaan 10 vuotta ja kovin on Walkerin näköset vaimentajat
se nyt vaan johtuu hitsauksen karkaistumisesta jos putki ehjästä katkee, sen sais kaasuhitsil paremmaks ku uutena 


Re: Pakoputkien kesto
vm 92 bemarissa oli orginaali pönttö, valmistusleimassa komeili 6/91. Sisuskaluista puuttui puolet mutta ulkoisesti lähestulkoon ruosteeton, eikä pienintäkään vuotoa missään..Mittarissa 240tkm sekin oikeasti varmaan se 340 tai 440tkm
Saisivat lopettaa ton teiden suolauksen täälläkin
Saisivat lopettaa ton teiden suolauksen täälläkin

OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Re: Pakoputkien kesto
itellä haponkestävästä tehty putki eikä näy mitään jälkiä 

Re: Pakoputkien kesto
Mikä putki kannattaisi hankkia? Onko kokemuksia eri merkeistä ja niiden kestävyydestä? Hakusessa on näillä näkymin originaalia vastaava putki. "Tehoputkistot" saa tässä vaiheessa jäädä niiden minimaalisen hyödyn takia vaikka mukavat äänet antaakin. TM:n vertailun ajattelin vielä lukaista mitä seillä sanovat.
Hintoja kyselin niin Fordilta alkuperäinen maksaa n.500e ja saksasta sama kotiin toimitettuna hieman päälle 400e ja bosal tarvikeliikkeestä n.300e. Minkälaisia Motonetin putket on, samaa tavaraa kuin Biltema? Motonet ainakin halvin.. Haluan pakoputken joka istuu autoon niin kuin alkuperäinen tällähetkellä. Liikenteessä on näkynyt Focuksia josissa takapönttö ei oikein istu autoon.
Kuka muuten valmistaa Fordin alkuperäisputket?
Hintoja kyselin niin Fordilta alkuperäinen maksaa n.500e ja saksasta sama kotiin toimitettuna hieman päälle 400e ja bosal tarvikeliikkeestä n.300e. Minkälaisia Motonetin putket on, samaa tavaraa kuin Biltema? Motonet ainakin halvin.. Haluan pakoputken joka istuu autoon niin kuin alkuperäinen tällähetkellä. Liikenteessä on näkynyt Focuksia josissa takapönttö ei oikein istu autoon.
Kuka muuten valmistaa Fordin alkuperäisputket?
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Pakoputkien kesto
Fokukseen piti takapönttö vaihtaa kun kilometrejä vasta 220tkm ja vuosia 9, siis heikkoja ovat alkuperäiset?
Takapönttö puhkes päältä, siis pieni putsaus välillä olis jatkanut elinikää paljon? 8)

Takapönttö puhkes päältä, siis pieni putsaus välillä olis jatkanut elinikää paljon? 8)
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Pakoputkien kesto
Kyllä mä laittaisin niin pitkään orkkis putkea kuin sitä saa, sitten vasta harakiria alle. Vaikka se on kalliimpi, se istuu paikalleen varmasti ja on kestävämpi. Lisäks noi tarvikeputket saattaa olla jostain kohtaa ahtaampia ja aiheuttaa pientä tehohäviöö tai resonassia ikävästi joillain kierroksilla. Niinkuin aikasemmin kirjoittelin, niin mulla on mondeossa 285tkm ja orkkis pakari, ei voi haukkua huonoksi...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Pakoputkien kesto
Toden totta varmaan, pienellä vaivan näollä saa monta vuotta lisää. Ittellä Mondeon -02 orkkis pakari(t) on tämmösessä kunnossa.KUVA1 KUVA2 Eli Ihan mukavasti on kestäny, onhan niitä toki sillon tällön vähän putsailtu...Monteonisti kirjoitti:Fokukseen piti takapönttö vaihtaa kun kilometrejä vasta 220tkm ja vuosia 9, siis heikkoja ovat alkuperäiset?
Takapönttö puhkes päältä, siis pieni putsaus välillä olis jatkanut elinikää paljon?
Re: Pakoputkien kesto
Hienoa Paappari!!! Minua sanotaan usein turhan tarkaksi mutta kyllä tuo voittaa minut.
-98 Mondeo TD oli alkuperäinen pakoputki kun myin pois(aj. n 235tkm silloin ja putki erittäin hyvässä kunnossa). -93 Si Mondeon putki repesi hitsaussaumojen kohdalta ennen takimmaista pönttöä n. 180tkm kohdalla. Että mun mielestä hyvin kestää nuo Mondeon pakoputket.

-98 Mondeo TD oli alkuperäinen pakoputki kun myin pois(aj. n 235tkm silloin ja putki erittäin hyvässä kunnossa). -93 Si Mondeon putki repesi hitsaussaumojen kohdalta ennen takimmaista pönttöä n. 180tkm kohdalla. Että mun mielestä hyvin kestää nuo Mondeon pakoputket.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Re: Pakoputkien kesto
Kannattaa muistaa että vaikuttaa kovasti tuo suolauksen määräkin siihen kuinka pakoputkisto kestää. Viime talvi esim oli sellainen että monessa paikassa kylvettiin reilusti yli aikaisempien talvien määrän suolaa, ja sehän ei voi olla vaikuttamatta.
Voisin kuvitella että pelkkä matkaajoa tuolla välillä syö putkea vielä enempi, ei missään vaiheessa pääse "putsaantumaan" kun aina mennään isolla tiellä ja nehän on suolattuja aina.
Voisin kuvitella että pelkkä matkaajoa tuolla välillä syö putkea vielä enempi, ei missään vaiheessa pääse "putsaantumaan" kun aina mennään isolla tiellä ja nehän on suolattuja aina.
Ford Mondeo ST220 Wagon vm.2005
Re: Pakoputkien kesto
Täytyy myös ottaa huomioon, että nykyisin on rikitöntä tuo edullinen polttoneste ja infektiomallei, eli kaasarimallien seokset nyt on mitä sattuu. Eli sisältäpäin ei enää niin nopeesti syövy.
Re: Pakoputkien kesto
Sierrassa alkuperäinen pakoputki kesti yli 11 vuotta, kunnes "toppaukset" lensivät takana tulevan Mersun tuulilasille. Tehot katosivat moottorista ja palautuivat äänenvaimentimen uusimisen jälkeen.
Re: Pakoputkien kesto
Alkuperäiset, tehtaalla asennetut putkistot ovat usealla merkillä ruostumattomasta valmistettuja (tojota ainakin). Suurin osa putkistoista on ns. yhdestä palasta tehtyjä, joten liitokset ovat karsittu minimiin. Tehtaalta tulleiden autojen putkistot yleensä virheettömiä pinnoiltaan, varaosana hankitut putket kärsivät aina jonkinasteisia kuljetusvaurioita, jossa alumiinisoitu pinta saa naarmuja. Osa tarvikevalmistajista jättää jopa hitsaussaumat suojaamatta, mikä luonnollisesti edesauttaa ruostumista.
Putkitehtaita ei ole maailmassa yhtä monta kuin on automerkkejä ja tarvikemerkkejä, monet tehtaat tekevät putkia ensiasennukseen, missä viimeistely ja laatu on tarkinta. Ensiasennuspuolella valmistuskriteerit ovat erilaisia koska putkistot asennetaan autotehtaalla tarkasti ajoitetussa valmistusprosessia. Jos putkistossa on siinä kohtaa heittoa koko linja seisoo ja seuraavana päivänä vaihdetaan toimittajaa
Toisaalla tehdään sitten varaosaputket automerkeille ja tarvikemerkeille, kuten Bosal, Redi, Muflex, Walker... mitä näitä nyt onkaan. Redi merkin alta voi löytyä ainakin kolmen eri tehtaan tekemiä putkia, yleisin taitaa olla Arwin Meritor. Näitä varaosana myytäviä putkia pätkitään muutamaan osaan logistiikan ja asennuksen takia. Tässä kohtaa jollain merkillä voi tulla yhteensopivuusongelmia, jos esim. väliosa on Walker ja takaosa vaikkapa Redi.
Mitä "Motonetin putkiin" tulee, suurin osa on kotimaisen Fennosteelin valmistamia, kyseinen merkki on pärjännyt hyvin Tekniikan Maailman testeissäkin. Mitä Fennosteel ei valmista, niin ne Motonetissa paikataan muilla tuotemerkeillä, kuten Redi, Walker, Muflex, Metpela (toinen kotimainen)
Siinä muutama syy miksi auton tehtaalla asennetut putket kestää pitkään, varaosana ostettavia putkia kannattaakin tästä syystä ehostaa hieman. Hyvä kikka on pyyhkiä varastointirasva pois ja maalata naarmut ja hitsaussaumat lämpöä kestävällä maalilla, Dinitrolin almiinimaali on tähän hyvä vaihtoehto. Olen kuullut jonkun hiekkapuhaltavan ongelmakohdat ja sen jälkeen maalaus
Luonnollisesti olosuhteet vaikuttaat myös putkiston kestoon, Saudi-Arabiassa sama putki kestää varmasti pidempään kuin Etelä-Suomessa 
Putkitehtaita ei ole maailmassa yhtä monta kuin on automerkkejä ja tarvikemerkkejä, monet tehtaat tekevät putkia ensiasennukseen, missä viimeistely ja laatu on tarkinta. Ensiasennuspuolella valmistuskriteerit ovat erilaisia koska putkistot asennetaan autotehtaalla tarkasti ajoitetussa valmistusprosessia. Jos putkistossa on siinä kohtaa heittoa koko linja seisoo ja seuraavana päivänä vaihdetaan toimittajaa

Toisaalla tehdään sitten varaosaputket automerkeille ja tarvikemerkeille, kuten Bosal, Redi, Muflex, Walker... mitä näitä nyt onkaan. Redi merkin alta voi löytyä ainakin kolmen eri tehtaan tekemiä putkia, yleisin taitaa olla Arwin Meritor. Näitä varaosana myytäviä putkia pätkitään muutamaan osaan logistiikan ja asennuksen takia. Tässä kohtaa jollain merkillä voi tulla yhteensopivuusongelmia, jos esim. väliosa on Walker ja takaosa vaikkapa Redi.
Mitä "Motonetin putkiin" tulee, suurin osa on kotimaisen Fennosteelin valmistamia, kyseinen merkki on pärjännyt hyvin Tekniikan Maailman testeissäkin. Mitä Fennosteel ei valmista, niin ne Motonetissa paikataan muilla tuotemerkeillä, kuten Redi, Walker, Muflex, Metpela (toinen kotimainen)
Siinä muutama syy miksi auton tehtaalla asennetut putket kestää pitkään, varaosana ostettavia putkia kannattaakin tästä syystä ehostaa hieman. Hyvä kikka on pyyhkiä varastointirasva pois ja maalata naarmut ja hitsaussaumat lämpöä kestävällä maalilla, Dinitrolin almiinimaali on tähän hyvä vaihtoehto. Olen kuullut jonkun hiekkapuhaltavan ongelmakohdat ja sen jälkeen maalaus


- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D