Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

Ajattelin putsata lämppärin kennon -91 Escortistani, mutta miten pääsen siihen käsiksi?? Alfamerin huoltokirjassa ei puhuta lämppäristä mitään.

En viitsisi purkaa puolta autoa, ja ehkäpä se ei olekaan tarpeen. Osaisiko joku kertoa, miten helpoimmin saisi kennon esille?

t. es-kortti
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

onnea vaan.. Kenno on kojelaudan sisällä, näkyy pikkuisen hanskalokeron kohdalta kojelaudan alle katsomalla. Helpointa olis varmaan putsata koko jäähdytysjärjestelmä, päästä nesteet pois, laita tilalle pelkkää vettä ja konetiskiainetabletti, sitten heität jonkun tunnin reipastahtisen ajolenkin, päästät kurat pois, ja jos tarvetta ilmenee niin uudestaan. Sitten uudet nesteet sisälle. Koko hommaan menee vähemmän aikaa, kuin kennon irroittamiseen ja putsaamiseen, ja tulee putsattua koko jäähdytysjärjestelmä.. Kennon puhdistusta saattais tehostaa, jos kääntäis letkulähdöt päinvastoin puhdistuksen ajaksi.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

Kiitos vihjeistä!

Ongelmana on kuitenkin ikävä haju, jonka uskoisin tulevan kennosta, siis kennon ulkopinnalta, ja ajattelin, että se olisi alkajaisiksi hyvä putsata. Sehän voi olla täynnä puudelin villoja tai neulasia tms.

Jos lämpöä ei vieläkään ala tulla, pitänee sitten alkaa katsoa niitä sisäpuolisia puhdistuskeinoja.

t. es-kortti
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

oisko se ikävä haju kuollu hiiri?
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

No kyllä siitä jo varmaan olisi rippeet enää jäljellä. Muttajoka tapauksessa kenno olisi hyvä putsata.

t. es-kortti
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Melkein sanoisin tuohon, että jos meinaat vaan putsata, niin samalla vaivalla kannattaa jo vaihtaa uus, ei meinaan ole mikään ihan iltapäivän ratoksi- homma. Ja kun noi kennot on vielä aika usein vuotavia, niin mikään ei varmaan harmittais enempää, kuin että purat kojelaudan, putsaat kennon, kasaat ja huomaat seuraavalla viikolla, että kenno vuotaa..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

Ai, ai, aika hankalalta sitten vaikuttaa. En kyllä koko kojelautaa voi purkaa, kun autolla pitäis suunnilleen päivittäin ajaa. Yritän huomenna kun on valoisaa vilkaista, jos sieltä hanskalokeron kulmalta näkyy kennoa.

es-kortti
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Vuoden -92 Zetecissä ei kyllä onnistu yhdessä illassa, eikä kennoa saa irti kuten korjausoppaassa väitetään "kojelautaa alareunasta kohottamalla". En tiedä helpottaako moottorityyppi mahdollisesti esim kennolle menevien letkujen irrotusta -91 mallissa. Yhtäkaikki se letkujen irrotus vie suunnattomasti aikaa ainankin Zetecissä - yhdellä kädellä pitää avata kaksi letkunkiristintä rakosesta joka on minun ranteeni vahvuinen avainväli 6 mm lyhyellä U-avaimella. Avainta pitää lisäksi kääntää joka toisella kierroksella, koska se mahtuu kääntymään niin vähän. Autoa voi nostaa reilusti kahdella saksitunkilla että mahtuu itse alle (pukit sitten sinne nosturipisteisiin). Kojelaudan joutuu sisältä täysin purkamaan, joka ainoa osa on toistensa tiellä. Sama tien voi sen kojelaudan ottaa uloskin koska se on pölyinen ja on hyvä puhdistaa. Ruuvien paikat selviävät kokolailla hyvin jos on korjausopas. Ainoa hetken ihmettelyä herättänyt ruuvipari löytyi sitten "katosta" sieltä kojelaudan alta. Pääruuvit ovat torxeja kai jotain 11 kpl, loput ristipäitä. Esim Nissensin kenno vaatii sen pyöreän muotolevyn irrotuksen ja korvataan entisestä saatavalla solukumisella. Kenno ei muuten mahdu. Jäähdytysjärjestelmä kannattaa tyhjentää jäähdyttäjän alareunassa olevasta tulpasta - muuten on kaikki nesteet autossa - ei kiva. Minulla tuli vain pieni liraus kumimatolle. Ihan reilusti myönnän, että kolme päivää meni aikaa vaikka olen mm VW Golf 89:n ja Audi 80:n (sieltä vaikeammasta päästä) tuon saman homman tehnyt.
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

Mikä korjausopas se on? Itse hain lainastosta Alfamerin -90 -95 Escort/Orionin korjausoppaan, ja se on kyllä ihan kelvoton. Lämppäristä siellä ei puhuta mitään. Kunnon korjausopas olisi varmasti hyödyllinen, mutta jos Alfamerin opas on ainoa, niin tilanne on aika huono.

es-kortti
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

ESCORT & ORION 1990 - 2000 ja luulen että siinä on samaa tietoa mitä sinulla on. Eli kopiotu sieltä. Mutta katso jos löydät tuollaisen - kyllä siellä aika selväpiirteiset purkuohjeet on. Ne joutuu vain kokoamaan useasta eri paikasta. Minäkin joudun skannaamaan ne sivut joissa asiaa oli (niitä ruuvinpaikkoja). Varsinainen kennon irrotus oli "jätetty väliin" eli ei selvästi käsitelty.
Käytännössä se irtoa pikaisesti seuraavasti: puretaan pois kaikki kojetauluun liittyvä, otetaan kojetaulu pois, avataan konehuoneen puolelta letkuliittimet kennoon ja irrotetaan letkut, avataan kennon oikeasta päästä kaksi ruuvia, vedetään lämmityslaitetta alas/taaksepäin niin että se irtoaa niistä "kattopuolen" kahdesta ruuvista (joista ensin mutterit pois). Kun kenno on kokonaan sisällä, voi kennon vetää sivullepäin ulos. Kokoonpanossa on katsottava että lämmityslaitteen säätimet tulevat oikeaan aukkoon :) -itse tei tässä tuplatyön - roikkalamppu ei ole oiken pätevä valaisin näihin hommiin.
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja koskar »

Sen kennon ulkopinnan saat esim. imuroitua konehuoneen puolelta jos se kerta riittäisi. Tulipellin jatkeena oleva muovi ja sisätilanpuhallin (ja mahdollisesti jotain muutakin) pois niin kennon toinen puoli pitäisi olla esillä.
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Kyllä tuota tuli katselluksi puhaltimen vaihdon yhteydessä, siellä se kenno on ja kyseenalaiselta näyttää :cry: . Kun autolla on ajettu jotain 340000 kilometriä ja kennon irrotus ja kiinnitys vei liki kolme päivää, ei huumoritaju antanut myöten, vaan vaihdoin uuden kennon (Motonet Nissens jotain 55 euroa). Kun vielä lisäksi on useammasta autosta kokemusta, että noilla kilometreillä kenno alkaa varmasti vuotamaan ihan lähiaikoina ei juuri huvita imuroida :D. Tuo mainittu kenno muuten näyttää hieman "harvemmalta" Fordin omaan verrattuna ja vaikka siinä lämmössä voi tipan hävitä, se on etukin kun autossa ei ole raitisilmasuodinta - parempi pyy pivossa kuin 10 tukossa :twisted:
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

miksei kenno voi olla yhtä näppärässa paikassa kuin Taunuksessa... irroitus kestää 5min (jos ei heti löydä ruuvaria). kaikki pitää aina rakentaa niin että täytyy purkaa puoli autoa! itsellä on ollut 4 escoa...
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Älä muuta sano :twisted: - kolme jäänyt mieleen: Golf -89, Audi 80 ja tämä Escort -92 Zetec. Kuitenkin viimeksimainittu johtaa huollon hankaluudessa rinnan mitalla tässä kennon vaihtotyössä. Tuntuu että kaikki osat ovat toistensa tiellä :wink: ihan tahallaan järjestettynä.
begu

Re: Escort -91 lämmityslaitteen kennon sijainti

Viesti Kirjoittaja begu »

Kennon vaihtajille kysymys:
Eli, auttoiko kennon vaihto lämmittimen tehoon? Siis rupesiko kunnolla tulemaan kuumaa?

Kysyn siksi, että itellä on -95 esco (315 tkm), jossa on aika haaleaa tuo maksimi lämmin ilma, jota lämppäristä saa. Vaikka ulkona ei ole kuin joku -3 astetta. Siis lasit ei meinaa oikeen sulaa / huuru poistua. Lisäksi hienoinen aavistus haisee syylärineste tuossa kuumassa ilmassa, muttei paljoa eikä nestettä sinällään kulu. Sain tarjouksena uusi kenno + työ yhteensä 500 egeä.

Senverran asiaa tutkin, että kone antaa kennolle n. 88 asteista nestettä (mitattu lämpötarralla putkesta sieltä sisältä alhaalta). Paluuputki lähes yhtä kuuma eli ei kaiketi luovuta paljoa lämpöä ?
Mittasin myös ilman lämpötilat: eli hallin ilma n. 17 astetta ja kuumin mitä lähti ritilästä n. 47 astetta. Siten nousua n. 36 astetta ja tämä vain tuulettimen ykkösnopeudella. Jos nopeuden laittoi 2:lle, niin ilma laski haaleaksi (joku 38 astetta). Digitaalinen kinkkumittari, josta irroitin sen piikin ja jäi vaan se pienenpieni anturinpää siinä johdon päässä :)

Jonkinverran huolta aiheutti etusyylärin raosta mitattu 99 astetta.. ?? Glykoli-vesi seos ei kai silti kiehu edes yli sadassa asteessa, eihän?

Epäilen, että ei välttämättä vaihtamalla parane paljoa. Jos kenno on jo valmiiksi alitehoinen. Uskaltaisiko putsata kidesoodalla vai antaako vaan olla.. ? Itse en taida alkaa vaihtaan kommenttien perusteella.

Vanhassa -87 escossa tarkeni vaikka kalsareilla paukkupakkasilla.. :) Eli kai on menty kennotehossa alaspäin, tai sitten kenno on vaan tukossa nestepuolelta (ilmaa tulee kyllä läpi).

Suurkiitokset jos voisitte kommentoida.
Vastaa Viestiin