2,9i:n seoksien säätö?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

olis tarkoitus ostaa sierra 2,9i -89.niin ihan mielenkiinnosta kyselen,että kuinka tuosta säädetään tyhjäkäyntiseokset?tossa on siis 2kpl niitä ilmamäärämittareita.kaasarikoneenhan säätää helposti,mutta kuinka on tuon laita,saako sitä säädettyä ilman mittaria?tais tulla vähän epäselvästi,mut jospa joku ymmärsi...en oo tosiaankaan pahemmin ruiskujen kanssa aiemmin pelannut ja tuo näyttää vielä "hurjemmalta" kun neloskoneen ruiskut :)
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

En tuosta tuplailmamäärämittarihärdellistä tiedä mutta niissä joissa on vain yksi imm niin niissä on ohivirtausruuvi josta sai säädeltyä päästöt kohilleen. Ei varmasti mikään helppo homma kun molempien pitäisi olla identtisesti säädettyjä..ja toisaalta, eikös siinä ole lambda? Omassani on lambdat (tosin mulla on MAP anturilla varustettu ruisku) ja tyhjäkäyntiseos säätyy automaattisesti niiden mukaan aina kohilleen. Jos näin ei tapahdu, on jossakin vikaa.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

onkos tässäkin lambada?itseaina ajatellu että katillisissa vaan on.näin sitä taas huomaa oman tyhmyytensä...
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonis »

ei tossa massamittarimallissa ole lambdaa.. ole onnellinen! :P
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

jännittää vaan viedä tuo leimalle.tähän mennessä ei oo ykskään menny kerralla päästöjen takia läpi,mitä mulla on mitattavia ollu :(
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonis »

kannattaa käyttää jossain liikkeessä päästömittauksessa niin saat paperin siitä ja samalla jos on säädettävää niin sekin onnistuu siel.. ja ihan ekana tutkii putkisto onko vuotoja. mä ite käytin yhden sierran vuos sit AD liikkeessä niin ne sai säädettyy päästöt ilmamassa mittareista.
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ei millään pahalla,mut eikö nuo ole ilmamäärämittarit mitkä mulla on?vai onko ne samat sitten....
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonis »

on samat juu.. eri nimitys vain. :D
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

mistähän sitten johtuu epätasainen käynti kylmänä?käy ikäänkuin puuttuis pari pyttyä pelistä.lämmetessään käy kyllä sitten hyvin.laitan tänään uuden jakajankannen ja pyörijän ja perjantaina tulee uus kaasuläpänasentotunnistin,pitää katsoa auttaako niiden vaihto.mut jos ei auta,niin mitäs sitten?tuohan on kuulemma pari vuotta seisonut,että onko sillä vaikutusta.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonis »

tulpat / tulpanjohdot? mut jakka nyt saat sen kaasuläpäntunnistimen niin ihmetellään lisää.
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

no niin.nyt on vaihdettu jakajan kansi,pyörijä,kaasuläpänasentotunnistin ja bensasuodatin.mutta ei lähe p**ka enää käyntiin!ei ees lupaa.bensapumppu pyörii ja kohina kuuluu konehuoneessa,et luulis ettei silläpuolella ole hämminkiä.puolallekkin tulee virtaa.mikä ihme siihen mahto iskeä?se on tuossa 2 viikkoa seisonu,eli haun jäljiltä jäi pihaan,eikä ole sen jälkeen käytetty.tänään meinasin leimalle viedä,ni meinaamiseks jäikin.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

tulpanjohtojen järjestys meni sekasin jakajan kannen vaihdon yhteydessä.? :shock:
Se ei sinäänsä vielä kerro paljon jos puolalle tulee jännite vaan sieltä pitäisi myös se ensiö puolen miinus katkoa kun konetta pyörittää.
Oletko koittanu, että irtotulpalla tulee kipunaa?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

tänään tuli taas pähkäiltyä.kipinää epäilin itse ensin,mutta kipunaa tuli.vaihdoin vahan kaasuläpänasentotunnistimen takaisin,niin taas lähti käyntiin senkun avaimesta käänti.uusi osa paskana?käy kyllä aika kehnosti,aaltoilee todella paljon käynti.voisko esim lämpötila-anturi vaikuttaa tuohon?millanen tuo lisäilmaventtiili on rakenteeltaan?pitäisikö tuossa reikien välillä olla joku venttiili?

http://kuvablogi.com/nayta/1612998/

mulla siellä on vaan sileä tappi mikä liikkuu ja ilmeisesti jousi sielläpäässä.ei se ainakaan sulje mitään.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

.

Viesti Kirjoittaja tonis »

.
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Muistithan kalibroida kaasuläppäanturin? Elikkä heität sytytysvirran päälle ja mittaat yleismittarilla jotta kahteen karvaan tulee vaikka 0.7-0.9V jännite kaasuläpän ollessa suljettuna. Tarvittaessa löysäät anturin ruuveja ja käännät sitä kunnes kyseinen jännite siellä vallitsee. Tämä varmistaa sen että ruiskuboksi tietää kaasun olevan suljettuna.
Huomion arvoinen seikka tosin on se että boksi ottaa anturilta jännitearvon talteen jokakerta kun kytket sytytysvirran päälle ja käyttää tätä arvoa tunnistaakseen kaasuläpän olevan kiinni. Mutta siitä huolimatta tuo jännite pitäisi olla tiettyjen rajojen sisällä eikä esim 0.1V tai 1.5V.
Ja mitä tuohon käyntiin tulee niin mulla käy kylmänä tasaisemmin kuin mitä lämpöisenä. Tosin joskus saattaa kylmänä aaltoilla kierrokset..etenkin kun auto on liikkeellä kytkin pohjassa, käynti tasaantuu kun auto seisahtuu. Auton nopeustunnistin siellä jotain säätelee kaiketi..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

tuosta kalibroinnista en tiennyt.mistähän piuhoista se pitäis mitata?3 johtoahan siihen tulee.keskiviikkona kävin autoa katsastamassa eikä ollut muuta sanomista kun justiinsa nuo päästöt.eli tyhjäkäynnillä loppu mittarista asteikko kesken!kaasun painaminen ei madaltanut co:ta yhtään,vaan yli kymppiä näytti oli kaasun asento mikä hyvänsä.mistähän osais vikaa seuraavaks etsiä?ei varmaan tuon kaasuläpänasentotunnistimen vika asentokaan vaikuttas noin paljoa?
ja tosiaan lisäilmaventtiili ei tuntuis sulkevan mitään,siellä liikkuu vaan sellanen ehkä 5mm paksu akseli edestakaisin.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

noniin,tänään tuli taas katseltua.lämpötila-anturi ainakin tuntuis olevan kunnossa,vastus tippuu aika reippaasti kun moottori lämpiää.aika mielenkiintoinen paikka mitata muuten..
mitenkäs kun se lisäilmaventtiili ei tosiaan sulje mitään,niin eikö luulis että se menee enemmänkin laihalle kun rikkaalle lämmetessään?
mitenkäs tuo kaasuläpäntunnistin,sitähän ei ei pysty ainakaan tuossa kääntämään yhtään,mutta säädänkö arvon oikeaksi sitten siitä ruuvista mikä kääntää niitä kaasuläppiä?
sellaisen havainnon tein,että vaikka ilmamäärämittarilta ottaa johdon irti,niin ei vaikuta käyntiin oikeastaan ollenkaan,ottaa irti sitten kumman johdon tahansa.sitten käy vaikeasti,jos irrottaa molemmat töpselit.mitenkähän nuo johdot muuten pitäis sitten olla,kun toisessa näkyy olevan 3 liitintä ja toisessa 4 käytössä?onko nuo mittarit muuten keskenään vaihtokelpoisia?
olisko jotakin vinkkiä antaa,että miksi tuo co on noin kova kaikilla kierroksilla?
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

tänään tuli puristukset mitattua,niin hyvin tuntuisvat tasaiset olevan.venttiilit kyllä vähän rallattaa,mut se tuskin vaikuttaa.tulpat otin kaikki auki,niin ovat ihan mustassa karstassa.ja putken päästä kun kuuntelee,ni tuntuu/kuulostaa siltä että käy rikkaalla.tyhjäkäyntiseoksien säädöt saa ruuvata kiinni,ei mitään vaikutusta.sen huomasin,että ruiskua ohjaavalta lämpötilatunnistimelta kun ottaa töpselin irti,niin silläkään ei ole mitään vaikutusta.yhtä raskaasti käy silti.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Olisikohan aika ottaa vikakoodit siitä. Josko sitä kautta löytyisi jotain mielenkiintoista. Jos jonkun anturin irroittaminen ei vaikuta käyntiin niin sehän tarkoittaa monesti sitä että ruiskuboksi on pistänyt sen tilalle oletusarvot toimiakseen edes jotenkuten ilman kyseisen anturin toimintaa.

Mustat tulpat tosiaan merkki aivan liian rikkasta seoksesta, tosin jos sitä moottoria ei ole käytetty kunnolla lämpimäksi niin voihan ne olla nokisia ihan kylmäkäyntirikastuksen vuoksi..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

no sillä on/oli ajettu vajaa 100 kilsaa,minkä jälkeen ne oli mustat.sillon kun auton ostin,niin tulpat oli sen jälkeen ihan vaaleat,mutta kottero kävi muuten huonosti.
mistäs truo mittauspiste löytyy ja kuinka ne koodit luetaan?no varmaan haullakin löytyy...kuinka tuo boksi nollataan sitten,että se unohtaa nuo vikakoodit yms? rupeaa kyllä hermot menemään,taitaa tulla hieno kokko uudeks vuodeks tuosta...
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Vikakoodien lukemisesta löytyy kyllä juttua tuolta autosähköpuolelta. Kyllähän ton kanssa sai itekki
tapella jotta sai toimimaan kunnol mut olihan se sen arvoista. Mukavan sitkeä moottori se o.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

valoako tunnelin päässä?otin vikakoodit ulos ja minusta näytti että tuli vaan vikakoodi 51.

tuoltapa nuo koodit löytyvätkin.
http://www.mustangsandmore.com/ubb/EECIVcodes.html

tuon mukaan,jos tulkitsin lontoota oikein,niin vika olis moottorinlämpötunnistimessa taikka imuilman(?) lämpötunnistimessa.missähän jälkimmäinen on,jos tässä on sellainen?
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja tonis »

juu ei sun koneen mallissa oo kun toi lämpötunnistin ja se sijaitsee kaasuläpänrungon alla.. se on kaksi napainen osa ja olisko avaimen koko jotain 25mm luokkaa.
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

minähän tosta aiemmin kokeilin ottaa tosta pistokkeen käydessä irti.mutta akun piuhat oli useamman päivän irti sen jälkeen,niin tuo vanha "kokeilu" ei varmaan näy enää?vai pitääkö boksi käydä aina nollaamassa jossakin liikkeessä?
lämpömittarihan tuossa hyppää heti tappii.on sen anturi vissiin sulanut,kun se natsa siinä heiluu miten sattuu :) tuonhan ei mun käsittääkseni pitäis ruiskun toimintaan vaikuttaa?mitähän hintaluokkaa tuo ruiskua ohjaava anturi on?
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
Viestit: 264
Liittynyt: 04 Helmi 2005 13:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: 2,9i:n seoksien säätö?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

meneekös tuosta anturiltakin johdot siihen imusarjan oikealla puolella olevaan liittimeen?jos vaikka hapettumaa löytyis sieltäkin.mutta varmaa pitää käydä huomena kysymässä tuota anturiakin.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Escort -74
Ford Cortina 3d Estate 1,6 -69
Ford Anglia -65 x2
Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Vastaa Viestiin