Tervehdys,
Nyt kun lämpötilat ulkona laskivat jopa hivenen pakkasen puolelle, niin kuljettajan oven ovianturi rupesi oikuttelemaan. Vaikka oven laittaa kiinni, ilmoittaa ajotietokone että ovi on auki. Tämä myös estää sen, että ovet saisi lukittua. Tutkiskelin ovea saranapuolelta, mutta en nyt heti ainakaan keksinyt, että minkä takana oven kiinniolemisen tunnistaminen on. Mekaanista kytkintä en löytänyt, niin ilmeisesti homma hoituu induktiivisella anturilla? Aunturi ei ole täysin mykkä sillä esimerkiksi eilen ovea jonkin aikaa venkslattua auki/kiinni anturi uskoi oven olevan kiinni.
Saan auton vietyä sulamaan lämpöiseen halliin viikonloppuna ja seuraan vaikuttaako se ongelmaan, mutta vastaisuuden varalle olisi mukava tietää mistä lähteä vikaa etsimään "ensiapuna". Onko jollain parempaa tietoa anturin toimintaperiaatteesta? Ja onko jotain menetelmää saada ovet lukkoon kyseisessä ongelmatilanteessa? Fordin huoltoon olen soitellut jo useamman kerran, mutta tuntuu olevan kiven takana saada huoltoneuvoja puhelimen ääreen.
-J
Focus Mk2 ovianturi
Re: Focus Mk2 ovianturi
Se ottaa todennäkösesti tiedon lukon asennosta. Eli lukkomoottorin sisällä on rajakytkimet. Koita ihan aluksi lukkomoottorin johdon pistoketta liikuttaa ja niitä kosketinpintoja säätää.
Yleensä vika on johdoissa tai niiden liitoksissa. Joko lukkomoottorin päässä tai sitten jossain muussa liitoksessa matkalla keskuslukon ohjausboksiin.
TIS: ssä olisi kyllä ilmotettuna johdinliitosten sijainnit ym.
Yleensä vika on johdoissa tai niiden liitoksissa. Joko lukkomoottorin päässä tai sitten jossain muussa liitoksessa matkalla keskuslukon ohjausboksiin.
TIS: ssä olisi kyllä ilmotettuna johdinliitosten sijainnit ym.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Focus Mk2 ovianturi
Oletko katsonut lukon vastakappaletta? 90-luvun puolivälin jälkeen fordeissa on ollut ovikytkimet niissä.