Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tämmönen tympeä vika ois, että ko alko nuo ilmat jähtyyn niin heitti autossa tarkenemasta.
Termostaatin ja nesteet oon vaihtanu mutta eipä vain kummentunu. Että pääseekö helpommalla ko lissää vaatetta vai voisko sille tehä jotaki että rupeais taas tarkenneen.
V6-moottorin termostaattirakennetta tuntematta ainankin Zeteceissä vaikuttaa tuohon ilmaustarpeeseen termostaatin rakenne. Ellei siellä ylöspäin asennettavassa osassa ole ilmausventtiiliä niin töitä on tiedossa... Venttiilillä varustetut toimivat selvästi paremmin. Kannattaa kuitenkin kokeilla kuumaksi ajetussa koneessa mitkä putket siellä on kuumina niin että kättä polttaa. Erityiseti ne lämmityslaitteelle menevät putket. Tosin meillä tuo -92 mallin Esko-Zetekki 1.8 on lopettanut "lämmön luovutuksen" lähes kokonaan ja lämmistyslaite täytyy purkaa kokonaan. Paluuputki on lähinnä haalea vaikka tuloputki on kuuma ja viime talvena pumppasin kennon läpi kolme tuntia jäähdyttäjänpuhdistusainetta suuntaa välillä vaihtaen - eikä tulosta Kenno on jo hankittu (Nissens).
omassa V6 Mondeossa sama oire, alkoi tasan siitä kun vaihdatin vesipumpun auton hankittuani (tuolloin 214tkm alkup. pumpulla). Ennen vaihtoa todella lämmin, vaihdon jälkeen lähinnä haalea. Olen koettanut mm. ajaa kärryn jyrkkään mäkeen ja odottanut termarin aukeamisen - ei apua. Lämpömittari nousee lähes pystysuoraan, ja anturin vaihtoa olen myös harkinnut (sehän viallisena saattaa sotkea automatiikan?).
Eli jos jollain on tuohon ilmaamiseen paremmat ohjeet tai muuta tietoa niin kertokaapa foorumille...
Missäs vaihdatit pumpun, ja vaihdettiinko jäähdytinnesteet kokonaan? Kun Ford käyttää enmuistaenäämitäpohjaista-jäähdytinnestettä ja kun sitä sotkee glykolipohjaseen nesteeseen, niin seurauksena kuulemma neste jämäköityy jonkinsortin marmeladiksi. Jos näin on käynyt, niin kenno saattaa olla täynnä tätä mömmöä.. Tai sitten sitä perinteistä ilmaa. Ite tossa tilanteessa ottasin vedet pois, huuhtelisin järjestelmän vaikka letkulla päästäen X määrän vettä järjestelmän läpi ja laittamalla sitä enmuistaenäämitäpohjaista-jäähdytinnestettä 50/50 suhteella tilalle, pirun hitaasti paisuntasäiliöön kaataen.
Mulla mittari nousi pari kuukautta puoleenväliin uudella anturilla, nyt taas jää reilusti alle ja lämmintä silti piisaa. Ei nuo anturit kauaa kestäneet dohckilaisessa sierrassakaan, mikä lie syynä?
Pumppukin tuli tuossa äskettäin vaihdettua (100tkm varotoimenpide) ja parinsadan kilometrin ajon jälkeen paisuntasäiliöön meni puolisen desiä vettä, joten ilmaa oli vähän tullut itelleen pois.