-99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
-99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
joo elikkäs vedättäessä suunnilleen noissa nopeuksissa tärinä on pahimmillaan, joskus kovasti kiihdyttäessä tärinää esiintyy alemmissakin nopeuksissa. Vasemmalle kaartaessa ja samalla kaasua painaessa tämä ilmenee eräänlaisena "lonksutuksena". Oikea vetonivel vaihdettu, ei vaikutusta. mistähän mahtaa johtua?
PS. Oisko jollain tämän samaisen focuksen 1.8l 16v Zetec moottorin räjäytyskuvaa?
PS. Oisko jollain tämän samaisen focuksen 1.8l 16v Zetec moottorin räjäytyskuvaa?
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Sisemmät vetonivelet, veikkaan.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
millähän nimellä ne osat tunnetaan vai onko se joku vetoakselin kiinteä osa, koska ainakaan motonetillä ei myydä tämän nimisiä osia?AssTee kirjoitti:Sisemmät vetonivelet, veikkaan.
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Myydään vain koko pakettina, eli tuotteen nimike on vetoakseli.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
sithän se on näköjään vetoakseliremontti edessä. oisko jotain hyviä vinkkejä millä sais paikannettua kummalle puolelle vika sijoittuu vai pitääkö vain kylmänviileästi ostaa kummallekkin puolelle?
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
nostettiin auto pukille ja kokeiltiin vetonivelien väljyyksiä ja selvisi että vasenta vetoniveltä heilutellessa välystä oli vaihdelaatikon puolella. todennäkösesti syynä on kuluneet laakerit ja stefat. saako ko. osia tarvikkeina erikseen vai tuleeko nämäkin vetoakselin mukana kiinteänä? kuinkahan kauan osaavalta ihmiseltä menee tämän remontin suritamisessa?
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
mitähän tuohon nyt sanoisin. tällä menetelmällä oli jo huomattavissa vasemmalla puolella selkeästi enemmän välystä kuin oikealla puolella. kysyin paikalliselta autokorjaamolta minkälainen savotta olisi tiedossa jos sinne veisin korjattavaksi, vastaus oli etteivät ota edes työn alle. syynä oli suuri mahdollisuus jäädä tappiolle jos ilmeneekin vika esim. vaihdelaatikossa(?) jolloin kuulemma tekisivät tappiota.
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Kyllä tuo on selvä vetoakselin rikkoontuminen kyseessä, nimimerkillä kahdesta Focuksesta särkynyt ja itse vaihdettu. Ei ole kovin vaikea homma, purkamisessa menee noin vajaa tunti ja kasaamisessa toinen mokoma. Ne vaihdelaatikon stefat kannattaa vaihtaa samalla.
Noista Motonetin vetareista: kun vertaa Fordin omaa ja tarvikevetaria, niin tulee helposti siihen päätelmään, että tarvikeosa on tehty paremmin. Nimittäin tarvikevetarissa ei ole siinä kumin kiinnityksessä samaa periaatetta kuin mitä Fordin omassa, vaan kumi kiinnittyy samalla tavalla kuin missä tahansa "normaalissa" vetoakselissa.
Noista Motonetin vetareista: kun vertaa Fordin omaa ja tarvikevetaria, niin tulee helposti siihen päätelmään, että tarvikeosa on tehty paremmin. Nimittäin tarvikevetarissa ei ole siinä kumin kiinnityksessä samaa periaatetta kuin mitä Fordin omassa, vaan kumi kiinnittyy samalla tavalla kuin missä tahansa "normaalissa" vetoakselissa.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
tuliko kaikki stefat ja laakerit vetarin mukana kun ostit? entä tarvitsiko minkälaista laakerin ulosvetolaitteistoa että sai irti?
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Eipä tullut mitään muuta kuin pelkkä vetari. Pieni sorkkarauta on hyvä olla lähettyvillä, kun alkaa vaihtamaan sitä vetaria. Voi nimittäin olla hieman kiinni siellä vaihdelaatikon päässä...
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Eikös noissa Focuksissa ollut ongelmia ton suojakumin kanssa, että vaseliinit tulee pihalle ja hajottaa sen sisemmän nivelen..? Fordilla ovat korjanneet silleen, että suojakumit on sikaflexillä kiinni.
Että en yhtään ihmettele, että tarvikevetari vois olla parempi vaihtoehto.

- Siitä se ajatus sit lähti... -
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
jep, saman huomasin tossa kun kattelin sinne vetopäähän niin uudella ulommalla vetonivelellä ei ole ajettu kun n. 600km ja se orkkis klemmari oli lähteny irti ja todennäkösesti sylkeny sieltä rasvat pihalle joten pitää laittaa se sikafleksillä tai kunnon klemmarilla kiinni ja uudet rasvat sisään, ikää nivelelle tulee tod.näk huomattavasti lisää.
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
elikkä se vetari lähtee irti vaihdelaatikosta sorkkaraudalla/vastaavalla työkalullla?! en oo koskaan etuvetoisissa autoissa irrottanu koko vetaria, vain ulomman nivelen, ja sen myötä ei oo koskaan oikein selvinny miten noissa etuvetoisissa autoissa lähtee irti toi laatikon puoleinen pää..
?!! lähteekö se kampeamalla ja samalla vetämällä...vai??!!

vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Vetoakseli on lukittu vaihteistoon pienellä metallirenkaalla, joka vastustaa irroitusta. Akseli irtoaa yleensä helposti kampeamalla mieluimmin kahdella rengasraudalla. Kun akseli on irti kannattaa vaihtaa myös vetoakselin tiiviste, vaikka siinä ei vielä olisi ollut vuotoa. Öljyn vuodon vaihdelaatikosta asennuksen aikana voi estää tunkkaamalla auton kallelleen, niin että irroitettava vetoakseli on ylimpänä. Akselin kiinni laitto vaihteistoon onkin helppoa, akseli vain painetaan paikoilleen (varoen vahingoittamatta uutta tiivistettä), niin että lukitusrengas menee paikoilleen. (napsahtaa)
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Ei tarvii mitään muuta, kuin varmistaa että sekä sisimmissä,että ulommissa nivelissä on riittävästi rasvaa ja tärinät häviää. Siis useimmiten ei tarvitse vaihtaa niveliä. On muuten erään Ford huollon neuvo. Toimi mm. Focukseen joka ravisti todella paljon.
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Mulla kans -99 Focuksessa (1.6) täristää samoissa nopeuksissa kiihdytettäessä varsinkin kun on kaveri vänkärin puolella kyydissä. Kun jalan nostaa kaasulta niin vapina loppuu. Yksinään ajaessa kiihtyy ihan tasaisesti. Nostin etupään pukeille ja pyöriteltiin renkaita. Krohinaa kuuluu ainakin oikean puolen vetoakselin tukilaakereista. Vika on ilmeisesti oikealla puolella. Kumiset vetarinsuojat oli ehjiä sekä sisemmissä, että ulommissa. Autolla on kilometrejä nyt noin 150 000.
Ford ei suostu myymään laakeria erikseen ja vetoakselin hinnat on heillä ihan tähtitieteelliset (521 euroa uusi ja 320 euroa kunnostettu + uuden akselin hintaan lisätään pantti 45 euroa, joka hyvitetään jos palauttaa vanhan akselin).
Onneksi Motonetistä löytyy koko vetoakseli hintaan 164 euroa. Pitää ilmeisesti hankkia semmonen. Vaihdelaatikon stefat ja vaihdelaatikkoon kiinnitettävän pään lukkorengas ei ilmeisesti kuulu pakettiin? Pitänee ostaa ne Fordilta.
Ford ei suostu myymään laakeria erikseen ja vetoakselin hinnat on heillä ihan tähtitieteelliset (521 euroa uusi ja 320 euroa kunnostettu + uuden akselin hintaan lisätään pantti 45 euroa, joka hyvitetään jos palauttaa vanhan akselin).
Onneksi Motonetistä löytyy koko vetoakseli hintaan 164 euroa. Pitää ilmeisesti hankkia semmonen. Vaihdelaatikon stefat ja vaihdelaatikkoon kiinnitettävän pään lukkorengas ei ilmeisesti kuulu pakettiin? Pitänee ostaa ne Fordilta.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Kaveri puhui että vetareita irrotettaessa saattaa joku laakeri pettää, jolloin kuulat menee vaihteistoöljyyn pilaten vaihteiston. Ilmeisesti Focuksessa ei tätä ongelmaa ole, kun Alfa-Merin korjausopaskaan ei varota sanallakaan?
Onhan noissa toki vaihteiston öljystefa jonka irrotus saattaa olla hankala.
Myöhempänä korjauksena sellasta, että kun avasin paketin niin mitään laakerihässäköitä ei ollut. Väite oli siis roskaa Fordin kohdalla.
Onhan noissa toki vaihteiston öljystefa jonka irrotus saattaa olla hankala.
Myöhempänä korjauksena sellasta, että kun avasin paketin niin mitään laakerihässäköitä ei ollut. Väite oli siis roskaa Fordin kohdalla.
Viimeksi muokannut Tee-seitseFocusmies, 12 Huhti 2009 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Mulla on alkanut mondeo(-99 stw) täristämään. Kiihdytyksissä ei tärinää esiinny, mutta kun kaasua löysää alkaa täristämään. Tärinä ei niinkään ilmene ratissa, vaan koko auto tärisee. Tuleekohan tämäkin tärinä vetonivelistä, vaiko laakerieden suunnalta? Vai mistä ihmeestä tuommoinen tärinä tulee?
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
VAihdoin oikean puolen ja ei ongelmia. Hain vasemman puolen vetarin ja nyt tuntuu että uusi vetari on liian lyhyt. Vanha oli 66 cm pitkä ja uusi 63 cm. Vetarit tietty venyy, mut sisemmän vetarin kumi oli melkeen suorana (pitäisi olla haitarilla), kun kiinnitin vetarin. Kaikki valmistajat tuntuu myyvän tota noin 63 cm versiota. Olisiko jollain ideaa? Voiko focukseen (99 1.6)todellakin monta eri vetaripituutta? Pitäiskö tota vetaria vaan venytellä? Ulompi vetari ei ole antanut oikeen periksi.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Asia selvisi, eli fiksuksella oli jostain syystä liian lyhyt akseli. Valmistajan speksien mukaan akselin olisi pitänyt olla monta senttiä pidempi
. Otin rahat ulos ja hain Motonetistä interpatsin akselin ja asensin sen. Positiivistä on, että tärinät loppui siihen paikkaan. 8) Otin yli satakilosen kaverin kyytiin ja vedettiin motarilla. Auto kulki kuin juna. Ei ollut tärinän häivääkään. Jos siis Ford tärisee kiihdytettäessä yli 80 km/h vauhdissa, syyllinen on todennäköisesti vetari (tarkemmin vetoakselin sisemmät nivelet).
Turha yrittää kokeilla, että olisiko sisemmissä vetonivelissä klappia. Sitä ei löytynyt tippaakaan, ja silti akseli täristi. Vetarikumitkin oli ihan siististi paikallaan samoin kun kiristimet.

Turha yrittää kokeilla, että olisiko sisemmissä vetonivelissä klappia. Sitä ei löytynyt tippaakaan, ja silti akseli täristi. Vetarikumitkin oli ihan siististi paikallaan samoin kun kiristimet.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Mitä osia kannattaa hankkia vetoakselien lisäks ennen remonttiin ryhtymistä?
Tiivisteitä yms? Tuleeko motonetin paketissa mitä mukana?
Voiko vetareitten elinikää pitkittää jos vaihtaa vaan suojakumet ja laittaa uudet rasvat ja kannattaako tämä vai alkasko suoraan vaihtaan koko akselipaketin?
Tiivisteitä yms? Tuleeko motonetin paketissa mitä mukana?
Voiko vetareitten elinikää pitkittää jos vaihtaa vaan suojakumet ja laittaa uudet rasvat ja kannattaako tämä vai alkasko suoraan vaihtaan koko akselipaketin?

-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: -99 Focus, TÄRNÄ 80-110km/h VAUHDISSA MISTÄ JOHTUU?!
Mä yritin korjata nivelen rasvaamalla sen, mut ei ainakaan mun tapauksessa auttanut. Voihan sitä tietty kokeilla. Hakee vaan uudet vetokumin kiristimet ja vetonivelrasvaa. Vanha remmit auki ja uutta rasvaa sisään ja uusi remmi kiinni. Maksaa alle kympin yhteensä. Suojakumien vaihtohan ei asiaa muuta, jos ne ei ole rikki. Lisäksi suojakumien vaihdossa joutuu käytännössä irrottamaan akselit vaihdelaatikosta, jotta uudet kumit saa ujutettua akseliin. Voi hajottaa hiukan, jos kyseisen remontin jälkeen tärinät jatkuu.
Motonetin akseleiden mukana ei tuu muuta kuin itse akseli nivelineen ja napamutteri. Vasemman puolen akselissa on mukana uusi lukkorengas (oikeallahan ei ole lukkorengasta laisinkaan). Rempassa tarvitset:
1) Pari litraa vaihteistoöljyä. Koko laatikon vaihteistoöljypitoisuus on 2.3 l, mutta mulla ei tullut läheskään kaikki ulos kun auto oli suorassa pukkien varassa sekä edestä että takaa nostettuna.
2) Vetoakselin ja vaihdelaatikon öljyntiivisteet hinta noin 6-7 euroa/kpl (Focus).
3) Tietysti uudet vetoakselit.
Asennuksessa tarvitset lähes ehdottomasti jämerän liukuvasaran vasemman vetarin irrotukseen. motonetin 20 euron vasaralla ei lähtenyt vaikka taoin apinan raivolla. Raskaammalla onnistui helposti. Oikea akseli lähtee helposti.
Jousipuristin helpottaa hommia (ei pakollinen), kun jousen saa puristettua kasaan, jolloin olkatuen saa helpommin pois paikaltaan ja paikalleen.
Mun neuvo (kantapään kautta opittu) on, että vaihda/vaihdata kerralla molemmat akselit. Gurut voi tietty avata vetarien suojakumit ja todeta nivelpinnoista, että kummalla puolella vika on. Noi säätämiset ja säästämiset venyttää projektin helposti viikkojen mittaseksi.
Motonetin akseleiden mukana ei tuu muuta kuin itse akseli nivelineen ja napamutteri. Vasemman puolen akselissa on mukana uusi lukkorengas (oikeallahan ei ole lukkorengasta laisinkaan). Rempassa tarvitset:
1) Pari litraa vaihteistoöljyä. Koko laatikon vaihteistoöljypitoisuus on 2.3 l, mutta mulla ei tullut läheskään kaikki ulos kun auto oli suorassa pukkien varassa sekä edestä että takaa nostettuna.
2) Vetoakselin ja vaihdelaatikon öljyntiivisteet hinta noin 6-7 euroa/kpl (Focus).
3) Tietysti uudet vetoakselit.
Asennuksessa tarvitset lähes ehdottomasti jämerän liukuvasaran vasemman vetarin irrotukseen. motonetin 20 euron vasaralla ei lähtenyt vaikka taoin apinan raivolla. Raskaammalla onnistui helposti. Oikea akseli lähtee helposti.
Jousipuristin helpottaa hommia (ei pakollinen), kun jousen saa puristettua kasaan, jolloin olkatuen saa helpommin pois paikaltaan ja paikalleen.
Mun neuvo (kantapään kautta opittu) on, että vaihda/vaihdata kerralla molemmat akselit. Gurut voi tietty avata vetarien suojakumit ja todeta nivelpinnoista, että kummalla puolella vika on. Noi säätämiset ja säästämiset venyttää projektin helposti viikkojen mittaseksi.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo