Renkaiden vaihdon yhteydessä tuli eteen sellainen ilmiö, että navoissa kiinni olevat pultit vaikuttavat hiukan lyhyiltä talvivanteilleni joiden keskiö on hiukan paksumpi kuin kesäpyörissä.
Koetin selvittää että montako täyttä kierrosta mutterien pitäisi kiertyä että homma olisi ok, mutta mitään yleisesti hyväksyttyä sääntöä en ole vielä löytänyt. Joku väittää että 3,5 kierrosta on riittävä, jossain väitetään että 7 jne.
Omassa tapauksessani laskin mutterien kiertyvän noin 11 kertaa, mutta silti pistää silmään kun jää jenkaa käyttämättä. Pinnapultteja (?) en kyllä mielelläni alkaisi vaihtamaan.
Myöskin kartion muodon merkityksestä muttereissa olen saanut erilaisia lausuntoja. Onko tärkeää vain se että vanteet keskittyvät napaan vai onko muodolla suurempaakin merkitystä...?
Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?
Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?
Yleensä pidetään halkaisijan mittaa riittävänä, eli 10mm:n pultin pitäisi mennä 10mm kierteelle. Insinöörit sanovat pultin pitävän, kun se menee kierteelle vähintään 1,3 kertaa halkaisija.
Esim. 10mm(halkaisija) pultin pitää mennä kierteelle 13mm.
Esim. 10mm(halkaisija) pultin pitää mennä kierteelle 13mm.
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?
Olen moisen nyrkkisäännön myös kuullut...Kollo kirjoitti:Yleensä pidetään halkaisijan mittaa riittävänä, eli 10mm:n pultin pitäisi mennä 10mm kierteelle. Insinöörit sanovat pultin pitävän, kun se menee kierteelle vähintään 1,3 kertaa halkaisija.
Esim. 10mm(halkaisija) pultin pitää mennä kierteelle 13mm.
Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?
Vääränmalliset mutterit voivat rikkoa vanteet. Kannattaa olla siis tarkkana että on oikeat mutterit vanteissa. Nimimerkillä Vianorin työntekijädeezer kirjoitti:Myöskin kartion muodon merkityksestä muttereissa olen saanut erilaisia lausuntoja. Onko tärkeää vain se että vanteet keskittyvät napaan vai onko muodolla suurempaakin merkitystä...?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?
Sierrassa jossa oli scorpionin navat kävin kiertämässä Ahvenistoa yhtään säälimättä(1:42),mutterit olivat 3,5-4 kierrosta kierreetynä ,eikä vanteissa ollut keskitysrenkaitakaan.
Hyvin pysyivät matkassa koko kesärengas kauden ilman ongelmia,myös nuo Affeniston reissut mukaan lukien.
Hyvin pysyivät matkassa koko kesärengas kauden ilman ongelmia,myös nuo Affeniston reissut mukaan lukien.

gti golo palloilija
Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?
ja eikös tuo kartio sen mutterin siihen vanteeseen kiristä ts. väärällä kartiolla saattaa lähtee irti? Toki se vanteenki voi rikkoa.
Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?
Hain Biltemasta uusia huokeita muttereita (M12x1,5/35mm)...
Ihan kivasti sopivat Fondmetallin vanteille (vaikka kai se kartio olisi saanut ehkä olla terävämpikin kuin 60°) ja kaipa ne riittävästi kiertyivätkin.Tuo 3 kierroksen "sääntö" ainakin ylitettiin kirkkaasti.
Oli kuitenkin pakko rälläköidä kuvut päistä pois (kaveri suoritti tämän),
sillä vanteen keskiön muovikansi ei muuten olisi sopinut paikalleen. Jäi kuitenkin tarpeeksi tavaraa mutterinpäähän eli on yhä umpinainen eivätkä ylimääräiset kierteet enää häiritse silmää...
Tuskinpa tämä asia nyt mitään ydinfysiikkaa vaativuudeltaan lähentelee. Jos parisataa kilsaa ajettuani tarkastuksen jälkeen momentti on kohdillaan, niin tokkopa on ongelmaa.
Ihan kivasti sopivat Fondmetallin vanteille (vaikka kai se kartio olisi saanut ehkä olla terävämpikin kuin 60°) ja kaipa ne riittävästi kiertyivätkin.Tuo 3 kierroksen "sääntö" ainakin ylitettiin kirkkaasti.
Oli kuitenkin pakko rälläköidä kuvut päistä pois (kaveri suoritti tämän),
sillä vanteen keskiön muovikansi ei muuten olisi sopinut paikalleen. Jäi kuitenkin tarpeeksi tavaraa mutterinpäähän eli on yhä umpinainen eivätkä ylimääräiset kierteet enää häiritse silmää...

Tuskinpa tämä asia nyt mitään ydinfysiikkaa vaativuudeltaan lähentelee. Jos parisataa kilsaa ajettuani tarkastuksen jälkeen momentti on kohdillaan, niin tokkopa on ongelmaa.