Elikkä ongelmana on, että vuoden 96 Ford Fiesta käryttää sisäilman puhaltimen moottorin etuvastusta. Hankin juuri uuden etuvastuksen, kun ajattelin että veden aiheuttama oikosulku olisi rikkonut aikaisemman, mutta ilmeisesti vika onkin jossain muualla.
Nyt kun uudella etuvastuksella käyttää puhallinta pienimmällä asetuksella jolloin vastus tekee eniten töitä, alkaa se kuumenemaan liikaa ja rupeaa haisemaan pahalle.
Onko kellään ollut samankaltaisia ongelmia, tai osaisiko kukaan veikata, että minkä takia etuvastus kuumenee liikaa?
- Jiipee -
Lämmittimen etuvastus käryää
Re: Lämmittimen etuvastus käryää
Itse puhaltimen moottori voi olla viallinen. Jos moottorista laakeri menossa ja se jumii tai pyörii huonosti niin se voi aiheuttaa tuota etuvastuksen kuumenemista.
Onko puhallin koskaan polttanut sulaketta suurimmallla nopeudella? Tämä on myös merkki siitä ettei moottori ole kunnossa jos sulake palaa useasti ja varsinkin suurimmalla nopeudella.
Onko puhallin koskaan polttanut sulaketta suurimmallla nopeudella? Tämä on myös merkki siitä ettei moottori ole kunnossa jos sulake palaa useasti ja varsinkin suurimmalla nopeudella.
Re: Lämmittimen etuvastus käryää
Kiitos vastauksesta!rmb81 kirjoitti:Onko puhallin koskaan polttanut sulaketta suurimmallla nopeudella? Tämä on myös merkki siitä ettei moottori ole kunnossa jos sulake palaa useasti ja varsinkin suurimmalla nopeudella.
Puhallin ei ole polttanut sulaketta kertaakaan, vaikka sitä on käytetty paljon täydellä teholla. Täytynee kaivella tuo tuulettimen moottori esille ja koittaa selvittää, että onko se rikki. Lieneeköhän mahdollista, että moottorin hiilien kuluneisuus voisi aiheuttaa tuollaista vastuksen liikalämpenemistä?
Alunperin vanhan vastuksen hajotessa myös liitin joka oli kiinni vastuksessa oli kärähtänyt. Kokeilimme kaverin kanssa ensin vaihtaa vain pelkän etuvastuksen jolloinka uusi vastus rupesi käryämään. Seuraavaksi vaihdoimme uuden liittimen, mutta tämäkään ei auttanut vastuksen kuumenemiseen. Vastuksen keraaminen osa siis kuumenee niin paljon, että se rupee haisemaan tosi pahalle.
Re: Lämmittimen etuvastus käryää
Toimiikos puhaltimen nopeuskytkin ihan ok? Vai onko esim. löysä?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Lämmittimen etuvastus käryää
Kytkin tuntuu toimivan normaalisti, eli mitään ulkoisesti havaittavaa vikaa siinä ei ainakaan ole.tersa kirjoitti:Toimiikos puhaltimen nopeuskytkin ihan ok? Vai onko esim. löysä?
Re: Lämmittimen etuvastus käryää
Itsellä olisi vuotta tuoreemmasta yksilöstä etuvastus palanut myös. Missä se tarkalleen sijaitsee, ei viitsi pihalla korjatessa alkaa turhaa työtä tekemään.