Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Millanen homma on? Toimiiko auto hyvin ilman niitäkin? Vaikuttaako esim. päästöihin ?
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Toimii hyvin ilman akseliakin, ehkä hitusen alavääntö kärsii, mutta ei merkittävästi.
Ei vaikuta mitään päästöihin
Hommana tuollainen 4-5h itsetehtynä
Ei vaikuta mitään päästöihin
Hommana tuollainen 4-5h itsetehtynä
-06 mondeo
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Pitänee ruveta rassaamaan imusarja irti ja repiä helkkariin ne sieltä kalisemasta. Minkälaiset tiivisteet siellä on välissä, jos hommais valmiiks etukäteen. Onko jotakii erikoista mitä tarviaa hommaan... joku tais puhua jossain joidenkii reikien tukkimisesta?
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Oletko muuten monteo sitten seokset tarkistanut operaation jälkeen?
Voisi äkkiä kuvitella, että jos ei ecu osaa reagoida tohon muutokseen niin pääsee kaasu pohjassa vähän laihalle tuolla alakierroksilla kun pitäisi olla toisioläpät kiinni.
Pakokaasutestissähän sitä ei välttämättä näy kun ei siinä kaasupohjassa arvoja mittailla.
Voisi äkkiä kuvitella, että jos ei ecu osaa reagoida tohon muutokseen niin pääsee kaasu pohjassa vähän laihalle tuolla alakierroksilla kun pitäisi olla toisioläpät kiinni.
Pakokaasutestissähän sitä ei välttämättä näy kun ei siinä kaasupohjassa arvoja mittailla.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Eikö siihen muovirunkoon saa istutettua esim messinki/pronssi heloja jolloin akseli tiivistyy?
Onko kellään kuvaa kyseisestä konstruktiosta jotta vois vähän arvioida korjaus mahdollisuutta.
Onko kellään kuvaa kyseisestä konstruktiosta jotta vois vähän arvioida korjaus mahdollisuutta.
Fix Or Repair Daily
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
http://i37.photobucket.com/albums/e86/C ... 1224784260
http://i37.photobucket.com/albums/e86/C ... 1224784235
Ei mitään kauheen hyviä mutta onpa kumminkin.
Onko tossa edes mitään muoviheloja???
Ei muista enää...
http://i37.photobucket.com/albums/e86/C ... 1224784235
Ei mitään kauheen hyviä mutta onpa kumminkin.
Onko tossa edes mitään muoviheloja???
Ei muista enää...
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Heitämpä tällein jälkimyöhäisenä kysymyksenä että mites tämä vaiva alkaa oireilemaan, Ovatko epämääräinen kilinä ja lisääntynyt bensan kulutus mahdollisia oireita?? kertokaapas nopeasti
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Sano mulle Ford korjaamolla asentaja kun kyselin imusarjan hintaa (360e) että jos ois omassa autossa nih ei ostais uutta vaan ottas pois ne läpät. Sano sit vielä että on muovia ne läpät ja akseli että ei vois konetta rikkoo vaikka irtoiskii sieltä. Liittyvät EGR.ään ja voi huoletta ottaa pois. Rupee sen jälkeen kone saamaan tyhjäkäynnilläkin puhdasta ilmaa kun ei ole imusarja tukossa.
Joku laitto tuossa niistä seoksista että muuttuis, mulla ainakin kun kaasuttelee ne heti rävähtää ihan auki ja menee kiinni vasta kun putoaa tyhjäkäynnille. Vaikee tietysti olla ajossa kattomassa kun tulee erilaisia tilanteita että kone joutuu kunnolla rasitukselle... tuo ois mukava tietää varmaks mutta onhan tuo aika kallis tuo uus imusarja
Joku laitto tuossa niistä seoksista että muuttuis, mulla ainakin kun kaasuttelee ne heti rävähtää ihan auki ja menee kiinni vasta kun putoaa tyhjäkäynnille. Vaikee tietysti olla ajossa kattomassa kun tulee erilaisia tilanteita että kone joutuu kunnolla rasitukselle... tuo ois mukava tietää varmaks mutta onhan tuo aika kallis tuo uus imusarja

-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Mulla kulu se solenoidin muovinen pallonivel niin pahasti, että solenoidin vipu putosi irti, eikä kääntänyt enää läppiä. Aiheutti nykimistä tasakaasulla ajettaessa, ja automaatti meni sekaisin, vaihteli kuinka sattui. Vipu laitettiin paikalleen, ja lukittiin pienellä ruuvilla, sen jälkeen laatikon vikakoodien nollaus ja muistin tyhjennys, pelaa taas kuin kello. Merkkiliike tarjosi vaihtoehdoksi myöskin uutta imusarjaa, palloniveltä kun ei saa erikseen
. 500€ vaihdettuna..
Mutta asiaan, ainakin tosiaan automaattivaihteinen mondeo tarvii ne läpät toimivina, muuten automaattilaatikko sekoaa. Manuaalista en tiedä. Ja, on noita hajonnut kun akseli on kulunut poikki ja läpät irronneet.. Ei se hyvää tee venttilin välissä muovikaan..

Mutta asiaan, ainakin tosiaan automaattivaihteinen mondeo tarvii ne läpät toimivina, muuten automaattilaatikko sekoaa. Manuaalista en tiedä. Ja, on noita hajonnut kun akseli on kulunut poikki ja läpät irronneet.. Ei se hyvää tee venttilin välissä muovikaan..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Eikä ne läpät kyllä ole muovia...
Siinä heti "fordin asentajan" asiantuntemuksesta viite.
Eivätkä ne myöskään liity mitenkään egr:n. Olette tainneet puhua ihan eri asioista.
Joo ei ne seoksista muutu vaan aukeavat n. 3500rpm kohdalla ilmeisesti vain kun on lappu lattiassa.
EGR:n voi kyllä tulpata/poistaa. Tuntuu, että ainakin vanhemmiten sen pääasiallinen käyttötarkoitus on paskastaa imusarja.
Tuli kyllä tossa mieleen, että onko noissa jotain eri ratkaisuja/materiaaleja mahdettu käyttää?
Koska ainakin tossa mun st200:ssa on tosiaan läpät ihan metallia ja akseli ym. liikkuvat osat sen verran tukevan olosia, ettei niiden kyllä luulisi hajoavat.
Ennemmin luulisi, että ihan toi ensiöläppä sitten hajoaa kun on samaa matskua ja liikkuu kuitenkin kokoajan.
Siinä heti "fordin asentajan" asiantuntemuksesta viite.
Eivätkä ne myöskään liity mitenkään egr:n. Olette tainneet puhua ihan eri asioista.
Joo ei ne seoksista muutu vaan aukeavat n. 3500rpm kohdalla ilmeisesti vain kun on lappu lattiassa.
EGR:n voi kyllä tulpata/poistaa. Tuntuu, että ainakin vanhemmiten sen pääasiallinen käyttötarkoitus on paskastaa imusarja.
Tuli kyllä tossa mieleen, että onko noissa jotain eri ratkaisuja/materiaaleja mahdettu käyttää?
Koska ainakin tossa mun st200:ssa on tosiaan läpät ihan metallia ja akseli ym. liikkuvat osat sen verran tukevan olosia, ettei niiden kyllä luulisi hajoavat.
Ennemmin luulisi, että ihan toi ensiöläppä sitten hajoaa kun on samaa matskua ja liikkuu kuitenkin kokoajan.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
kyllä ne läpät on muovia 1.8 ja 2.0 koneissa.. ja silti särkee venttiilit ja sitä kautta männät... 

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Jep, muovia ovat, kuten itse imusarjakin.. Nyt TeroK puhutaan 01-07 Duratec-koneisista mondeoista.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
No helv.... Mites mulla on tullu käsitys, että puhe oli kuuvetosista
Varmaan kattonu vaan, että duratecistä puhutaan... Ainakin tuolla toisessa topicissa...
Noh. ei se mitn. Suurin osa höpinöistäni pätee samallalailla noihinkin.

Noh. ei se mitn. Suurin osa höpinöistäni pätee samallalailla noihinkin.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Nyt sit kerenny viimenkin ottamaan irti imusarjan! Kohta kasaamaan. Onpa typerästi rakennettu systeemi koko läppä hökötys. Muovi läpät muovi kehyksissä ja metalli akseli työnnetään kaikista läpi. Oisko ollu hullu homma jos se pitkä akseli olis tuettu molemmista päistä imusarjaan eikä vaan toisesta
Mutta läppiä on neljä kappaletta ja ne on irrotettavat paketit imusarjasta. Saiskohan ne fordilta ilman imusarjaa
Turhaanhan siitä imusarjasta maksaa kun ei se rikki ole! Jos ei Fordilta niin entä jostain Saksasta tilaamalla
No kohta kasaamaan auto ni sit on omakohtasta kokemusta miten toimii ilman läppiä
Pitää koittaa jotain kuvia ottaa jos osais niitä tänne laittaa, ihan jos on joitain muita jotka asian kanssa painii...



Mutta läppiä on neljä kappaletta ja ne on irrotettavat paketit imusarjasta. Saiskohan ne fordilta ilman imusarjaa


No kohta kasaamaan auto ni sit on omakohtasta kokemusta miten toimii ilman läppiä

Pitää koittaa jotain kuvia ottaa jos osais niitä tänne laittaa, ihan jos on joitain muita jotka asian kanssa painii...
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Mulla on kyllä sellainen käsitys, ettei ne toimita pienempinä osina sitä, vain pelkkä imusarja. Tuotekehittelyn paikkahan tuossa olis.. 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
No nyt on mondeo kasassa taas
Läpät poistettu... Eikä helise eikä kolise enää... kele!
Mutta asiaan. En huomannu auton käytöksessä ilman läppiä mitään eroa aikasempaan. Vaikee kyllä tarkkaan sanoa kun koeajo niin selvä ollu tuolla tuiskussa ja liukkaassa. Vääntö ja kiihtyvyys tuntuvat entisenlaisilta. Tyhjäkäynti ei ainakaan muuttunut mihinkään. Tiiä sitten mitä seosmittari sanoo, kävi mielessä että kävisin tarkistuttamassa asian.
Mulla ois kuvia noista osista tänne mut mites niitä laitetaan, pitääkö ne pistää jonnekkin muualle ja sit linkittää täällä?

Mutta asiaan. En huomannu auton käytöksessä ilman läppiä mitään eroa aikasempaan. Vaikee kyllä tarkkaan sanoa kun koeajo niin selvä ollu tuolla tuiskussa ja liukkaassa. Vääntö ja kiihtyvyys tuntuvat entisenlaisilta. Tyhjäkäynti ei ainakaan muuttunut mihinkään. Tiiä sitten mitä seosmittari sanoo, kävi mielessä että kävisin tarkistuttamassa asian.
Mulla ois kuvia noista osista tänne mut mites niitä laitetaan, pitääkö ne pistää jonnekkin muualle ja sit linkittää täällä?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Kyllähän se varmaan manuaalissa toimiikin ihan hyvin ilman läppiä. Itsellä kun oli automaatista läpät väliaikaisesti pois pelistä solenoidin vivun irtoamisen takia, niin automaattilaatikko sekosi täysin, tarvitsee jotain tietoa imusarjan paineista, joka vaihtelee läppien asennon mukaan. Oli tosiaan niinkuin olis ollut laatikko paskana!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
No sekoaa se tomaatti jos läpät riehuu irtaallaan ja aiheuttaa imusarjassa resonanssin
Entäs jos laittaa laput selälleen ja solenoidin vastaavaan asentoo herkee temppuilemasta veikkaan!

Entäs jos laittaa laput selälleen ja solenoidin vastaavaan asentoo herkee temppuilemasta veikkaan!
Fix Or Repair Daily
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
laitampa nyt tännekkin aiheesta. veholla löysivät myös mun -01 duratec 1.8 125hv montikasta väljän läppäakselin..korjausarvio n.550€ ei kiitos. uskaltaako tosta manuaalimontikasta noi läpät nyt nykiä helvettihin? mistään ei tainnut saada tilattua paremmin suunniteltua imusarjaa..vaikka tehojen toivossa
?

Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Jostakin topicista luin jotain juttua että muutakin imusarjaa olis justiin virikäyttöön mutta kävikö just tämmösiin väkkäröihin, niin siitä ei varmuutta ole. Saatto olla noihin V6 koneisiin??? Joku viisaampi kertokoon enempi... Mulla ainakin toimii ongelmitta ilman läpyköitäkin. Seoksia en oo "joutanu" vieläkään käydä tarkistuttaa...
Niin j tullu n. 2000 km ajoo.

Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Appiukon 1,8 2001 motukasta lähti läppä ja akseli irti kone paskaks ei kannata kuulemma korjata,
ykköspytyn puristukset hävis.lahden automaassa ainakin sanovat että läppä muovia ja akseli metallia. näin ymmärsin appiukon puheista.anto auton sinne ja sai siitä alta 2000 euroa,
ykköspytyn puristukset hävis.lahden automaassa ainakin sanovat että läppä muovia ja akseli metallia. näin ymmärsin appiukon puheista.anto auton sinne ja sai siitä alta 2000 euroa,
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
On ne läpät aika ääntä pitäny pitää ennenku irti lähtee. Akseli tosiaan metallia, ei katkee sinne mutta läpät ja kehykset muovia. Mulla on tuosta läppä kyhäelmästä muutama kuva ja voin lähettää jos joku haluaa/ kiinnostaa millaset ne on.
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
elikkä jos itse akseli on väljä niin se ei nyt hengen hätä ole? on muuten aika persesysteemi kerta näitä ei voi erikseen modata kondikseen vaan täytyy koko helvetin imusarja uusata.järjetöntä..peteH otit sä koko akselin veke vai pelkästään nämä muoviläpät?
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
Välys on aina läpissä, ei akselilla. .Pelkkä akselin poisto ei muuta asiaa vaan pahentaa sitä sillä, että sillon väljät läpät pääsee helpommin vaan putoamaan pois kehyksistään ja rikkoon konetta.
Eli. Siellä on neljä erillistä läppää paikoillaan, yksi per kurkku. Jokainen omassa kehyksessään. Kehyksessä molemmin puolin reiät joihin läppä nystyröistään saranoituu jotta kääntyminen onnistuu. Nämä siis kaikki muovia. Vaihelaatikon puolelta työnnetään akseli (metallia) joka menee koko imusarjan läpi, läpäisten kaikki läpät. Eli nyt siis kaikki läpät toimii yhdessä yhtä aikaa. Ongelma juontuu siitä että tämä pitkä akseli on tuettu imusarjan runkoon helalla vain vaihelaatikon puolelta! Jakopään puolelta akselia ei ole tuettu vaan sen paino lepää läppien varassa. Tästä johtuu että läppien kehyksissä olevat reiät kuluu holoiksi.
Minä poistin akselin ja läpät irrotin kehyksistään. Kehykset laitoin takasi paikoilleen että kurkut pysy tasasina eikä tullu porrastuksia jotka sotkis virtaamista. Sit vaan akselin reikä hyvin tukkoon
Eli. Siellä on neljä erillistä läppää paikoillaan, yksi per kurkku. Jokainen omassa kehyksessään. Kehyksessä molemmin puolin reiät joihin läppä nystyröistään saranoituu jotta kääntyminen onnistuu. Nämä siis kaikki muovia. Vaihelaatikon puolelta työnnetään akseli (metallia) joka menee koko imusarjan läpi, läpäisten kaikki läpät. Eli nyt siis kaikki läpät toimii yhdessä yhtä aikaa. Ongelma juontuu siitä että tämä pitkä akseli on tuettu imusarjan runkoon helalla vain vaihelaatikon puolelta! Jakopään puolelta akselia ei ole tuettu vaan sen paino lepää läppien varassa. Tästä johtuu että läppien kehyksissä olevat reiät kuluu holoiksi.
Minä poistin akselin ja läpät irrotin kehyksistään. Kehykset laitoin takasi paikoilleen että kurkut pysy tasasina eikä tullu porrastuksia jotka sotkis virtaamista. Sit vaan akselin reikä hyvin tukkoon
Re: Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta?
ahaa nyt selkis. millä paskalla tukit ton akselin reiän?