Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Tältä foorumilta luulisi jo apu löytyvän, kun oikeen on meille onnellisille Fordin omistajille oma sivusto perustettu! :D

Potilas: Fiesta 1.3 endura EFI -96.

Parissa viime katsastuksessa O2-päästöt olleet lähellä hylkäysrajaa. Muuten päästömittaukset ovat olleet asialliset. Parin vuoden ajan o2-päästöt olleet 4-5 välillä, eikä kukaan tiedä mistä johtuu. Korkeat arvot ovat nimenomaan kierroksilla mitattuna, ei siis tyhjäkäynnillä. Takapönttö vaihdettu, lamba-anturi vaihettu reilu 2 vuotta sitten, ku ekan kerran tuli sanomista katsastuksessa. Ei vaikutusta arvoihin. Tyhjäkäynnin pienentäminen hieman kuulemma auttoi.

Toinen oire on, että moottori ei vedä tasaisesti koko kierrosaluetta, vaan 3000 rpm paikkeilla veto nyykähtää. Se hieman vaimeni, kun vaihdoin takapöntön kuukausi sitten. En tiedä onko tällä oireella mitään tekemistä o2-arvojen kanssa.

Muuten Fiestan ketjukone rallattaa iloisesti :) Pian kilsoja 160 000km, tiiä sitten paljonko näillä on ruukattu ajaa...
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Minkälainen takavaimennin? Jos tupla ulostulolla vaimentimesta, tuki toinen rööri päästö mittaukseen. Voipi auttaa. Oliko katalysaaattori varmasti lämmin?

Ai joo pari vuotta ollu noita ongelmia. Ja vasta vaihdettu vaimennin. :oops:

Vuotaako pakoputki, suhisee? Vuotaako pakosarja, säksättää? Ja jos lambda tarvike, voi mennä vuodessa uusiksi kuten mulla aikoinaan meni. Suosi bosch tai motorcraft.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Takavaimennin on ihan perus tarvikeliikkeen kampe, olikohan Boss-merkkinen tai jotain sinne päin. Ja tosiaan ihan yks ulostulo on vaan. Olen melkosen varma että katalysaattori oli ainakin viime kerralla lämmin, ku ajoin 40km mittaus paikalle, ja huoltomies vielä oikeen kaasutteli sitä siinä.

Heti ku uuden pöntön vaihdoin taakse, niin loppu röpötys ja rukkasella ku peitti putken pään, niin ei ainakaan kuulunu suhinaa ja painetta tuli putkeen. Tosin voisko vuoto olla jossain paljon lähempänä moottoria? Pakosarjan vuodosta en osaa sanoa kyllä mitään, täytyypäs sekin tässä vielä tutkia... Lamba-anturin laadusta en myöskään osaa sanoa. Se taitaa olla heti siinä kannen päällä pakosarjan yläpuolella. Voikohan sen itse vaihtaa ja mitä kustantaa boschit tai motorcraftit?

Mikähän sen vedon vaimenemisen siinä 3000 rpm paikkeilla vois aiheuttaa? Viallinen moottorinohjausyksikkö?
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Bosch ja motorcraft taitaa olla samat. Hintaa voisi kuvitella olevan n. 200euroa, jopa allekin. Ainakin 2litraisee mondeoo muisttaakseni oli alle 1000mk silloista rahaa.

Tuosta vedon loppumisesta tulee ensimmäisenä mieleen ilmanmäärämittari. Se voi olla todella kallis tiettyihin autoihin :cry:
Vaikea sanoa kun ei tiedä missä määrin hyytyy.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

No tuossa myllyssä on se rapiat 60 kaakkia, ja se nyykähdys tuntuu selvästi, mutta ei se niskaa nyykäytä... eli jos arviois niin ehkä siinä jonku 5 kaakkia hukkaa, jos noin voi edes sanoa :)

Moottori kyllä muuten vetää aina sinne rajottimeen asti mukisematta. Minkähänlaiseen huoltoon tuota kannattais alkaa viemään? Ei kai Fordin omalle pajalle???

Tänään muuten lähti aivan kummallisesti käyntiin. Silleen tosi vaikeesti nosti kierrokset tyhjäkäynnille. Moottori oli jäähtyny noin 30 minuuttia... viittaisko tuo esim sen ilmamäärämittarin hajoamiseen?

Kiitti jos viittitte vielä vastailla... Harmittaa niin pirusti, ku muuten on toiminu ku junan vessa
ThaumielNerub
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10

Re: Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja ThaumielNerub »

Eri auto, mutta Mondeoon lambda-anturi maksoi alle satasen. Korjausliikkeessä vaihdettiin ja yhteishinta oli 157 euroa.
Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja AssTee »

No tuosta 30min jäähtymisestä tulee mieleen että joku ruiskusuutin vuotaa. Onko tuo EFI yksipiste vai monipiste ruisku? Itse en tiedä. Saattaisin sun tapauksessa kokeilla niitä tankkiin laitettavaa Suutinten puhdistus ainetta.
Ja tuo ilmamäärämittari on pois suljettu kun nyykähtäis isoil kierroksilla kunnolla tai ei ottaisi edes kierroksia tyhjäkäynniltä.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Korkeat O2-päästöt, missä vika?!

Viesti Kirjoittaja glo »

Onkos sinne muita pönttöjä vaihdettu, tuo tehojen nyykähtäminen saattaa johtua ihan tukkoisesta pakoputkesta
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Vastaa Viestiin