-Yritin käyttää hakua, muttei ainakaan minun silmäni/taitoni saaneet mitään irti
-En ymmärrä autoista mitään
-3 Tiedän kädenväännön vapaavirtaussuodattimista, niiden hyödyistä/hyödyttömyyksistä/haitoista jne. eli siihen on mielestäni tarpeetonta mennä. Netti on pullollaan kädenvääntöä siitä jo valmiiksi.
Asiaan:
Eliskäs minulla on Ford Mondeo 1.8i -96 ja siihen haluaisin kiinni kartiomallisen vapaavirtaussuodattimen. Ostettu on (hinta 88 e, ei mikään Piiltema-lelu) ja kerran ollut autossa kiinni.
Auto on ostohetkestä nykinyt ja suodattimen asennuksen jälkeen nykiminen helpotti hetkeksi. Kunnes auto ei enää lähtenyt käyntiin. Tiedä sitten oliko vanha vaiva laittanut auton sanoutumaan irti vai johtuiko se sitten tuosta suodattimesta. Anyways nykimistä oli ENNEN koko härpäkkeen asennusta.
Autosta vaihdettiin lambda-anturi (ja bensan suodatin samalla) ja nyt pelittää hienosti! Samalla kyllä vapaavirtaussuodatin otettiin korjaamolla pois ja korvattiin vakiolla. Ilmanmääränmittari (vai-mikä-se-on) on pimeenä eikä siinä ees ole johtoa kiinni, mutta toimii.
Mietinkin siis, että uskallanko tuohon Mondeoon tuota vapaavirtaussuodatinta laittaa ihan noin vain nokuna kiinni? Pitääkö ensin hommata uusi ilmanmäärämittari ja laittaa se kiinni? Voiko vapaavirtaussuodatin rikkoa auton? Onko autossa ollut alusta asti jotain ongelmaa eikä sitten tuo vapaavirtaussuodatin ollenkaan vaikuttanut siihen lambda-anturiin vaan se laukesi itsekseen? Voiko vapaavirtaussuodatin rikkoa lambda-anturin? Voiko se tehdä muuta vahinkoa?
Ei viitsisi ruveta kokeilemaan ja heittämään sitä kiinni. Kun ostin suodattimen niin myyjä kehui, että toimii heittämällä ja tsekkasi autonkin ja vakuutti, että toimii ilman riskiä. Olen koittanut korjaamoilta kysyä, että voinko heittää suoraan kiinni nyt kun auto toimii (ilmanmäärämittaria lukuunottamatta) vai pitääkö tehdä joitain muita säätöjä ensin.
Vähän riskiä hommaa ruveta ilman tietoa laittaa sitä kiinni jos se kuitenkin rikkoo auton taas. Autoa kuitenkin tarvitsen päivittäin ja korjauskustannukset on aina ärsyttävä maksaa.
Eli, miten Mondeoon laitetaan tuo suodatin kiinni ilman, että on riskiä ettei auto sitä "hyväksy"?
Pahoittelut jos tätä on jo käyty läpi... Selkokielellä en ainakaan löytänyt, eli ei tarvitse pelätä säästää rautalankaa