polttoainelämmittimen ajastus
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 19 Kesä 2005 00:20
polttoainelämmittimen ajastus
Kaveri osti tänään Mondeo TD Trend 2002 -vuosimallin (rekisteröity 2001), joka myytiin polttoainelämmittimellä (Eberspächer?). Onko se vakiovaruste ko. autoon Suomen markkinoilla? Kuinka sen läsnäolon voi varmistaa visuaalisesti? Ja jos se löytyy, onko iso homma (ja kallis?) lisätä ajastin ja kytkeä lämmitin siihen (niinkuin Ghia -mallissa?). Perusvarustelussa se kai toimii automaattisesti ainoastaan ajossa.
Yritin haku-toimintoa, mutten löytänyt vastausta.
Yritin haku-toimintoa, mutten löytänyt vastausta.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 19 Kesä 2005 00:20
lisäselvityksiä
Kiitos, täytyypä selvittää Fordin tai Eberspächer:n kavereilta kellon ja vesipumpun asennuksesta.
Ainakin -98 TD-Mondeossa pitää lisäks hankkia ja asentaa ainakin mm. johtosarja ja vesipumppu. Itse kysyin aikanaan paikallisesta autosähköliikkeestä ja siel sanottiin kaiken kaikkiaan hinnax ~840 €.
Eberin olemassaolon voi varmistaa helpoiten kurkkaamalla löytyykö sen pakoputkea. -98 se tulee pelkääjän puolen eturenkaan eteen.
Eberin olemassaolon voi varmistaa helpoiten kurkkaamalla löytyykö sen pakoputkea. -98 se tulee pelkääjän puolen eturenkaan eteen.
Ford Mondeo 1.8 TD STW -98
Ford Sierra 2.0 IS -86
Ford Sierra 2.0 IS -86
Nostetaanpa tämä aihe takasin ylös; Onko nämä eberit sellaisia että eivät lähde päälle jos ulkona on lämmintä x astetta? Elikkäs autossani on tuo lisävaruste-aikakello ja olen koittanut laittaa eberin päälle "napista", hurina kuuluu, savua tulee auton alta ja pa-pumppu naksuttaa mutta..., tätä lystiä riittää vain pari minuuttia, sitten sammuu itse lämmitin ja sisällä kyllä puhallin pyörii mutta tulee vaan viileää. Toimiikohan ihan oikein?
Ford Mondeo -02 2.0 TDdi
Kyllä se menee kellolla päälle vaikka saharassa!
Maskin takana on pieni pyöreä releen näkönen palikka, jonne menee 2 johoa. Se on lämpötila anturi. Tuon ku ottaa irti niin ei lähde enää automaattisesti käyntiin, kun ulko lämpötila laskee alle +5 asteen. Tämä kannattaa ottaa pois, jos ajaa lyhyttä matkaa. Eeberi karstoittuu jos käynnistyy ja sammuu vähäväliä...
Maskin takana on pieni pyöreä releen näkönen palikka, jonne menee 2 johoa. Se on lämpötila anturi. Tuon ku ottaa irti niin ei lähde enää automaattisesti käyntiin, kun ulko lämpötila laskee alle +5 asteen. Tämä kannattaa ottaa pois, jos ajaa lyhyttä matkaa. Eeberi karstoittuu jos käynnistyy ja sammuu vähäväliä...
______________________
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
Voisiko joku kertoa tarkan paikan tuosta mondeo mkIII missä se tarkalleen ottaen tuo anturi on?mattjy01 kirjoitti:Kyllä se menee kellolla päälle vaikka saharassa!
Maskin takana on pieni pyöreä releen näkönen palikka, jonne menee 2 johoa. Se on lämpötila anturi. Tuon ku ottaa irti niin ei lähde enää automaattisesti käyntiin, kun ulko lämpötila laskee alle +5 asteen. Tämä kannattaa ottaa pois, jos ajaa lyhyttä matkaa. Eeberi karstoittuu jos käynnistyy ja sammuu vähäväliä...
2.0 TDCI Mondeo
Revi maski irti.
Edestä päin katsottuna vasemmassa reunassa n 20 cm syvällä U:n muotoisessa muovihahlossa kiinni 2cm halkaisijaltaan pyöreä metallinen releen näkönen palikka.
Lähtee vetämällä irti.
Piuha irti niin eeberi lähtee ainoastaan kellosta käyntiin.
Edestä päin katsottuna vasemmassa reunassa n 20 cm syvällä U:n muotoisessa muovihahlossa kiinni 2cm halkaisijaltaan pyöreä metallinen releen näkönen palikka.
Lähtee vetämällä irti.
Piuha irti niin eeberi lähtee ainoastaan kellosta käyntiin.
______________________
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
Re:
MK kirjoitti:Nostetaanpa tämä aihe takasin ylös; Onko nämä eberit sellaisia että eivät lähde päälle jos ulkona on lämmintä x astetta? Elikkäs autossani on tuo lisävaruste-aikakello ja olen koittanut laittaa eberin päälle "napista", hurina kuuluu, savua tulee auton alta ja pa-pumppu naksuttaa mutta..., tätä lystiä riittää vain pari minuuttia, sitten sammuu itse lämmitin ja sisällä kyllä puhallin pyörii mutta tulee vaan viileää. Toimiikohan ihan oikein?
Miten mahtaa olla -99 focuksessa? Tietääkseni tässä mallissa ei ole mitään lisävaruste-aikakelloa tai nappia missään mistä vois laittaa päälle? Täytyy kurkkia toi tyyppikilpi tuolta konehuoneesta ja soittaa fordille jos ei muu auta.
Focus 1.8TDCi -99
Re: polttoainelämmittimen ajastus
-99 Focukseen myydään erillistä kellosarjaa joka sisältää vesipumpun, minikellon, johtosarjan ja muut tarvittavat kilkkeet. Hinta pyörii n.350e tienoilla. Asennusohjeet ovat hyvin kattavat, jos vähänkin on värkkäilijän vikaa niin saa kyllä itsekin asennettua. Focuksen eberi on muistaakseni 5,2kW, joten kovallakin pakkasella jo vartin lämmitys tekee ihmeitä moottorin lämmölle varsinkin jos pitää sisätilapuhaltimen pois päältä.
Re: polttoainelämmittimen ajastus
Kiitos tiedoista. Ja jos jollain on tollanen sarja ylimääräisenä voisin ostaa pois.
Onkos focucsessa muuten toi sama ulkolämpötilan anturi?
Onkos focucsessa muuten toi sama ulkolämpötilan anturi?
Focus 1.8TDCi -99
Re: polttoainelämmittimen ajastus
Tuntuu toi lisälämmitin käyvän vähän milloin sattuu. Olikos focucsessa mitään lämpötila anturia sille? Muistan jossain lukeneeni että jäähdytysnesteen lämpötilalla olis jotain tekemistä ton kanssa?
Focus 1.8TDCi -99
Re: polttoainelämmittimen ajastus
Focuksen alkuperäinen Eber toimii seuraavasti:
Eber käynnistetään kun auto käynnistetään JOS veden lämpötila on alle +5. (Saattoi olla myös +10).
Jos auto sammutetaan vaikka kauppareissun ajaksi ja käynnistetään uudestaan (veden ollessa esim. +15) eber ei enää käynnisty. Eikä sitä saa käyntiin ilman kellosarjaa mitenkään.
Uudemmissa Focuksissa on hieman erilainen:
Erillinen anturi mittaa ulkolämpötilaa, jos se on alle +5 ja moottorin lämpö alle +80 (suunnilleen) niin eber käynnistyy moottorin käydessä. Eli Eber käynnistyy uudestaan myös sen kauppareissun jälkeen.
Itse olen ottanut koko lämpötila-anturin irti ja käytän eberiä käsin, ei pääse nokeentumaan ja toimii toivottavasti pidempään. Tämä pätee siis uudemman eberin erilliseen anturiin.
Eber käynnistetään kun auto käynnistetään JOS veden lämpötila on alle +5. (Saattoi olla myös +10).
Jos auto sammutetaan vaikka kauppareissun ajaksi ja käynnistetään uudestaan (veden ollessa esim. +15) eber ei enää käynnisty. Eikä sitä saa käyntiin ilman kellosarjaa mitenkään.
Uudemmissa Focuksissa on hieman erilainen:
Erillinen anturi mittaa ulkolämpötilaa, jos se on alle +5 ja moottorin lämpö alle +80 (suunnilleen) niin eber käynnistyy moottorin käydessä. Eli Eber käynnistyy uudestaan myös sen kauppareissun jälkeen.
Itse olen ottanut koko lämpötila-anturin irti ja käytän eberiä käsin, ei pääse nokeentumaan ja toimii toivottavasti pidempään. Tämä pätee siis uudemman eberin erilliseen anturiin.
lisälämmittimen anturin sijainti?
Itse haluaisin kans ton lisälämmittimen pois hurisemasta kun tulee lyhyttäkin ajoo jonkun verran, ni missähän se anturi mahtaa sijaita -01 focuksessa? Olisin kiitollinen jos joku tietää ja kertoo..Laakkanen kirjoitti: Voisiko joku kertoa tarkan paikan tuosta mondeo mkIII missä se tarkalleen ottaen tuo anturi on?
Re: polttoainelämmittimen ajastus
Autoni on focus 1.8 TDCI vm: 2007 . Kiinnostaa tämä ( eber ) huolto. Kuuluuko johonkin huolto ohjelmaan vai onko erikseen pyydettävä ? Onko asiallista huoltaa vuosittain ja minkä hintainen on ko toimenpide ? Entä onko mahdollista huoltaa / korjata itse ? Kenen valmistama mahtaa olla ?
Tulipa paljon kysymyksiä. Vasta toinen foordini Anglian jälkeen !
Kiitos jos joku tietävä vaivautuu vastaamaan ..
Tulipa paljon kysymyksiä. Vasta toinen foordini Anglian jälkeen !
Kiitos jos joku tietävä vaivautuu vastaamaan ..