Mondeon Käyntihäiriö
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Mondeon Käyntihäiriö
Mikähän voisi olla häikkänä -99 2.0 Automaatti mondeossa ( moottori Zetec) Ajon jälkeen (moottori kuuma) kun kytken vaihteen D.ltä P:lle kierrokset laskevat ensin normaaliin, jonka jälkeen alkaa tehdä sellaista pientä hakemista ( hummaamaan) .
Kyse on siis ihan niistä alimmista kierroksista. Kun tökkäsee kaasupetaalia,tai laittaa ilmastoinnin päälle, kierrokset pysyvät kohillaan eikä tikitä. Pitemmän petaalin painamisen jälkeen kierrokset laskevat hiljalleen ensin kohilleen ja sitten jälleen "hummaa".Kone ravistaa kuin kellon heiluri, eli just ja just pitää käyntiä. Tämä tapahtuu vain koneen ollessa norm lämpötilassa.
Voisiko syynä olla kaasuläpän asennontunnistin, vai johtuuko jostain muusta? Ilmamäärämittarin lanka on ok.Vaihdoin varalta polttoaineensuodattimen, sytytystulpat ovat platina NGK ja olivat ihan OK. Auto kiihtyy kuin unelma eikä ole nykimistä tms. Jakohihna on uusittu kaikkine pyörineen. Katsastuksessa käydessä paperissa oli pakokaasu arvot muuten ookoo, mutta huomasin itse että HC arvo oli testaushetkellä koholla. Voisiko tämä juontaa johonkin tiettyyn vikaan?
On noita autoja tullut laitettua, mutta tuo kummitelee. Tarvi saada joku täsmälääke, että jos on kokemusta samasta häikästä niin, pistäkäähän vähän neuvoja.
Kyse on siis ihan niistä alimmista kierroksista. Kun tökkäsee kaasupetaalia,tai laittaa ilmastoinnin päälle, kierrokset pysyvät kohillaan eikä tikitä. Pitemmän petaalin painamisen jälkeen kierrokset laskevat hiljalleen ensin kohilleen ja sitten jälleen "hummaa".Kone ravistaa kuin kellon heiluri, eli just ja just pitää käyntiä. Tämä tapahtuu vain koneen ollessa norm lämpötilassa.
Voisiko syynä olla kaasuläpän asennontunnistin, vai johtuuko jostain muusta? Ilmamäärämittarin lanka on ok.Vaihdoin varalta polttoaineensuodattimen, sytytystulpat ovat platina NGK ja olivat ihan OK. Auto kiihtyy kuin unelma eikä ole nykimistä tms. Jakohihna on uusittu kaikkine pyörineen. Katsastuksessa käydessä paperissa oli pakokaasu arvot muuten ookoo, mutta huomasin itse että HC arvo oli testaushetkellä koholla. Voisiko tämä juontaa johonkin tiettyyn vikaan?
On noita autoja tullut laitettua, mutta tuo kummitelee. Tarvi saada joku täsmälääke, että jos on kokemusta samasta häikästä niin, pistäkäähän vähän neuvoja.
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Mondeon Käyntihäiriö
EGR voi olla tukkeessa. tulppaa se tai vaihda uus. mondeon käynti- ynnä muista ongelmista kattava tietopaketti
täällä http://www.btinternet.com/~madmole/
klikkaa vasemmassa laidassa vihreää "information" linkkiä ja valitse sen jälkeen "bad idle guide"
täällä http://www.btinternet.com/~madmole/
klikkaa vasemmassa laidassa vihreää "information" linkkiä ja valitse sen jälkeen "bad idle guide"
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: Mondeon Käyntihäiriö
No joo, suuret kiitokset tuosta linkistä.
Kävin kaikki tuohon EGR:ään liityvät palikat läpi puhdistustoimin, käyttelin tuota CRC 5 - 56 ainetta apuna puhdistukseen ja voiteluun. Yhden purkin suodattimen pesin yksinkertaisesti vahvalla yleispesuaineella, (tarkistin tuloksen kirkasta valoa vasten) kuivaus ja paikoilleen. Auto käy nyt ihan hienosti, tasaisesti kuten pitääkin.Aikaa tuohon tusaamiseen meni tuommoiset 3 - 4 tuntia, että jos merkkihuollon tuntitaksa on 60-70 euroa tunti niin ihan kiva säästö 


- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Mondeon Käyntihäiriö
hieno homma että putsaaminen onnistui! yleensä vaan tulppaavat EGR:n kun likastuttaa imusarjaa...
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: Mondeon Käyntihäiriö
Joopati joo, tuli sitten vika takaisin
No ei muuta kuin syynäsin sitten kaikkien tarvitta
vien palikoiden vastusarvot läpi, ja tiivisteet ym. Kone kuumaksi ja eikun käykökäykäykökäy...Sattuipas sitten silmämunaan roikkavalossa sellainen hiljalleen litistyvä putkenpökäle joka löhti pakosarjan alapuolen sardiinipurkista nimeltä öljynerotin. Riipaisin siinä mondeomaniassani sen putken vithuun ja vaihdoin samalla paistuneen näköisen venttiilinpoikasen ja AVOT se peijjoonahan alkoi käydä ihan normikäyntiä. Mutta...ei mitään hyvää ettei jotain huonoakin. Kun virta-avainta kääntää moottori starttaa normaalisti , kone käy protkotiprotprot niin kauan kun hipaisen kaasupedaalia, minkä seurauksena käynti muuttuu kuin taikaiskusta kauniiksi hurinaksi... Kun taas starttaan painamalla hitusen kaasua lähtee laakista. Tuo starttikäkätys tuli tuon letkunvaihdon yhteydessä.
Oisko tietoa mikä tuon alkukangertelun nyt voisi sitten tehä? Auto pelaa muuten kuin unelma.
Kiitosta tiedosta etukäteen.

vien palikoiden vastusarvot läpi, ja tiivisteet ym. Kone kuumaksi ja eikun käykökäykäykökäy...Sattuipas sitten silmämunaan roikkavalossa sellainen hiljalleen litistyvä putkenpökäle joka löhti pakosarjan alapuolen sardiinipurkista nimeltä öljynerotin. Riipaisin siinä mondeomaniassani sen putken vithuun ja vaihdoin samalla paistuneen näköisen venttiilinpoikasen ja AVOT se peijjoonahan alkoi käydä ihan normikäyntiä. Mutta...ei mitään hyvää ettei jotain huonoakin. Kun virta-avainta kääntää moottori starttaa normaalisti , kone käy protkotiprotprot niin kauan kun hipaisen kaasupedaalia, minkä seurauksena käynti muuttuu kuin taikaiskusta kauniiksi hurinaksi... Kun taas starttaan painamalla hitusen kaasua lähtee laakista. Tuo starttikäkätys tuli tuon letkunvaihdon yhteydessä.
Oisko tietoa mikä tuon alkukangertelun nyt voisi sitten tehä? Auto pelaa muuten kuin unelma.
Kiitosta tiedosta etukäteen.
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Mondeon Käyntihäiriö
alkukangertelun vois selittää se että elektroniikka säätää arvot kohdilleen muuttuneiden olosuhteiden jälkeen (sen minkä korjasit). auto saa taas eri tavalla alipainetta tms. ja moottorin ohjausyksikkö hoksasi sen ja sääti systeemit.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: Mondeon Käyntihäiriö
Niin minäkin ajattelin, mutta eilen sitten sanoi sopimuksen irti. Koko käynti meni munilleen ja ei auttanut muu kuin palata sylttytehtaalle. Löytyipä sitten termostaattikotelon alaosasta viallinen anturi. Herra ohmin mukaan olisi pitänyt olla autossa yli +100 asteen lämmöt, vaikka oli yön yli jäähtynyt ja neste n +20 asteista.
Tämä potikka sitten sai seokset ihan sekaisin.
Erikoista vaan on se että uutta osaa ei löydy Hämeenlinnan seudulta
(identtistä siis) venyy projekti ens viikolle.
Motonetissa kävin tänään (La) kahtelemassa, kun netti näytti "valvonta-anturi 6kpl". Eipä ollutkaan samansorttinen. Pistoke erilainen pikimusta ja mutteri 21mm kun alkup. osassa 19mm ja pistoke tummanharmaa kynsilukituksella. Myyjä sanoi että vaihdetaan pistoke. Pelasin kuitenkin varman päälle enkä ostanut vaikka hinta oli kutkutteleva 9.90 euroa.Fordin pisteestä ei löytynyt eilen kun soitin ja kyselin,tilauskamaa kuulemma. Hml Laatuvaraosan kirja ei edes tuntenut moista mallia
Pakko on myöntää että on mielenkiintoinen juttu. Meijän autossa kun on tuo musta venttiilikoppa tekstillä Zetec-e. Ei sitten vissiin niin hirmu yleinen olekkaan. No eiköhän tuo ens viikolla tosiaan ala löytymään tilaillaan sitten Fordilta jos ei muu auta
.

Erikoista vaan on se että uutta osaa ei löydy Hämeenlinnan seudulta

Motonetissa kävin tänään (La) kahtelemassa, kun netti näytti "valvonta-anturi 6kpl". Eipä ollutkaan samansorttinen. Pistoke erilainen pikimusta ja mutteri 21mm kun alkup. osassa 19mm ja pistoke tummanharmaa kynsilukituksella. Myyjä sanoi että vaihdetaan pistoke. Pelasin kuitenkin varman päälle enkä ostanut vaikka hinta oli kutkutteleva 9.90 euroa.Fordin pisteestä ei löytynyt eilen kun soitin ja kyselin,tilauskamaa kuulemma. Hml Laatuvaraosan kirja ei edes tuntenut moista mallia

Pakko on myöntää että on mielenkiintoinen juttu. Meijän autossa kun on tuo musta venttiilikoppa tekstillä Zetec-e. Ei sitten vissiin niin hirmu yleinen olekkaan. No eiköhän tuo ens viikolla tosiaan ala löytymään tilaillaan sitten Fordilta jos ei muu auta

-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: Mondeon Käyntihäiriö
No joo. Tilasin sitten osat Fordilta. Elikkäs tuo moottorin lämpöanturi on USA malli, käytetään mm. Mercuryssä eri malleissa ja Ford Contour merkkisissä USA -autoissa. Tilasin sitten samalla molemmat anturit siihen termarikoteloon ( 35 eur yht.), ettei tarvi heti olla tilaamassa. Termarikin voisi mennä sitten samaan syssyyn uusiksi sekin.
Ainoa mikä nyt oikeastaan keljuttaa on tämä osien odotteleminen
sitä kun on aina tottunu heti laittaan samantein menokuntoon.
Pistän tähän oheen nyt nuo osanumerot jos jollakin on painiskelua samantyyppisten ongelmien kanssa.( Meijän Mondeo -99 2.0 Aut:ssa se termarikoppa on siis tuo kantikas ja venttiilikansi musta)
Yläp. anturi
Ford 978F-12A648-AA 8E13C
Alap. anturi (USA)
0779A
F77F-10884-BB
Kattellaan nyt tarviiko vielä jotain roplailua vielä noiden lisäksi. Ilmottelen sitten kuulumisia.
Ainoa mikä nyt oikeastaan keljuttaa on tämä osien odotteleminen

Pistän tähän oheen nyt nuo osanumerot jos jollakin on painiskelua samantyyppisten ongelmien kanssa.( Meijän Mondeo -99 2.0 Aut:ssa se termarikoppa on siis tuo kantikas ja venttiilikansi musta)
Yläp. anturi
Ford 978F-12A648-AA 8E13C
Alap. anturi (USA)
0779A
F77F-10884-BB
Kattellaan nyt tarviiko vielä jotain roplailua vielä noiden lisäksi. Ilmottelen sitten kuulumisia.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: Mondeon Käyntihäiriö
No niin, sitä sitten vaihdeltiin osa kerrallaan. Elikkäs moottorin lämpötunnistimet vaihdoin sekä uuden termarin siinä samalla. Käynti parani hitusen parempaan mutta ysköilee.
No Vikapää löytyi sitten tarkassa syynissä 4 sylinterin tulpanjohdon tulppaistukkapäässä kolme murtumaa joissa valkeat vuotoviivat näkyvissä, varsinainen johdin ulkoisesti ihan siisti.
( havaitsin vastumittauksen yhteydessä)
Johtosarja uusiksi.> Käy mutta pätkii selvästi.> Puola irti (pirun tiukassa kiinni!)ja pika tarkastuksessa
kaksi halkeamaa vaaleassa pohjamassassa ja nokipölyä tarttui hyppysiin. Ihme kun on jaksanut pelittää 5 vuotta ilman isompia oireita. Joskin tuo toinen halkeama näytti kyllä tuoreelta. Hain uuden puolajakajan. Nätisti kiinni. Vielä EGR venttiilin liitosmutterin kiristys ja kas kas
mondeon tuttu rauha palasi konehuoneeseen. Käynti on pehmeä ja vastaa hyvin kaasunpainallukseen, nesteet kiertää hyvin ja lämpömittarikin näyttää oikein lämpöä!
Koeajon jälkeen talliin jäähtymään....
Moottori jähtyi tuommoiset 4 tuntia. Pelkän virta-avaimen kääntäminen starttaa moottorin, mutta kone käy "kuin 3:lla pytyllä" kunnes painan kaasupoljinta, jolloin välittömästi "korjaa" käynnin.
Mikähän peijjoona vielä voisi olla?
Joku laite joka sekoittaa käyntiä, kun moottori jäähtyy ( voi tietysti myös olla niin että osa itse jäähtyy) Mittasin tunnistimien vastukset varalta uudelleen, tulos ok. No, "tutkimukset "jatkuvat.
Täytyy silti olla tyytyväinen "kotikenttähuollon" tulokseen 8) .
No Vikapää löytyi sitten tarkassa syynissä 4 sylinterin tulpanjohdon tulppaistukkapäässä kolme murtumaa joissa valkeat vuotoviivat näkyvissä, varsinainen johdin ulkoisesti ihan siisti.
( havaitsin vastumittauksen yhteydessä)
Johtosarja uusiksi.> Käy mutta pätkii selvästi.> Puola irti (pirun tiukassa kiinni!)ja pika tarkastuksessa


Koeajon jälkeen talliin jäähtymään....
Moottori jähtyi tuommoiset 4 tuntia. Pelkän virta-avaimen kääntäminen starttaa moottorin, mutta kone käy "kuin 3:lla pytyllä" kunnes painan kaasupoljinta, jolloin välittömästi "korjaa" käynnin.


Mikähän peijjoona vielä voisi olla?

Täytyy silti olla tyytyväinen "kotikenttähuollon" tulokseen 8) .
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: Mondeon Käyntihäiriö
Testailin taas tuota kylmä käynnistystä ja havaitsin pakokaasua loisteputkiroikan valoa vasten nousevan EGR- systeemiltä päin Oiskohan tuo....?
Purin uudelleen autosta irti joutokäyntiventtiilin , EGR venttiilin ja EGR solenoidin letkuineen.
Liottelin EGR venttiilin jarrujenpuhdistusaineessa pari tunteroista. Odotellessa sumuttelin joutokäyntiventtiilinkin sisäosia sekä purin EGR solikan ja sumuttelin jokaisen sopen puhdistus-sprayllä.
EGR venttiili "luovutti" runsaasti vielä kovaa karstajätettä. "Pumppailin" alaliitoksen kautta varsinaista venttiiliä joka pikkuhiljaa alkoi toimia herkemmin, (ilmeisesti olin eka kerralla liian hätäinen). Tiivisteen tarkastus ja kuparivaseliinit alapään mutterin jenkoihin ja eikun paikoilleen.
Sumutin joutokäyntiventtiilin puhtaaksi samointein, puhallus vielä ilmalla ja varmistin että vastus on ok ja testasin toimivuuden 9 V patterin avulla > pelaa.
Tuo EGR solenoidi sitten osiksi ja tehoputsinkia ja puhallus ilmalla, nippuun ja paikoilleen.
Varmistin alipaineletkujen kunnon ja tiivistin pikku nippusitein.
Auto käyntiin...Hieno käynti,
hetki 900 rpm sitten tasaantui 700 rpm:n. Ei häiriöitä.
Virta pois ja uusi startti. Toimii kuin ed.
Käytin lämpimäksi ja sammutin. Saas nähdä kuin aamulla käy?
Hyvin lähti 8) hetken kierrokset 1000rpm, sitten vakiintui tuohon liki 700 rpm. Elikkä homma OK.
Tuo alku käynn.häiriö johtui vain tuosta karstasta joka jumitteli (vieläkin)tuota EGR venttiiliä, joku rooli tuolla EGR solenoidillakin epäilemättä oli, solenoidiputkesta tuli tummaa sakkaa sieltäkin vielä (
Olisko CRC liuottanut irti aiemman putsauksen jäljiltä?). Eli kandee putsata aina kaikki nuo kolme kuitenkin yksin tein, jos tuollaisia häikkiä ilmenee. Joku karstanpoistoaine voisi olla parempi tuon EGR venttiilin liotukseen kuin jarrupuhd. aine. Niin ja joku ihan pikkunen teräsharja kovan karstan irrotukseen.
No kaiken kaikkiaan hommaan uusine osineen meni tuommoiset 150 eskoo ja aikaa.
Auto pelaa taas, mikä on hieno juttu
Purin uudelleen autosta irti joutokäyntiventtiilin , EGR venttiilin ja EGR solenoidin letkuineen.
Liottelin EGR venttiilin jarrujenpuhdistusaineessa pari tunteroista. Odotellessa sumuttelin joutokäyntiventtiilinkin sisäosia sekä purin EGR solikan ja sumuttelin jokaisen sopen puhdistus-sprayllä.
EGR venttiili "luovutti" runsaasti vielä kovaa karstajätettä. "Pumppailin" alaliitoksen kautta varsinaista venttiiliä joka pikkuhiljaa alkoi toimia herkemmin, (ilmeisesti olin eka kerralla liian hätäinen). Tiivisteen tarkastus ja kuparivaseliinit alapään mutterin jenkoihin ja eikun paikoilleen.
Sumutin joutokäyntiventtiilin puhtaaksi samointein, puhallus vielä ilmalla ja varmistin että vastus on ok ja testasin toimivuuden 9 V patterin avulla > pelaa.
Tuo EGR solenoidi sitten osiksi ja tehoputsinkia ja puhallus ilmalla, nippuun ja paikoilleen.
Varmistin alipaineletkujen kunnon ja tiivistin pikku nippusitein.
Auto käyntiin...Hieno käynti,


Virta pois ja uusi startti. Toimii kuin ed.
Käytin lämpimäksi ja sammutin. Saas nähdä kuin aamulla käy?
Hyvin lähti 8) hetken kierrokset 1000rpm, sitten vakiintui tuohon liki 700 rpm. Elikkä homma OK.

Tuo alku käynn.häiriö johtui vain tuosta karstasta joka jumitteli (vieläkin)tuota EGR venttiiliä, joku rooli tuolla EGR solenoidillakin epäilemättä oli, solenoidiputkesta tuli tummaa sakkaa sieltäkin vielä (

No kaiken kaikkiaan hommaan uusine osineen meni tuommoiset 150 eskoo ja aikaa.
Auto pelaa taas, mikä on hieno juttu
