Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
Mootori rupes yhtäkkiä toimimaan vain kahdella pytyllä (1 ja 4). Olen kokeilujen jälkeen päätynyt siihen tulokseen, että kipinä on 2 ja 3 sylintereissä aivan onneton. Puola näyttäisi myös olevan kunnossa, joten vika taitaa olla systytysyksikössä. Mistäköhän sitä EDIS laitetta voisi alkaa etsimään?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
Oletko kokeillut parempia tulppia (ei surkeita Motocrafteja) ja uusia johtoja sekä ruutannut CRC:t "jakajan" molempiin johtoliitoksiin? 8)
Re: Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
Kyllä on uudet Bossit ja johdot, muuta kaksi pyttyä puuttuu edelleen pelistä. Näyttää, että toinen 'puolan' ohjaussignaali (vihreä-keltainen) on onneton.
Re: Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
Nyt löytyi se ohjausyksikkökin (EEC-IV). Se on apukuskin puolella jalkatilassa oikealla peitelevyn alla piilossa. Pitää varmaa yrttää löytää vastaava jostakin purkaamosta.
Re: Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
Eli edis järjestelmähän toimii käytännössä itsenäisesti, ecu (tässä tapauksessa EEC-IV) vain aikaistaa/viivästää vr-anturin edis-poxille tarjoamaa kierrostieto signaalia. Eli vaikka ecu olisi sökö, antaa edis kuitenkin kipinän kiinteällä 10º-ennakolla... Ja edis-4 järjestelmähän koostuu NÄISTÄ komponenteista... Joko puola tai edis-yksikkö sökönä...
Re: Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä

http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm tulta ainakin pikasella kookletuksella löytyy edisin perustoimintokaavio. Siinä on vaan eec yksikön tilalla megasquirt.
Tosiaan siinä ne vaihtoehdot varmasti onkin eli joko puola tai edis sökönä jos puolet pytyistä on ilman kipinää.
puolapakan päällä olevasta kolminapasesta liittimestä teoriassa pitäis pystyä lampun tai mittarin kanssa mittaamaan, että meneekö sieltä sekä 1 että 3 pinnistä yhteys maihin startatessa eli ottaa johdon irti ja akulta johto 12V (teholtaan mahd. pieni) lampulle ja siitä ensin vaikka pinnille 1 (johdon päähän. Ei siis puolapakan liittimeen) ja starttaamaan. Lampun pitäisi vilkkua. sitten sama operaatio pinnille 3.
Kannattaa vaikka ensin mitata puolapakan päästä siitä pistokkeesta 1-2 napojen väliltä ja 2-3 napojen väliltä vastusmittarilla että onko ensiöpuolet punnossa. Samalla saat vastus arvon jonka perusteella kannattaa mahd. tarkasti se testilamppukin valita niin ei ainakaan mitään hajoa.
Jos pinneihin 1 ja kolme tulee maa ja pinnien 1-2 ja 1-3 välillä on suurinpiirtein sama vastus
niin vaihtoehdoksi oikeastaan jää enää se puolapakan toisen puolen toisiopuoli eli suurjännitepuoli.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
MIttailin oskilloskoopilla puolalle tulevia ohjaussignaaleja ja toisasta (pytyt 2-3) näytti sgnaali puuttuvan. Tilasin purkaamolta uuden käytetyn ohjausboksin (EEC-IV, EDIS on samalla kortilla ruiskujen ohjauksen kanssa) ja sillä se vika poistui. Ny pelittää kaikkilla neljällä pytyllä kirkkaasti.
Re: Escort 1.6 zetec -95 käy vain kahdella sylinterillä
Ai niin perhana kun tosiaan noissa olikin se jo samassa.
No. Hyvä, että tuli kuntoon.
No. Hyvä, että tuli kuntoon.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96