2hv:n viritys.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja lakari »

Heipähei kokeneet hemmot!

Mites se käytännössä menee jos vaihdetaan nokalle moottori jota ei ao. automalliin ole alunperin ollut tarjolla? P100an on alunperin saanut 1,6HC ja 2,0LC oharia ja 1,8 TDtä (ja kai 2,3 intenoiria?).
Kuvittelisin Sierran 1,6 CVHoon kuluttavan huomattavasti vähemmän bensaa kuin minkään edellisen, jälkimmäisiä lukuunottamatta, jotka eivät kuluta yhtään bensaa.

No tätä mootoria ajattelin pellin alle tunkea, jos aikaa ja innostusta jostain saan. Tehonlisäys varmaankin mahtuu tuohon 20% rajoille ja saasteet vähenee varmaankin noin 100%. Mutta kun P100lla ja Sierralla ei ole muuta yhteistä kuin etupään ulkonäkö ja tietysti kasa käypiä osia, mutta malli ja käyttötarkoituskin ovat täysin eri. Henkilöautoissahan kaikenmoinen puljaaminen on tietty arkipäivää, mutta mites tässä?
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eikös noita koske ihan samat rakentelusäädökset kuin muitakin autoja, eli uskoisin niin, että tuossa ei mitään ongelmaa tule, koska tuohan on jo "mallisarjan" tehokkain, ja siihen saa päälle laittaa sen 20 prosenttia tehoa. Eli ei muuta kun 1,6cvh pellin alle ja muutoskatsastamaan, jos siltä tuntuu, mun mielestä ei oo järkeä..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja lakari »

Niin määki, mutta kunhan varmistin tietävämmiltä.

Onko järkee vai ei? Se vaan on niin laiska ja janonen. Huipputeho ei paljoja kasva, ehkä just karvanoppien verran, mutta toiminta on varmaan sujuvampaa, ja takuulla taloudellisempaa.

Vaihtoehtoja varmaan olis paljonki mutta 20% raja tulee vastaan jo 93,6ssa hv:ssa. Tietänet mitä kaikkea sen alle saa. Toi on varmaankin, ainakin virallisesti -ja laillisesti, paras vaihtoehto, kun otetaan vähän kulutustakin huomioon, luulisin. Tietysti voi vähän juksata ja "laittaa ruiskun kaasuttimen tilalle", mutta toi cvh on tossa naapuriruudussa valmiina.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Niin, onko se kuitenkaan juurikaan taloudellisempi.. Se on kuitenkin aika raskas vehje sen pikkumoottorin kuljetella, ja sierrakin on cvh:lla ihan uskomattoman laiska.

Oikeestaan kaiken viksuin temppu olis vaihtaa siihen olemassa olevaan koneeseen korkeempi puristeiset männät, että sais rutut nousemaan vakio-ohc:n tasolle, ja sitten se ohc-ruisku siihen kiinni, ei olis leimamiehelläkään sanomista.

Vaikka onhan noita leimamiehet itsekin katsastelleet ihan sillä 115 heppasella ruiskukoneella :roll:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: 2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Sierra2.3-16v kirjoitti: Vaikka onhan noita leimamiehet itsekin katsastelleet ihan sillä 115 heppasella ruiskukoneella :roll:
Justiin meinasin sanoa, että ainakin yhden tiedän scorpparin 115heppaisella oharilla katsastettuna :D viewtopic.php?f=18&t=18803 Veikkaan että vie tuolla tekniikalla vähemmän bensaa kuin cvh:lla, kun ei joudu mylly niin koville..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja lakari »

Niin, no niin.

Alunperinhän mietin sierran 2.0 ohc:een käyttöä. Eikä tässä nyt mitään ole lukkoon lyöty. Se nyt on varmaa etten mitään moottorin sisukaluja rupea vaihtelemaan, jäähän tästä sitten hyllyyn hyvä löysäpuristeinen turbomoottorin aihio jota rupean työstämään sitten kun nuorinkin lapsi on siinä iässä että isi kerkiää harrastamaan. Silloin viimeinenkin Sierra lienee jo Historic-iässä :wink: .

Mitä tuommoiset ruisku-OHCt kuluttaa yleensä? Entä DOHCit? Onko kukaan mittaillut CVHoon kulutuksia, kertokoot salansa julki. Itselläni kaasarisierra vie keskim. 8,5 litran hujakoilla. Pienin kulutus oli 7,7l talvirenkailla, silloin tankki tyhjenikin kahden päivän ajoihin.

Tällä hetkellä Sierrassa kyllä on selvästi vikaa, tyhjäkäynti on vaikeaa ja käynnistyminen jotenkin vastenmielistä, mielestäni kulutuksen pitäisi olla pienempää, vanhalla puolalla kulutus kävi jo 10,4ssä. No, P100 kuluttaa työajossa viime mittauksen mukaan 14,6.

Täähän meinaa muuttua talousfoorumiks :oops: .
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No mulla on aika raskas kaasujalka ollut aina, enkä oo ikinä muutakun maantieajossa päässyt millään sierralla alle 8 litran, sekin oli dokkilaisella mitattu 7,8 litraa sadalle. Normaalisti noissa nurkkapyörityksissä tuli mittailtua aika tasan kympin kulutusta, joskus vähän alle, joskus vähän päälle. 1,6 cvh mikä mulla oli viime talven ajossa, vei ihan samaa, joten ainakaan kulutuksen takia sitä ei kannata laittaa, käyttöominaisuuksien takia esim. dokki hakkaa sen mennen tullen.
Dokkiahan ei tollaseen Peesatkuun pysty mun käsittääkseni laittamaan, joten ainoa järkevä vaihtoehto on ruiskuttaa se oma motti, puristukset vaan jää surkeiks, jos et kerta meinaa sisukaluja vaihtaa. Mutta mikset turbota sitä suoraan, jos on hyvä kone? Esim. joku pieni VAG-konsernin koneeseen tarkoitettu ahdin vois olla järkevä, olis heti alhaalta mukana ja varmaan jopa pienentäis kulutusta? Sopivat penkkilaput vaan käy otattamassa jossain, että saa rajoihin.

Yks jannu rakensi väärän merkkisen (lue opel) kakslitrasen ohc-koneen vakioruiskuilla ja pienellä volkkarin 1,8 koneen turbolla, tuli ihan sairaan hyvä käyttöauton kone, voimaa on alhaalta asti, ja on kestänyt ihan vakionakin mun mielestä käsittämättömän hyvin nipussa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2hv:n viritys.

Viesti Kirjoittaja lakari »

Kuulostaa asialta :idea: . Tenttaan sua sitten joskus käytännön asioista. Sitten joskus, niin...
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Vastaa Viestiin