Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Kyseessä on 2001 2.0 zetec. Aamulla töihin startatessa moottorissa ei ollut minkäänlaista eloa. Toisella starttauksella syttyi moottorin vikavalo, joten lopetin sahaamisen. Auto on muutaman päivän "kohissut/ napsahdellut" aika ajoin tyhjä käynnillä. Ajattelin josko remmi olisi poikki.. Käytin jakopään kopan auki ja nokat pyöri normaalisti starttauksessa eli remmi on ainakin ok. Aivan kun kone löisi takasin startatessa.
Pyöriikö näissä vesipumppu jakoremmillä vai moni urahihnan kautta? Ja kuinka kestäviä vesipumput on olleet?
Autolla on ajettu 180tkm ja huollot on suoritettu merkki liikeessä.
Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan
Voisin ehkä 95% todennäköisyydellä sanoa, että autossasi nokka-akselin hihna pyörittää ainoastaan nokka-akselia. Toinen hihna on sitten moniurahihna, joka pyörittää kaikkia muita laitteita (mm. vesipumppua). Näin on ainakin alfamerin mukaan focuksen vuosimallit 99-04.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Jos autossa on ilmastointi, niin kohina ja napsahtelu saattaa kuulua kylmäpumpusta kun magneettikytkin napsahtaa päälle ja pois ja pyörittää siinä välis sitä pumppua. Ei ole vika sinänsä. Vai kuuluuko se kohina kokoajan ja napsahtelu sitte siihen päälle?
Kampiakselin asentotunnistin tulee ekana mieleen tuosta käyntiin lähtemättömyydestä ja takaisin potkimisesta, mutta kun on aika vähä kokemusta näistä "uutuuksista" niin en mitenkään varmasti tohdi sanoa. Ja olikos sielä viä nokillakin joku tunnistin
Kävin tänään hakemassa noi jakopään osat valmiiksi, kun onhan se joskus edessä kuitenkin..
Remmi näytti olevan aika löysällä alhaalta, mutta pomppimisen jälkiä ei näkynyt.. Kiristäjät kuitenkin ok.
Kampiakselin asento tunnistin voisi olla yksi hyvä vaihtoehto.
Tänään tuossa pika vilkaisulla tuntuu että kone on totaali "jumissa" ja startti tilanteessa tupsauttelee ilmanputsarin kautta?
Tässä mallissa moniura hihna pyörittää vesi pumppua.
Kohina kuuluu aikalailla koko ajan ja ei ole ilmastoinnin napsumista.
Pitänee huomenna käyttää roikan nokassa jos sieltä selviää jotain.
Pikkusen selvisi tilanne: Kampiakselin pyörä kulunut melko rajusti, hihna pompannut.
Pako venttiilit mäntiin kiinni, nelosen mäntä halki ja kiertokanki solmussa
Onkohan mondeossa käytetty samoja 96kw moottoreita
Jos jollain on motti tiedossa niin saa laittaa pm:ää