Mikähän lie tälle perhekalleudelle tullut kun on ruvennut nykimään ja sammuilemaan oman päänsä mukaan?
Eli tasakaasulla, esimerkiksi 5-vaihteella 80->100km/h kiihdytyksessä nykii tasaisin n. sekunnin välein. Tuntuu että potku tulee aina sekunnin välein eikä tasaisesti niinkuin ainakin järkevästi ajatellen pitäisi, eli kiihdyttäminen on aikamoista humppaamista "mennään-ei mennä-mennään". Kunnon poljetuksella isoilla kierroksilla ei tuota ongelmaa ole mutta tuntuu kylläkin aika nuhaiselta eikä menohaluja tunnu olevan. Kaupungissakin pienillä nopeuksilla humppaamista esiintyy. Tasaisella tiellä maantieajossa ei humppaamista huomaa, mutta heti kun mäki tms. yllättää että vääntöä tarvitaan ja kaasua painaa niin johan alkaa taas nykimään.
Lämpimällä koneella liikennevaloihin tai risteyksiin tullessa kun kytkimen painaa pohjaan, niin auto sammuu ellei runttaa hieman kaasua samalla. Joskus tyhjäkäynti käy satunnaisesti huonosti (varmaan kolmella) mutta ilmeisesti ruutta korjaa kun ongelma häviää aika pikaseen itsekseen.
Viime katsastusta varten päästömittaus piti suorittaa kikkailemalla eli poljettamalla ja oikeassa kohtaa nappia että meni läpi. Puristukset mittailin eilen ja oli joka sylinterissä 0,1bar sisään samat eli vika viittaisi nyt sitten vissiin enemmälti sähköpuolelle? Isäukko oli jaksinut tässä jonkun aikaa sitten kaikessa neroudessaan nopeusmittarin vaijerin välistä sellainen mustan sukkulan mallisen palikan irti johon meni muistaakseni 3 tai 4 piuhaa, mikä seksuaalinen merkitys tuolla "välipalikalla" on? Mittari kun lopetti toimintansa kun se palikka majaili siinä vaijerin välissä.
Auto oli kyllä jonkun verran karstassa mitä tässä nyt on lainassa vanhuksilta viikon verran ollut, sillä kun on viimeiset reilun 10 vuotta ajettu 2km työmatkaa naisten tyyliin eli niin iso vaihde pesässä kuin vain jaksaa vähänkin vääntää etiäpäin. Karstat kyllä pakenivat ja noen tupruutus loppui kun 75km työmatkan suuntaansa ajelin edestakaisin 3 pesässä, mutta nykiminen ei poistunut karstojen myötä.
Auto on siis vuosimallia -91 ja 1.6i 105hv koneella. Ilmeisesti käytännössä ihan sama auto kuin vastaavan vuosimallin Escort?
Orion -91 1.6i käynti/nyhtämisongelma
Re: Orion -91 1.6i käynti/nyhtämisongelma
mul on oikestaan sama vika mut ei ihan sammu ku käy 3 pytyl.. en rupe paljo kertoile ku en oo varma mut sain ite varmistukset 4 ihmisiltä mistä vika voi johtua..
1. sytytys tulpat/puola/johdot
2. männän renkaat
3. ventiili palannu " leikkauntunu kiinni "
mutten oo varmaa
itellä on männän renkaat **turalla
ford orion -88 mallis :S
1. sytytys tulpat/puola/johdot
2. männän renkaat
3. ventiili palannu " leikkauntunu kiinni "
mutten oo varmaa

itellä on männän renkaat **turalla

ford orion -88 mallis :S
Re: Orion -91 1.6i käynti/nyhtämisongelma
Jeppis, sähkövikaan tuo omasta mielestäni viittaisi, mutta mihinkä kun kuitenkin humppaus esiintyy tasaisin väliajoin juurikin "vääntöä vaativissa" ison vaihteen kiihdytyksissä riippumatta kierroksista tai vaihteesta. Enemmän ehkä bensan saannin puolelle veikkaisin tuota vikaa kuin sytkän, koska ei pätki missään välissä (paitti ne ajoittaiset tyhjäkäyntihäiriöt jolloin käy hetken aikaa 3:lla mutta selkiää itsekseen) ja tuokin voi selittyä iänikuisen vanhoilla tulpilla. Omassa kesäfiudessa on yhdestä sylinteristä renkaat korkanneet eikä tuo vaikuta lähellekkään samanlaiselta oireiltaan kuin mitä tämä orgiooni nyt tekee.
Onkos muuten tuommoisen koneen antureille missään mittausohjearvoja jos kokeilisi ainakin kaasuläppäpotikan yms. ruiskuun vaikuttavat anturit mittailla läpi?
Siksi täällä kyselen kokeneempien mielipiteitä koska ei tuosta autosta ole paljoakaan kokemusta kun on nytkin vain lainassa kotipihasta, mutta hyvä se olisi kuntoon saada kun ei tuo isäukkokaan saa muuta aikaiseksi kuin revittyä "turhia" osia pois tuolta konetilasta
Onkos muuten tuommoisen koneen antureille missään mittausohjearvoja jos kokeilisi ainakin kaasuläppäpotikan yms. ruiskuun vaikuttavat anturit mittailla läpi?
Siksi täällä kyselen kokeneempien mielipiteitä koska ei tuosta autosta ole paljoakaan kokemusta kun on nytkin vain lainassa kotipihasta, mutta hyvä se olisi kuntoon saada kun ei tuo isäukkokaan saa muuta aikaiseksi kuin revittyä "turhia" osia pois tuolta konetilasta
