Pakokaasumittaus, missä vika?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lenny
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Kesä 2005 09:58

Pakokaasumittaus, missä vika?

Viesti Kirjoittaja lenny »

Mittautin pakokaasut -99, 2.0l Mondeosta
RPM 2280
CO 0,010
CO2 15,28
HC 45
O2 0,18
Lamb 1,006

RPM 850
CO 0,348
CO2 15,04
HC 406
O2 0,03
Lamb 0,975

Ongelma taitaa olla tuossa tyhjäkäynnin HC-arvossa. Ainoana oireena käynnissä on se, että auto tarvitsee ihan vähän kaasua kylmäkäynnistyksessä. Ilmamassamittari ja moottorinlämpötila-anturi on vaihdettu jokin aika sitten eli mistä muualta voisi alkaa vikaa etsimään?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Pakokaasumittaus, missä vika?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Oon unkkelo näissä päästöprobleemissa, mutta toinen lambda-anturi oli omasta pimeenä ja HC korkealla tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Tuo nyt ainakin kannattaa tarkistaa jos kerran jotain on jo vaihdettu. toiminnan tarkistus onnistuu ihan digitaalimittarillakin, mutta ei varmaan paljoa maksa jos viet autosähköön perehtyneeseen huoltoon jossa se katotaan oskilloskoopilla.. Tuossa se muistaakseni on aika helpossa paikassakin, moottorin alapuolella etupuolella putken kyljessä :)
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Re: Pakokaasumittaus, missä vika?

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Tyhjäkäynnin arvoista näkee, että seos menee rikkaalle (HC ja CO koholla plus lambda-arvo alle 1). Se joko saa liikaa polttoainetta tai liian vähän ilmaa. Mahdollisia syitä voisi olla myös tukkeutunut ilmansuodatin tai esimerkiksi vuotava suutinkin.
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Vastaa Viestiin