Focus 1.6 käyntihäiriöt
Focus 1.6 käyntihäiriöt
Focus 1.6 vm -99 ja ongelmana seuraava. Kierrokset menevät todella alas, kun pysähtyy esim liikennevaloihin, kone melkeen sammuu. Alkaa röpöttämään ym. Tätä tapahtuu varsinkin silloin kun kone on lämmin. Paikallaan ollessa tyhjäkäynti käy todella matalalla ja se myös vaeltelee. Tätä ennen on viime viikolla käynyt niin, että kun on ajanut parkkiin, niin kierrokset ovat vaan lähteneet nousemaan, vaikka kaasua ei painakaan. Huomasin myös semmoisen, että kun käänsi rattia, niin kierrokset ragoivat siihen. Onko tämä normaalia vai kertooko se jostain?
Putsasin tyhjäkäyntiventiilin, joka ei kuitenkaan ollut mitenkään likainen. Vaihdoin myös uuden ilmanputsarin, jolla ei myöskään ollut vaikutusta. Myös tulpat tarkistin, eikää niissäkään mitään erikoista havaittavissa. Mitä seuraavaksi? Oisko kenelläkään neuvoja tai arvailuja, että mistä moinen voi johtua? Käy kalliiksi, kun alkaa vaihtamaan uutta osaa vanhan tilalle ja vika ei katoa minnekään.
Jos vien auton korjaamoon, niin pitääkö viedä merkkikorjaamolle, jotta vika saadaan korjattua, vai osaako ne "halvemmillakin" pajoilla laittaa auton kuntoon, eli löytyykö niiltä testerit, joilla ne saa vian selvitettyä? Eikö tuommoinen vika kuitenkin pitäisi jollakin vikakooden lukijalla löytyä? Paljonkohan merkkikorjaamo veloittaa vian paikallistamisesta/vika koodin lukemista?
Voisiko olla mahdollista, että vika on "vain" joku säätöjuttu, jonka tietokoneella saisi säädettyä tms. vai kieliikö tämä aina siitä, että jokin anturi tai osa on rikkoontunut?
Kiitos vastauksista!!!
Putsasin tyhjäkäyntiventiilin, joka ei kuitenkaan ollut mitenkään likainen. Vaihdoin myös uuden ilmanputsarin, jolla ei myöskään ollut vaikutusta. Myös tulpat tarkistin, eikää niissäkään mitään erikoista havaittavissa. Mitä seuraavaksi? Oisko kenelläkään neuvoja tai arvailuja, että mistä moinen voi johtua? Käy kalliiksi, kun alkaa vaihtamaan uutta osaa vanhan tilalle ja vika ei katoa minnekään.
Jos vien auton korjaamoon, niin pitääkö viedä merkkikorjaamolle, jotta vika saadaan korjattua, vai osaako ne "halvemmillakin" pajoilla laittaa auton kuntoon, eli löytyykö niiltä testerit, joilla ne saa vian selvitettyä? Eikö tuommoinen vika kuitenkin pitäisi jollakin vikakooden lukijalla löytyä? Paljonkohan merkkikorjaamo veloittaa vian paikallistamisesta/vika koodin lukemista?
Voisiko olla mahdollista, että vika on "vain" joku säätöjuttu, jonka tietokoneella saisi säädettyä tms. vai kieliikö tämä aina siitä, että jokin anturi tai osa on rikkoontunut?
Kiitos vastauksista!!!
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
jos tarvetta obd 2 vikakoodin lukijalle niin multa löytyy, voi tulla käyttämään kun oon paikanpäällä tai voi sopii jonkun ajan ja jätän sen kaverille et voi siellä käydä vilkuilemassa. tässä turun seudulla, piikkiössä. kysellä voipi 0504085689, viikot oon tosin töissä riihimäellä et sit täytyy sopii kaverin kanssa et ottaa vehkeet sinne.
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Ohjaustehostin tarvitsee tehoa kun käännät rattia auton ollessa paikallaan -> kierrokset heilahtaa.Teema kirjoitti:Tätä ennen on viime viikolla käynyt niin, että kun on ajanut parkkiin, niin kierrokset ovat vaan lähteneet nousemaan, vaikka kaasua ei painakaan. Huomasin myös semmoisen, että kun käänsi rattia, niin kierrokset ragoivat siihen. Onko tämä normaalia vai kertooko se jostain?
Omassa tapahtui ihan perinteinen kaasun kiinni hirttäminen tuossa pari kk sitten, kaasuläppäkotelossa oleva jousi oli jollain tapaa hypännyt irti kiinnikkeestään. Tuli vaan mieleen tuosta sinun kiekkojen nousemisesta, että voisiko kaasuläppä jäädä välillä hieman auki, mikä taas nostaa kierroksia paikallaan ollessa, mutta vähän epätodennäköistä.
Lisäksi jos yhtään lohduttaa, niin oma fokkeri myös jättää välillä tyhjäkäyntikierrokset liian alhaisiksi valoihin tullessa, en ole ehtinyt selvittelemään syytä, mutta tyhjäkäyntiventtiiliä epäilen itsekkin. Vikakoodithan siitä toki kannattaisi lukaista.
Kuga PHEV
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Samanlaista kierrosten vaeltelua mullakin valoissa seistessä kuumalla koneella. Viime aikoina myös tehnyt kaksi kertaa sen, että kun lähden valoista tms. kiihdyttämään niin kierrokset ei nouse vaihteella ollenkaan. Kun kaasua painaa, auto vaan hidastuu. Löin viimeksi kytkimen pohjaan ja annoin koneelle kierroksia tyhjänä (mikä onnistui hyvin). Sen jälkeen se taas alkoi toimimaan normaalisti. Tehot on kunnossa muuten.
En muuten suosittele mitään halvinta korjaamoa. Paikallinen AD-korjaaja sanoin moottorista kuuluvan vihellyksen johtuvan vesipumpusta. Hän ei vaivautunut edes tutkimaan asiaa puolta minuuttia kauemmin. Vaihdoin pumpun, eikä vihellys loppunut. Tuskin tekevät halpishuolloissa muuta, kun alakavat vaihtamaan heti osia puolisatunnaisesti.
Niin ja auto on focus 99 1.6 zetec 16v
En muuten suosittele mitään halvinta korjaamoa. Paikallinen AD-korjaaja sanoin moottorista kuuluvan vihellyksen johtuvan vesipumpusta. Hän ei vaivautunut edes tutkimaan asiaa puolta minuuttia kauemmin. Vaihdoin pumpun, eikä vihellys loppunut. Tuskin tekevät halpishuolloissa muuta, kun alakavat vaihtamaan heti osia puolisatunnaisesti.
Niin ja auto on focus 99 1.6 zetec 16v
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Aski: Kiitos tarjouksesta. Tulee vaan tuota välimatkaa Turun seudulle, että taitaa olla halvempi käyttää tuossa Fordin liikkeessä.
Kun avasin sen tyhjäkäyntiventtiilin, niin kyllä se ihan moitteettomassa kunnossa oli. Tarkoitan sillä sitä, että jousi ei ollut jumissa, eikä sieltä tullut likaa, kun jarrujen puhdistusaineella sen putsasin. Voiko se venttiili olla jotenkin muuten sitten rikki, vaikka ei näyttäisi jummitavan? Paljonko vikakoodien lukeminen merkkiliikkeessä maksaa?
Tee-seitseFocusmies: Kyllä mullakin auto jonkuverran "viheltää", kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ei kuitenkaan mitenkäään häiritsevästi.
Kun avasin sen tyhjäkäyntiventtiilin, niin kyllä se ihan moitteettomassa kunnossa oli. Tarkoitan sillä sitä, että jousi ei ollut jumissa, eikä sieltä tullut likaa, kun jarrujen puhdistusaineella sen putsasin. Voiko se venttiili olla jotenkin muuten sitten rikki, vaikka ei näyttäisi jummitavan? Paljonko vikakoodien lukeminen merkkiliikkeessä maksaa?
Tee-seitseFocusmies: Kyllä mullakin auto jonkuverran "viheltää", kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ei kuitenkaan mitenkäään häiritsevästi.
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Unohtui edellisessä mainita, että nyt kun kierrokset ovat alkaneet menemään todella alas (joskus pitää ihan kuunnella, että onko auto käynnissä vai ei) niin se kierrosten nouseminen on lakannut, eli viime päivinä kierrokst ei ole nousseet enää korkealle, vaan nyt kiekat todella matalalla tyhjäkäynnillä. Jostain luin, että jos kone on lämmin, niin kone kiertää sen tyhjäkäyntiventtiilin. Jos siis lämpimällä koneella kierrokset seilaa, niin vika ei voi olla tyhjäkäyntiventtiilissä. Tiedä sitten, että onko totta?
Voiko tuota tyhjäkäyntiä nostaa tietokoneella/oikealla laitteistolla, vai onko vika aina jossain anturissa tai osassa?
Voiko tuota tyhjäkäyntiä nostaa tietokoneella/oikealla laitteistolla, vai onko vika aina jossain anturissa tai osassa?
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Kaveri sanoi, että hänen autossaan tyhjäkäynti seilasi valoissa koska pakoputkessa oli reikä. Pakoputken vaihtamisen jälkeen se kuulemma loppui. Omassa autossani eräs liitos vuotaa, joten seilaaminen voisi johtua siitä. Kannattaa ehkä tukkia pakoputken pää auton ollessa käynnissä, niin huomaa mahdolliset reijät.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Moro,
emännän -00 fiikus oireili kutakuinkin vastaavalla tavalla ja syyksi paljastui puola, paikallisen korjaamon diagnosoimana, jotenkin jäi käsitys ettei ollut ainoa laatuaan joka vaihdettiin.
Ihan hyvä hinta tuli rempalle korjaamolla, motonetissä näytti puola maksavan 49,90.
Edit: oireilu lisääntyi juuri noin, kierrokset ei enää nousseet kun kone oli hetken lämmenny.
Putkessa sattuvalla kohdalla oleva reikä taitaa vaan sotkea lambaadan toiminnan eli seokset on mitä sattuu.
emännän -00 fiikus oireili kutakuinkin vastaavalla tavalla ja syyksi paljastui puola, paikallisen korjaamon diagnosoimana, jotenkin jäi käsitys ettei ollut ainoa laatuaan joka vaihdettiin.
Ihan hyvä hinta tuli rempalle korjaamolla, motonetissä näytti puola maksavan 49,90.
Edit: oireilu lisääntyi juuri noin, kierrokset ei enää nousseet kun kone oli hetken lämmenny.
Putkessa sattuvalla kohdalla oleva reikä taitaa vaan sotkea lambaadan toiminnan eli seokset on mitä sattuu.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Huomasin myös semmoisen, että kun käänsi rattia, niin kierrokset ragoivat siihen. Onko tämä normaalia vai kertooko se jostain?
Tuo voi johtua tehostimen viallisesta paineanturista, mutta ei kait kuitenkaan syynä kaikkiin oireisiin!
Tuo voi johtua tehostimen viallisesta paineanturista, mutta ei kait kuitenkaan syynä kaikkiin oireisiin!
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Nostetaas tätä.
Ratkesiko tämä ongelma? Vaimon 1.6 focuksessa ilmeni sama vika, eli sammuu risteyksiin vapaalla ja jarrutuksissa. Tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu aiemmin, kuten tulpat ja johdot. Tossa on kyllä pakoputki poikki sieltä haitariputken sisältä, joten voinee vaikuttaa lambdaan. Ollu tosin jo puoli vuotta poikki ja käynyt ihan hyvin. Kiinnostaisi tietää, löytyikö alkuperäisen kysyjän ongelmaan ratkaisua niin tietäisi mitä lähteä seuraavaksi vaihtelemaan.
Ratkesiko tämä ongelma? Vaimon 1.6 focuksessa ilmeni sama vika, eli sammuu risteyksiin vapaalla ja jarrutuksissa. Tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu aiemmin, kuten tulpat ja johdot. Tossa on kyllä pakoputki poikki sieltä haitariputken sisältä, joten voinee vaikuttaa lambdaan. Ollu tosin jo puoli vuotta poikki ja käynyt ihan hyvin. Kiinnostaisi tietää, löytyikö alkuperäisen kysyjän ongelmaan ratkaisua niin tietäisi mitä lähteä seuraavaksi vaihtelemaan.
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Täälläkin on vastaavaa ongelmaa, eli tyhjäkäynnillä kiekat on aavistuksen liian matalalla, mittarin mukaan vain hieman yli 500 r/min. Joskus tyhjäkäynti myös seilaa. Löysiköhän ketjun aloittaja tähän ratkaisua?
Autona on Focus -00 ja juurikin 1.6-litranen bensakiuas.
Autona on Focus -00 ja juurikin 1.6-litranen bensakiuas.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Son kuulkaa tyhyjäkäyntitasaaja mikä on paskana
Ei muutaku se vaihtoon
maksaa fordilla vajaa 90€ ja helppo vaihtaa itse 



Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Kappas, tyhjäkäyntitasaaja. Onko varma tieto?
Taianpa antaa tyhyjäkäynnin olla vähän matalalla, ei viiti panostaa 90 euroa. Kattoo, jos alkaa sammuilemaan, niin sitte vaihtaa kyseisen osan.
Taianpa antaa tyhyjäkäynnin olla vähän matalalla, ei viiti panostaa 90 euroa. Kattoo, jos alkaa sammuilemaan, niin sitte vaihtaa kyseisen osan.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
No varmaahan tässä elämässä ei ole kuin kuolema mutta, saapahan sitä aina kokkeilla en tiä toimiiko se Jopea lainatakseni 

Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Kokeile putsata sitä. Ainakin monissa autoissa onnistuu suht helposti, jollain liottimella kun pesee. Ongelman poistumisesta tietenkään paha mennä sanomaan ennen kuin kokeilee.
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Kierrosten kevyt seilaaminen tyhjäkäynnillä ja siitä johtuva pieni täristys (itse olin siihen jo
tottunut mutta apukuskin puolelta tuli kommentteja...) löysi ratkaisun: ilmamassamittarin
liitin oli löysällä, lukituskynsi katki. Vähän WD-40 ja liitin pohjaan: siinä se! Täytyy vielä laittaa
ruuvi tai nippuside pitämään se paikallaan.
tottunut mutta apukuskin puolelta tuli kommentteja...) löysi ratkaisun: ilmamassamittarin
liitin oli löysällä, lukituskynsi katki. Vähän WD-40 ja liitin pohjaan: siinä se! Täytyy vielä laittaa
ruuvi tai nippuside pitämään se paikallaan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 19 Joulu 2005 09:24
Re: Focus 1.6 käyntihäiriöt
Omassa -98 Focuksessa (1.6Lit. Bensakone) oli muutama vika samaan aikaan päällänsä ja oireet olivat samanlaisia joita tässä ketjussa on koko ajan käsitelty:
Koneen käyntiääni oli melkoista murinaa ja ei kierroksia ei ottanut kunnolla. -> Imupuolella putkiliitin löysällä, kiristys ja kierroksia tuli lisää. Ja pakoputken liitokset tuli tiivistettyä samassa -> Tämä vaikutti käyntiääneen, ei kierroksiin.
Kiihdyttäessä n.2000rpm paikkeilla auto nykäisi ja risteyksistä lähdöt oli takkuisia -> Puola vaihtoon, eikä enää nykimistä. (Ford-huollon mukaan näitä vaihdellaan todella paljon, jopa useammin kuin tulppia. Ja sitä puolan mallia oli revisioitu monta kertaa, eli omasta mielestäni romuttamolta osan ostaminen tuo vain väliaikaista apua, kun kerran ne vanhemmat puolamallit ovat jo suunniteltu uudelleen.)
Tulpat myös vaihdoin, kun kerran käyntihäiriöitä oli. (Varmaan täällä foorumilla jossain mainittukin, mutta silti.. Tulpat kannattaa ostaa ammattimaisesta paikasta; Ostin edelliset tulppani normaalista varaosaliikkeestä ja maksoivat 15,80€/1kpl. Fordilta haettuna maksoin noin 22€/4kpl. Oli kuulemma vaihtoehtoisia tulppia tullut listoille, eikä tämän kylän varaosaliikkeissä ollut uutta taulukkoa.)
Koneen käyntiääni oli melkoista murinaa ja ei kierroksia ei ottanut kunnolla. -> Imupuolella putkiliitin löysällä, kiristys ja kierroksia tuli lisää. Ja pakoputken liitokset tuli tiivistettyä samassa -> Tämä vaikutti käyntiääneen, ei kierroksiin.
Kiihdyttäessä n.2000rpm paikkeilla auto nykäisi ja risteyksistä lähdöt oli takkuisia -> Puola vaihtoon, eikä enää nykimistä. (Ford-huollon mukaan näitä vaihdellaan todella paljon, jopa useammin kuin tulppia. Ja sitä puolan mallia oli revisioitu monta kertaa, eli omasta mielestäni romuttamolta osan ostaminen tuo vain väliaikaista apua, kun kerran ne vanhemmat puolamallit ovat jo suunniteltu uudelleen.)
Tulpat myös vaihdoin, kun kerran käyntihäiriöitä oli. (Varmaan täällä foorumilla jossain mainittukin, mutta silti.. Tulpat kannattaa ostaa ammattimaisesta paikasta; Ostin edelliset tulppani normaalista varaosaliikkeestä ja maksoivat 15,80€/1kpl. Fordilta haettuna maksoin noin 22€/4kpl. Oli kuulemma vaihtoehtoisia tulppia tullut listoille, eikä tämän kylän varaosaliikkeissä ollut uutta taulukkoa.)