Escortin (92) alustan kolina

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Escortin (92) alustan kolina

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Escort mk5 on alkanut kolisemaan. En osaa paikallistaa kolinan lähdettä, mutta pikaisen kokeilun perusteella ainakin etupään koiranluut olisivat timmit. Melkein koko etupää onkin vaihdettu ja katsastuksessa reilu kuukausi takaperin mitään väljää ei ollut missään.

En ole vähään aikaan ollut auton alla ja ajattelin "luntata" täältä, että minkälainen taka-akselisto sigun mukaisessa Escortissa on. Kuinka herkkiä takavakaajan puslat sun muut ovat rikkoontumaan. Takapäälle en nimittäin ole vielä tehnyt mitään. Lienee aika vaihtaa taka-akseliston heloja?

Varmaankin viimeistään siinä vaiheessa, kun vaihdan kesärenkaat alle, tulee vilkaistua auton allekin, mutta ennen sitä tiedustelisin täältä, että minkälaisia kokemuksia normaali-Escortin normaalialustan kestosta palstalaisilla on?

Kaikki jouset ja iskarit tuli vaihdettua kesällä, joten en usko, että esimerkiksi jousia olisi vielä tässä vaiheessa poikki, vaikkei sekään tietenkään mahdotonta ole. Olen ajanut Escortillani aika varovaisesti.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Escortin (92) alustan kolina

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Etuiskarin yläpään laakeri on yks potentiaalinen kolinan aiheuttaja.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Escortin (92) alustan kolina

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tukivarsien puslat tai koiranluut! 8)
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escortin (92) alustan kolina

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Toivon, että olisi koiranluut tai tukivarsien puslat. Äkkiseltään iskarin yläpään laakerin vaihtaminen kuulostaa hankalammalta toimenpiteeltä. Kolina ilmenee ristiriipunnassa tai auton sivuttaisessa keinumisessa. Lieneekö silloin vakaajan puslat todennäköisin syy? Kun ajaa suureenkiin hidastimeen siten, että vasemman ja oikean puoleiset pyörät osuvat yhtä aikaa, kolinaa ei ilmene. Onko se merkki siitä, että ei olisi iskarin yläpään laakeri?

Ja en ole vieläkään tutkinut autoa sen tarkemmin, ajanut vain. Kesärenkaat kyllä täytyy laittaa pian alle, kun Etelä-Suomessa ajelen.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escortin (92) alustan kolina

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:Tukivarsien puslat tai koiranluut! 8)
No koiranluuthan ne oli. Etuvakaajan vasen välivarsi tarkalleen. En meinannut uskoa, kun puolitoista vuotta sitten ne tuli vaihdettua ja olen ajanut Escortilla melko varovasti. Vanhat olivat Motonetin nimettömät. Nyt tuli alle tällä kertaa Motonetin kalliimpi vaihtoehto, joka sattui olemaan Bilsteinin valmistama. Toivottavasti nämä nyt kestävät.

Hämmästyttävää, miten suuri kolina voi tulla niin pienestä välyksestä. Olisi noilla varmaan vielä ajanut, mutta kauneusvirheitä en mielelläni autossani hyväksy.

Juu ja tuli sitten kesärenkaat samalla alle, vaikka Helsingissä onkin tällä hetkellä "täysi talvi".

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin