-90 Scorpion helmat

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

-90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Tänään tuli käytettyä pirssiä peltipajalla kun tiesin, että helmoissa on sanomista sen verta ettei katsuri läpi pääse, mutta voi vinetto, pyllylleen meni kun pitkän linjan työmies totesi tylysti "Tällä mitään ole sisällä, pelkät pellin jämät ja pakkelit päällä ja jos joku pukkaa kylkeen, se on menoa kun ei ole mitään estämässä" Arvannette mielialan kun ajokkiin vuosien varrella tunkenut rahaa enempi kuin järki sanoo, mutta nyt tuli sen verta iso kuluarvio ettei lompakko kestä viiden-kuuden huntin laskua, sillähän saa jo perhana toisen samanlaisen.

Point being, kun ilmat tässä lämpenee ja pihalla tarkenee, niin ajattelin ottaa lainahitsivehkeet karuihin kätösiini ja opetella itse, ongelma on vain se, että en tiedä miten nuo pitäisi tehdä laillisesti ja tunnetusti hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Alustavasti pohdiskelin että leikkais rälläkällä mädät pois koko matkalta, pulttais ja hitsais tukevat rautatangot/kiskot runkoon kiinni ja siihen päälle taiteilis peltiä/lasikuitua.

Kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan(paitsi "vie se saunan taakse ja lopeta" ;) Sen tietää sanomattakin ), viimeksi hitsaillut vuonna -97 ja tulityökortti sentäs on olemassa, jotta voi polttaa pirssin due process ja toivoa että saa vakuutuksesta edes kahvirahat.

-Mika
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja jsel »

Itse tein escortiin niin, että rälläkällä vanhat helma pois koko matkalla ja uusi migillä kiinni. Uuden olin teetättänyt tutulla rautalankamallin avulla vähän vahvemmasta pellistä. Noitahan saa valmiina vaikka motonetistä muutamalla kympillä, näyttää scorpioonkin olevan. Kannattaa ottaa joku palovahdiksi auton sisällä, massa syttyy kotelossa helposti palamaan. Itsellä on nyt vajaa kämmenen kokoinen reikä lattiamatossa apukuskin puolella ja kuskin turvavyö ja keskuslukon johtoja pitäis korjailla kun meinas vähän kärähtää.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Niin näyttäs olevan Motonetissä palikkaa palikalle ja epäilen ettei noissa ole asennusohjeita, joten tarttis jostain nähdä mihin kohtaan tulevat elleivät sitten ole niin idioottivarmoja ettei voi väärin laittaa. :D Tunnetusti kun jotain ottaa irti, niin unohtaa samantien missä se oli kiinni ja miten...

Lisäksi oma tutkimukseni paljasti että orkkistunkkia varten helmojen päihin tungetut tapit kiikkuu jokainen ja pitäs varmaan repiä ne irti ennenkuin menee renkaat, jos päättävät lähtevät omine lupineen kävelemään. Niitä ei kai tarvi takaisin lykkiä katsurin iloksi? Kun ei sillä haitaritunkin irvikuvalla saa autoa edes niin ylös, että saisi renkaan pois kun joskus kokeilin. Paikka-aine purkki ja 12v minikompura pelastaa jos kumi puhkeaa, tai sitten puhelin, vararengas ole kuin painona.
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja nestori »

Muistaakseni jos ostat vaikkapati juuri motonetistä uudet helmapalat, niin sieltä tulee vain se päällimmäinen peltiosa, eli mikä näkyy juuri ulospäin autosta. Jos sieltä on sisemmältä rakenteita mätinyt, niin joudut kehittelemään itse peltilätkät niitä varten. Ite tekisin niin, että kävisin ne uudet helmapalat ostamassa ja mallailisin niiden perusteella, että mitä leikkelen autosta pois. Sitten helmat irti ja katselemaan mitä sinne sisään tarvitsee tehdä, vai tarvitseeko mitään ja edetä sen mukaan. Lopuksi hitsailla uudet helmapellit paikoilleen ja maalit + massat.
Kuga PHEV
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Tänään tuli käytyä Motonetissa tilaamassa uudet pellit, sekä sisemmät että ulommat ja keskiviikkona pitäs nähdä mitä sieltä lopulta tulee. Ja ne tunkin tapit roikku ikävästi, joten repäsin surutta pois, lähti kuin maalarinteippi ikkunasta :shock: eli niiden kunto mitään tunkkia olisi kestänyt...

Hitsivehkeiden lainaan saannissakin tuli tenkkapoo, joten kai se on ostettava oma härveli ja kauppoja kierrellessä tuli mieleen, notta mikähän noista tusinasta eri (pienestä) mallista olisi järkevin, ydintäytelanka, puikko vai kaasu? Tarkemmat nimikkeet hukassa, kuten oli myyjätkin, joten ei voinut kysyä mitä ovat ja minkä hintasia. Ihan ei viittisi montaa saturaista uhrata arpapelillä, vaikka tässä muuten arvotaankin tuleeko lopputuloksesta mitään.
ramones
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Syys 2006 21:01
Paikkakunta: Liperi

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja ramones »

Joo itelläni oli 90vm sedan Scorpiossa helma+takapyörän ripustusten alta hapannut
tai katsastus mies se ne hakkasi.Meni siinä Juhannus selvinpäin :D
Kannattaa ostaa sellainen mig hitsaus laite jolla voi hitsata lisä ainelankaa sekä suojakaasulla.
Itsellä on Dynarg 150S MIG kone.Kaasulla hitsaus on sut tyyristä jos on oma pullo.
Omat paikat tehtiin Suomen suurimman Prisman ylijäämä seinäpellistä joka ei ole ruostuvaa ja
siinä oli kanttauksetkin sut lähellä et pientä muotoilua vaati vain.
Pelti oli sit peltiä ei 0.75 vaan paksua tavaraa ja ruoste suojaus kannatta tehdä öljy vaseliini sekoituksella.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Tossa kävin tänään paikallisella nuorisotyöpajalla tinkaamassa ja herra isoherra oli sitä mieltä ettei ryhdy hommaan ja selitti että olis helmojen alla jotain kolmiotukia sun muuta paskaa ja siksi liian iso homma.

Muuten projekti on edennyt pikkuhiljaa työkiireiltä ja sairastamiselta, että olen sisustan saanut purettua pois, vielä pitäisi paikka ja välineet löytää.

EDIT: Tilapäis ajokki -89 IS Sierrassa sentäs helmat kuosissa, takakaaret ja oven kulmat sen sijaan näyttää paperilta. Pitäs vissiin sillekin jotain tehdä.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Tulihan se leima parilla yrityksellä ja erehdyksellä. Helmasta ei sanonut katsuri juuri mitään, vaikka jälki on rumaa, mutta takarengaskoteloista tuli hylky koska iskarien takana ammotti mukavat reiät. Lisäksi katsuri ei tykännyt kuskin puoleisesta alatukivarresta, joten sen joutui vaihtamaan. EDIT: Ja helman alta ei löytynyt kuin pari suhteellisen onnetonta poikkipeltiä tukena toisin kuin nuorisopajan vetäjä väitti.

Sitten kunto tipahti ja kun oli viimeinen viikko korjausaikaa jäljellä, päädyin sairaalaan ja auton laitto sekä uusinta katsastus piti delegoida, mutta nyt kiesi on liikenteessä leima paperissa, tosin katsuri keksi vielä pari paikattavaa reikää Scorpion ahterista, mutta ne on pientä.

Karu totuus on kuitenkin se, että tämä on Scorpionini viimeinen vuosi, sillä ruoste on tehnyt tehtävänsä ja koko auto pitäisi purkaa atomeiksi ja koota uudelleen, mutta eipä minulla ole resursseja siihen. Saisi edes säästettyä uuteen, mutta se jää nähtäväksi.

Loppuun avaruuslentämisen ensimmäinen sääntö, joka sopii sovelletusti autoiluunkin:
http://www.youtube.com/watch?v=tGiCkd1kBHU
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: -90 Scorpion helmat

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Vielkös scorpio on hengissä? :P

Parina viimeviikkona on tullut vastaan joku scorpio hollolassa :shock:
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin