Mondeon lämmöt
Mondeon lämmöt
mulla on 97 mondeo 2.0 viimesen parin viikon aikana moottorin lämmöt laskevat aikalailla [NORMAL] alueen N kirjaimen kohdalle kun ajan noin 100km. Tyhjäkäynnillä ollessa lämmöt nousevat reippaasti ylen puolenvälin, kunnes puhallin alkaa jäähdyttämään konetta normaalisti, tästä pääsin siihen johtopäätökseen, että termostaatti ei olisi hajalla? Silti ihmetyttää nuo lämmöt kun ajan pidempää matkaa vaikka siihen vaikuttavat ajoviimat yms, oisko mahollista, että joku moottorin lämpöanturi tai vastaava ois kuitenkin hajoamassa? Ite kun en ymmärrä ton autoni sielunelämää niin kovin hyvin...kiitos jo etukäteen jos joku pystys vastaamaan.
Mistähän sellainen sitten voisi johtua, että flektiä ei saa pyörimään edes näin kesähelteillä? Ilmastoinnin ollessa päällä toimii kyllä, eli ehjä se on. Lämmötkin pysyy kohdillaan, jopa hieman alakantissa mittarin mukaan. Termarin vaihdoin keväällä, sama vika jo silloin. Joku anturi, mikä ja missä?
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
Ainakin mondeossa flektiä ohjailee termarikotelon päällä oleva anturi (tai vaikuttaa ainakin myös flektin toimintaan) itellä ainakin niin että kun siitä anturista nyppäs johdon irti niin flekti rupes pian huutamaan. Mittarille on sitten oma anturi kotelon "alapuolella".jallari kirjoitti:Mistähän sellainen sitten voisi johtua, että flektiä ei saa pyörimään edes näin kesähelteillä? Ilmastoinnin ollessa päällä toimii kyllä, eli ehjä se on. Lämmötkin pysyy kohdillaan, jopa hieman alakantissa mittarin mukaan. Termarin vaihdoin keväällä, sama vika jo silloin. Joku anturi, mikä ja missä?
Ainakin suurinpiirtein näin

edit: Niin ja tosiaan eihän se flekti käynnisty jos ei lämmöt nouse niin että pitää käynnistyä

Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Sitä vain mietin jos jatkuvasti alakanttiin näyttää, oma mondeo tekee just niin että maksimissaan NORMAL-tekstin O:n kohdalle nousee, tosin täyttä varmuutta ei oo termarinkaan kunnosta. Itse ajattelin vaihtaa molemmat (anturin + termarin)Tinde kirjoitti:Toi mun vessa saa käydä loskottaa tyhjäkäyntiä aikas kauan ennen kuin lämmöt nousee sen verran että flekti pyörii. Just olin katsastuksella ja päästöjen takia sai huudattaa ties kuinka kauan että katti lämpeni, koneen lämmöt oli ihan ok kokoajan.
Että ei siinä välttämättä mitään vikaa ole.

Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Eilen sain vihdoin termostaatin autooni vaihdettua, eipä tuntunut silti auttavan, pitkällä matkalla lämmöt edelleen ovat juuri ja juuri NORMAL sektorilla. Ajattelin jos ois kuiteskin se lämpöanturi mennyt rikki, joku varmaan täällä tietää missäpäin konehuonetta se sijaitsee? Millanen se on vaihtaa ja onko kallis?
Mondeo 97 2.0 CLX
Omassani kyllä sekä ylä- että alavesiletkussa meinaa polttaa sormensa lämpöisellä koneella eli lämpöä riittänee.
5min 3000rpm paikallaan eikä lähde pyöriin, ihme homma.. Oiskohan tossa sitte vaan niin hyvä jäähdytin ettei se tarvi mitään ropellia rinnalleen..?
5min 3000rpm paikallaan eikä lähde pyöriin, ihme homma.. Oiskohan tossa sitte vaan niin hyvä jäähdytin ettei se tarvi mitään ropellia rinnalleen..?
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
On niin helvetillisessä paikassa tuo anturi etten ala sitä kyllä itse vaihtaamaan, saa olla aika jonglööri jos saa sormensa ja työkalun tuonne viidakkoon ahdettua. Seuraavassa huollossa maksan ilomielin sen muutaman kympin lisää mitä se anturin vaihto tekee. Kiitos kuitenkin kaikille avuista ja kommenteista, Cheers! 8)
Mondeo 97 2.0 CLX
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Mondeo 2.0 -94 ei tuu lämmintä kunnolla.
No entäs tällainen tapaus => Nyt 0 kelillä puhallin 2 tai 3 asennossa lämmöt O:n kohdalla, tarkenee muttei kuuma ole...lapazu kirjoitti:
Mielestäni maailman selkeimmät oireet: ajaessa ei lämpene riittävästi, paikallaan lämpenee flektin rajalle asti.
Orkkis termari vaihdettu 1,5v sitten, vesipumppu ja mittarin anturi vuosi sitten,
Lämppärin kenno keväällä,
kesällä ja paikallaan käy "kuumaksi asti" ylävesi letku ei lämpee heti pätkän ajon jälkeen, letkut "pitäis" olla kunnossa...
Kuinka iso merkittys on raitisilma suodattimella kun ilmaa kuitenkin tulee mielestäni kohtuullisesti?
Ilmakupla on tietty yksi vaihtoehto vaan onko termari kotelossa joku vahakuula joka korkkaa jos kone käy liian kuumana?
Kansi on korkannut edellisellä omistajalla.
Vertaan omaani rouvan -95 1.8 mondeoon jonnke tuli KUUMAA melkein heti kun lähti pakkasellakin liikkeelle.
Mondeo -94 2.0 Si
Re: Mondeo 2.0 -94 ei tuu lämmintä kunnolla.
Olisko tähän kellään mitään ratkaisua? Omassa Mondeossa ihan samat oireet. Termari uusi ja sisällä meinaa olla viileä? Tuo "vahakuula" juttu kiinnostais eniten. Kellään tietoa, mitä maksaa uusi termari kotelo?artss kirjoitti: No entäs tällainen tapaus => Nyt 0 kelillä puhallin 2 tai 3 asennossa lämmöt O:n kohdalla, tarkenee muttei kuuma ole...
Orkkis termari vaihdettu 1,5v sitten, vesipumppu ja mittarin anturi vuosi sitten,
Lämppärin kenno keväällä,
kesällä ja paikallaan käy "kuumaksi asti" ylävesi letku ei lämpee heti pätkän ajon jälkeen, letkut "pitäis" olla kunnossa...
Kuinka iso merkittys on raitisilma suodattimella kun ilmaa kuitenkin tulee mielestäni kohtuullisesti?
Ilmakupla on tietty yksi vaihtoehto vaan onko termari kotelossa joku vahakuula joka korkkaa jos kone käy liian kuumana?
Kansi on korkannut edellisellä omistajalla.
Vertaan omaani rouvan -95 1.8 mondeoon jonnke tuli KUUMAA melkein heti kun lähti pakkasellakin liikkeelle.
Re: Mondeon lämmöt
Ei kait sentään joka mondeossa voi termostaatii olla rikki!
Omassa monnissa (1.8 -93) sama juttu. Nollakelillä pitkiä matkoja ajettaessa lämmöt juuri N kohdalla
ja kaupunkiajossa yleensä O paikkeilla.
Pari päivää sitte katti alkoi sanomaan räks ja poks ja sen jälkeen lämmöt paikalla noussu jo R asti, mut tyhjäkäynti muuttu pomppivaksi.
Johtuukohan se tyhjäkäynnin hyppiminenki rikkinäisestä katalysaattorista?
Omassa monnissa (1.8 -93) sama juttu. Nollakelillä pitkiä matkoja ajettaessa lämmöt juuri N kohdalla
ja kaupunkiajossa yleensä O paikkeilla.
Pari päivää sitte katti alkoi sanomaan räks ja poks ja sen jälkeen lämmöt paikalla noussu jo R asti, mut tyhjäkäynti muuttu pomppivaksi.
Johtuukohan se tyhjäkäynnin hyppiminenki rikkinäisestä katalysaattorista?

Mondeo 1.8i clx -93
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Re: Mondeon lämmöt
Itsellä oli pari vuotta sitten samantyyppisiä ongelmia. Lämmöt nousi paikallaan normin keskelle ja sitten vauhdissa laski sinne viileälle. No mittasin sitten laser lämpömittarilla, että termarikotelo on jotain 80c lämmin, niin alkaa ylävesiletku kuumiaan, joten ongelma ei ole termarissa ja vaihdoin sitten mittarin anturin, mikä on juuri siellä termarikotelon letkujen alapuolella ja siitä lähtien on lämmöt pysyny vauhdissakin puolessavälissä asteikkoa :=) Kyllä ne anturitkin voi ihmeellisesti vioittua..