Sierra2.3-16v kirjoitti:Varmistetaas nyt ensin, eli auto on ilmeisesti rumpujarruilla? Jos näin, niin homma on helppo: Auto tunkilla ylös, takapyörä pois, jarrurumpu pois, neljä 13mm kannalla olevaa pulttia pois jarrukilvestä, millä pyörännapa on kiinni. Kun ne on irti, vetoakseli tulee vetämällä pois, mahtuu tulemaan siitä reiästä mikä jää jarrukilpeen. Enempää ei kannata purkaa, se on turhaa. Kun vetoakseli on pois, voit kaivaa vanhan stefan pois kolostaan esim. ruuvimeisselillä. Sitten vaan naputtelet uuden stefan varovasti paikalleen esim. sopivan kokoisella hylsyllä.
Niin, pyörännapa sun täytyy vanhasta vetoakselista vaihtaa uuteen, ja kannattaa napamutteri löysätä ensimmäisenä toimenpiteenä, on meinaan hieman kireessä. Se on sitten helppo irrottaa vanhasta vetarista esim viilapenkissä, ulosvetäjää voi tarvita, on joskus sen verran jumissa.
Kaiken kaikkiaan helppo remontti, jos on vähänkään tehnyt autohommia, työhön vaan!
Sen verran noista "spesöl tooleista", että 41mm hylsyn tarvit keksimutteria varten, sellaista ei monesta hylsysarjasta löydy, koska on isolla vääntiöllä. Ja jos autossa on vasemmalla orkkis vetari paikallaan, niin keskimutterin kierre on vasenkätinen, eli aukeaa myötäpäivään kiertämällä.
Näin juuri, sen verran vielä, että ennen ku alottaa on tosiaan hyvä olla valmiiksi myös uuteen vetariin sopiva napamutteri. Se oli mulla niin saamari tiukassa, ettei olis auennu ilman pulttipyssyä.
Jos avaa noi 13mm pultit siitä napakiekon reijästä pitää olla pitkä hylsy ja mä vaihtasin nekin samalla
uusiin. Samalla vaihtaisin laakerinkin.
Tuolla sitä samaa tehdään englanniksi kappaleessa 14
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-11.pdf
Siellä sanotaan vielä kohdassa 14.4, että siellä jarrukilven takana olis joku muovilevy, mikä pitäis kans poistaa, että vetari mahtuis ulos, mutta ei mulla ainakaan siellä semmosta näkyny.