Diesel-remontit / km

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja IC »

Lueskelin äsken huolella läpi foorumin kirjoitukset Fordin dieseleistä, lähinnä koskien tuota 90-hepan Focus-dieseliä ja II-kopan Mondeota, jossa on se vanhempi versio. Normaalit Fordien viat ovat tiedossa, eli vetarit + luukut + laakerit. Olen katsastellut tarjontaa Focus/Mondeo-dieseleistä, enkä ole oikein päässyt selvyyteen siitä, millaisilla kilometreillä köyhän kannattaisi dieseli ostaa ?

Itsellä on huonoja kokemuksia paristakin autosta, joissa kilometrit ovat olleet n. 180 tkm ostaessa. Niihin on sitten saanut vaihtaa välillä 180-250 tkm melkein puoli autoa. Toisaalta taas on hyviä kokemuksia reilut 250 tkm ajetuista autoista, joilla on mennyt seuraavat 100 tkm melkoisen pienillä vaivoilla. Missä vaiheessa esim. -00 Focuksen 90 hv:n dieselistä paukahtaa:

TURBO ?
- tästä en löytänyt mitään juttua. Turboko kestää ja kestää ?

SYÖTTÖPUMPPU ?
- kommentteja oli, mutta en saanut mitään käsitystä siitä, laukeaako jollain tietyillä kilometreillä yleisesti, kuten esim. Opelin pumput.

ÖLJYNKULUTUS ?
- ilmeisesti konetyyppi ei ole perso öljylle, alkaako maistua ja missä vaiheessa ?

JAKOHIHNA + SIIHEN LIITTYVÄT ?`
- ilmeisesti ei suurempia ongelmia tässäkään, kuten ei Fordilla yleensäkään hihnojen kanssa ?

MUUT ?
- kansivikoja ? ruiskusuuttimet ? jotain muuta yleistä ongelmaa ?
- paljonko Fordin dieselillä ajellaan ennen koneen loppumista, onko koneita paukkunut ennen aikojaan ?

Jos joku jaksaa kokemuspohjalta vastata yllä olevaan pähkäilyyn, olisin kovasti kiitollinen. Lähinnä siis ajan takaa sitä, että ostanko 190 tkm ajetun dieselin mukana muutamalla tonnilla remonttia seuraavan parin vuoden aikana kalliimman hinnan lisäksi ? Ostamalla esim. 260 tkm ajetun auton maksan vähemmän ja isommat viat on jo korjattu. Vai onko se ihan sama, Fordin dieselillä ajetaan 400 tkm ilman isoja ongelmia...

Keskustelua____________________
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja korgie »

Komppaan edellistä kirjoittajaa. Itselläni toinen diesel-Mondeo menossa, mittarissa nyt 224tkm, ja luottavaisin mielin olisi tarkoitus jatkaa vielä pitkälle eteenpäin.

Kyllähän se niin taitaa olla, että kyllä dieseleissä nuo koneet kestää, mutta tottakai ne kilometrit rassaa auton muuta tekniikkaa siinä missä bensa-autossakin. Eli jos olet >200tkm ajettua autoa ostamassa, olisi hyvä tosiaankin olla tietoa huoltohistoriasta, mitä remontteja on lähiaikoina tehty, mitä vikoja/puutteita määräaikaishuolloissa / katsastuksessa on todettu ja onko ne korjattu; ja tietysti, mikäli mahdollista, tarkistuttaa auton tekninen kunto puolueettomalla ammattilaisella.

Jos tosiaankin on pienellä budjetilla autoa etsimässä, kannattaa ehkä sittenkin vielä harkita, onko se dieseli niin välttämätön; samalla hinnalla kun saa todennäköisesti jonkin verran tuoreemman ja aika reippaasti vähemmän ajetun bensa-auton. Se halpa diesel-auto voi äkkiä tulla käytössä kalliimmaksi, ellei sitä osaa itse huoltaa ja rempata.
=)
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Itse kannattasin tätä fordin 1,8TD mallia, jos haluaa ja kykenee itse huoltamaan/korjaamaan.
Vanhempaa ja yksinkeratisempaa tekniikkaa kuin yhteispaineruiskut "ehkä myös kestävämpi kuin yhteispaineruiskujen pumput yleensä"
Kansi ja lohko ovat valurautaa, joka ainakin omasta mielestäni herättää jo luottamusta kyseiseen konstruktioon.
Omalla mondeolla ajettu nyt yhteensä 316tkm.
Itse olen noista kilometreistä ajellut vajaan 100tkm.

200tkm ajetuissa autoissa yleensä alkaa olla apulaitteet ja jarrut huollon/uusimisen tarpeessa.
Turbo voi olla finaalissa alle 10 000 ajetussakin dieselissä, koska kesto riippuu niin paljon käyttäjästä.

Korjaukset mondeo vm-99 stw 1.8TD 3,0 vuodessa:
Oikean takajarrun tiivisteet.
Käsijarruvaijerit.
Etulevyt+palat ja takapalat.
vesipumppu,jakohihna,stefat ka/na ja kiristinrullat.
Turbon huollatus, imusarjan tiivisteet pakosarjan tiivisteet ym. tarvikkeet
Ennakonsäätösolenoidi.
Valojenkorkeussäätö moottori vasen.

Muuta
Katsastettu pakettiautoksi.
Ahtopainemittari asennettu.
Lisätty hieman syöttöjä
Öljyn vaihto + suod. noin 10 000km välein
EGR tulpattu
Huohotin öljynkeräin tehty itse
Jarrusatulat herkistelty kertaalleen
takakontin lukko korjattu kahdesti nappi taas jumissa
venttili välykset tarkistettu
suuttimien avautumispaineet koestettu paikoillaan
Vetareita ei ole tarvinnut uusia, ainostaan uusinut klemmarit ja laittanut lisää rasvaa.
Fix Or Repair Daily
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja IC »

Mitä tässä yläpuolella on ansiokkaasti vastailtu ja itse näitä asioita lisää mietiskellyt, niin enköhän, jos dieselin seuraavaksi laitan, kallistu -99/00 Mondeo TD:n puoleen. Noita kun nyt näkyy vielä 200-250 tkm ajettuina jonkun verran myynnissä. Semmoisella vois sitten pari vuotta kalisutella. Sinänsähän nämä Mondeon oikut ovat sen verran tuttuja, kun perheen nykyisellä kahdella Mondeolla on kuitenkin jo kilsoja takana, ettei nuo dieselit sen kummepia ole muuta kuin moottorien suhteen. Sitä tässä yritin vähän jäljittää, että onko moteissa jotain kovin kummallista, johon pitäisi varautua. Eipä taida olla.

Autoja en sen kummemmin osaa ite laitella, tai sanotaanko, että ruuvailin itse vuosikymmenen verran ja sen toisen vuosikymmenen ajokorttiaikaani olen antanut muiden ruuvailla. Yleensä jos autoon tulee jotain, niin aika hyvin olen haistellut vian, ettei tartte mitään etsintöjä omalla rahalla järjestää.

Ilmeisesti tuo Mondeon vanhempaa perua oleva dieseli on hieman enempi syöppö, kuin uudemman sukupolven koneet ? Jos sekalaisessa ajossa pääsee alle 7 litran, niin dieselin laitto saattaisi jopa kannattaa, muussa tapauksessa ei.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja korgie »

IC kirjoitti:Ilmeisesti tuo Mondeon vanhempaa perua oleva dieseli on hieman enempi syöppö, kuin uudemman sukupolven koneet ? Jos sekalaisessa ajossa pääsee alle 7 litran, niin dieselin laitto saattaisi jopa kannattaa, muussa tapauksessa ei.
No tuota, kyllä ainakin mun ajossa tuo vanhempi -99 Mondeo meni aavistuksen verran pienemmällä polttoaineenkulutuksella kuin tämä nykyinen, mutta olihan siinä toisaalta pienempi auto, pienempi moottori ja vähempi varusteita (ei ilmastointia eikä juuri muitakaan herkkuja).

Yleensä kulutuslukemat on pyörineet siellä 6-7 litran välimaastossa. Rauhallisessa maantieajossa saattaa joskus mennä viiteenkin.
=)
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Niin siitä kulutuksesta tällä hetkellä.
Eberi ei ole toiminnassa eli kulutus hieman pienempi kuin normaalisti.
Matka-ajoa päivittäin 140km noin 90km/h keskinopeudella talvikelissä 5,8 l/100km. 8)
Fix Or Repair Daily
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja IC »

^Näyttää pääsevän vähällä valurautapadallakin. Sun aikaisemmasta tekstistä pisti silmään toi "huohottimen öljynkeräin". Ei kai dieselillä ole ongelmia huohottimen kanssa talvella ? Olen nimittäin moiselle asialle enemmän kuin allerginen huohotinvaivaisen Volvo 850:n jälkeen -> Ei Enää Koskaan...

Itellä ei ole kokemusta dieseleistä kuin -87 Mazda 626:sta, jossa piti vedenerotin tyhjentää 5000 km välein, mites noi vesihommelit tossa konetyypissä, polttoainesuodatin kerran vuodessa ? Vai jotain muutakin ? Miten muuten tommosta "omaa hommaa", dieselille ominaista, mitä pitää tehdä säännöllisin välein. Vai ajattelenko nyt liian vanhaa tekniikkaa.
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

No tämä huohotin jutska juontaa juurensa jo Vento td ajoista jolloin imusarja tahtoi öljyyntyä.

Toisaalta en halua enään ylimääräistä pikeä imusarjaan enkä turboon, koska pienikin epätasapaino turbossa 20 000rpm kierroksilla on tuhoisaa pidemmän päälle.

Foccereissa varsinkin öljy kerääntyy sitten cooleriin ja tihmii läpi kaikista imusarjan kumiletkuista.

Erillisellä öljynkeräimellä ja egr tulppauksella on imusarja pysynyt puhtaana ja mieli kirkkaana :wink:

Tämän mallin öljynkeräin joka on rakennettu terästermoksesta ei ole vielä näin ennätyslauhana talvena edes jäätynyt. :mrgreen:
Fix Or Repair Daily
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja IC »

Jaahans, perjantaina olis tarkoitus mennä kokeilemaan -99 mallista Mondeo TD:tä. Kilsoja on kertynyt jo vähän päälle 300 tkm, mutta kauheasti kehutaan olevan jämäkkä peli ja puoli autoakin on tähän mennessä vaihdettu. Hehkut vaihdetaan ja auto katsastetaan ennen koeajoa, kattellaan nyt miltä tuo tuntuu, vai alkaako hirvittää. Vaarana on, että tuo vanhempi jää sille matkalle vaihdossa, kun päästiin välirahastakin suurinpiirtein samoille linjoille autoja muutakuin kuvissa näkemättä ja kokematta.

Ihan vähäsen kyllä hirvittää, mutta jos se nyt olisi hyvin pidetty, niin ehkä tuommonen pari vuotta menisi ilman järjettömiä remppoja ? Kovasti vakuuteltiin, että kannattaa käydä kokeilemassa. Sehän nähdään...

Vime hetken vinkkejä ostoreissulle, paitsi jäitä hattuun :mrgreen: ?
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Diesel-remontit / km

Viesti Kirjoittaja IC »

Hyvin meni jäitä hattuun, oli ruostetta tuossa yksilössä katsastushylkäyksen verran ja sen semmoista. Jätinpä sitten herran haltuun nämä dieselit, bensa-farkku Corolla on nyt alla kakkoskiesinä, Ford-rintamalla pärjätään muijan Mondeolla, eiköhän se järjestä ihan tarpeeksi tekemistä seuraavan parin vuoden aikana, ennenkuin saa raavittua rahat vaihtoon :P
Vastaa Viestiin