Akun irroitus mk3 Mondeosta

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
koira2006
Viestit: 56
Liittynyt: 21 Helmi 2008 09:02

Akun irroitus mk3 Mondeosta

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Varmistelen vaan, voiko 2004 mallin dieselmondeosta ottaa akun irti ilman sen suurempia kommervenkkejä? Vai pitääkö auton olla kokoajan kytkettynä 12v jännitteeseen?

vanhemmissa malleissahan oli se punainen avain, jolla ajonesto koodattiin uudelleen, mutta uusissa kaiketi ei? Tai ainakaan minulla ei sellaista ole?

Auton kellohan pysähtyy, mutta vaikuttaako muihin sähköjärjestelmiin, erityisesti ajonesto?
Entä eberin kello ja koko pöhötin yleensä, onko mitään vaikutusta?
Perheestä löytyy Voorti ja Ooppeli, hyvin menee...
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Re: Akun irroitus mk3 Mondeosta

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Aika moni asia nollautuu kun sähköt häviää. Kello tietysti stoppaa. Ikkunannostimet pitänee jollain tapaa kalibroida. Myös moottorinohjausboxi kaipaa totutteluajon ja radio haluaa koodin toimiakseen. Jos jätit ajoneston päälle niin se napsahtaa taas käyttöön kun sähköt tulee takaisin. Samoin ovet saattaa napsahtaa lukkoon kun saa virtaa. Älä jätä avaimia autoon sisälle rempan ajaksi :)
Itse varmaan pistäisin ulkopuolista virtaa siksi aikaa kun akku on irti. Saattaa päästä helpommalla.

Eberistä en tiedä mitään.
--
Mondeo STW -01
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Akun irroitus mk3 Mondeosta

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kytke ilman muuta hyppyjohdoilla 12 volttiin akun irroituksen ajaksi, ohjekirja sanoo, että lyhytaikaisesti voi irroittaa akun, eikä muka mitään vaikutusta. Mutta ei sitä niin nopeasti akkua vaihda, ettei ajonesto nassahda päälle.. Nimimerkillä hinurilla pajalle.. :lol:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
koira2006
Viestit: 56
Liittynyt: 21 Helmi 2008 09:02

Re: Akun irroitus mk3 Mondeosta

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Kiitos vastauksista, juuri tätä pelkäsinkin... noo täytynee viritellä toinen akku tai sitten laturi akun napojen putsauksen ajaksi. Välttyypä ongelmilta kaiken maailman sähköremeleiden kanssa.

Ei ollut moisia onkelmia -90 vuosimallin kaasari 626:ssa, kehitys kehittyy
Perheestä löytyy Voorti ja Ooppeli, hyvin menee...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akun irroitus mk3 Mondeosta

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin ihan varmasti en uskalla luvata ton ikäsessä laitteessa, mutta melkein voisin vannoa, että ainakaan boksi ei hukkaa ohjelmia kuin vasta n. 30min jännitteettömänä olon jälkeen. Eikä pitäisi ajonestonkaan ottaa nokkiinsa jos jossain vartissa saa akun vaihdettua. Varmintahan tietty on kun lyöt sen kaapeleilla toiseen akkuun ensin kiinni.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Re: Akun irroitus mk3 Mondeosta

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Alkutalvesta vaihdoin omaani akun, ei mitään ihmeellisyyksiä tullut esiin. Perusjutut eli kello pysähtyi, eberin kello nollaantui ja radio pyysi koodia. Sekä sähkölasien kerta-avaus/sulkeminen piti ohjelmoida.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Vastaa Viestiin