autoni vaeltaa ja vetelee

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
jomppe 86

autoni vaeltaa ja vetelee

Viesti Kirjoittaja jomppe 86 »

Ford Sierra 91 2.0i dohc auttakaa nyt minua... olen käyttäny autoani 2 eri huoltamolla ja se vetelee liukkaalla tosi ilkeästi..En enää ymmärrä
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

ohjauskulmat, huonot iskarit noin alkuunsa
niin siis pyöränkulmat, vaikuttaahan se takapääkin aika rajusti
myös todella huonot talvipyörät voi aiheuttaa(esim uusiorenkaat)
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Alatukivarren/kallistuksenvakaajan puslat.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No eiks ne siellä huollossa osanneet muka auttaa ?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Renkaatkin saattaa tehdä, itse onnistuin löytämään jotkut mitkälie EKO pinnatut ja on sitten aivan hirveät ajaa jos tiellä lunta tai jäätä sekä olematonta uraa, asfaltilla menee kuitenkin kuin juna vaikka millaisissa urissa

Viimetalviset Ekoturbo Encore 1 (pinnatut nekin) oli aivan tajuttoman hyvät ajaa, ei vedellyt mihinkään ja piti aivan tautisesti vaikka oli jo yhden talven ajetut

No luisussa kun vetää niin menee tasasesti :wink: :D
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kannattaa tosiaan tarkistuttaa ne pyöränkulmat, eteenkin camper ja caster... Sierrassa ei ko. kulmille varsinaisesti säätömahdollisuuksia ole, niinpä useimmat huoltamot jättävät säädön tekemättä, vaikka olisi kuinka ketuillaan... Vakuuttavat vain asiakkaille että ei niin "pienet" heitot vaikuta!! :evil: ... Eli kannattaa olla tarkkana niiden mittaustulosten kanssa ja hieman perehtyä asiaan... Kulmiia saa toki säädettyä, mutta kikkailemaan joutuu.. :wink: Etupään camperia saa esim. lisättyä asentamalla sopivan kokoisen holkin kallistuksenvakaajan ja tukivarren välisen puslan taakse, siten että tukivarsien uloimmat päät työntyvät eteenpäin :wink: ...

Myös puslien kunto vaikuttaa olennaisesti tuohon vetelyyn ja uraherkkyyteen :wink: :wink: ... Eli tarkistukseen ja tarvittaessa vaihtoon... :mrgreen:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

mä melkein voisin kanssa sanoa että puslat ovat jossakin päin huonossa hapessa.

itselläänkin toi projekti veti joka suuntaan liukkailla, tai oikeastaan heijas kun oli noi takatukivarren puslat ihan murusina..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

huonot renkaat ja niissäkin väärät paineet...
niillä saa aikahyvin pilattua noi
"ajo ominaisuudet"... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
jouni
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Helmi 2005 08:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

Mitkä vanteet ja renkaat (koko, et-luku)? Paljon alkuperäisestä poikkeava et-luku voi muuttaa ajettavuutta aika radikaalisti huonompaan suuntaan.

Esim. aikanaan mkIII Caprissa ajettavuus oli tosi hyvä alkuperäisillä 5,5x13" et23(?) vanteilla ja 185/70-13 kumeilla, mutta sitten 7x13" et5 vanteilla ja 205/60 kumeilla alkoi vedellä ihan tolkuttomasti urissa. Tai siis tuossahan oikeastaan noilla jälkimmäisillä vanteilla ja renkailla alkuperäisisten puslien huono kunto tuli kunnolla ilmi ja ongelmat korostuivat.

Uusilla puslilla (polyuretaani) ja 7,5x13 et-19 vanteilla + 205/60 kumeilla capri kulki taas kuin kiskoilla :D
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
KarppaR
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Tammi 2008 10:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: autoni vaeltaa ja vetelee

Viesti Kirjoittaja KarppaR »

Löytykö jompelta vika siihen perän vaeltelemiseen? Itsellä tuo nykynen dokki riesa vetelee tosi hirveästi liukkaalla. Yhtäkkiä saattaa alkaa vatkaa perää sivulta sivulle. Tosiaan autoa on madallettu ja perä on aika matala. Takarenkaat on lähes nastattomat mutta ei luulis niin hirveästi vaikuttavan. Iskarit autossa tuntuu olevan jämyt ja ei miten oudolta tunnu tuo perä ku sivuttain liikuttelee. Mitkä puslat voivat vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen? Onko minkälainen homma niitten vaihtaminen?
Ford Sierra 2.0i ohc -88
Ford Sierra 2.0i clx dohc -91 (ex)
Ford Sierra 1.6 ohc - 86 (ex)
Ford Escort 1.3l -82 (ex)
Ford Taunus 1.6 ohc -80 (ex)
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: autoni vaeltaa ja vetelee

Viesti Kirjoittaja IC »

Täällä näköjään ketjun aloittaja on huumorimiehiä, kuten tuossa yllä kirjoittava Karppakin. Välissä on irvailuun sitten ihan asiallisia vastauksia, mutta taitaa mennä enempi seinille huuteluksi.

Karpalle ja jompelle neuvoksi, että painavat liukkailla Sierran kaasupoljinta hyvin varovasti, niin saattaa vähetä se perän vatkailu sivulta sivulle :lol:
KarppaR
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Tammi 2008 10:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: autoni vaeltaa ja vetelee

Viesti Kirjoittaja KarppaR »

Ihan normaali ajolla tuo perä alkaa vatkaamaan. Täytynee kokeilla parempia renkaita näin aluksi jospa vaikuttais. Tai sit se vaan on fordin ominaisuus.. :roll:
Ford Sierra 2.0i ohc -88
Ford Sierra 2.0i clx dohc -91 (ex)
Ford Sierra 1.6 ohc - 86 (ex)
Ford Escort 1.3l -82 (ex)
Ford Taunus 1.6 ohc -80 (ex)
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: autoni vaeltaa ja vetelee

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Se on se ford just, varsinkin madallettu sierra=camberit taatusti viturallaan, ite just korjasin melkein originaaliin camberit mut eipä ollu niin älyttömän huomattavaa eroa, mut pitää ootella et vähän pakkanen laskee ku lauhemmal kelil näkee paremmin et auttoko kulmien korjaus vaiko eikönääs... powerflexiä peruspuslien tilalle,kulmat kohilleen, renkaiden vaihto, ilmanpaineet (sierrassa ite käytän n 1.8baaria), iskarien ja jousien kunto ja liika teho+painava kaasujalka vaikuttaa sierran käyttäytymiseen HUOMATTAVASTI, ei siitä junaa kuitenkaa talvella saakkaan kait, en tiiä sit millanen ois ajaa jos laittas poikkituet etee ja taakse tolppien väliin, olen suunnitellu tekeväni semmoset erikoisteräksestä (mistä sitä en vielä tiedä)
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Re: autoni vaeltaa ja vetelee

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Yksi lisä-ääni väärälle ET:lle :lol:
Fix Or Repair Daily
Vastaa Viestiin