Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
ATP82

Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01

Viesti Kirjoittaja ATP82 »

Harkinnassa on ollut diesel mondeon hankinta (vm. 2001-2003). Esim. vm 2001 sedan, 2.0 TD, Ghia varuisteilla. Kokemukset vastaavasta mallista olisivat tervetulleita.

Paljonko tuollainen mondeon 2.0TD suunnilleen kuluttaa maantieajossa? Moottorin ääni tuntuu ainakin kylmänä olevan melko voimakas, mutta koneen lämmettyä pahin nakutus vaimeni. Onko tämä tyypillistä kaikille vastaaville diesel koneille?

Mondeossa on kuulemma ns. IPS (Intelligent protection system). Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sisältääkö se ajonvakautuksen ja luistoneston? Ainakaan -01 mallista ei löytynyt kytkimiä ESP:lle tai luistonestolle, vaikka olikin Ghia malli.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01

Viesti Kirjoittaja korgie »

ATP82 kirjoitti:Harkinnassa on ollut diesel mondeon hankinta (vm. 2001-2003). Esim. vm 2001 sedan, 2.0 TD, Ghia varuisteilla. Kokemukset vastaavasta mallista olisivat tervetulleita.
Itselläni on jo reilun pari vuotta ollut ajossa tuommoinen -02 Ghia 115hv TDDi-koneella, tosin farmarimalli. Matkaa on sinä aikana taitettu toistasataatuhatta, ja tyytyväinen olen ollut hankintaani.

Polttoaineenkulutus pyörii yleensä kaupunkiajossa seitsemän litran tietämillä, ja maantieajossa vähän yli kuuden. Joskus on rauhallisessa kahdeksankympin maantieajossa päässyt jopa alle viiden litran lukemiin.
Paljonko tuollainen mondeon 2.0TD suunnilleen kuluttaa maantieajossa? Moottorin ääni tuntuu ainakin kylmänä olevan melko voimakas, mutta koneen lämmettyä pahin nakutus vaimeni. Onko tämä tyypillistä kaikille vastaaville diesel koneille?
Luulisin niin. Eiköhän ne kaikki dieselit kylmänä räksytä vähän enempi...
Mondeossa on kuulemma ns. IPS (Intelligent protection system). Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sisältääkö se ajonvakautuksen ja luistoneston? Ainakaan -01 mallista ei löytynyt kytkimiä ESP:lle tai luistonestolle, vaikka olikin Ghia malli.
Ei ole omassanikaan luistonestoa; ei se ole ollut vakiovarusteena tuon ikäisissä, edes Ghia-mallissa. Jos oikein olen ymmärtänyt IPS-on vaan hienompi nimitys turvatyynyjen ohjausyksikölle. Korjatkoon joku jos olen väärässä...
=)
Avatar
Paappari
Viestit: 83
Liittynyt: 02 Maalis 2007 20:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01

Viesti Kirjoittaja Paappari »

Isäukolla on tommonen -04 TDCi 130hp, ja hyvin on toiminu kaikin puolin, kulutus sekalaisessa ajossa yleensä vissiin jotain kutosella alkavaa, mutta on päässy maantiellä jopa alle vitosenkin (80km/h 6. vaihteella), Niinku korgie tossa kirjotti. Jonkin verran oon myös huomannu että kylmänä diisselin nakutus olis voimakkaampi, mutta vaimenee koneen lämmetessä.
Ei ole omassanikaan luistonestoa; ei se ole ollut vakiovarusteena tuon ikäisissä, edes Ghia-mallissa. Jos oikein olen ymmärtänyt IPS-on vaan hienompi nimitys turvatyynyjen ohjausyksikölle. Korjatkoon joku jos olen väärässä...
Jeps, näin on näreet, v6:ssa ESP vakiona mutta muihin lisävarusteena, eikös se niin ollu. Ja IPS meinaa juuri noita turvartyyny-juttuja, vöiden esikiristimiä ja sivuturvaverhoja.
Puhdas auto, parempi mieli
Mondeo ST220
Mondeo Titanium V6 STW
Avatar
Paappari
Viestit: 83
Liittynyt: 02 Maalis 2007 20:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01

Viesti Kirjoittaja Paappari »

Tuli tänään käytyä tolla TDCi-Mondeolla Vammalassa ja keskikulutus oli tolla matkalla 4.2l/100km, eli aika pienellä kyllä pääsee. Matkaa tuli n. 85km ja nopeusrajutus pääosin 80. Mutta on tosiaan kovin on pitkävälitteinen loota, kutonen on vähän liian iso vaihde tohon 80:n nopeutuun ainakin jos on vähänkin ylämäkee. No katotaan miten optimoinnin jälkeen kulkupuoli muuttuu.
Puhdas auto, parempi mieli
Mondeo ST220
Mondeo Titanium V6 STW
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01

Viesti Kirjoittaja korgie »

Paappari kirjoitti:Mutta on tosiaan kovin on pitkävälitteinen loota, kutonen on vähän liian iso vaihde tohon 80:n nopeutuun ainakin jos on vähänkin ylämäkee.
Entä jos onkin? Kyllähän sillä autolla välillä kovempaakin ajetaan; sitä varten se kuudes vaihde siellä on. Tarpeeksi kauan kun suureen ääneen kitistään että "hölmöä kun ei sillä kutosvaihteella voi ajaa pieniä nopeuksia" niin saadaan uusiin autoihin taas entistä lyhyemmät välitykset, ja sitten loppujenlopuksi huomataan että se kuutosvaihde ei enää olekaan niin hyvä moottoritienopeuksissa, tarvitaan seitsemäs vaihde. Samanlaisen inflaationhan se vitosvaihdekin on tässä parin vuosikymmenen aikana kokenut... :)

Omassa Mondeossa on normaali viisivaihteinen MTX-75 laatikko, jossa viitonen on riittävän pitkä (käyttökelpoinen alue 80km/h:sta ylöspäin; tasanopeudella 70:kin on ok jos ei ole jyrkkiä mäkiä), eikä siihen ainakaan omasta mielestäni kaipaisi yhtään tiheämpiä vaihdevälejä; nykyiselläänkin tulee kiihdyttäessä usein vaihdettua "kaksi pykälää kerralla"...

Mutta tosiaan, monessa autossa kyllä vaihteiston välitykset on mitoitettu sellaisiksi, että suurinta vaihdetta voi käyttää jo viidenkympin vauhdissa. Senhän arvaa sitten miten moottori rääkyy moottoritienopeuksissa...
=)
Avatar
Paappari
Viestit: 83
Liittynyt: 02 Maalis 2007 20:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01

Viesti Kirjoittaja Paappari »

Niin, enhän mä missään vaiheessa sanonu että se olis huono asia että on kutonen välitetty pitkäksi...
Puhdas auto, parempi mieli
Mondeo ST220
Mondeo Titanium V6 STW
Vastaa Viestiin