1,6 efi tyhjäkäyntiongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Tammi 2008 16:37

1,6 efi tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Olen yrittänyt kahlata foorumia läpi, josko löytyis ongelmaani valmis ratkaisu, mutten ole löytänyt ihan tämmöistä oireilua. Eli: Moottori on 1,6 cvh efi -92, ajettu 290 tkm. Ei kuluta öljyä ja muutenkin tuntuu toimivan ihan kunnolla, paitsi... Kylmänä tyhjäkäynti on jossain 2k:n tietämillä, vähän kun odottaa kaasun painalluksesta, niin alkaa hiljalleen laskemaan. Se on tosi ärsyttävää risteyksissä, kun aina kierrokset nousee ylös ja vasta pikkuhiljaa alkaa laskemaan.
Tämä vaiva jatkuu siihen asti kun kone on todella lämmin, ainoastaan silloin se osaa tiputtaa kierrokset normaalisti alas.

Eli kun painan kaasua ja päästän sen ylös, niin kierrokset käyvät vähän alle tonnissa ja sitten heti alkavat nousemaan johonkin 2 tonnin kieppeille, josta sitten 5-10 sekunnin kuluessa tippuvat normaalille tasolle.

Vaivaa olen yrittänyt korjata vaihtamalla tulpat (yksi uusi oli valmiiksi rikki, silloin kierrokset pysyivät aisoissa :| ), irroitin kaasuläpän tunnistimen, puhalsin paineilmalla ja mittasin, näytti täysin lineaarista vastuksen muuttumista. Tyhjäkäyntisolenoidin ja karan putsasin ja se liikkuun hyvin ja nopeasti, imuvuotoja en ole löytänyt... Missä vika?

Luin jostakin lämpötilasensorista, joka ainakin jotain vaikuttaa käyntiin, osaisko joku sanoa mikä sensori ja miten vaikuttaa.

Kiitos vaivannäöstä, jos vika selviää niin voin samalla korjata kaverinikin auton, sillä on sama vika, -91 eskossa.
punkkis
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Joulu 2007 07:48

Re: 1,6 efi tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja punkkis »

kuulostaa ihan joutokäyntiventtiilin vialta eli lisäilmaventtiili mikä pitää joutokäynnin olosuhteisiin nähen oikeana .oikkuja aiheuttaa myös moottorin lämpötunnistin. ohjaustehostimen painekytkin myös mut erilailla .ai nii unohtu mainita imuilman lämpötunnistin mittaa koneeseen virtaavan ilman lämpötilan ja imusarjan painetunnistin mikä mittaa kuormitus tasoa koneesta mikä vois olla mahollinen.
Vastaa Viestiin