TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen VIKA LÖYTYI!
TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen VIKA LÖYTYI!
Eli emäntä soitti eilen töistä lähtiessään ettei esko pyöri kunnolla. Hain aamulla vehkeen pois: lähti käyntiin pienen sahauksen jälkeen ja kävi epätasaisesti. Veikkasin jo alunperin että vettä suodattimessa. Dieselsatasta pullo tankkiin ja liikkeelle, muutaman kilometrin jälkeen käynti korjaantui.
Vaihdoin sitten tallissa suodattimen, pohjalla oli noin kynnen kokoinen helmi vettä. Lähti käyntiin kun starttasi muutaman kerran ja välillä paineli pumpulla evästä koneelle. Koeajolle ja lenkin saldo: käy nätisti MUTTA kone on hengetön. Ei jaksa kolmosella kiertää kaasu pohjassa kuin just 4000. Kiihdyttäessä ikäänkuin hangoittelee vastaan, kuin pätkisi vähän. Pienemmällä kaasulla ei ongelmia, mutta kaasuun vastaavuus huono. Liikkeelle lähdettäessä miettii hetken, ihankuin olisi ilmastoinnin kompura koko ajan päällä.
Jäikö jonnekin ilmakupla vai mitä hittoa tuolle nyt tapahtui?
Vaihdoin sitten tallissa suodattimen, pohjalla oli noin kynnen kokoinen helmi vettä. Lähti käyntiin kun starttasi muutaman kerran ja välillä paineli pumpulla evästä koneelle. Koeajolle ja lenkin saldo: käy nätisti MUTTA kone on hengetön. Ei jaksa kolmosella kiertää kaasu pohjassa kuin just 4000. Kiihdyttäessä ikäänkuin hangoittelee vastaan, kuin pätkisi vähän. Pienemmällä kaasulla ei ongelmia, mutta kaasuun vastaavuus huono. Liikkeelle lähdettäessä miettii hetken, ihankuin olisi ilmastoinnin kompura koko ajan päällä.
Jäikö jonnekin ilmakupla vai mitä hittoa tuolle nyt tapahtui?
Viimeksi muokannut Omppu, 24 Tammi 2008 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...kele, tuo pultin alle tuleva unohtui...samiharju kirjoitti:muistithan uusia kaikki tiivisteet sinne suodatinsysteemiin, myös sen kiristyspultin alle tulevan? ettei ottais nyt ilmaa jostain sekaan.


Kolmas kerta vissiin toden sanoi ja nyt pyörii OK. Ehkä aavistuksen lussummalta tuo tuntuu mutta starttaa heti eikä ryi enää. En sieltä kyllä mitään varsinaista syytä löytänyt. Ehkä kuun asento tai maasäteily oli remontille suosiollisempi...
Vettä ei enää ensimmäisen tyhjennyksen jälkeen ole löytynyt.
Mistäs kohdasta tuo suodatinjalka yleensä murtuu?
Niin, tuli vielä mieleen. Onko pa-järjestelmässä paine koko ajan (siirtopumppu tankissa) vai imeekö ruiskutuspumppu? Kun koneen sammuttaa niin minuutin jälkeen kun kokeilee käsipumpulla saa painaa kaksi kertaa ennenkuin järjestelmässä on paine ja painike ei painu. Vuoto edelleen jossain vai normaalia?

Mistäs kohdasta tuo suodatinjalka yleensä murtuu?
Niin, tuli vielä mieleen. Onko pa-järjestelmässä paine koko ajan (siirtopumppu tankissa) vai imeekö ruiskutuspumppu? Kun koneen sammuttaa niin minuutin jälkeen kun kokeilee käsipumpulla saa painaa kaksi kertaa ennenkuin järjestelmässä on paine ja painike ei painu. Vuoto edelleen jossain vai normaalia?
kun auto on seuraavan kerran yön yli levännyt, ennen starttia painele sitä suodattimen jalassa olevaa käsipumppua muutama merta. jos se sutkuttaa eka tyhjää ja muutaman pumppauksen jälkeen lähtee paremmin käyntiin on selvää että nyt pääsee systeemiin ilmaa jostain. tutki jokainen letku ja liitos jos näkyy vähänkään kosteutta uusi / tarkista. se suodattimen jalka / käsipumppu ovat yleisiä vuotokohtia.
Tänään kokeiltu: eka pumppaus tyhjää, toisella vaste ja kolmannella ei enää liiku. Mistä kohdasta tuo suodatinjalka alkaa yleensä vuotaa?samiharju kirjoitti:kun auto on seuraavan kerran yön yli levännyt, ennen starttia painele sitä suodattimen jalassa olevaa käsipumppua muutama merta. jos se sutkuttaa eka tyhjää ja muutaman pumppauksen jälkeen lähtee paremmin käyntiin on selvää että nyt pääsee systeemiin ilmaa jostain. tutki jokainen letku ja liitos jos näkyy vähänkään kosteutta uusi / tarkista. se suodattimen jalka / käsipumppu ovat yleisiä vuotokohtia.
esim. tuolta löytyy käsipumppu / suodattimenjalka edukkaammin kun suomesta:
http://cgi.ebay.com/9001-742G-FORD-MOND ... dZViewItem
http://cgi.ebay.com/9001-742G-FORD-MOND ... dZViewItem
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Edelleen ongelmat jatkuu. Tarkastettu vielä liitokset laittamalla paineilmaa tankkiin, ei näkyviä vuotoja. Paluuletkut vaihdettu kun olivat aika haperoa, ei vaikutusta.
Eli kenellä on vastaava TD voisitko kokeilla: kuuluuko käsipumpun pitää paine koko ajan auton ollessa sammutettuna vai laskeeko se? Omassa kun minuutin seissyt painuu käsipumppu kerran ja pidemmän seisonnan jälkeen 2-3 kertaa ennenkuin paine järjestelmässä.
Täytyy käydä kysymässä tuota suodatinjalkaa tarvikeliikkeestä, ei vaan viittis summassa ruveta osia vaihtamaan kun ei ole varmuutta viasta.
Eli kenellä on vastaava TD voisitko kokeilla: kuuluuko käsipumpun pitää paine koko ajan auton ollessa sammutettuna vai laskeeko se? Omassa kun minuutin seissyt painuu käsipumppu kerran ja pidemmän seisonnan jälkeen 2-3 kertaa ennenkuin paine järjestelmässä.
Täytyy käydä kysymässä tuota suodatinjalkaa tarvikeliikkeestä, ei vaan viittis summassa ruveta osia vaihtamaan kun ei ole varmuutta viasta.

Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Noihin käsipumppuihin on saatavissa tarvikkeena myös korjaussarja jossa uusi kalvo yms.sisuskalua.
Maksoi muistaakseni about 18€ eli ei mikään hirmuinen hinta.
Jos sellasen kanssa jaksaa touhuta niin olis halvempi vaihtoehto kuin uusi pumppu.
Maksoi muistaakseni about 18€ eli ei mikään hirmuinen hinta.
Jos sellasen kanssa jaksaa touhuta niin olis halvempi vaihtoehto kuin uusi pumppu.
Focus 1,6 ecoboost -11 ** MYYTY
S-Max 1.8 tdci -08 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 tdci -09 ** MYYTY
Focus HB 1.6 -00 ** MYYTY
Mondeo STW 2.0 tdci -02 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 td -97 ** MYYTY
Sierra STW 1.6 ** MYYTY
S-Max 1.8 tdci -08 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 tdci -09 ** MYYTY
Focus HB 1.6 -00 ** MYYTY
Mondeo STW 2.0 tdci -02 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 td -97 ** MYYTY
Sierra STW 1.6 ** MYYTY
Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Nyt vaihdettu myös konehuoneen imupuolen letkut -> ei vaikutusta. Koko suodatinjalka tarvikkeena paikallisessa varaosaputkassa 29€ tosin ilman pumppua. Prkl, täytyy vissiin huomenna käydä hakemassa...
vinkkejä saa yhä esittää... 


Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Ongelmatapauksissa olen vaihdellut läpinäkyviä letkuja konehuoneeseen. Noissa näkee ilman helposti ja siten on helppo jäljittää mistä se kuplavana tulee 

Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Nyt loppuu hermot ja tietämys. Vaihdettu kaikki konehuoneen letkut, suodatinjalka ja suodatin. EDELLEENKIN kiihtyy kuin astmanen lehmä. Pintakaasulla nykii, tyhjäkäynnillä rykäisee silloin tällöin. Kokeiltu pistää paineilmaa tankkiin, ei vuoda mistään. Pistetty paineilmaa tankkiin kun auto käy -> rykäisee silti silloin tällöin.Onko pumppu enää ainoa vaihtoehto missä vika voi olla? 

Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Lisäystä edelliseen: aamulla lähti käyntiin noin minuutin sahauksen jälkeen...
Sen lisäksi että vetää huonosti kulutus on noussut litralla/satanen. Lisäksi auto haisee vanhalta öljylampulta eli tavaraa tulee palamattomana läpi...
Sen lisäksi että vetää huonosti kulutus on noussut litralla/satanen. Lisäksi auto haisee vanhalta öljylampulta eli tavaraa tulee palamattomana läpi...

Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Jatkoa: vaihdoin (taas) kirkkaat letkut konehuoneeseen ja voi v**tu. Se UUSI suodatin/jalka vuotaa. Tulevassa letkussa ei kuplia, suodattimelta niitä sitten lähtee... 

Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Yhä mystisemmäksi muuttuu: räjäytin suodatinjalan atomeiksi, uusin kaikki tiivisteet ja kasasin liiman kanssa -> ilman tulo loppui. Ongelmat ei.
Eli edelleenkin pyörii (varsinkin pintakaasulla, tuntee alamäessä) aavistuksen epätasaisesti. Kiihtyvyydestä puuttuu terävyys, turbon mukaantulon tuntee, mutta veto ei ole niin pontevaa kuin pitäisi ja kone hyytyy jo ennen 4000 rajaa, siitä yli ei mene kuin väkisin vedättämällä. Pakokaasu haisee öljylampulle ja reipas polkaisu saa aikaan vaalean savupilven -> naftaa tulee palamattomana läpi. Kulutuskin nousi yli litralla edellisestä.
Itsellä tulee enää mieleen:
1. pumpusta jotain p*skana, antaa kakkua miten sattuu.
2. turbo ei nosta paineita ja seos jää rikkaalle
Vinkkejä juhannusta odotellessa? (kokkotarpeet valmiina)

Eli edelleenkin pyörii (varsinkin pintakaasulla, tuntee alamäessä) aavistuksen epätasaisesti. Kiihtyvyydestä puuttuu terävyys, turbon mukaantulon tuntee, mutta veto ei ole niin pontevaa kuin pitäisi ja kone hyytyy jo ennen 4000 rajaa, siitä yli ei mene kuin väkisin vedättämällä. Pakokaasu haisee öljylampulle ja reipas polkaisu saa aikaan vaalean savupilven -> naftaa tulee palamattomana läpi. Kulutuskin nousi yli litralla edellisestä.
Itsellä tulee enää mieleen:
1. pumpusta jotain p*skana, antaa kakkua miten sattuu.
2. turbo ei nosta paineita ja seos jää rikkaalle
Vinkkejä juhannusta odotellessa? (kokkotarpeet valmiina)

Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Oletkos tarkastanut turbolta syöttöpumpulle tulevan pikkuletkun?
Itselläni juuri huomasin sen olevan halki eikä siis rikastanut ahdoilla.
muutenkin kannattaa tarkastaa kaikki letkut mitä konehuoneesta löytyy,itsekkin löysin yhden alipaineletkun joka oli myös halki.
nämä eivät tosin omaan ongelmaani eli kylmäkäynnistykseen auttaneet.
Itselläni juuri huomasin sen olevan halki eikä siis rikastanut ahdoilla.
muutenkin kannattaa tarkastaa kaikki letkut mitä konehuoneesta löytyy,itsekkin löysin yhden alipaineletkun joka oli myös halki.
nämä eivät tosin omaan ongelmaani eli kylmäkäynnistykseen auttaneet.
Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Piipahdin auton kanssa Naumasella ja diagnoosi oli nopea: ennakonsäätösolenoidi on mykkä. Uusi maksoi 263€ (ihanan kallista) ja illalla ollaan viisaampia kun olen osan vaihtanut.
Re: TD:n ongelmat suodattimen vaihdon jälkeen
Onkos tuo ennakosäätösolenoidi siis se mikä on akun alla,mihin menee syttöpumpulta vaijeri?
jos on niin kuinka se normaalisti pitäisi toimia?
jos on niin kuinka se normaalisti pitäisi toimia?