Bensankulutus
Bensankulutus
Oisko täällä ketään henkilöä joka tietäis escort 1.6i bensankulutusta maantieajossa, kaupunkiajossa, seka-ajossa? Olen vaihtamassa menokkia ja lähinnä kiinnostaa ensin nämä bensankulutukset kun rahaa ei ole mitenkään vallan mainioisti. Haullan koitin mutta ei löytynyt.
Riippunee koneen tyypistä?
Tässä zetec 16V
Valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat
l/100km
90km/h 5,7
120km/h 6,4
Kaupunki 9,1
Tässä zetec 16V
Valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat
l/100km
90km/h 5,7
120km/h 6,4
Kaupunki 9,1
'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Escort 1.8 ghia stw '97
Ei helkkari, eihän meillä mene lähellekään tuo Mondeon kulutus. (1.6 CLX Sedan, vm. '97)

-Sale
Okei, kiihtyvyys lienee juurikin tuota luokkaa, huippuja ei ole testattu jostain kumman syystä. Kulutus ei ole lähelläkään seiskaa, vaan reilut 9l/100 km. "Arvioitu kulutus"? Missä on se tietokanta, jonne porukka voi heitellä lukemiaan? EDIT: Tankkaus.com ..0-100 km/h 13.7
Huippunopeus 180
Arvioitu kulutus l/100km 7.1 (@ 120 km/h)

-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Kulutus
Eikös X määrään kw tarvita X määrä voimaa joka otetaan bensasta.
Eli pienemällä kaasun käytöllä voi vähän säästää jos ei oteta ihan kaikkia tehoi irti padasta.
Eli pienemällä kaasun käytöllä voi vähän säästää jos ei oteta ihan kaikkia tehoi irti padasta.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
Itsellä tuo fiesta 1,6 zetec-94 ja tuntuu että taloudellinen ajotapa, tai ainakin sen yrittäminen ei tuota kovin lohdullisia tuloksia.
Auto kuluttaa lähestulkoon ajossa kuin ajossa sen 10l/100km.. kylmänä ajettaessa tuntuu että mittari laskee silmissä.. nilkka suorana menee aika pitkälti sama, mutta kaikki ei ole kyllä kunnossa ja olishan se mukavampi jos parillakympillä pääsis sen 200km eikä 140... ajo on enimmäkseen sekalaista, vähemmin kaupunkiajoa...
Auto kuluttaa lähestulkoon ajossa kuin ajossa sen 10l/100km.. kylmänä ajettaessa tuntuu että mittari laskee silmissä.. nilkka suorana menee aika pitkälti sama, mutta kaikki ei ole kyllä kunnossa ja olishan se mukavampi jos parillakympillä pääsis sen 200km eikä 140... ajo on enimmäkseen sekalaista, vähemmin kaupunkiajoa...
Ford Fiesta sx 1,6 16vdohc -94
Tuollanen kulutus kyllä jo kuulostaa kohtuuttomalta :ISebulba kirjoitti:Itsellä tuo fiesta 1,6 zetec-94 ja tuntuu että taloudellinen ajotapa, tai ainakin sen yrittäminen ei tuota kovin lohdullisia tuloksia.
Auto kuluttaa lähestulkoon ajossa kuin ajossa sen 10l/100km.. kylmänä ajettaessa tuntuu että mittari laskee silmissä.. nilkka suorana menee aika pitkälti sama, mutta kaikki ei ole kyllä kunnossa ja olishan se mukavampi jos parillakympillä pääsis sen 200km eikä 140... ajo on enimmäkseen sekalaista, vähemmin kaupunkiajoa...
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Joo kerro kun löydät vian. Itse tapellut täysin samaa ongelmaa vastaan jo pari vuotta ilman tuloksia. Ei pysty ymmärtään missä ongelma on. Kaikkee on kyllä vaihdettu mutta ei mitään muutosta. Mulla on 2litranen zetekki ja kanssa samaa vuosimallia.Sebulba kirjoitti:Itsellä tuo fiesta 1,6 zetec-94 ja tuntuu että taloudellinen ajotapa, tai ainakin sen yrittäminen ei tuota kovin lohdullisia tuloksia.
Auto kuluttaa lähestulkoon ajossa kuin ajossa sen 10l/100km.. kylmänä ajettaessa tuntuu että mittari laskee silmissä.. nilkka suorana menee aika pitkälti sama, mutta kaikki ei ole kyllä kunnossa ja olishan se mukavampi jos parillakympillä pääsis sen 200km eikä 140... ajo on enimmäkseen sekalaista, vähemmin kaupunkiajoa...
ite oon huomannu semmosen oudon homman, että jos yritän ajaa taloudellisesti, niin kulutus vaan nousee...
sitten kun vaan polkee menemään sen enempiä miettimättä, niin kulutus pysyy tollasessa sekalaisessa ajossa välillä 7 - 7,5L/100km. kylmäkäynnistykset tuntuu ekkerin kulutuksessa myös yllättävän paljon... tai ainakin siltä vaikuttais. varmuuden saa kun vaan jaksais syöttää viimesen parin kuukauden tankkaukset tonne tankkaus.com:iin. 


-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Kulutus
8) Niin tuohon vaikuttaa se että pitää kiihdyttää ripeesti haluttuun ajonopeuteen, ei kuitenkaan lämä tiskissä. Ajettava sopivalla vaihteella ettei ylämäessä tarvi polkea turhaan kaasua jne. Alamäet kytkimellä että kierrokset laskee tjs.
Re: Kulutus
xtaaviankka kirjoitti:8) Niin tuohon vaikuttaa se että pitää kiihdyttää ripeesti haluttuun ajonopeuteen, ei kuitenkaan lämä tiskissä. Ajettava sopivalla vaihteella ettei ylämäessä tarvi polkea turhaan kaasua jne. Alamäet kytkimellä että kierrokset laskee tjs.
Alamäet moottorijarrulla= kulutus nolla.
Alamäet tyhjäkäynnillä = bensaa palaa
Kun vetää moottorijarrulla niin itse sain kulutuksen tippumaan 8l:sta 6:een 100km kohden

Mondeo Mk1
Komps, komps -- kaikkiin jarrutuksiin, jossa on aikaa, niin moottorijarrutuksen kera. Polttoaineen syöttö katkeaa, jolloin kulutus on todellakin 0 l/100 km..näin siis ainakin nykyautoissa, joissa ruiskupeli. Kaasareista en uskalla mennä sanomaan mitään.
Tämä tankki saattaakin mennä sitten paremmalla mallilla, kuin aiemmat. Lähellä kymppiä olleet kulutuslukemat ovat laskeneet hyvää tahtia. Viimeksi oli kulutus melko tarkkaan 9,1 l/100 km ja nyt on mahdollista päästä alle ysin. Autona allekirjoituksen kampe.
-Sale
Tämä tankki saattaakin mennä sitten paremmalla mallilla, kuin aiemmat. Lähellä kymppiä olleet kulutuslukemat ovat laskeneet hyvää tahtia. Viimeksi oli kulutus melko tarkkaan 9,1 l/100 km ja nyt on mahdollista päästä alle ysin. Autona allekirjoituksen kampe.
-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Millä tavalla siis se puhdas ilma, joka sieltä koneesta ilmeisesti tulisi ilman bensan palamista, vaikuttaisi kattiin? Meikä ei ymmärrä..Duzter kirjoitti:Ei mennä aivan nollilla edes ruiskuissa, pieni määrä bensaa on pakko polttaa että katalysaattori kestää toiminnassa

-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jos englska taipuu niin..Monteonisti kirjoitti:Ilma kait lämmintä ja ei hetkessä katti kylmety?![]()
Mutta jos vuotaa öljyä?
A variety of conditions may cause the catalyst to overheat (heat deactivation) and potentially to melt down. Some factors that can cause this are:
* lubricating oil in the exhaust system (caused by engine wear, or by damaged rings or valves)
* an engine misfire or ignition failure (causing unburnt fuel to enter the exhaust)
* a cracked exhaust valve (again, causing unburnt fuel in the exhaust)
Overly rich fuel mixtures are not usually a problem - there is too little unused oxygen for the exothermic reaction to be large enough to cause damage. A slightly leaner than stoichiometric mix is far more dangerous, as the oxygen level is elevated, allowing a very large exotherm, and many engine manufacturers design "rich excursions" as a catalyst protection measure in the engine control software. In the early days of catalyst-equipped cars, (primarily in the USA) before the advent of sophisticated engine management systems, it was necessary for fuel/air mixtures to be significantly richer than had hitherto been the case to allow the catalyst to work effectively. This contributed to the very poor fuel consumption figures achieved by such cars.
Mondeo
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
..eli tuohoutuminen (deaktivoituminen, eli katalyytti "palaa" kelvottomaksi) voi johtua mm. polttoaineen johtumisesta kattiin taikka voiteluöljyn joutumisesta katalysaattoriin.Duzter kirjoitti:A variety of conditions may cause the catalyst to overheat (heat deactivation) and potentially to melt down. Some factors that can cause this are:
* lubricating oil in the exhaust system (caused by engine wear, or by damaged rings or valves)
* an engine misfire or ignition failure (causing unburnt fuel to enter the exhaust)
* a cracked exhaust valve (again, causing unburnt fuel in the exhaust)
= stoikiometristä seosta laihempi seos sisältää suuremman määrän happea, jolloin suurempi lämmöntuotto on mahdollinen. Siksi moni valmistaja pakottaa moottorin käymään rikkaalla, jolloin ko. palamistapahtumaa ei tapahdu niin voimakkaana.[snipeti]A slightly leaner than stoichiometric mix is far more dangerous, as the oxygen level is elevated, allowing a very large exotherm, and many engine manufacturers design "rich excursions"...
Jokainenhan tietää, että liian laihalla ajettuna on palotapahtuma vihaisempi ja tuottaa enemmän lämpöä, vaikka siinä onkin vähemmän polttoainetta mukana. Jos sensijaan poistetaan polttoaine kokonaan, ei hapella yksinkertaisesti ole mitään, minkä kanssa yhtyä = palaa = tuottaa lämpöä.
Katalysaattorihan on normaalitilanteessa kosketuksissa hapen kanssa, kun se esim. seisoo ajon jäljiltä, vieläpä ihan lämpöisenä. Ilmaa ei välttämättä suoranaisesti puhalleta katin läpi, mutta kyllä se sieltä vaihtuu ihan luonnollisestikin, hiljalleen.
Nämä jälkipäätelmät siis omasta päästä, viisaammilta toivoisinkin korjausta.
EDIT: http://www.hs.fi/artikkeli/Dieselin+moo ... 5232227873
Tuollahan se tosiaan mainittiin. Se ei ole siis siitä kiinni, että katti menisi epäkuntoon, vaan siitä, että saadaan katti pysymään oikeasti lämpimänä. Palotapahtuma on tosin ilmeisesti "härö", eli pienenpieni määrä polttoainetta poltetaan, jolloin pakokaasun lämpötila on soppeli, eikä liiallista jäähtymistä tapahdu. Polttoainetta kuitenkin käytetään erittäin vähän.
EDIT2: Niin, selvennys: jos katti jäähtyy, ei katalyysi tapahdu, jolloin päästöarvot ovat heikommat. Vähäpäästöisyys on siis se syy tähän.
-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Juurikin näin, laiska ei jaksa suomentaaSarkkaS kirjoitti: ..eli tuohoutuminen (deaktivoituminen, eli katalyytti "palaa" kelvottomaksi) voi johtua mm. polttoaineen johtumisesta kattiin taikka voiteluöljyn joutumisesta katalysaattoriin.
= stoikiometristä seosta laihempi seos sisältää suuremman määrän happea, jolloin suurempi lämmöntuotto on mahdollinen. Siksi moni valmistaja pakottaa moottorin käymään rikkaalla, jolloin ko. palamistapahtumaa ei tapahdu niin voimakkaana.
Jokainenhan tietää, että liian laihalla ajettuna on palotapahtuma vihaisempi ja tuottaa enemmän lämpöä, vaikka siinä onkin vähemmän polttoainetta mukana. Jos sensijaan poistetaan polttoaine kokonaan, ei hapella yksinkertaisesti ole mitään, minkä kanssa yhtyä = palaa = tuottaa lämpöä.
Katalysaattorihan on normaalitilanteessa kosketuksissa hapen kanssa, kun se esim. seisoo ajon jäljiltä, vieläpä ihan lämpöisenä. Ilmaa ei välttämättä suoranaisesti puhalleta katin läpi, mutta kyllä se sieltä vaihtuu ihan luonnollisestikin, hiljalleen.
Nämä jälkipäätelmät siis omasta päästä, viisaammilta toivoisinkin korjausta.
EDIT: http://www.hs.fi/artikkeli/Dieselin+moo ... 5232227873
Tuollahan se tosiaan mainittiin. Se ei ole siis siitä kiinni, että katti menisi epäkuntoon, vaan siitä, että saadaan katti pysymään oikeasti lämpimänä. Palotapahtuma on tosin ilmeisesti "härö", eli pienenpieni määrä polttoainetta poltetaan, jolloin pakokaasun lämpötila on soppeli, eikä liiallista jäähtymistä tapahdu. Polttoainetta kuitenkin käytetään erittäin vähän.
EDIT2: Niin, selvennys: jos katti jäähtyy, ei katalyysi tapahdu, jolloin päästöarvot ovat heikommat. Vähäpäästöisyys on siis se syy tähän.
-Sale


Mondeo