Escort:in palkit heikossa hapessa.

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Escort:in palkit heikossa hapessa.

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Moro

Sellaista kyselisin, että meneekö katasastuksessa läpi, jos Escortin oven alla olevissa palkeissa on ruostereikiä? Tai varsinaisesti kantavat palkit eivät ole ruosteessa, vaan se millin räkäpelti, joka suojaa palkkeja.

Olen yrittänyt vahata ja suojella autoa, ajettukin on vajaa 70tkm mutta niin vain korroosio yllättää :( (pahuksen suojaamattomat autot)
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

alkuperäinen lujuus ei saa merkittävästi heikentyä.. jos tarkoitat että helmakotelossa on reikiä ja takana tuntuu terve pelti niin hitsihommiksi menee; kotelorakenne ei ole luja jos sen yksi sivu on ruostevaurioitunut. escortissa melko yleisiä paikkoja nuo.. eli reikiä ei saa olla.

ja miksi ongelmaa pitäisi siirtää; ruostekohdat kasvavat ajan myötä, olisi viisainta korjata mahdollisimman pian tuollaiset pienetkin ruostereiät senkus tehdä vuoden-parin päästä iso hitsausoperaatio..
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Jaa, että siirtää... tuntuu jo nyt, että koko kuskinpuoleinen pelti on finiitto. Selvät reiät on etu/takaosassa ja keskellä ja niiden välissä ruostekukkia. Oikean puoleinen pelti on (hiukas oudosti) kohtuu hyvä. Päällä jokin muovikerros, mutta eipä auta, kun ruoste pukkaa alta.

Tulee hitonmoiten hitsausurakka kuitenkin. (eikös kaikki ruoste ole saatava pois kun korjaa) Tai sitten yrittää paklata juuri ennen katsastusta.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Patrik28 kirjoitti:Tai sitten yrittää paklata juuri ennen katsastusta.
Eiköhän se ole vain parempi korjata kerralla kunnolla, eikä alkaa patentteja tekemään jos meinaa vielä ajella. Kyllä ne katsastuksessa huomaa tuollaiset patentti ratkaisut aika herkästi, vaikka korjaamolle vie hitsautettavaksi ei se nyt valtavia maksa ja on kuintenkin 10xparempi kuin mikään pakkeli viritys..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jsel »

Patrik28 kirjoitti:Oikean puoleinen pelti on (hiukas oudosti) kohtuu hyvä.
Suolaa levitetään yleensä keskelle tietä, jolloin näin oikeanpuoleisella liikenteellä vasen helma ruostuu helpommin.

Itse hitsailin muutama kuukausi sitten escortin (-91) helmat uusiksi. Rautalangasta malli helman muodosto ja tutulla teetätin pellit. Rälläkällä vanhat pois ja uuttaa peltiä tilalle. Pohjamaali ja kiveniskusuoja päälle. Kotelosuojaa sisään ja massat pohjaan jonne tuli myös jonkin verran uutta peltiä.

Hitsatessa kannattaa varoa lattiamattoa (omassa on nyt vajaan kämmenen kokoinen reikä) sekä helmojen reunalla kulkevia johtoja (joudoin vetämään uudet piuhat keskuslukolle).
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Patrik28 kirjoitti:Tai sitten yrittää paklata juuri ennen katsastusta.
Jaa säkin kuulut siihen idioottiryhmään joka ajattelee että se katsastusmies vain kiusaksi niitä reikiä sieltä löytää.. mä toivon että jokainen popniiteillä/urateenilla/kuidulla/pakkelilla "korjattu" auto joutuu kolaritilanteeseen vielä silloin kun ko. konstin tehnyt älykääpiö ajaa sillä autolla, ettei seuraava omistaja joudu jalattomaksi jonkun paskaröpellysten jäljiltä... jos et vielä tiennyt, se on TURVApalkkia kaikki tyynni, suojaa onnettomuustilanteessa suunnitellusti mm. jalkoja, jos em. palkki ei olekaan tukevassa kunnossa menee se poikki pienestä kolhusta (vrt. näkkileipä) ja näinollen ei suojaa autossa sisällä olevia...

ja voin vakuuttaa että katsastuksella huomataan moiset viritelmät, saat vielä hölmön maineen itselles... :-)
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Idiootti ja idiootti...
Meinaatko tosiaan, että tuo millin suojapelti auttaa kolarissa ratkaisevasti? Sen tehtävä käsittääkseni on vain suojata kantavia palkkeja sen takana. Kai nyt maalaisjärjellä voi ajatella, että tuollainen pelti ei törmäyksiä ota vastaan, vaikka se olisi täysin ehjä.

Pitää vähän suhteuttaa vanhassa autossa, että miten paljon kannattaa korjaukseen sijoittaa. Ei tarkoitus ole huijata katsastusmiestä, vaan ajatella taloudellisesti. Halpaa tuo hitsaus ei varmaan tule olemaan, jos sen ammattiliikkeessä tekee. Ymmärrän kyllä, jos joku sanoo, että työ on helppo tehdä itsekin, mutta mitä sitten, jos ei olekaan niitä tuttuja ja työkaluja aina paikalla?

Sitä vaan ajattelin, että jos saisi pari kk lisäaikaa, että voisi kesätöissä lainata mig:iä, niin pääsisi vähän edullisemmin. Olisi tämän seikan voinut heti mainita, niin olisi varmaan välttynyt väittelyltä - mun moka.

ps. Ei katsastusmieskään kaikkea huomaa. Edelliseen Nissaniin teki oikein korjaamo pakkelilla muutaman reiän umpeen ja heittämällä läpi katsastuksesta. Vaikka katsastusmies oikein talttapääruuvarilla tökki :)
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Otas nyt vaikka kuva siitä että missä ne reijät on, kun ei oikein käsitä että mistä "suojapellissä" on kyse ja mitä ihmeen palkkeja se suojaa? Kun oven alla ei mun käsitääkseni ole muuta kuin kynnys..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Sori, pääsi tämäkin unohtumaan, kun piti hommata kameraan uudet paristot (ei en osta enää akkuja; hyllyssä on montakymmentä paria AA-akkuja ja kaikki oikosulussa Vartasta-kiinanmerkkeihin)

Vähän paha oli kuvata hämärässä, mutta tässä yksi: http://tinyurl.com/2f5ckn (kuskin oven kohdasta). Tuossahan on pelti ensin ja takana kantava palkki, eikö?

Sattuuko Riesa2.0 tietämään Seinäjoelta hyvää&edullista peltiseppää? Ei taida omasta puuhasta tulla mitään, kun koko pelti on auki ja hitsata pitäisi enemmän, kuin tarpeeksi. Ja mieluusti sellaista saumaa, että ei ihan minuutin räkimiseltä näyttäisi...
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

jos tuo on siitä mistä luulen niin voihan hitsi! pitää ottaa hitsipilli käteen sanoo katastusmiäs!! :shock:
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

:shock: Ohhoh aikalailla on päässyt ruostumaan noin vähän ajetuksi, ihme ettei ole jo edellisessä katsastuksessa huomattu.. Vieläkään en sataprosenttisesti päässyt käsitykseen että missä nuo ruosteet tarkalleen oli, mutta helmakotelon sisäreunalta/jalkatilan reunalta tuo näyttäis. Ei näissä nykyautoissa mitään palkkeja ole vaan samanlaista peltiä siellä takanakin on, joten kyllä tuokin pellin pala tärkeä on joten hitsausta vain..

En valitettavasti enää tiedä kuka täällä päin tuollaiset hommat hoitais kun entinen vakio seppä päätti muutama vuosi takaperin lopettaa hommat. Onneksi on vielä yksi puoli tuttu kyläläinen joka aina joskus kesäisin pihalla joutaa vähän hitsailemaan, muut hommat oonkin sitten opetellu itse..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

En tosiaan tiedä miten on katsastuksessa päässyt läpi, kun edellinen omistaja katsasti. Pieni ylläri oli itsellekin kun huomasin koko palkin kunnon. Meinaan 250tkm ajettu vm.88 Nissanikaan ei ole palkeista näin syöpynyt. Mutta ymmärtäähän tuon; vanha henkilö ilmeisesti ajanut kaupungissa suolassa eikä tuskin koskaan pessyt. Mä yritän aina kun mahdollista välttää noita suolattuja pätkiä, niin säilyy autokin paremmin (liukkauksia varten on nastarenkaat keksitty).

No ainakin varaosamyyjältä sai edullisesti valmiiksi taiteltua helmapeltiä (20e 1-puoli), joten nyt vain hitsaamaan jonnekin...
Avatar
Paappari
Viestit: 83
Liittynyt: 02 Maalis 2007 20:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Paappari »

Riesa2.0 kirjoitti::shock: Ohhoh aikalailla on päässyt ruostumaan noin vähän ajetuksi, ihme ettei ole jo edellisessä katsastuksessa huomattu..
Tosiaan, ettei vaan olis mittari pyörähtäny jo kerran ympäri, sehän ei oo noissa kuin 99999asti.... :roll:
Puhdas auto, parempi mieli
Mondeo ST220
Mondeo Titanium V6 STW
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Paappari kirjoitti: Tosiaan, ettei vaan olis mittari pyörähtäny jo kerran ympäri, sehän ei oo noissa kuin 99999asti.... :roll:
Ei ole, se on tarkastettu (toki on niitä hyväpeltisiä, joilla on ajettu paljon). Ei tohdi kyllä jatkossa Fordeja hankkia, kun tälläisiä ylläreitä löytyy. Fordeissa vaan tuntuu olevan tosi huonot pellit; paljon huonommat, kuin esim. japanilaisissa autoissa. Entisessä peugeotissa oli helmat täynnä kiveniskeymiä, eikä ruosteesta tietoakaan, vaikka samanikäinen oli (sinkityt pellit). Sinkitys vissiin on kultaakin kalliimpi suojakeino täällä pohjolassa.
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Duzter »

Noh, kyllä nuo Mk5-escortit on sieltä rapeimmasta päästä Foordeja kuitenkin. -91, 163tkm ajettu oli aika selvää kauraa jo ostohetkellä 2004. Sanotaan näin että tarkkoja pidolleen :wink:

Edit: Siis Mk5 ja tuoreemmat ;)
Mondeo
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jsel »

Mulla oli edellinen omistaja/omistajat ensin hitasanneet paikkoja helmaan, ja sitten kun ei vanhoja ruosteita ollu otettu pois ja jatko ruostumista paikan vierestä niin siihen vaan sikafleksiä tms reiän päälle paikan ympärille... näky pellistä läpi kun katto valoa vasten sen jälkeen kun sen rälläköin irti.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kyllä ton näköisen ruostereiän olisin heti korjattavaksi käskenyt..
Vastaa Viestiin