nykivä sierra, mitä kokeilla seuraavaksi
nykivä sierra, mitä kokeilla seuraavaksi
Tuntuu olevan erittäin yleinen vaiva. Aloitan kuitenkin uuden aiheen kun kaikki nykimis-aiheet kahlasin, eikä toimivaa korjausta ole vielä löytynyt, vaikka samanlaisia oireita kylläkin... tai sitten jotakin on mennyt ohi...
sierra dohc 2,0i kat -91, pätkii kylmänä tyhjäkäynnillä, lämpimänä samoin hetken seistyään. Samoin liikkeelle lähdettäessä ei oikein vastaa kaasuun, vaan nykii ja ainoastaan kaasun nosto helpottaa. Tyhjäkäynnillä käy kelistä riippuen aivan normaalisti ensimmäiset 30-60 sek käynnistyksen jälkeen. Kun kone laskee tyhjäkäyntiä moottorin lämmetessä alkaa pätkiminen: kierrokset tippuu todella alas ja kone yskäsee kierroksia reilusti ja palaa taas hetkeksi normaalille tyhjäkäynnille. Sama toistuu pari kertaa, jonka jälkeen käynti normalisoituu. Kuitenkin liikkeelle lähtiessä pelaa normaalisti joskus minuutin pari ja sitten ei vastaa kaasuun ja tätä kestää ehkä jonkun 15 sek joskus oire alkaa myöhemmin joskus aiemmin. Lämpöisellä koneella sama homma: tyhjäkäynti tippuu ja kerää taas kierroksia. Liikkeelle lähdettyä em. kuvauksen mukaiset oireet. Auto ollut pari vuotta ja vähin erin kaikenlaista kokeiltu, nyt vaan alkaa kypsyttää.
Tähän mennessä vaihdettu/tehty:
-uusi virranjakaja
-uudet tulpat
-uusi bensasuodin
-uusi ilmansuodin
-uusi ect
-uusi lämpömittarin anturi
-uusi imuilman lämpötila-anturi
-tyhjäkäyntiventtii puhdistettu ja tiivistetty
-map puhdistettu/kokeiltu uudella mapilla
-ei havaittuja imuvuotoja, jarrutehostajan alipaineletku tiivistetty
-vikakoodit luettu - ei vikaa!
-jäänestoa kokeiltu
-ruiskun puhdistusainetta kokeiltu
Päästöt on kohdillaan, kone syö kyllä öljyä muttei kai vaikuta tähän. Tulpat oli viime vaihdossa aavistuksen vaaleammat kuin aikaisemmin. Bensapumppu tuntuu sirisevän normaalisti, aaltoilee tosin tyhjäkäynnin tahdissa. Rahaa ei huvittaisi polttaa kokeilemalla uusia osia summassa enempää. Löytyykö vielä joku joka jaksoi lukea vuodatuksen loppuun...
Kiitollisena vastauksista!
nimim. Uudelleen kiertoonko?
sierra dohc 2,0i kat -91, pätkii kylmänä tyhjäkäynnillä, lämpimänä samoin hetken seistyään. Samoin liikkeelle lähdettäessä ei oikein vastaa kaasuun, vaan nykii ja ainoastaan kaasun nosto helpottaa. Tyhjäkäynnillä käy kelistä riippuen aivan normaalisti ensimmäiset 30-60 sek käynnistyksen jälkeen. Kun kone laskee tyhjäkäyntiä moottorin lämmetessä alkaa pätkiminen: kierrokset tippuu todella alas ja kone yskäsee kierroksia reilusti ja palaa taas hetkeksi normaalille tyhjäkäynnille. Sama toistuu pari kertaa, jonka jälkeen käynti normalisoituu. Kuitenkin liikkeelle lähtiessä pelaa normaalisti joskus minuutin pari ja sitten ei vastaa kaasuun ja tätä kestää ehkä jonkun 15 sek joskus oire alkaa myöhemmin joskus aiemmin. Lämpöisellä koneella sama homma: tyhjäkäynti tippuu ja kerää taas kierroksia. Liikkeelle lähdettyä em. kuvauksen mukaiset oireet. Auto ollut pari vuotta ja vähin erin kaikenlaista kokeiltu, nyt vaan alkaa kypsyttää.
Tähän mennessä vaihdettu/tehty:
-uusi virranjakaja
-uudet tulpat
-uusi bensasuodin
-uusi ilmansuodin
-uusi ect
-uusi lämpömittarin anturi
-uusi imuilman lämpötila-anturi
-tyhjäkäyntiventtii puhdistettu ja tiivistetty
-map puhdistettu/kokeiltu uudella mapilla
-ei havaittuja imuvuotoja, jarrutehostajan alipaineletku tiivistetty
-vikakoodit luettu - ei vikaa!
-jäänestoa kokeiltu
-ruiskun puhdistusainetta kokeiltu
Päästöt on kohdillaan, kone syö kyllä öljyä muttei kai vaikuta tähän. Tulpat oli viime vaihdossa aavistuksen vaaleammat kuin aikaisemmin. Bensapumppu tuntuu sirisevän normaalisti, aaltoilee tosin tyhjäkäynnin tahdissa. Rahaa ei huvittaisi polttaa kokeilemalla uusia osia summassa enempää. Löytyykö vielä joku joka jaksoi lukea vuodatuksen loppuun...
Kiitollisena vastauksista!
nimim. Uudelleen kiertoonko?
seuraavaksi kai kannattais mittaille bensanpaineet, alhainen paine voi aiheuttaa pätkimistä. ja kulunut bensapumppu / viallinen paineensäädin taas alhaista bensanpainetta.
tulpanjohdot, ootko vaihtanut ne kans?
puolen johdotus; tutki ettei ole pikkujohdoissa halkeamia tms jotka voivat aiheuttaa oikkareita tai virtakatkoksia. boksin maadoitus kandee myös tutkailla.
kaasuläpän asentoanturi lienee myls syytä tarkistaa. ota anturilta liitin irti ja kokeile kuinka se toimii hätäkäytöllä.
mites päästömittaus; onko se kohdillaan niin tyhjäkäynnillä kun kierroksillakin, ihan kikkailematta siis? lambda-anturin vika voi kans aiheuttaa kaikkea jännää..
tulpanjohdot, ootko vaihtanut ne kans?
puolen johdotus; tutki ettei ole pikkujohdoissa halkeamia tms jotka voivat aiheuttaa oikkareita tai virtakatkoksia. boksin maadoitus kandee myös tutkailla.
kaasuläpän asentoanturi lienee myls syytä tarkistaa. ota anturilta liitin irti ja kokeile kuinka se toimii hätäkäytöllä.
mites päästömittaus; onko se kohdillaan niin tyhjäkäynnillä kun kierroksillakin, ihan kikkailematta siis? lambda-anturin vika voi kans aiheuttaa kaikkea jännää..
Koita irrottaa johdot suuttimista (4 kpl moottorin kyljessä, mistä bensat menee pyttyyn) ja puhdista ne kunnolla (öljyä liittimiin ja pieni ruuvarin kärki sopii hyvin rapsuttamiseen). Tällä toimenpiteellä on korjattu jo kaks nykivää sierraa.
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
Kiitoksia vihjeistä!
Tulpan johtoja en ryhtynyt vielä vaihtamaan, kun ei kukaan vielä suositellut oireiden perusteella ja kun ovat melko hintavat (liki 60 euroa) kokeilla. Edelliset tulpat oli voortin omat, eikä oireet muuttuneet miksikään boschin tulpilla.
Saasteista ei ollut mitään erikoista sanottavaa katsastuksessa, kaikki arvot lämmittelyn jälkeen rajoissa.
-Bensapaineet ja -paineensäätimen voisi mittailla jos löytyy mittausvälineitä
-Puolan johtoja muistaakseni joskus jo tutkin
-Suuttimien johdot jäi putsaamatta, oli muistaakseni vaikeat irrottaa
-Asentoanturin voisi mitata, millaisia arvoja antaa ehjä(tasaiset vastusarvot?)
Yhä ihmetyttää miksi oireita on vain käynnistyksen yhteydessä kylmänä ja kuumana... tarjottiin äskettäin yhtä varaosa sierraa, pitäsköhän udella hintaa...
Tulpan johtoja en ryhtynyt vielä vaihtamaan, kun ei kukaan vielä suositellut oireiden perusteella ja kun ovat melko hintavat (liki 60 euroa) kokeilla. Edelliset tulpat oli voortin omat, eikä oireet muuttuneet miksikään boschin tulpilla.
Saasteista ei ollut mitään erikoista sanottavaa katsastuksessa, kaikki arvot lämmittelyn jälkeen rajoissa.
-Bensapaineet ja -paineensäätimen voisi mittailla jos löytyy mittausvälineitä
-Puolan johtoja muistaakseni joskus jo tutkin
-Suuttimien johdot jäi putsaamatta, oli muistaakseni vaikeat irrottaa
-Asentoanturin voisi mitata, millaisia arvoja antaa ehjä(tasaiset vastusarvot?)
Yhä ihmetyttää miksi oireita on vain käynnistyksen yhteydessä kylmänä ja kuumana... tarjottiin äskettäin yhtä varaosa sierraa, pitäsköhän udella hintaa...
Re: nykivä sierra, mitä kokeilla seuraavaksi
Kiitokset neuvoista ja ohjeista! Mitä todennäköisemmin vika oli kaasuläpän asentoanturissa. Muutama päivä sitten sain toisesta sierrasta anturin kokeiltavaksi, eikä oireita ole ilmaantunut sen jälkeen. Nyt täytyy metsästää jostakin toimiva osa itselle.