Mondeon käsijarrun vaijerin kiristys

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
-JH
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Marras 2005 20:30
Paikkakunta: Oulu

Mondeon käsijarrun vaijerin kiristys

Viesti Kirjoittaja -JH »

Mistä voi kiristää -98 TD farkku Mondeon käsijarrun vaijerin? Kahva nousee ihan ylös mutta käsijarru ei ota ku ihan pikkasen laahaa. Molemmat jarru rummut aukaisin ja putsasin, laitoin uudet kengät ja jouset ja kiristimet herkistin. Lisäksi vaihdoin uudet jarru sylinterit. Kun jarrurummut oli irit ja muuten jarrut oli kasassa, niin käsijarrun kiskominen kyllä liikutti aivan reippaasti jarrukengät auki. Eli käsijarru sieltä rumpujen päästä näytti toimivan aivan oikein. Eli vaijerin kiristäminen leinee tässä tapauksessa ainut keino.

Katsastuksessa käsijarru antoi jotenkin oudosti periksi ja aattelin että vaijeri meni poikki, mutta vaijerit on kuitenki kunnossa. Saatto olla että siellä joku klikkas siellä rummun sisällä, ku ne oli aivan hirveässä kunnossa. Tai sitten se antoi siitä kiristimen kohdalta periksi, joka on mulla hukassa. Se ei ainakaan ollu missään auton alla. Onko se jossain keskikonsolin alla? Ja onko han se kova työ irrotella?
Integroitu Voortin korjauskirja vakiovarusteeksi!
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

se kiristin on auton alla! pakoputken ja pohjan välissä! pakoputken se palopelti pitää ottaa pois että saa kiritimen näkyviin
-JH
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Marras 2005 20:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -JH »

Pitää ensitöikseen kattoa tonne palopellin taakse.

Ku jarrut laitoin kasaan niin kiristimet laitoin sillain, että kengät on mahdollisimman kaukana rummusta. Eikös niiden kiristimien pitäisi itsehakea optimi asento. Nyt on muutama päivä ajettu ja käsijarru ei ota yhtään sen enenpää kuin alussakaan. Toimiikohan nuo kiristimet sittenkään ollenkaan. No pitää koittaa säätää kiristimellä.
Integroitu Voortin korjauskirja vakiovarusteeksi!
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

ne palat pitä säätää ihan rummun iholle kiinni! jos jättää liian löysälle niin se kiristin tappi lähtee pois siitä rullalta mitä sen pitäis kiristää niin siks se ei rupee sulla toimii!
-JH
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Marras 2005 20:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -JH »

Mä aukaisin jarrut uudestaan säädin palat just niin lähelle, että jarrurummut sai paikalleen. Käsijarru selvästi puoltaa vieläkin, kun kahvasta vetää niin toinen takarengas nippa nappa menee liukkaalla lukkoon ja toinen vähän laahaa. Sitä jarruvaijerin kiristintä etsin ja se löytyi jarrukahvan juuresta. Siinä vaijeripään kiinnityskohdassa on sellainen hammaspyörä kiristin. Ku käsijarrun vetää ylös ja meisselillä lukitsee sen hammasrattaan ja painaa kahvan alas niin raksutus kuuluu ja vaijeri kiristyy.

En tiedä missä mallissa se on auton pohjassa palopellin alla, mutta meikän keksinnössä se on siellä kahvan juuressa. Pitää vielä kiristellä lisää katsastukseen, mutta eiköhän se nyt tule kuntoon.
Integroitu Voortin korjauskirja vakiovarusteeksi!
riisseli rules
Viestit: 35
Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
Paikkakunta: laihia

Viesti Kirjoittaja riisseli rules »

aika jännä juttu, itellä saman vuotuinen td farkku mondeo mutta siinä on kyllä levyjarrut takana... mutta se on vissiin abs takia. sun omassahan ei ole abs:ia?
ei kyllä vastannu mitenkään kysymykseen mutta tuli vaan mieleen :D
Vastaa Viestiin