1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...
1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...
Eli 1.4 CVH ei tahdo millään nostaa lämpöjä, näillä nollakeleilla pitää olla pahvi syylarin edessä että neula nousee edes NORM-alueen alarajalle ja lämpeneminen tapahtuu tuskastuttavan hitaasti... Ideoita? Termari vaihdettu, ei ollut apuja. Yks kaveri puhui joskus jostain helmestä joka jollain tavalla säätelee jäähdytinnesteen virtausta termarikopassa, ja helmen puuttuminen aiheuttaa että kone käy kylmänä? Onko ihan perätön väite? Auto on ´87 Escort... Kiitos jo etukäteen avusta!
Viimeksi muokannut Bowtie, 13 Helmi 2008 00:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaveri on oikeassa.
Osta uusi termostaattikotelo merkkiliikkeestä.
Tai tee patentti tilkitsemällä joku letku, en tiedä tarkemmin mikä kun en itse harrasta patentteja.
Osta uusi termostaattikotelo merkkiliikkeestä.
Tai tee patentti tilkitsemällä joku letku, en tiedä tarkemmin mikä kun en itse harrasta patentteja.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Ehm... Eikös se nyt kuitenki oo muovikuula joka kuluu (=pienenee) eikä hoida enää hommaasa niiku on tarkotettu.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
kuula

No toi asia ei oo ikinä mun kohalle sattunu nii en oo sen kummemmin perehtyny ton toimintaan, mutta mä taas en ole ikinä kuullut mitään mistään vahasta.
Ja kuulan vaihto tuskin onnistuu, se on kuitenkin alkujaan siellä sisällä eikä sen ole tarkoitus mahtua/päästä sieltä ulos ainakaan alkuperäisen kokoisena joten tuskin pystyy vaihtamaan. Ja vaikka pystyisikin, veikkaan että sillä materiaalilla on merkitystä. Muovi- ja metallikuula kun käyttäytyvät vedessä vähän eri tavalla.
Pysyisin edelleen tuossa ekassa vastauksessani, uutta kiinni ja taas saa ajaa vuosikausia huoletta. Tai ainakaan ilman tätä huolta.
Ja kuulan vaihto tuskin onnistuu, se on kuitenkin alkujaan siellä sisällä eikä sen ole tarkoitus mahtua/päästä sieltä ulos ainakaan alkuperäisen kokoisena joten tuskin pystyy vaihtamaan. Ja vaikka pystyisikin, veikkaan että sillä materiaalilla on merkitystä. Muovi- ja metallikuula kun käyttäytyvät vedessä vähän eri tavalla.
Pysyisin edelleen tuossa ekassa vastauksessani, uutta kiinni ja taas saa ajaa vuosikausia huoletta. Tai ainakaan ilman tätä huolta.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Muovikuula
Mikäpäs tuon muovikuulan koko mahtanee olla? Jos sen tulppaa jollain ja poraa pienen reiän 4mm esim. ettei lämpiä liikaa taajama-ajossa.
Liika lämpiäminenhän hoidetaan flektin suosiollisella avustuksella. Muovikuulasta, sen koonhan voit todeta pienellä päättellyllä ja termarikotelon tutkinnalla. Eikä se niin paljoa ohivuotoa tee etteikö kone lämpäisi. Onko sakki katsonut että letkut ovat oikeinpäin, siis ne jotka tulee sisälämppärin kennolle. lämmin alas ja kylmä ylös. Ja vielä se että se kenno on ehjä, jos on päässy harvaksi tai lehtiä täynnä, ei paljoa kabiini lämpeä. Termostaatin vaihdolla olen itse noista lämpöongelmista selvinny, toki joskus on joutunut vaihtamaan sisäkennon.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
kyseinen reikä löytyy kotelosta paisuntasäiliöön lähtevän ohuen letkun alta. termarikoteloo ei tarvi ees ottaa irti kun siihen tekee patentin.oman korjasin puutapilla.kierretään letkuntappi pois, tarkista et on kierteillä, tiukassa kiinni. ja sen alla on alumiini holkki hiukan syvenmällä, lyö sopivan puutapin reikään ja kääntää holkissa olevat karvat takasin päälle.tai sit syylarin letku pois paikaltaan ja naputtaa alumiiniholkin sivulta päin lyttyyn ja auto lämpiää.korjattu näin kahesta escort 1,4 cl vuosmallii 86.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 30 Joulu 2007 15:56
- Paikkakunta: Muhos
muovikuula
Termarikotelossa on sellainen kuula joka aikojen saatossa kuluu pois... itse taistellut myös saman ongelman kans... eikä sitä itse kuulaa pysty vaihtamaan vaan koko kotelon...
Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!
Ongelma jatkuu, lämmöt ei nouse. Termarikoppa vaihdettu uuteen alkuperäiseen varaosaan, ei ollut juuri apuja... Neula nousee ehkä millin ylemmäs kuin ennen mutta edelleen todella hitaasti. Ei tunnu auttavan edes pahvi jäähdyttimen edessä, eikä nyt edes ole kovin kylmä. Mikä avuksi? Kylmällä autolla ajelu on kurjaa, bensaa kuluu ja öljytikkuun tulee kylmälimaa.
Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!
onko termari tullu vaihdettuu uuteen 92 asteiseen. kuulostaa ihan vialliselta termarilta.eli toi ohut letku mikä menee paisuntasäiliöön termarikotelosta. siinä virtaa neste sillon ainoastaan kun termostaatti aukee jos siinä virtaa kylmänä vesi reilusti niin ongelma on sit termari tai edelleen sama vika kuula puuttuu.yks mikä tiputtaa nesteen lämpöö vähän on imusarjan lämmitys sitä voi kokella pistämällä letkun lyttyyn imusarjan ja sisälämppärin paluuletkun välistä eli jos sama peli ku mulla niin mittatikun vierestä löytyy.ja tarkista ilman esilämmitys pakosarjan päältä et se kalvo on todellakin ehjä ja alipaine avaa sen myös.mulla se on rikki tossa pelissä ja ruvviviritys oli tehtävä vaikuttaa jonkinverran kylmillä keleillä lämmön nousuun.
Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!
Termarin vaihto oli ensimmäinen mitä kokeiltiin... Kuten sanoin niin termarikoppa on uus ja kyllä siellä se kuula näytti olevan, myös jäähdytin on uusi. Eli jäähdytysjärjestelmässä ei pahemmin vanhoja osia ole, silti ei vaan lämpene
Voisiko imusarjan lämmitys tai puutteellinen imuilman esilämmitys vaikuttaa lämpöihin noin paljon? Neula ei tosiaan nouse juurikaan "NORM"-alarajaa ylemmäs vaikka kuinka pitkään ajelee!

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!
vaikuttaa toi ilman esilämmitys pakkasilla jonkin verran, en tiedä kuinka paljon kun muutin samalla sytytysennakon ja säädin seoksen hiukan rikkaanmalle kun kävi ehkä liian laihalla toi kone, kun ei tuntunu pensaa palavan niin ei synny lämpöökään liikoja. nyt lämpii kone ihan hyvin. niin ainakin et tarkenee.kannattaa tota pahvii kokella syylarin eessä niin et se on sit noin melkeen kiinni eli noin sentin päässä jos sittenkään ei lämpii sit tutkimaan toi seos( minkä näkee katsastuslapuista )ja liian aikanen sytytysennakko, mut ensin ilman esimämmitys pakosarjanpäältä .sytytysennakko on 12 astetta 750-850 tyhjäkäyntikierroksilla (kärjetön) oman laitoin pikkasen alle 11 kun oli jossain 13 ja risat.termarista toimivuudesta kannattaa olla varma,oon saanu hyllyltä valmiiks viallisia termareitakin jotka on auennu ihan liian aikasin .yks aukes jo noin 50 asteisessa toinen 70 asteisessa vedessä vaikka oli ihan uus .
Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!
Täytynee toi ennakko tsekata... Onko hopassa ajoitusmerkit jossain alahihnapyörässä?
En ole koskaan sillä silmällä sinne katsellut ja säätöakin on harrastettu lähinnä amerikanromuihin... Imuilman esilämmitys täytyy myös tarkistaa. Seoksien en usko olevan pielessä, ainakin bensaa palaa ihan riittävästi
Tosin voihan nekin tarkistaa, kun kerran pakokaasumittarin käyttöön on mahdollisuus. Termari vähän harmittaa, etten hölmö laittanut samalla uutta kun termarikoppa vaihdettiin, luotin vaan että onhan se ok kun se on hiljattain vaihdettu... Eipä tosiaan olis ensimmäinen kerta että joku osa on viallinen heti alusta alkaen.


Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!
Mulla oli imuilman esilämmityksestä putki vallan ruostunut pois. Lämpee kyl jonkun verran paremmin, kun vaihto putken. kone 1.6cvh
Re: 1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...
Imuilman esilämmitys on ok, kokeiltu että läppä toimii ja toimiihan se. Vaihdoin varmuudeksi vielä termarinkin, edellinen oli 88C uusi 92C mutta eipä juuri auttanut... Lämmöt nousee kyllä "NORM"-alueen puolivälin tuntumaan nyt kun on koko syylarin peittävä pahvi, mutta nousee tuskaisen hitaasti... Ja pitäisihän tuon lämmetä ilman pahviakin näin nollakeleillä, eikö? Mikä piru mokomaa tötteröä oikein vaivaa? 

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...
tarkalla on lämmönnousu.toi pahvi kertoo et kaikki lämpö ei häviä sillä puolen meinaa jos laittasin omaan pahvin puolensentin päähän niin lämmöt tapissa melko lyhyellä matkalla.kokelitko muuten pistää imusarjanlämmityksen paluuletkun lyttyyn sen mikä liittyy sisälämppärin paluuletkuun sen kierto pitäis lakata kun kone lämmenny tarpeeks. niin ainakin luulisin koska siinä imusarjassa on mötikkä mihin menee johdot .se on niin reunalla siinä et näyttäs menevän imusarjan vesikanavaan ja tää mötikkä katkois sen kierron koska ei se tarvi jatkuvaa lämmitystä se lämpiää muutenkin kuumalla koneella , en oo perehtyny siihen tai avannu koska mulla korjaantu pelkällä holkin lyttyyn laittamisella termarikotelossa mut sierrassa tuli aikoinaan vastaan koko kaasutinsysteemin vaihossa vastaavanlainen venttiili mikä sulki kiertoo.ainakin se vaikuttaa kun siinä ei vesi kierrä niin kaikki vesi kiertää sisälämppärinkautta kun termari on kiinni .