Focus 1,8 tdi hyytyi
Focus 1,8 tdi hyytyi
Elikkäs ensimmäisen foordini ostin tossa pari viikkoa sitten. Auto on vm.99 focus tolla tdi koneella. Autolla on ajettu 242 000 ja huollot ainakin pitäis olla tehty ajallaan. Mitään vikaa entuudestaan en ole koneessa tai autossa muutenkaan huomannut. Autoa on jouduttu kylmä käynnistämään viimeiset pari viikkoa, joten dieselin jäätyminen saataisi olla vaihtoehto(?). Eli normaalisti ylämäkeen ajettaessa auto vain hyytyi ilman mitään varoitteluja. Vedet ja öljyt on niinkuin pitää. Auto myös starttaa normaalisti muttei edes lupaa käynnistyä. Missä voisi olla vika? Voiko vika olla akussa? Trippimittari nimittäin on pari kertaa nollannut itsensä itsestään, kun auto on sammutettu.
edit: autolla oli ajettu jo noin 10km ennenkun hyyty...
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen,
Janne Jokinen
edit: autolla oli ajettu jo noin 10km ennenkun hyyty...
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen,
Janne Jokinen
Kappas. Piti tarkastaa etten itse ollut aamuyön pikkutunneilla kirjoittanut tuota juttua, on nimittäin niin samanlainen vika. Eli. Autoni on vm. 99 focus samalla tdi -koneella, ajettu 216000 ja huollettu ajallaan. Meno hyytyi pienessä ylämäessä kuin seinään, alamäessä yritin vaihteella käynnistää mutta ei edes luvannut. Eberi toimi moitteetta hyytymisen jälkeenkin, joten ainakin sinne asti naftaa tuli.
Kerrothan jos keksit vian!
Kerrothan jos keksit vian!
Oma Focukseni hyytyi yllättäen talliin, eikä lähtenyt enää käyntiin pitkälläkään starttauksella. Onneksi vakuutus korvasi hinauksen merkkiliikkeeseen, jossa todettiin ilman päässeen suodattimen löystyneestä liittimestä ruiskutusjärjestelmään. Suodattimen putki oli pompannut pois sen verran ylöspäin lukituksestaan, että ilma pääsi sotkemaan ruiskutuspumpun toiminnan. Korjaamo ilmasi systeemin ja kone käynnistyi mukisematta. Kotona vielä tarkistin putken kiinnityksen suodattimeen uudelleen painamalla sitä. Kiinnitysokka napsahti vasta nyt kunnolla paikoilleen. Auto on pelannut moitteitta korjauksen jälkeen.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Alajärven dieselkorjaamolla olisit päässyt aika paljon huokeammalla.. näin meinaan kävi myös minulleTapiiri kirjoitti:AAAARGH!! Ostaessani tätä hoppaa tiedostin riskin, että ruiskupumppuja noista on mennyt, mutta ajattelin, että eihän se minulla mene.. Soitin viescarille, tämän hetken diagnoosi oli ruiskupumppu, eivät saaneet siihen mitään yhteyttä. Uusi pumppu 1650e + työt. Että shillälailla.

Mondeo Tddi -02
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Soita sinne, laitoin linkin tuonne linkki osioon kohtaan yritykset.. summaa en nyt tähän hätään muista, mutta mulle tuli huollettu pumppu ulkomailta = pumppu halvempi kuin uusi Fordilla + ei tarvii viedä sinne koodattavaksi = väkisin halvempaa..Tapiiri kirjoitti:Mihin hintaan homma hoitui alajärvellä? Mökki on siinä vimpelissä niin ajatus ei ole aivan mahdoton jos hinnassa on riittävän suuri ero..

-Eki
ps. onko tuo sinun Focus itä-suomesta?
Mondeo Tddi -02
Offtopic, mutta jos arvaus osuu niin kävi vaan mielessä että taisit käydä meillä kattoo yhtä toista merkkiä..Tapiiri kirjoitti:Joensuusta hain keväällä. Alkuperää en sen tarkemmin muista. Miksi kysyt?


Mutta soita sinne Alajärvelle, kyllä sieltä saa kilpailukykyisen tarjouksen..
-Eki
Mondeo Tddi -02
Voi lumiukko. Soittelin Oulun diesel-korjaamot läpi, pumpun hinta oli suoraan boschiltakin tilattuna yli 1600e. Olivat muuten viescarilta käyny asentajat kyselemässä diesel-turuselta neuvoja että voiko tässä olla muuta vikaa kuin koko pumppu.. Hinta-arvio korjaukselle kokonaisuudessaan menee siis hieman yli 2000 euron. Pitää vielä tuonne alajärvelle kilauttaa, on sinne tosin pirun pitkä matka hinata auto, varsinkin näillä keleillä.
...kele, ...tana!
EDIT: Alajärvelläkään ei luvannut sen halvemmalla, oli niin kiireisen oloinen että ei ollut edes kovin innokas ottamaan asiaa tehtäväkseen.
Antoi tosin loistavan vinkin ja puhelinnumeron; Vaasassa on kaveri, joka korjailee kaikkea autojen mittaristoja ym.. Hänelle sitten kilautin ja siellä oli just pari hajonnutta focuksen pumppua pöydällä. Pumppujen tietokoneesta hajoaa yksi transistori jonka vaihtamalla pumppu saattaa tulla kuntoon. Yhtään kappaletta hän ei ollut vielä ehtinyt kokeilemaan, mutta ensiviikolla kuulemma on lisää tietoa asiasta.
Ongelma on se, että jos ottaa pumpun, avaa tietokoneen (vaatii väkivaltaa ja puukkoa) ja korjaus epäonnistuu, niin pumppu ei ilmeisesti ole enää vaihtokelpoinen ja hintaa tulee uudelle pumpulle n. 350 e lisää.
...kele, ...tana!
EDIT: Alajärvelläkään ei luvannut sen halvemmalla, oli niin kiireisen oloinen että ei ollut edes kovin innokas ottamaan asiaa tehtäväkseen.
Antoi tosin loistavan vinkin ja puhelinnumeron; Vaasassa on kaveri, joka korjailee kaikkea autojen mittaristoja ym.. Hänelle sitten kilautin ja siellä oli just pari hajonnutta focuksen pumppua pöydällä. Pumppujen tietokoneesta hajoaa yksi transistori jonka vaihtamalla pumppu saattaa tulla kuntoon. Yhtään kappaletta hän ei ollut vielä ehtinyt kokeilemaan, mutta ensiviikolla kuulemma on lisää tietoa asiasta.
Ongelma on se, että jos ottaa pumpun, avaa tietokoneen (vaatii väkivaltaa ja puukkoa) ja korjaus epäonnistuu, niin pumppu ei ilmeisesti ole enää vaihtokelpoinen ja hintaa tulee uudelle pumpulle n. 350 e lisää.
Vähän kieltämättä epäilyttää Viescarin asiantuntemus.. Kysyin huollosta vikakoodit:
P1564 FIP (Fuel Injection Pump) requesting reduced fuelling mode
P1664 FIP (Fuel Injection Pump) malfunction (possible air ingress in low pressure fuel side)
Näillä koodeilla meinaavat pistää koko pumpun vaihtoon. Tosin olivat Diesel-Turusellakin sitä mieltä, että sökö on. Olivat kyllä sanomansa mukaan koittaneet, että ei ala pumppu imemään naftaa ollenkaan, eli ei olisi ilmauksesta kiinni. Kai se sitten vaan on ostettava itselle joululahjaksi uusi ruiskupumppu.
P1564 FIP (Fuel Injection Pump) requesting reduced fuelling mode
P1664 FIP (Fuel Injection Pump) malfunction (possible air ingress in low pressure fuel side)
Näillä koodeilla meinaavat pistää koko pumpun vaihtoon. Tosin olivat Diesel-Turusellakin sitä mieltä, että sökö on. Olivat kyllä sanomansa mukaan koittaneet, että ei ala pumppu imemään naftaa ollenkaan, eli ei olisi ilmauksesta kiinni. Kai se sitten vaan on ostettava itselle joululahjaksi uusi ruiskupumppu.
Muijan autossa oli sama homma kesällä. Focus tddi -00 hyytyi kuin seinään.
Bosch testerillä vikakoodit P1664, P1564 eli ruiskutuspumppu sökö.
Soittelin myös kaikki paikat läpi, sitten tärppäsi Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen turussa. Kaveri sanoi että 95% varmuudella pumpun elektroniikka moduli mennyt, maksaa ~400€ + vaihtotyö(~350€).
Pumppu irti ja matkahuollon kyytillä Häkkiselle turkuun joka lupasi takasin sen viikossa. Näin myös kävi. Pumppu takas kiinni + uusi jakohihna +kiristin, vesipumppu ja polttoaine suodin ja käyntiin!. Kustannukset kaikkinensa ~1000€. Tuohon hintaan sun pitää tietysti lisätä pumpun irroitus ja takaisinl asennus kulut jos et itse vo tehdä mutta se jää kuitenkin reippaasti halvemmaksi kuin muut vaihtoehdot. Suosittelen Häkkistä, se on niitä harvoja suomessa joka osaa korjata Bosch VP30 pumppuja, muut ehdotta suoraan koko laitteen vaihtoa.
http://www.asdhakkinen.com
Bosch testerillä vikakoodit P1664, P1564 eli ruiskutuspumppu sökö.
Soittelin myös kaikki paikat läpi, sitten tärppäsi Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen turussa. Kaveri sanoi että 95% varmuudella pumpun elektroniikka moduli mennyt, maksaa ~400€ + vaihtotyö(~350€).
Pumppu irti ja matkahuollon kyytillä Häkkiselle turkuun joka lupasi takasin sen viikossa. Näin myös kävi. Pumppu takas kiinni + uusi jakohihna +kiristin, vesipumppu ja polttoaine suodin ja käyntiin!. Kustannukset kaikkinensa ~1000€. Tuohon hintaan sun pitää tietysti lisätä pumpun irroitus ja takaisinl asennus kulut jos et itse vo tehdä mutta se jää kuitenkin reippaasti halvemmaksi kuin muut vaihtoehdot. Suosittelen Häkkistä, se on niitä harvoja suomessa joka osaa korjata Bosch VP30 pumppuja, muut ehdotta suoraan koko laitteen vaihtoa.
http://www.asdhakkinen.com
Kiitos ja kumarrus vinkistä. Soitin Häkkiselle, vahvistivat nuo antamasi tiedot ja hinnan. Harmi vaan, että olin hieman hätäinen ja uusi pumppu tuli jo pikana Viescarille. Sen verran ahneita ovat kuitenkin, että vaativat 190e pikatoimituskuluja pumpusta jos sitä ei asennetakaan.
Eli pumpun hinta oli sen 1600e. Korjattuna 800e + postikulut + 190e pikatoimituskulut ~1050-1100e. Eli säästöä jäisi n. 500e ja 100% varmuutta pumpun korjaantumisestahan ei ole..
Lisäksi ensiviikon n. 720km työmatka tulisi taittaa vuokra-autolla, jolloin kilometrikorvaushyöty jää huomattavasti pienemmäksi, säästö hupenee edelleen n. 150-200 eurolla. Eli n. 300e säästö olisi vielä tiedossa JOS pumppu tulee kuntoon Turussa.. Että silleen. Hätäisyys on valttia tilin tyhjennyksessä.
Eli pumpun hinta oli sen 1600e. Korjattuna 800e + postikulut + 190e pikatoimituskulut ~1050-1100e. Eli säästöä jäisi n. 500e ja 100% varmuutta pumpun korjaantumisestahan ei ole..
Lisäksi ensiviikon n. 720km työmatka tulisi taittaa vuokra-autolla, jolloin kilometrikorvaushyöty jää huomattavasti pienemmäksi, säästö hupenee edelleen n. 150-200 eurolla. Eli n. 300e säästö olisi vielä tiedossa JOS pumppu tulee kuntoon Turussa.. Että silleen. Hätäisyys on valttia tilin tyhjennyksessä.
Pakko vielä kirjoittaa että seuraava onnekas tiisseli Foordisti saa tietoa.
Siis se pumppuhan korjaantuu häkkisellä 100% varmuudella. Sillähän on testerit ja osaaminen, eikä se rikkinäisenä sitä takaisin laita ja laskuta asiakasta. On vaan 95% mahdollisuus päästä halvemmalla ja 5% mahdollisuus että korjaus maksaa saman kuin uusi vaihtopumppu, jotka nekin on itseasiassa vanhoja korjattuja.
anyways muista nyt laitattaa jakohihna ja vesipumppu uusiksi kun ne paikat on auki siinä muutenkin.
Siis se pumppuhan korjaantuu häkkisellä 100% varmuudella. Sillähän on testerit ja osaaminen, eikä se rikkinäisenä sitä takaisin laita ja laskuta asiakasta. On vaan 95% mahdollisuus päästä halvemmalla ja 5% mahdollisuus että korjaus maksaa saman kuin uusi vaihtopumppu, jotka nekin on itseasiassa vanhoja korjattuja.
anyways muista nyt laitattaa jakohihna ja vesipumppu uusiksi kun ne paikat on auki siinä muutenkin.
Karsee hinta yhellä diiselpumpullaTapiiri kirjoitti:Kuntoon tuli, 1900e maksoi. Hyvää työtä tekivät viescarilla, kohtalaisen nopealla aikataululla tuli kuntoon.


Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Niin sitten olis yksi risa ruiskutuspumppu ja yksi hajoamassa oleva ;-)tursas kirjoitti: Karsee hinta yhellä diiselpumpulla :shock: , sattumalta tuolta sais samanlaisen koko auton sen tuplahinnalla http://www.nettiauto.com/1657599 :D
j.h
Nykyautossa yhden auton komponentti voi olla liki auton hintainen, jos auto on vanhempi (varaosien hinta on maailmanlaajuisesti aika samoissa (muutamat merkit valvovat sitä tarkkaan), mutta autoveroissa Suomi kulkee omassa pienoismaailmassa, joka pitää vanhojenkin autojen hinnat pilvissä).