onko paha homma vaihtaa laakerit taakse sierraan? kalliit?
onkohan edes enää järkeä vaihtaa, on ruvennu aina vaan enempi aina sillon tällön takertumaan kiinni, ja kolahtaa oikee lujaa sekä jarruttaa koko autoa, kun tarttuu.. muuten ei haittaa..
nii vai pitäskö vaihtaa samantien koko taka-akselisto (mikä on erillisjousitettu)
sierra farmari. takalaakerit jumittaa
Re: sierra farmari. takalaakerit jumittaa
weapea kirjoitti:ja kolahtaa oikee lujaa sekä jarruttaa koko autoa, kun tarttuu.. muuten ei haittaa..

...kyllä se haittaa, jos tuolla jäisellä tiellä takapyörä menee lukkoon, autosta lähtee ohjattavuus eikä se pysy tiellä. Kato hintoja Motonetin sivulta, muutama kymppi, molemmat laakerit taakse, rasvaa ja uusi napamutteri. Ei kai se paha homma ole, kato haulla, niin täällä on niitä moneen kertaan vaihettu.
Vaikeinta lienee se napamutterin(hylsy muistaakseni 42 ja siihen jatkovarsi) avaus ja kiristys ja ulosvetäjää tarviit. Jos vetoakselit on ehjät ei niitä pidä vaihtaa.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
kiristysmomentti?
kiitos. homma hoidettu. hylsyn koko oli 41 mm. laakerit maksoivat 32 euroa. kiristys momentti olis vielä hukassa.. vedin ilmapyssyllä niin lujaa kun biilteman kompurasta lähti tehoa.. ei ainakaan jumittanut muttei myös ollu väljä...
kun otin irti, laakerin rullat vaan lenteli ympäriinsä! pitää vielä keksiä vetoakselin kumi jostain.. vedin teippiä..
kun otin irti, laakerin rullat vaan lenteli ympäriinsä! pitää vielä keksiä vetoakselin kumi jostain.. vedin teippiä..
Momentista
Aivan 41:hän se koko oli. Toi englanninkielinen manuaali tarjoaa kahta eri momenttia takanapamutterille (Hub nut), eikä suomenkielistä Sierrakirjaa oo nyt tässä:
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/sierra/0903-11.pdf
Hub nuts:
Saloon, Hatchback and Estate models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 to 350
Hub carrier/brake backplate-to-lower arm bolts*:
Type X . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 to 64
Type Y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 to 100
Hub nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 to 290
Vetoakselin kumikin vaihettiin täällä just hiljattain näppärästi katkastun limpparipullon avulla.

http://wheels.vc.org.ua/petrunko/sierra/0903-11.pdf
Hub nuts:
Saloon, Hatchback and Estate models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 to 350
Hub carrier/brake backplate-to-lower arm bolts*:
Type X . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 to 64
Type Y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 to 100
Hub nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 to 290
Vetoakselin kumikin vaihettiin täällä just hiljattain näppärästi katkastun limpparipullon avulla.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon