escortin turbotus
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
älkää nyt naurako tietämättömälle mutta mikä on trickeri pyörä? ja sitten luulin että välijäähdytin ja öljynjäähdytin on sama asia? elikkäs mitä siis väli jäähdytin jäähdyttää sitten? kiitoksia tiedoista niistä on ollut suuri apu! niin ja sitten tuosta ohjausyksiköstä, ohjataanko sillä paineita että millä paineella turbo toimii? niin joku sanoi että puristukset olisi tuolla 1.4 cvh:oossa hyvät? kun kuulin juttua että puristuksia pitäisi laskea kun turbon asentaa?
Välijäähdyttimen tehtävä on polttomoottorissa laskea turboahtimen kuumentaman imuilman lämpötila niin alhaiseksi ettei se ole vaaraksi moottorille. Alhaisempi lämpötila tuottaa lisää tehoa ja parantaa kestävyyttä. Suurta tehoa haettaessa on välijäähdytin välttämätön. Ilman tiheys laskee ilman lämmetessä ja tällöin moottorin ahtaminen ei ole enää niin tehokasta kuin ilman ollessa viileämpää.PutkiKarhu kirjoitti: elikkäs mitä siis väli jäähdytin jäähdyttää sitten?
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lij ... 3%A4hdytin
Focus 1.0 edition a6 2017
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
tuossakin lukemisen arvoinen linkki
http://www.pjhs.piikkio.fi/oppilaat/ottok/turbo.htm
http://www.pjhs.piikkio.fi/oppilaat/ottok/turbo.htm
Focus 1.0 edition a6 2017
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
tuo ohjaus yksikkö nyt jäi vähän vaivaamaan. kun vakionahan ei minkäänlaista ohjausyksikköä ole. miten se sitten asennetaan? mutta jos ahtimessa on hukkaportti tarvitseeko sen silloinkin? kun luin jostain että jotkin hukka portit ovat jousi toimisia. kun eikö hukka portin idea ole päästää ilmaa pois kun paine menee liian suureksi?
Efi tarvitsee tiedon siitä missä asennossa kampiakseli on ja tämän tiedon sille antaa "kampiakselin asentotunnistin". Asento tunnistin taas seuraa vautipyörällä olevia "nasturoita". Kun kampiakseli on tietyssä kulmassa nasturaa ei vauhtipyörällä sillä kohtaa ole ja tämä asentotunnistin havaitsee.
Näissä kaasaripeleissä ei moista tietysti ole joten sitä varten voidaan hankkia sellainen nastakehä jälkiasennuksena vauhtipyörälle. Tätä kai jossain piireissä on kutsuttu trickeripyöräksi.
Mutta nyt lisäkysymys viisaammille: eikös tämä liity sytytyksen ohjaukseen? Joten jos ei käytetä elektronisesti ohjattua sytytystä(suora sytytys), vaan normaalia virranjakajaa, niin eikös tuon asentotunnistimen asennuksen ja trickeripyörän voi unohtaa?
Näissä kaasaripeleissä ei moista tietysti ole joten sitä varten voidaan hankkia sellainen nastakehä jälkiasennuksena vauhtipyörälle. Tätä kai jossain piireissä on kutsuttu trickeripyöräksi.
Mutta nyt lisäkysymys viisaammille: eikös tämä liity sytytyksen ohjaukseen? Joten jos ei käytetä elektronisesti ohjattua sytytystä(suora sytytys), vaan normaalia virranjakajaa, niin eikös tuon asentotunnistimen asennuksen ja trickeripyörän voi unohtaa?
Kyllä se kai polttoaineen syöttöönkin liittyy jossain määrin vaikka ensisijaisesti sytkän ohjaukseen kuuluukin???
Ja eikö sentään mahda olla ainakin jälkiasenteisena yleisempi toi kampiakselin päähän (moottorin etupäähän) asennettava 36-1 hampainen triggeripyörä.
Ja eikö sentään mahda olla ainakin jälkiasenteisena yleisempi toi kampiakselin päähän (moottorin etupäähän) asennettava 36-1 hampainen triggeripyörä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
turpo
Itselläni on 1,4l cvh turbolla, dta moottorinohjauksella... kone on muuten vakio nokka on hiukan rajumpi ja männistä on otettu pois jotta puristus olisi 8 luokkaa ... hyvin tuosta tehoa lähti about 170hp ja on ihan käytössä kokoajan ...
tuolla jotain kuvia http://irc-galleria.net/view.php?nick=salty
tuolla jotain kuvia http://irc-galleria.net/view.php?nick=salty
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
Mulle puhaltimet on aika vieras asia luin tän keskustelun ja valaistuin sen verran eetä alkoi erilailla kiinnostaan. Mitenkähän mahtaa olla, itellä kun on 3 korin XR3i esco ja oon saanu käsityksen että kaikki 1.6 cvh koneet on samanlaisilla sisuksilla täytetty. onko noissa koneissa eroja muuten, kun niitten ulkoisten laitteitten osalta,lähinnä tohon turbottamiseen liittyen, jos on niin minkälaisia? pystyiskö mahdollisesti kyseessä olevaan autoon sovittamaan ton rst:n imu- ja pakosarjan, carretin ja KE-jetin. plus sitten ne lisä hilkkeet mitä siihen tarttis. Pitääkö turbon kanssa olla jonkin lainen öljyn jäähdytin?
Jos tommosen carretin meinais hankkia käytettynä jostain, mikä on varmannkin edullisinta. Mitä pitäis tietää, kun oon kattellu netistä ja jossain puhuttiin välyksistä. onko tämmönen välys jorjattavissa jotenkin?
Jos tommosen carretin meinais hankkia käytettynä jostain, mikä on varmannkin edullisinta. Mitä pitäis tietää, kun oon kattellu netistä ja jossain puhuttiin välyksistä. onko tämmönen välys jorjattavissa jotenkin?
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
Alat kuulostaa sellaiselta foorumipeikolta kuin Trolli.PutkiKarhu kirjoitti:linkeissä ei kylläkään tule selväksi että miten sitä sitten säädetään. muutakun että moottorinohjaus yksiköllä. mutta miten se siihen ahtimeen mukamas kytketään.

PutkiKarhu kirjoitti:linkeissä ei kylläkään tule selväksi että miten sitä sitten säädetään. muutakun että moottorinohjaus yksiköllä. mutta miten se siihen ahtimeen mukamas kytketään.
Soon se hukkaportin kummajaanen notta joka säätellöö niit ahtoja eli siis hukassa olevasa portista säädät niitä..näin on isot pojat puhuneet...
ps:

Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
PutkiKarhu kirjoitti:linkeissä ei kylläkään tule selväksi että miten sitä sitten säädetään. muutakun että moottorinohjaus yksiköllä. mutta miten se siihen ahtimeen mukamas kytketään.
aivan suoraan lainattuna, suoraan edellisen linkin etusivulta, keskeltä ruutua...
Hukkaportilla säädetään ahtopaine halutulle tasolle. Hukkaportti on eräänlainen venttiili jota ohjataan ahtopaineen ja jousivoiman avulla. Jousivoima pitää hukkaportin venttiiliä kiinni, kunnes ahtopaine voittaa jousivoiman ja hukkaporttin venttiili avautuu. Tällöin osa pakokaasuista ohjautuu turbon ohi ja turbon pyörimisnopeus ei enää kasva ja näin saavutettu ahtopaine pysyy hallitusti määrätyssä arvossaan.
Focus 1.0 edition a6 2017
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
no jos kaasarit on.. ni erillisellä moottorin ohjauksella saadaan säädettyä sytytystä huomattavasti parempaan suuntaan joka taas antaa tehoa ja vääntöä lisää..JNE........PutkiKarhu kirjoitti:okei, selvä kiitos. niin ja muuten miten se koneenohjaus muka vaikuttaa kaasarikoneessa?
Sierra 2.0 -85 turbo
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula
Muistutetaan tässä vaiheessa, että turbon lisäksi täytyy sun saada jollain tavalla syötettyä koneeseen riittävästi lisää bensaaPutkiKarhu kirjoitti:mutta eihän se koneenohjaus perjaatteessa pakollinen kaasarikoneeseen ole? niin ja pitääkö sitä sytytystä muuttaa? ja onko jyrkempi nokka akseli parempi turbolle?


Eli toki homman saa myös kaasarilla pelittään, mutta voi olla että joudut joka tapauksessa hommaan isomman, joten samalla rahalla sit rakentais ruiskun.... esim. TÄÄLTÄ löytyy kaasari viritykseen perehtyny firma


Sytytys ennakkoa joudut todennäköisesti myöhäistämään turbo asennuksen yhteydessä, nakutusherkkyyden tuon turbon myötä lisääntyessä

Viimeksi muokannut Kessi, 15 Marras 2007 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 10 Marras 2007 23:06
- Paikkakunta: Hattula